Wat doen jullie tegen de herfstdip?

06-11-2018 07:46 54 berichten
Dit jaar hebben we een mooie, lange zomer gehad. Heerlijk, en even leek het alsof ik dit jaar geen herfstdip (depressie vind ik zo'n heftig woord) zou krijgen.
Maar sinds de klok verzet is en het weer zo vroeg donker is, zit het niet goed. Het is niet zo dat ik niet van de herfst hou, vind het heel mooi.

Toch is het elke keer weer raak, het is net alsof alle fijne, positieve, blije, optimistische gevoelens die ik normaal wel heb verdoofd zijn. Ik voel me nu zo vlak en vaak ook somber en verdrietig. Ik weet dat het ook weer over gaat en dat dit "erbij hoort" voor mij. En ik doe ook dingen om ermee om te gaan. Ben veel buiten, dat vind ik wel lekker toch nog. Probeer ook regelmatig te slapen en voldoende ontspanning te pakken.

Wat doen jullie zoal om om te gaan met de herfstdip?
Alle reacties Link kopieren
Ik plan wat verlofdagen tussendoor in zodat ik dan thuis iets leuks kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Hetzelfde. Toch elke dag naar buiten ondanks koud en nat. Veel leuke dingen plannen. Bij mij is het tegen kerst vaak wel weer over en dan wordt het ook weer lichter.
Nu zijn we in oktober op vakantie geweest maar volgend jaar wil ik misschien toch weer november en dan naar de zon. Dan heb ik er echt minder last van.
Op vakantie en ik heb een daglicht lamp aangeschaft. Ik moet zeggen dat het nu veel minder is dan voorgaande jaren.
Ik kreeg ook een enorme terugval toen de wintertijd in ging. Het vooruitzicht op 5 donkere koude grijze maanden met kale bomen trek ik erg slecht. Ik ben sinds een week weer aan de antidepressiva. En ik wandel dagelijks een uurtje in t bos.
dolfje schreef:
06-11-2018 07:53
Nu zijn we in oktober op vakantie geweest maar volgend jaar wil ik misschien toch weer november en dan naar de zon. Dan heb ik er echt minder last van.
Voor mij werkt dat averechts. Dan komt de klap helemaal hard binnen. De winter verkorten door in februari weg te gaan werkt doorgaans beter omdat daarna snel de lente komt.
Een daglichtlamp heb ik ook, dat scheelt een klein beetje.

Helaas zit een vakantie er niet in, anders zou ik even de zon op gaan zoeken.

Ik kijk zo uit naar januari. Niet dat dat nou zo'n zonnige maand is, maar dan worden de dagen langer en dat scheelt voor mij veel. Ook dat je dan toch weer richting lente gaat.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-11-2018 08:02
Voor mij werkt dat averechts. Dan komt de klap helemaal hard binnen. De winter verkorten door in februari weg te gaan werkt doorgaans beter omdat daarna snel de lente komt.
Wat slim! Die ga ik ook proberen.
Ik ga vandaag lekker rustig aan doen, heb geen echte verplichtingen. Even een vrolijk muziekje aan, keukenkastjes leeghalen en een hoop meuk op "gratis weg te geven zetten". Dan vanmiddag een boek lezen. Een dagje een beetje lummelen thuis.
Alle reacties Link kopieren
In januari en februari ben ik altijd een beetje down. Nu leef ik uit naar kerst en nieuw jaar.

Ik probeer daarna tijdens de lunch even een wandelingetje te maken, om toch wat zonlicht te pakken. En ik mag van mezelf dan cocoonen op de bank en m'n sociale leven wat verslonzen. Twee maandjes per jaar wat teruggetrokkener leven, veel boeken lezen, films kijken en warme chocomel drinken.
Those who don’t believe in magic will never find it
Head* schreef:
06-11-2018 08:05
Ik ga vandaag lekker rustig aan doen, heb geen echte verplichtingen. Even een vrolijk muziekje aan, keukenkastjes leeghalen en een hoop meuk op "gratis weg te geven zetten". Dan vanmiddag een boek lezen. Een dagje een beetje lummelen thuis.
Het weer schijnt mooi te worden vandaag, waarom ga je niet naar buiten, lekker in het najaarszonnetje een eind wandelen? Daarna aan de chocomelk met slagroom :)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-11-2018 08:02
Voor mij werkt dat averechts. Dan komt de klap helemaal hard binnen. De winter verkorten door in februari weg te gaan werkt doorgaans beter omdat daarna snel de lente komt.
In een ideale wereld ga ik in oktober/november en in januari /feb of maart ook weer. Gelukkig hebben wij eind januari alweer een weekje weg gepland.
Alles wat hierboven is geschreven, naar buiten gaan, cocoonen, leuke dingen plannen. Maar ook iedere dag visolie en vit d.
Alle reacties Link kopieren
In januari ben ik gewoon sjachrijnig van de kou maar nu heb ik ook de neerslachtige buien. Komt echt omdat het zo donker is ineens denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Cocoonen met muziek. B-)
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
Lang wandelen met de hond en toegeven aan moeheid, vroeg naar bed.
En extra vitamines
Alle reacties Link kopieren
Veel naar buiten is de oplossing (voor mij). Ik ga nooit in de zomer op vakantie, altijd in de herfst. Ik ben net één dag terug uit Oost Europa, drie weken zonnig weer, heel veel gewandeld en genoeg licht gepakt om er weer even tegen te kunnen.

Nu weer thuis ben ik elke dag minimaal een uur buiten, op grijze dagen nog juist wat langer.
Dat binnen cocoonen voelt heel fijn, maar daar pak je geen daglicht mee. Juist dat daglicht is zo belangrijk bij een herfst- of winterdip.
Alle reacties Link kopieren
Zoveel mogelijk van het schaarse daglicht oppakken. Dus opstaan voordat het licht wordt, veel naar buiten (slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel) en regelmatig naar de sauna. Verder genieten van de najaarsdingen zoals lekker wild eten, bokbiertje, goede rode wijn. En op tijd weer naar bed.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik geniet van de herfst. Vind het mooi om de kleuren te zien, de wind ze zien en voelen waaien. Toch zit ik momenteel niet lekker in het leven. Moe, down, voel me treurig. Wil wel genieten, echter het lijkt om mij heen allemaal in een rapper tempo te gaan dan ik zelf aankan. Werkt niet mee dat programma van gezin doorgaat en ik daarin mee moet uiteraard. Afspraken, plannen, etc etc.

Voor mij werkt het om tijd voor mezelf in te bouwen. Bank, deken, rolluiken dicht, TV aan met leuke serie, comfortfood (wat ik echt lekker vind) bereiden en daarvan genieten. Een soort van veilige wereld creëren, hoewel ook die zogenaamd veilige wereld helemaal niets kan garanderen en helemaal niets voorspelbaar maakt. Eigenlijk maak ik mezelf op die manier wijs dat alles ok is, en dat is dus niet zo. En wanneer ik me dat realiseer voel ik me weer down. Zucht.

Een daglichtlamp....wat is dat? Ga je daar voor zitten of zet je die een hele avond in de woonkamer aan?
dolfje schreef:
06-11-2018 08:19
In een ideale wereld ga ik in oktober/november en in januari /feb of maart ook weer. Gelukkig hebben wij eind januari alweer een weekje weg gepland.
In de ideale wereld zou ik de 4 ergste wintermaanden doorbrengen in Nieuw Zeeland.

Vorig jaar was ik in maart in Thailand en door mijn huidige mentale situatie trok ik dat eigenlijk heel slecht. De overgang van koud naar heel heet, overal lawaai (airco's) overal geuren en de mensen, ik trok de andere cultuur ook niet meer.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
06-11-2018 08:28
at binnen cocoonen voelt heel fijn, maar daar pak je geen daglicht mee. Juist dat daglicht is zo belangrijk bij een herfst- of winterdip.
Na 17.00 uur valt er weinig daglicht te pakken....
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Beter dit weer dan die hete kutzomer. Nu lekker fris.
dropfruitje schreef:
06-11-2018 08:41
Na 17.00 uur valt er weinig daglicht te pakken....
Met lunchpauze even naar buiten?
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
06-11-2018 08:45
Met lunchpauze even naar buiten?
Inderdaad, dat schreef ik al.
Maar langer dan een half uurtje is dat niet.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Ergens accepteer ik het ondertussen dat ik in de wintermaanden savonds minder actief ben. Met af en toe een schop onder mijn kont om toch wat te gaan doen zoals sporten of even afspreken met anderen. En het verder prima te vinden om binnen te blijven. Ik kook wel meer in deze periode daar haal ik dan ook plezier uit.

Dagelijks buiten komen is wel een must, een frisse neus is dan zo slecht nog niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven