Ongemakkelijk gevoel na (poging tot) assertief zijn - Tips?

02-11-2018 14:35 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Assertief zijn is niet mijn sterke punt.
Maar ik probeer het (de laatste tijd) toch zo nu en dan.

En dat lukt dan vaak ook wel. Alleen waar ik wel last van blijf hebben, is dat ik me daarna gespannen en ongemakkelijk voel en dat de situatie door mijn hoofd blijft spelen. Ook als ik vind dat ik gewoon gelijk had in hoe ik gereageerd heb.

Herkent iemand dat? En vooral: heeft iemand tips voor het omgaan met die spanning en dat gepieker achteraf.

Het gaat overigens helemaal niet per se om "grote" dingen.
Een voorbeeld ervan is een collega niet zomaar haar zin geven terwijl ze die wel graag krijgt.
Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. Gewoon mee doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf wanneer heb je de intentie gekregen om assertief te willen zijn? Lopen mensen anders over je heen? Zou je niet stiekem jezelf willen zijn en je geen zorgen hoeven te maken over assertief zijn? Als je dan toch assertief reageert krijg je verzet in je omdat je Jezelf anders voordoet dan je bent.
spirit36 wijzigde dit bericht op 02-11-2018 15:01
47.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kun je meer vertellen over dat ongemakkelijke gevoel? Maak je je zorgen over de indruk die je bij iemand hebt achtergelaten?
The world weighs on my shoulders – But what am I to do?
You sometimes drive me crazy – But I worry about you
Waarom wil je zo graag assertief zijn?
Ik vind het juist fijn dat veel vrouwen niet assertief en meegaand zijn.

Categorie zegt ze niks dan bedoelt ze ja
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
02-11-2018 15:03
Categorie zegt ze niks dan bedoelt ze ja
Of nee. Je weet het niet.
The world weighs on my shoulders – But what am I to do?
You sometimes drive me crazy – But I worry about you
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eerlijk zeggen wat je denkt.
Dan gaat dat schuldgevoelstemmetje steeds minder worden. Je moet er nog aan wennen. :D
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Oefenen met wat je zegt als je probeert assertief te zien luchtig te houden.

Dus als iemand je voor voor de zoveelste keer vraagt of je niet X voor haar wil halen. Kan je assertief en een beetje bozig zeggen. NEE HAAL HET LEKKER ZELF. of
Volgens mij is er niets mis met jouw benen of wel. Als je het lekker luchtig houd dan heb je niet die spanning achteraf.

Is dat een beetje wat je bedoeld?
Spirit36 schreef:
02-11-2018 14:55
Vanaf wanneer heb je de intentie gekregen om assertief te willen zijn? Lopen mensen anders over je heen? Zou je niet stiekem jezelf willen zijn en je geen zorgen hoeven te maken over assertief zijn? Als je dan toch assertief reageert krijg je verzet in je omdat je Jezelf anders voordoet dan je bent.

Wat een onzin. Assertief zijn is een vaardigheid die (bijna) iedereen kan ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn mensen die willen assertief zijn vanuit een beperkende gedachte die hen onzeker maakt . Als je dan assertief wil zijn is het vanuit onwil . Je kan groeien naar meer assertiviteit als je de tegenpool aanvaard, hetgene wat je bij jezelf ontkende.
Alle reacties Link kopieren
Vilolam schreef:
02-11-2018 14:55
Kun je meer vertellen over dat ongemakkelijke gevoel? Maak je je zorgen over de indruk die je bij iemand hebt achtergelaten?
Nee, dat laatste niet zozeer.
Ik denk dat het te maken heeft dat ik niet zo van "conflict"-situaties houd. Ook als dat "kleine" conflictjes zijn; dus eigenlijk gewoon niet eens zijn met iemand en dat zeggen. Dat zorgt vaak voor een wat onprettige sfeer; ik voel me prettiger bij een harmonische sfeer.

Frederika-Jael schreef:
02-11-2018 15:09
Dus als iemand je voor voor de zoveelste keer vraagt of je niet X voor haar wil halen. Kan je assertief en een beetje bozig zeggen. NEE HAAL HET LEKKER ZELF. of
Volgens mij is er niets mis met jouw benen of wel. Als je het lekker luchtig houd dan heb je niet die spanning achteraf.
Assertief is in mijn ogen juist niet bozig, maar neutraal iets aangeven.
Maar vaak wel iets wat de ander eigenlijk niet wil horen.

Ikigai schreef:
02-11-2018 14:56
Waarom wil je zo graag assertief zijn?
In bepaalde situaties kan het wel goed zijn wat tegengas te geven of duidelijk te maken dat ik het niet eens ben met iets.
Ik hoef niet continu assertief te zijn hoor en overal wat van te vinden (juist niet; mensen die dat laatste doen vind ik best vermoeiend ;-) )
Alle reacties Link kopieren
Spirit36 schreef:
02-11-2018 15:21
Er zijn mensen die willen assertief zijn vanuit een beperkende gedachte die hen onzeker maakt . Als je dan assertief wil zijn is het vanuit onwil . Je kan groeien naar meer assertiviteit als je de tegenpool aanvaard, hetgene wat je bij jezelf ontkende.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Kun je dat uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
Vanuit Onwil in die situatie, is zich anders voordoen dan je wil zijn of van nature bent . dan speel je een rol om iets voor elkaar te krijgen of om maar niet je beperkend (onzeker) gevoel te ervaren. Voorbeeld: Iemand die altijd voor anderen klaar staat en nooit tijd voor zichzelf neemt , voelt dat dit niet klopt en wordt daar ongelukkig van . Dan kunnen ze zich verzetten en 180graden draaien naar de harteloze bitch, dit is een rol! Om meer in harmonie met jezelf te zijn en te groeien naar wie je (wil ) zijn, dien je eerst het gevoel/ gedachte waar je weerstand bij hebt te omarmen. Als je liever conflicten vermijd dan kun je kijken welke beperkende gedachte daarachter zit . Mijn mening doet er niet toe , klopt niet,...
Alle reacties Link kopieren
vervang het gevoel met trots zijn op jezelf
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Kbr12345 schreef:
02-11-2018 15:30
Ik denk dat het te maken heeft dat ik niet zo van "conflict"-situaties houd. Ook als dat "kleine" conflictjes zijn; dus eigenlijk gewoon niet eens zijn met iemand en dat zeggen. Dat zorgt vaak voor een wat onprettige sfeer; ik voel me prettiger bij een harmonische sfeer.
Ik houd/hield daar ook niet van, maar als puntje bij paaltje kwam voelde ik me even goed onprettig wanneer ik inbond terwijl ik dat zelf niet oprecht wilde. Dan voel ik me uiteindelijk liever onprettig met de wetenschap dat ik mijn grenzen heb aangegeven of mijn standpunt uiteen heb gezet.
The world weighs on my shoulders – But what am I to do?
You sometimes drive me crazy – But I worry about you
Alle reacties Link kopieren
Spirit36 schreef:
02-11-2018 15:44
Vanuit Onwil in die situatie, is zich anders voordoen dan je wil zijn of van nature bent . dan speel je een rol om iets voor elkaar te krijgen of om maar niet je beperkend (onzeker) gevoel te ervaren. Voorbeeld: Iemand die altijd voor anderen klaar staat en nooit tijd voor zichzelf neemt , voelt dat dit niet klopt en wordt daar ongelukkig van . Dan kunnen ze zich verzetten en 180graden draaien naar de harteloze bitch, dit is een rol! Om meer in harmonie met jezelf te zijn en te groeien naar wie je (wil ) zijn, dien je eerst het gevoel/ gedachte waar je weerstand bij hebt te omarmen. Als je liever conflicten vermijd dan kun je kijken welke beperkende gedachte daarachter zit . Mijn mening doet er niet toe , klopt niet,...
180 graden omslaan is niet mijn bedoeling hoor; en dat is ook niet aan het gebeuren.

Het gaat om losse situaties; waarin ik wil aangeven wat ik vind.
In het algemeen ben en blijf ik iemand die zich aanpast als het nodig is en die echt niet altijd haar zin hoeft te hebben.

Maar inderdaad kan het goed zijn wat uitgebreider na te denken over de gedachte die erachter zit. Dat ga ik de komende tijd zeker doen.
Het is in elk geval niet zozeer dat mijn mening er niet toe zou doen.
Maar meer dat het aangeven van mijn mening kan leiden tot weerstand bij iemand anders, die dat niet wilde horen. Dat kan de sfeer wat verpesten. Maar misschien moet ik leren dat laatste niet zo erg te vinden. Soms gebeurt dat nu eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
Vilolam schreef:
02-11-2018 16:06
Ik houd/hield daar ook niet van, maar als puntje bij paaltje kwam voelde ik me even goed onprettig wanneer ik inbond terwijl ik dat zelf niet oprecht wilde. Dan voel ik me uiteindelijk liever onprettig met de wetenschap dat ik mijn grenzen heb aangegeven of mijn standpunt uiteen heb gezet.
Daar zit zeker wat in.
Alle reacties Link kopieren
Soms geeft een collega aan dat ze iets anders wil. Dan geef ik haar haar zin, komen we tot een compromis of gaat het op mijn manier. Afhankelijk van de situatie, regels etc. Weet je wat er gebeurt als ik mijn zin niet krijg? Ik haal mijn schouders op. Tsja, even pech en weer door. Ik ga je niet haten hé. Zelfde geldt voor je collega, temzij ze gek is en dan is het toch niet jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
Om je eigen mening te geven is er soms durf voor nodig en zeker in een grote groep mensen. Er kan altijd wel eens iemand zijn die het “onzin” vind of er niet mee akkoord gaat. Dat is compleet normaal want iedereen ziet zijn wereld anders . Iedreen heeft een andere interpretatie. De reden waarom je dan toch niet je mening durft zeggen heeft te maken met een gedachte over jezelf. Ik had dit ook vroeger. Ik dacht dat mijn mening er niet toe deed, stom was , niet klopte, ongegrond was,... toen ik al de beperkende gedachten weghaalde durfde ik mijn mening zeggen zonder nadien nog echt te twijfelen . Tuurlijk laat ik soms mijn mening niet gelden omdat het overbodig is in die situatie of omdat ik niet de betweter wil zijn . Ik sta achter een vrije meningsuiting voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
ben je bang dat ze je niet meer mogen, of dat ze zeggen: zoek het dan zelf maar uit?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Frederika-Jael schreef:
02-11-2018 15:09
Oefenen met wat je zegt als je probeert assertief te zien luchtig te houden.

Dus als iemand je voor voor de zoveelste keer vraagt of je niet X voor haar wil halen. Kan je assertief en een beetje bozig zeggen. NEE HAAL HET LEKKER ZELF. of
Volgens mij is er niets mis met jouw benen of wel. Als je het lekker luchtig houd dan heb je niet die spanning achteraf.

Is dat een beetje wat je bedoeld?

Dat is niet luchtig maar passief-agressief.

Houd het bij jezelf, zeg niks lelijks over of tegen de ander. Zeg gewoon dat je het niet doet een noem eventueel als reden, de reden waarom je het niet doet.

'Nee, ik haal dat niet voor jou,

* want ik moet iets anders doen.'
* want ik hoef helemaal die kant niet op.'
* want ik heb geen tijd.'
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
02-11-2018 18:37
ben je bang dat ze je niet meer mogen, of dat ze zeggen: zoek het dan zelf maar uit?
Goede vraag.
Misschien een beetje. het is best lastig te bedenken waar ik concreet bang voor ben.

Volgens mij ben ik vooral bang dat er een conflict/wrijving ontstaat. Ik houd daar op één of andere manier helemaal niet van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven