Wie helpt mij aan wat fijne, geruststellende gedachten?

11-11-2018 13:13 33 berichten
..voor in lange donkere en doorwaakte nachten waar ik momenteel vreselijk veel last van heb.

Wie heeft wat ideeen voor me?

Ik maak een ontzettende rottijd door, oa in relatief korte tijd 2 familieleden verloren, broer en vader, allebei aan slopende ziektes. (vader een paar weken geleden nog maar)
Ik ben heel bang om te gaan slapen, ben doodmoe maar zodra ik de lamp uit doe komen er direct allemaal hele nare verdrietige beelden op van alles wat er gebeurd is rondom hun dood. Mijn hoofd raast maar door. Ik doe al nachten geen oog dicht en het wordt steeds erger. Ik woon alleen en dat vliegt me gewoon aan nu, dat stille donkere huis ‘s nachts. Echt paniek.

Wie weet er iets geruststellends voor op deze momenten? Iets positiefs waar ik aan kan denken, hoopvols. Iets om naar uit te kijken, over te fantaseren. Weg van de paniek dus. Ik ben zo bang nu om te gaan slapen want het lijkt wel of ik gek word van mijn gedachten en beelden. :cry:


Alle tips zijn welkom. (herkenning is ook fijn)

Heel erg bedankt alvast



(Ik heb trouwens wel hulp bij het verwerken, en het kost natuurlijk tijd..)
Alle reacties Link kopieren
Helpt het misschien om een klein lampje aan te houden? In het donker kan je je nergens op focussen, ik word altijd rustiger van een klein beetje licht als mijn hoofd tekeer gaat.

Gecondoleerd en veel sterkte! :heart:
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
De radio aan. Ik vind 3fm wel prettig.
Damned if I don’t
Allereerst een dikke knuffel :hug:

Op YouTube kun je heel veel filmpjes met kalmerende zee geluiden vinden. Er staat heel veel tussen. Ook kalmerende pianomuziek. Kun je gewoon je telefoon voor gebruiken. Oortjes in, diep ademhalen en je drijft zo weg...

Sterkte.
Als kind had ik hier ook vaak last van, wat ik dan vaak deed was denken aan Disneyland, in gedachten door dat park heen wandelen. Misschien heb jij ook een plek waar je fijne herinneringen aan hebt waar je in gedachtes heen kunt gaan?

Sterkte trouwens, het is ook niet niks wat je nu doorheen gaat. :hug:
Gelukkig geen nare dingen meegemaakt, maar ik ben wel iemand waarvan het hoofd gaat werken als het licht uitgaat. En heel eerlijk? Ik ben ook bang in het donker, vraag me niet waarom. Ik zet daarom altijd de televisie aan. Geluid héél zacht en op sleeptimer. Ik weet dat mensen zullen roepen dat dit hartstikke slecht is, maar het helpt mij in ieder geval om niet te gaan piekeren (of in ieder geval minder of minder lang) en mijn angst voor de nacht te onderdrukken. Als niets helpt, is een afspraak bij de dokter misschien raadzaam. Toen ik door een burn-out nauwelijks nog sliep, kreeg ik inslapers. En hoewel onnatuurlijk, heb ik toen toch een aantal goede nachten gehad, waardoor de rest dan weer positiever leek en ik me weer wat sterker voelde. Want niet slapen nekt de mens. Mijn in ieder geval wel. Ik hoop dat je goede tips zult krijgen en veel sterkte gewenst...
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 13:27
4.91% gewijzigd
Een boekje naast je bed om dingen uit je hoofd op te schrijven zodat je hoofd leger wordt?

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Lampje aan en luisterboek op?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Drink thee van hop, of drink alcoholvrij bier met hop erin, dat helpt mij de laatste tijd enorm goed.
Het kruid werkt subtiel en rustgevend.

Zelf vind ik het momenteel leuk om naar plaatjes te kijken van mooie handgeschilderde decoraties van kleine meubeltjes en houten doosjes en kistjes en mij voor te stellen hoe ik zelf iets zou decoreren.
De prachtige vormen en kleuren zijn opwekkend en positief.

Heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare tijd Avellana :hug:

Toen ik mijn beste vriend ineens verloren had, vond ik de nachten ook lastig. Ik ben toen begonnen met me voorstellen hoe hij er op zijn gelukkigst uitzag. Dat beeld kon ik me steeds beter voor de geest halen en wanneer ik van die akelige beelden kreeg, haalde ik het beeld van hem op zijn gelukkigst naar voren. Dat hielp mij heel erg.

Wat mij ook hielp, was me ervan bewust te maken - iedere keer weer - dat zijn leed voorbij was. Hij leed niet meer. Die gedachte hielp me ook.

Ik hoop dat je bruikbare ideeën aangereikt zult krijgen en ik wens je heel veel sterkte en liefs.
Gecondoleerd. Het is heel naar wat je overkomt, en het is echt niet gek dat je hoofd gaat malen tijdens de nacht.

Ik zou zelf proberen wat licht aan te laten ‘s nachts, een muziekje of de radio zacht aan te laten en evt ook een rustgevende geur (gewoon een geur die je prettig vindt) te verdampen. Dat maakt de nacht wellicht wat minder overweldigend.

Heel veel sterkte!
Vraag je huisarts om kalmerende tabletten om in te kunnen slapen (oxazepam, diazepam, zolpidem etc)

Verdere afleiding voor mij is een serie kijken op m'n tablet of 'n stukje lezen op m'n e-reader (maar dat laatste pas weer 1,5 jaar na 't overlijden, daarvoor had ik daar helemaal geen concentratie voor)
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
11-11-2018 13:24
Gelukkig geen nare dingen meegemaakt, maar ik ben wel iemand waarvan het hoofd gaat werken als het licht uitgaat. En heel eerlijk? Ik ben ook bang in het donker, vraag me niet waarom. Ik zet daarom altijd de televisie aan. Geluid héél zacht en op sleeptimer. Ik weet dat mensen zullen roepen dat dit hartstikke slecht is, maar het helpt mij in ieder geval om niet te gaan piekeren (of in ieder geval minder of minder lang) en mijn angst voor de nacht te onderdrukken. Als niets helpt, is een afspraak bij de dokter misschien raadzaam. Toen ik door een burn-out nauwelijks nog sliep, kreeg ik inslapers. En hoewel onnatuurlijk, heb ik toen toch een aantal goede nachten gehad, waardoor de rest dan weer positiever leek en ik me weer wat sterker voelde. Want niet slapen nekt de mens. Mijn in ieder geval wel. Ik hoop dat je goede tips zult krijgen en veel sterkte gewenst...
Ik val ook het snelst in slaap met tv aan. Op laptop of tablet, het beeldscherm zo donker mogelijk. Comedy series werken het best, Friends ofzo.
ViezeHond schreef:
11-11-2018 13:19
De radio aan. Ik vind 3fm wel prettig.
Dat kalmeert toch niet met al die schreeuwerige reclame/nieuwsblokken tussendoor?

Op youtube kun je wel kalmerende natuurgeluiden afspelen trouwens
redbulletje schreef:
11-11-2018 13:32
Dat kalmeert toch niet met al die schreeuwerige reclame/nieuwsblokken tussendoor?

Op youtube kun je wel kalmerende natuurgeluiden afspelen trouwens

Van dat soort natuurgeluiden ga ik alleen nog maar meer malen.
Gatinmijnsok schreef:
11-11-2018 13:31
Ik val ook het snelst in slaap met tv aan. Op laptop of tablet, het beeldscherm zo donker mogelijk. Comedy series werken het best, Friends ofzo.
Dat kunstmatige gehinnik werkt enorm op mijn zenuwen. Ik keek in die tijd naar little house on the prairy.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op de avonden dat mijn vriend niet thuis is altijd een luisterboek aan ( ik luister graag na baantjer de stem die verteld is erg slaap verwekken. En dan met de timer op 60 min
Klein lampje aan en de radio heel zachtjes. Filmpjes op youtube kijken van grappige dieren. En als je echt oververmoeid raakt voor een paar nachten slaappillen vragen aan de huisarts?

Gecondoleerd en sterkte :hug:
De app Calm heeft allerlei bedtime stories en mindfulnessoefeningen. Ik vind het een wereldapp.
Sterkte!
Als ik niet kan slapen, dan zet ik rustige muziek op uit mijn tienertijd en geheid dat ik dan binnen tien minuten weg ben. Heeft iets te maken met het ophalen van herinneringen.
Alle reacties Link kopieren
Lieve Avellana,

Mijn hart breekt voor je. Een verschrikkelijk tijd. Ik heb mijn zus en vader in korte tijd verloren, nadat mijn huwelijk kapot was gegaan en ik het contact heb verloren met mijn kleinzoon die ik tien jaar heb opgevoed. Ik heb hem leren lopen, fietsen, zwemmen en ken zo'n beetje alle tekenfilms die uitgezonden zijn uit mijn hoofd. De pijn verdwijnt niet, maar het wordt wel makkelijker om er mee om te gaan.

Wat mij hielp:
PROJECTEN!!

Pak iets aan en gooi er je hart en ziel in. Dit kan iets zijn ter nagedachtenis aan je geliefden of iets wat je altijd al hebt willen doen. Nu is de tijd daar. Heb je een passie en ontbreekt een belangrijk stuk? Nu is de tijd om op te pakken. Voorwaarde is dat je iets doet wat je volledige interesse heeft zodat je niet het risico loopt dat je het niet afmaakt. Iets moois, groots, iets onverwachts, iets dat misschien buiten je comfortzone ligt.

Ja, het idee is dat je je hoofd gaat vullen met iets positiefs. Iets dat je ophoud 's nachts omdat je voelt dat er eigenlijk aan zou moeten werken. Iets waar je je helemaal op kunt gooien. Zet je handen aan het werk. Put je lichaam uit. Voel je goed over iets wat je gemaakt hebt. Droom erover om meer uitvoeringen te maken. Doe iets geks.

Verdriet moet je de kans geven om te uiten. Druk de tranen niet terug als je voelt dat ze weer komen. Laat maar vloeien, ook al ben je in de supermarkt. Gooi het eruit. Pak een fotoboek en herleef de mooie tijden. Huil totdat je geen tranen meer hebt. Praat met iedereen die het horen wil wat een fantastische broer en vader je gehad hebt. Praat totdat je schor bent en geen woorden meer kunt vinden om de goede tijden met hun te beschrijven.

Je zult zien dat langzaam alles weer op de plaats valt en dat je weer zin krijgt in het leven. Aan je eigen dingen. Aan je projecten en familie! Aan jezelf!

Tenslotte is dit ook wat je vader en broer het liefste zouden willen :-D

Het komt allemaal goed. Gegarandeerd.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst gecondoleerd met het grote verlies, zowel je vader als broer. Er bestaat niks erger dan de dood. Wat moet jij je vreselijk voelen.
Zo te horen is het nog vers, je vader is pas een paar weken overleden, en je zit nu in de rouw.
Ik zou het alleen zijn in de avonden/nachten in deze periode vermijden als ik me onrustig voel, is er een familielid bij wie je terecht kan?
Probeer veel afleiding te zoeken.
Cateautje schreef:
11-11-2018 13:53
Als ik niet kan slapen, dan zet ik rustige muziek op uit mijn tienertijd en geheid dat ik dan binnen tien minuten weg ben. Heeft iets te maken met het ophalen van herinneringen.
Exact mijn idee. Muziek kun je gebruiken om jezelf terug te flitsen naar een gelukkiger moment. Dus geen radio (je weet nooit wat voor confronterende muziek of tekst je voorgeschoteld krijgt) of soundscapes (waarbij je wellicht allerlei vrije associaties krijgt).
Dus bewust muziek kiezen waar je een positieve herinnering /vibe bij krijgt...
Misschien dat ASMR iets voor je is? Dat zijn filmpjes met geluids 'triggers' waar je van ontspant en veel mensen bij in slaap vallen. Het schijnt ook goed te helpen bij mensen met angsten en depressies. Op Youtube heb je heel veel ASMR filmpjes. Ik kijk het liefst naar de Youtuber DiamondASMR en ASMR Darling. Ik hoop dat je hier wat aan hebt..

Gedoncoleerd en heel veel sterkte!
anoniem_63e17e3dc628c wijzigde dit bericht op 11-11-2018 19:32
Reden: Spelfout
0.52% gewijzigd
Wat veel lieve berichten en steunende woorden, het komt echt binnen wat doet me dat ontzettend goed.
Wil graag op alles reageren maar vind t even moeilijk zo emo als ik me voel nu

Maar echt heel erg fijn, er zitten denk ik veel helpende dingen bij.. Ga het even rustig doorlezen en dan een lijstje van maken voor ‘s nachts naast mijn bed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven