Negatief zelfbeeld en de weg naar meer zelfvertrouwen

13-11-2018 22:43 10 berichten
Eigenlijk heb ik al heel erg lang een negatief zelfbeeld en ben ik stiekem erg onzeker.
Ik wil niet onzeker over komen, dus de meeste mensen zullen het niet aan mij merken, maar het geeft enorm veel spanning.
Ik ben bang maar toch ook wel moedig en dus ga en ging ik dingen aan in mijn leven die me met tijd en wijle overspoelen.

Al vanaf de basisschool heb ik te weinig eigenwaarde en daardoor liepen sociale contacten moeizaam of ik vluchtte er voor weg.
Later liet ik mij soms mishandelen door foute vriendjes en had ik niet eens in de gaten dat ze over mijn grenzen heen gingen.

Af en toe leek het een periode beter te gaan, maar meestal stortte ik weer in en dan sijpelde het zelfvertrouwen wat ik in een bepaalde periode had opgebouwd zomaar ineens weer weg.

Door dit negatieve zelfbeeld en te weinig zelfvertrouwen kan ik moeilijk met kritiek omgaan en raak ik snel overspannen.
Ik kan ook slecht tegen tegenslagen omdat ik er extra onzeker van word.
Ik pieker snel te veel en trek mij dingen te veel aan, kies ik verkeerde partners en raak ik depressief als een relatie voorbij gaat; omdat ik mezelf dan overal de schuld van geef en mezelf naar beneden praat en omdat ik niet kan geloven dat het ooit nog goed kan komen.

Mensen brengen mij snel van de wijs, ik kan niet goed bij mezelf blijven, want om dat te doen moet je vertrouwen op jezelf...en als puntje bij paaltje komt dan vind ik dat dus erg lastig.

Het gevoel niet goed genoeg te zijn zit zo diep dat ik het zelf lang niet altijd in de gaten heb, ik vecht er al jaren tegen, maar het blijft moeilijk.

Zijn er mensen die dit herkennen?
Hoe kregen jullie een positiever zelfbeeld en meer zelfvertrouwen?
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je iets aan dit boek: https://www.bol.com/nl/p/negatief-zelfb ... oductTitle
Dank je chocolol, Ja dat lijkt een goed boek om mee te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Zelfbeeldtherapie en vechtsport
Iedere dag 3 situaties/beslissingen/punten van jezelf benoemen waar je trots op bent. In het begin is dat aardig zoeken, maar na verloop van tijd wordt het echt beter.
Ik werd positiever over mezelf door zelfacceptatie en zelfliefde.

Ik schreef op waar ik goed en niet goed in was. Als ik van mezelf weet waar ik niet goed in ben, dan is het minder kwetsend als iemand anders mij hier op wijst. Want ik ken mezelf dan al, en ik blijf van mezelf houden incl min- en pluspunten.

Wat ik ook deed was op YT zelfliefde affirmaties afluisteren en nazeggen. Ook zei ik elke dag in de spiegel dat ik van mezelf hield en dat ik goed ben zoals ik ben, dat ik alleen mijn eigen bevestiging nodig heb en niet die van iemand anders. Eerst gaat het superongemakkelijk en geloof je het voor geen meter, op den duur gaat het echt beter!
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Ik herken mezelf hier heel goed in. Ben ook niet trots op wat ik tot nu toe bereikt heb in het leven. Dat klinkt heel zwaar maar het is voor mij zo. Ik kan begrijpen waarom ik zo ben geworden maar helaas nog geen oplossing gevonden. Voor mij werkt boeken lezen helaas niet, kan er momenteel de rust niet voor vinden. Hopelijk jij wel.

Als het goed is ga ik binnenkort starten met een zelfbeeld training.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja herken alles wel in je verhaal. Ook laag zelfbeeld. Niet zelfverzekerd.
In relaties hebben mannen dit ook vrij snel door. Op de manier dat ik mezelf kan afkraken. ´Ik heb platte billen, ik ben klein ´ en volgens mij denken ze op een geven moment dat ik niks anders kan dan mezelf afkraken en over mijn uiterlijk praten.

Als het dan uiteindelijk op relatiegebied misgaat om welke reden dan ook. Dan voel ik me al helemaal leeg en verloren en alleen op de wereld.Omdat dit bij nader inzien dan een van de weinige dingen waren die me op dat moment wel gelukkig maakte. Ik denk ook altijd dat ik alles schuld ben dan omdat ik de persoon ben met issues. De mannen die ik tref hebben dat nooit. Maar vaak zijn mannen wel dominant en controlerend. Op een manier dat ik er ook onder leed.

Maar toch heb ik het idee dan dat ik het allemaal fout ben omdat ik instabiel ben en de mannen die ik tref zijn dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook erg lastig. Ik merk als ik zonder mijn vriend ben, dat ik heel onzeker word en niet zo goed weet wie ik nou ben. Ik heb dat geaccepteerd. Ik ben nou eenmaal niet zo onafhankelijk en dat is niet erg. Iedereen heeft wel dingen.

Qua uiterlijk had ik ook altijd moeite met mezelf en dat is nu bijna helemaal weg. Tuurlijk er zijn dingen die ik van mezelf niet mooi vind, maar ik ben er van gaan houden.

Bij mij heeft het heel erg geholpen om tegen mezelf te zeggen dat ik de enige ben op wie ik eigenlijk altijd 100% kan rekenen. Ik hoef mezelf niet uit te leggen hoe ik me voel of hoe ik over dingen denk, want ik ben die persoon. Ik vind het leven ook veel te kort om vijanden te zijn met mezelf. Er zijn al genoeg vijanden in de wereld.
Ken je sochicken.nl? Veel blogs, heel toegankelijk. Over geluk, liefde, onzekerheid, besparen, in balans zijn.

Onderaan de blogs staan vaak veel reacties, veel mensen hebben er iets aan. Het zijn geen grote nieuwe inzichten, maar een lekker nuchter verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven