Introvert

12-11-2018 21:16 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil dit topic gebruiken om van me af te schrijven en om advies te vragen.

Het zit zo: al sinds een aantal jaar begint het besef te dalen dat ik introvert ben. Ik heb me in dit onderwerp verdiept en ik zou me eigenlijk meer omschrijven als ambivert. Ik houd namelijk van feestjes, uitgaan, borrelen en hangen met vrienden. Echter, heeft dit alles ook een negatieve kant. Zo heb ik een grote moeite om "normaal" te functioneren in grote groepen (alhoewel ik in twee vriendengroepen zit). Zeker op het werk wordt er toch van je verwacht dat je af en toe eens een grap maakt, een anekdote vertelt of wat dan ook. Meestal als ik weet dat ik een vergadering heb, dan komt er een soort van golf van onbehagen over me heen. Ik voel me dan totaal niet op mijn gemak.

Dit alles werkt natuurlijk door op de manier collega's tegen me aankijken. Ik heb de pech dat ik ook nog eens hele extraverte collega's heb (waar natuurlijk niets mis mee is). Zeker in de grote groep ontstaat er dan haantjesgedrag en het tegen elkaar opboksen, iets waar ik wars van ben.

Al met al plan ik vaak individuele meetings met ze in om bij te praten. Dit soort sessies vind ik hartstikke leuk en krijg ik energie van (de ambiverte kant). Echter, merk ik dat ik door mijn introverte gedrag tijdens vergaderingen en de pauzes, dat collega's me steeds meer links laten liggen. Hierdoor ontstaat een sneeuwbal-effect, waardoor ik me ook steeds meer "vreemder" ga gedragen. Zo ga ik de meest extraverte en drukke collega's ontwijken en ga ik steeds minder mee, bijvoorbeeld met de lunch. Terwijl, als ze me iets beter en in een andere omgeving zouden kennen, ben ik echt een leuk persoon om bij te zijn (al zeg ik het zelf).

Door al het bovenstaande krijg ik steeds meer het gevoel dat introvertie best een grote handicap is. Over het algemeen wordt toch naar de mensen geluisterd die het hardste roepen (dit merk ik ook in de zoektocht naar een relatie). Ik vraag me af wat ik moet doen? Misschien is mijn huidige werkomgeving gewoon niet voor mij weggelegd, hoewel ik het werk en ook de meeste mensen (en de 1-op-1 meetings die ik met ze heb) erg leuk vind. Is er bijvoorbeeld een therapie om mijn introvertie/onzekerheid in grote groepen te verminderen? Zijn er mensen die bovenstaande herkennen en dit succesvol hebben aangepakt?

Bedankt
Therapie vanwege introvert zijn?
Straks gaan mensen nog in therapie voor hun jubelteen

Accepteren dat dit je karakter is
En als je moeite hebt met voor je zelf opkomen in vergaderingen bv is een assertiviteitscursus mss iets?
Of sova
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je helamaal, alsof ik het zelf geschreven kon hebben!
Ik zit ook in een vriendengroep (een grote en een kleine) en voel me daar helemaal op mn gemak bij. Nergens moeite mee, kan mezelf zijn etc.
Maar op het werk (ook bij vorige banen) heb ik precies hetzelfde wat jij omschrijft: ik voel me ongemakkelijk, collega’s laten me wat links liggen of reageren maar makjes op me, en dat versterkt mijn gedrag weer.
Wel heb ik een paar collega’s waar ik me wel goed bij voel en ook buiten werk mee omga, als het even kan zoek ik hen op tijdens vergaderingen of teamuitjes etc.
Verder geen tips voor je, maar je bent niet de enige dus. Ik heb het maar een beetje geaccepteerd en probeer het werk dan maar als iets zakelijks te zien. Ik kan met iedereen samenwerken alleen vind ik het er meestal niet gezellig dus (tenzij ik met de collega’s ben waar ik me wel op mn gemak voel)
Je bent wie je bent hoor... Ik heb mezelf en mijn introversie helemaal omarmd en maak ook geen excuses (meer). Geen therapie voor nodig gehad. En ik ben een echte introvert, geen ambivert.

Je hebt onderzoek gedaan zeg je, maar ik vraag me af of waar jij op je werk tegenaan loopt ook daadwerkelijk door introversie veroorzaakt wordt.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 12-11-2018 21:39
29.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je het zo voelt! Ik als doorsnee extravert ben al jaren samen met een mega introvert. Vind het grappig om de verschillen tussen ons te zien op dat gebied.
Als je er echt mee zit, ga langs je huisarts. Ik weet niet of hier therapieen voor zijn, maar praten met een psycholoog kan altijd! Om je hart te luchten, te vertellen wat je denkt, voelt en waar je tegenaanloopt. Succes ermee!
Hier ook een introvert in hart en nieren.
Ik zie zelf totaal geen noodzaak om therapie voor te volgen.

Ik geloof dat je met zelfacceptatie verder komt. Je zelf anders voordoen voor werk gaat je niet helpen, eerder nekken. Ik weet het uit ervaring.

Accepteer dat je werkomgeving anders is dan jij en kijk naar mogelijkheden om dit te laten werken zonder jezelf op te offeren. Bouw rustmomenten in, lunch wel kort samen ipv hele pauze. Ga bv wandelen in de lunch met een kleine groepje. Of ga tijdens lunch naast de wat rustigere mensen zitten. Kijk wat je wel kan ipv niet kan!

Leer daarnaast je introverte kant kennen en accepteer het ipv afstoten. Ik geloof echt dar je daarmee verder komt dan wegstoppen.
Alle reacties Link kopieren
Introvert een handicap?

Accepteer gewoon wie je bent, en dat ideaal beeld hoe je zo graag zou willen zijn, dat is een leuke hersenspinsel voor een regenachtige middag.

Je leven zal opeens niet echt veel leuker, interessanter, met partner zijn wanneer je opeens niet meer introvert bent.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook introvert maar heb mij zelf wel getraind om ‘socialer’ te zijn.

Puur door gewoon oprecht serieuze gesprekken te voeren. Pas dan raakt een introvert persoon geïnteresseerd, denk ik. Dan is het een kwestie van gewoon praten, jezelf dwingen. Eerste 20x is lastig, 21e keer minder.


En je weet het, dingen worden serieus als een introverte zich er mee gaat bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Peter,
Inderdaad, een assertiviteitscursus.
En omdat je vertelt dat je grote moeite hebt om normaal te kunnen funktioneren binnen grote groepen kan zo’n cursus alleen maar helpen en goeie dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
Met een slok op ben je moediger dus. Dat werkt alleen maar op feestjes want daar hoef je alleen maar te lachen en te dansen, maar tijdens een vergadering wordt er meer van je verwacht en zal dat niet werken. Dus word je stil.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven