Ik doe weinig in mijn vrije tijd

07-12-2018 12:37 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Ik zit eigenlijk al sinds 4 jaar met iets wat ik graag zou willen veranderen. Zoals de titel al zegt, ik doe weinig in mijn vrije tijd. Op dit moment is het zo dat ik mijn vrije tijd alleen 's avonds echt weet in te delen. Wanneer ik uit school ben doe ik eigenlijk, naast huiswerk en koken, niks anders dan op mijn telefoon zitten. Ik vind dit zo triest en baal er echt van.

Als kind was ik totaal niet zo, ik had veel hobby's en was altijd wel met iets bezig. Dit was rond mijn puberteit ook nog wel zo, maar sinds 4 jaar vind ik het enorm lastig om mijn tijd in te delen. Ik heb wel sinds een jaar mijn oude hobby opgepakt en dit doe ik vaak in de avond, dat scheelt al enorm. Maar ik wil graag meer met mijn leven dan alleen als een zombie op mijn telefoon zitten.

Ik merk alleen dat ik het lastig vind om dit aan te pakken, ik probeer activiteiten te plannen, alleen als het moment daar is doe ik het uiteindelijk niet. Dit probleem doet zich nu al 4 jaar voor. Ik ben geen type die zielig in een hoekje met haar problemen weg gaat zitten kwijnen, maar het lukt me gewoon niet om dit aan te pakken.

Is er hier iemand met tips of goede raad?
Alle reacties Link kopieren
Ga vrijwilligerswerk doen, is gezellig en nuttig. Je hebt dan ook een stok achter de deur, mensen verwachten je. Wat bij je past moet je dan nog even uitzoeken. Wat vind je leuk om te doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik leg mijn telefoon standaard in een la of doosje wanneer ik thuis kom (heb dan onderweg al mijn berichten en social media even gecheckt). Ik ga dan doen waar ik zin in heb, dus wandelen als ik naar buiten wil, lezen/serie kijken om te relaxen, soms wat tekenen of beetje rommelen in huis. Je kunt ook een lijstje maken met activiteiten die je leuk/prettig vindt en daar af en toe iets uitkiezen.

Ik denk dat het vooral al goed is dat je je bewust bent van je (ongewenste) gedrag, maar probeer om niet tr streng hierin te zijn voor jezelf. Niets mis met af en toe even lekker scrollen/klikken/bladeren denk ijs Maar als je het zelf vervelend vindt, ben jij degene die er iets aan kan veranderend, stap voor stap.

Ik had trouwens ook een tijdje zi’n app die bijhield Hoelang ik op mijn telefoon zat en ik kon dan een limiet instellen. Gaat ie vanzelf wel uit :p

Succes, en veel plezier met je nieuwe bezigheden :)
Alle reacties Link kopieren
Ga leuke dingen doen met vrienden. Sporten? Ik ben vrijwel altijd in de avond bezet, bij mijn vriend, sporten, met vrienden etc. In het weekend plan ik leuke dingen, ga ik opruimen, wederom naar vrienden, naar de stad.
Alle reacties Link kopieren
Wat Boarn zegt. Ik ben taalcoach voor vluchtelingen en vind dit zo ontzettend waardevol om te doen! En ook als ik een drukke dag heb gehad en liever op de bank blijf hangen, is er iemand die me verwacht dus ga ik er heen. Ik vind het super leuk om te doen en leer er zelf ook nog wat van.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
07-12-2018 12:48
Wat Boarn zegt. Ik ben taalcoach voor vluchtelingen en vind dit zo ontzettend waardevol om te doen! En ook als ik een drukke dag heb gehad en liever op de bank blijf hangen, is er iemand die me verwacht dus ga ik er heen. Ik vind het super leuk om te doen en leer er zelf ook nog wat van.

:high5:
Ik ook. Uit mijn werk ga ik 1x per week zo’n 1,5 uur langs bij mijn gezin. En ik vind het ook leuk om oefenmateriaal te zoeken of te verzinnen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heb hier zelf ook last van, ik doe niets anders dan Youtubefilmpjes kijken en op forums rondhangen.. Ik ga wel eens naar buiten met met vrienden, maar voor de rest is het pretty much een sleur...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de 3e, maar ik dacht inderdaad ook direct dat je vrijwilligerswerk moet gaan doen. Als er geen plaatselijke vereniging is waar ze je hulp kunnen gebruiken, is er vast wel een bieb of bejaardenhuis waar je kunt helpen. Wordt lid van de plaatselijke oranjevereniging, de atletiekclub, doe vrijwilligerswerk bij een buurtvereniging, of ontwikkel zelf een initiatief: 'doe iets nuttigers dat insta checken en ga zwerfvuil prikken'.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ga een sport doen als je je verveelt. Of tekenen, schilderen, fotograferen. Of geniet gewoon van de ontspanning van het niets hoeven doen. Overdag heb je blijkbaar al verplichtingen met studie en huiswerk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Het grappige is dat ik al vrijwilligerswerk doe sinds een tijdje. Misschien zou ik dat eens vaker kunnen doen.

Ik denk dat het een goede tip is om mijn telefoon thuis eens weg te leggen. Het is ook gewoon lekker gemakkelijk.

En naast wat ik benoemde zie ik mijn vrienden ook uiteraard en ga ik ook wel eens een avond uit. Maargoed, blijft er toch wat teveel tijd over.

Ik denk dat het probleem er vooral in zit dat ik te snel mijn telefoon pak en daar aan blijf hangen. Want ik kan wel genoeg dingen verzinnen die ik zou kunnen doen.
Troelel schreef:
07-12-2018 15:55
Bedankt voor alle reacties! Het grappige is dat ik al vrijwilligerswerk doe sinds een tijdje. Misschien zou ik dat eens vaker kunnen doen.

Ik denk dat het een goede tip is om mijn telefoon thuis eens weg te leggen. Het is ook gewoon lekker gemakkelijk.

En naast wat ik benoemde zie ik mijn vrienden ook uiteraard en ga ik ook wel eens een avond uit. Maargoed, blijft er toch wat teveel tijd over.

Ik denk dat het probleem er vooral in zit dat ik te snel mijn telefoon pak en daar aan blijf hangen. Want ik kan wel genoeg dingen verzinnen die ik zou kunnen doen.
Of je zoekt (nog een) bijbaantje, hou je er nog wat aan over.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk kun je dus zelf de zelfdiscipline niet opbrengen om je telefoon te laten liggen.
Misschien kun je jezelf helpen door een brief voor jezelf klaar te leggen als je uit school /werk komt.
Die schrijf je s’morgens, leg je klaar op de plek die je het eerste ziet als je je kamer binnenkomt en daarin zet je dat je vanmiddag niet op je telefoon gaat zitten maar in plaats daarvan ga je naar buiten, een stuk lopen voordat het donker wordt. Kijk, observerr om je heen. Hoe de bomen/struiken eruit zien, wie je tegenkomt.
Hoe ziet de lucht eruit?

Als je een bad hebt, neem uitgebreid een bad, voel het water, de warmte.
Of ga zwemmen in je plaatselijke zwembad. Denk eraan hoe je als kind kon genieten.
Je kunt dit weer oproepen. Je moet alleen uit die routine.
Want vergeet niet, dit duurt al 4 jaar!!

Je kunt ook streng voor jezelf gaan worden mbt telefoongebruik.
Als je merkt dat je er toch weer op zit terwijl je het eigenlijk niet wil, mag je vanavond ook geen toetje ( of koekje, of wat het ook is wat je lekker vindt)

Je moet een bepaalde innerlijke autoriteit gaan kweken die je nu nog mist.
Zelf herken ik dit deels wel.
Het is niet eens zo dat ik me verveel, maar ik verval in allerlei 'routine's', zoals muziek luisteren, internetten etc.
Sporten doe ik niet of nauwelijks (naar de sportschool gaan blijf ik maar uitstellen) en mijn conditie is dan ook ondermaats.
Kom ook te weinig buiten, zoals dat ik ga wandelen en/of fietsen.
Wel ga ik veel naar de bioscoop (ben een groot filmfan).
Eigenlijk kun je wel stellen dat ik erg in mijn eigen (comfort)zone zit.
Met vrienden spreek ik weleens af, maar meestal niet wekelijks.
Zou veel actiever moeten gaan worden en bovenal meer zelfdiscipline moeten gaan ontwikkelen (vooral om meer naar de sportschool te gaan).
Ik snap het wel hoor, balen dat naar je telefoon grijpen zo makkelijk is. Ik heb ook wel eens (geforceerd) geprobeerd om de tv en de telefoon uit te laten en te gaan "hobby-en". Het resulteerde alleen maar in enthosuiast aan dingen gaan beginnen en na korte tijd werd het al veel te veel "moeten" en was het niet meer ontspannen. En ontspannen vind ik toch wel dé voorwaarde om vrije tijd mee te vullen. Ik heb eigenlijk al 2 grote hobby's, maar ik merk niet eens dat daar veel tijd in zit omdat ik het leuk vind. Dat ik daarnaast veel op mijn telefoon zit of netflix kijk boeit me dan maar niks.
Alle reacties Link kopieren
pip-321 schreef:
07-12-2018 12:45
Ik leg mijn telefoon standaard in een la of doosje wanneer ik thuis kom
Wat een goed idee! En zo simpel :-) Ik erger me er ook aan dat ik teveel op mijn telefoon zit als ik thuis ben. Ik neem m al niet meer mee naar boven, dus voor ik ga slapen lees ik lekker maar tijdens ontbijt zit ik er ook op te koekeloeren en telkens als ik even op de bank plof.. Ik neem elke ochtend mijn ereader mee naar beneden met het voornemen om soms gewoon even een stukje te lezen ipv op die telefoon te kijken, en daar gun ik me dan de tijd niet voor, terwijl ik (ik ga gewoon meteen even checken) volgens mijn telefoon vandaag toch een uur en 50 minuten op internet heb gezeten! Idioot eigenlijk.

Ik ga mn telefoon ook in een doosje leggen en gewoon vaker even voor me uit staren/stretchen/lezen/iets opruimen/de poes aaien/in een kookboek bladeren. Starting tomorrow. En inderdaad meer naar buiten (vandaag wel gedaan en had nog wel wat meer gewild, maar het was takkeweer)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven