ervaring behandeling cgt paniekstoornis

06-12-2018 15:44 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

sinds ruim een jaar heb ik een paniekstoornis. uit het niets voor mijn gevoel een paniekaanval gehad en sindsdien last van paniekaanvallen, gemiddeld 1 a 2 keer per maand. de laatste maanden nog maar 1x per maand/2maanden.
ik volg cgt bij een psycholoog. Hij doe exposure opdrachten en moet soms angst bijmezelf oproepen door oefeningen waardoor ik angstig wordt. de bedoeling is dat ik hier dan aan ga wennen en leer dat de paniekaanval niet komt.
Echter soms gaan de lichamelijke angstige sensaties wel eindigen in een heuze paniekaanval... mijn psycholoog zegt dat dat niet erg is omdat ik ook als ik een paniekaanval ervaar dat de ramp 'dat ik flauwval of doodga' zich niet voltrekt.
dat kan hij wel zeggen maar ik ben gewoon bang voor de paniekaanval an sich.. dat voelt zo afschuwelijk,...
ik vraag me af of mijn psycholoog mij nog wel kan helpen en of we wel op het juiste spoor zitten. Mis ik een tussenstap? wat heeft jullie het meest geholpen?
ik heb ook veel last van onwerkelijkheidsgevoelens. kennen jullie dat? word ik ook gek van.. en vaak voel ik mij erg gespannen... gelukkig minder vaak een paniekaanval maar ik ben nog niet waar ik wil zijn.. tips en ervaringen zijn enorm welkom want ik weet ht zelf even niet meer en heb het idee dat mijn psycholoog het oo niet meer weet..
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik lees graag mee. Ook ik heb last van paniekaanvallen (gehad). Jaren geleden een angststoornis gehad, ook behandeld met CGT en exposure therapie. Vooral de exposure heeft mij erg geholpen om te ervaren dat situaties niet zo eng zijn als dat ik ze ervaar, zelfs als ik terplekke een paniekaanval had. Tegenwoordig niet meer last van de 'originele' angsten, maar angst blijkt er toch weer meer ingeslibt te zijn op een ander gebied en dat vind ik erg vervelend en wil ik graag iets aan doen. Ook ik ben voornamelijk bang voor de aanval zelf (ik heb last van zweten, hartkloppingen, tintelingen maar vooral het overgeven daarna ervaar ik als erg), ook al weet ik exact wat mijn lichaam waarom doet en is het in theorie geheel onschadelijk. Daarna voel ik me zo uitgeput en heb ik het idee dat ik het alsnog verknalt heb, omdat de aanval wel gekomen is. Ik heb daarom niet echt tips, maar wil je vooral laten weten dat je niet alleen bent. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier voornamelijl dat de exposure opgeroepen wordt tijdens de therapie?

Ik had echt baat bij doen en steeds de horizon verbreden....
Verder heb ik wel vaker terugvallen. En eindelijk EMDR.
Alle reacties Link kopieren
ok.. emdr? waarop dan gericht?
Alle reacties Link kopieren
keuteltje schreef:
07-12-2018 09:27
ok.. emdr? waarop dan gericht?
In mijn geval word een deel ook veroorzaakt door traumabelevingen die ver weg zijn gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, het klinkt als dat de exposure methode jou niet echt helpt.
Vooral misschien omdat je gewoon heel erg bang bent voor de paniekaanval op zich.
Dan zou de therapie van de psycholoog dmv triggeren echt niet helpen.
En je hebt er zelf al grote vraagtekens bij, ik denk dat je het het juist hebt.

Misschien kan juist het tegenovergestelde jou helpen, jezelf bloodstellen aan balans en rust in de geest.
En dan bedoel ik leren mediteren. Zodat je leert hoe een kalme mind te hebben.
Zodat als je een beginnend angstgevoel krijgt, dat je merkt dat je daar niet meer angstig over hoeft te gaan voelen. Dat je jezelf terug kunt brengen in een kalme staat. Wat je dus leert bij mediteren.
Je kunt dit in groepsverband doen en/ in je eentje.

Mbt je onwerkelijksheidsgevoelens zou je misschien meer fysiek kunnen doen.
Sport je?
Joggen kan helpen, alsook andere intensieve (teamsporten) zoals volleybal, squash, hockey, trampoline springen
Alle reacties Link kopieren
Verbinder schreef:
08-12-2018 02:16
Hoi, het klinkt als dat de exposure methode jou niet echt helpt.
Vooral misschien omdat je gewoon heel erg bang bent voor de paniekaanval op zich.
Dan zou de therapie van de psycholoog dmv triggeren echt niet helpen.
En je hebt er zelf al grote vraagtekens bij, ik denk dat je het het juist hebt.

Misschien kan juist het tegenovergestelde jou helpen, jezelf bloodstellen aan balans en rust in de geest.
En dan bedoel ik leren mediteren. Zodat je leert hoe een kalme mind te hebben.
Zodat als je een beginnend angstgevoel krijgt, dat je merkt dat je daar niet meer angstig over hoeft te gaan voelen. Dat je jezelf terug kunt brengen in een kalme staat. Wat je dus leert bij mediteren.
Je kunt dit in groepsverband doen en/ in je eentje.

Mbt je onwerkelijksheidsgevoelens zou je misschien meer fysiek kunnen doen.
Sport je?
Joggen kan helpen, alsook andere intensieve (teamsporten) zoals volleybal, squash, hockey, trampoline springen
Ben jij een psycholoog of een ander soort prof? Of spreek je uit ervaring. Het verwart me wat je zegt.. tegenover gestelde van gedachte van mijn. Psycholoog namelijk...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven