Chronisch depressief?!

12-12-2018 16:40 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nadat een relatie van 3 jaar beëindigd werd . Loop ik met het idee rond dat ik chronisch depressie ben.

Ik ben 22 jaar oud en heb het idee dat ik nooit tevreden en of gelukkig ben. Dit merkte ik ook in de relatie. En dit is ook de reden dat het uit Is gegaan.

Is dit normaal of is er echt iets mis met mijn hoofd.
Ik heb het gevoel dat ik overdrijf en dat het gwn bij het leven hoort. Het is ook weer niet zo dat ik uit het leven wil stappen.
Maar antwoorden op de vragen;
Ben je gelukkig?
Wanneer was je voor het laatst gelukkig ?en wat maakt je gelukkig ?
Die antwoorden heb ik niet.

Nu zal je denken, bel je huisarts of zo iets dergelijks.
Alleen vindt ik dat lastig.
Wat zeg je en wat ik al eerder zei misschien overdrijf ik nou eenmaal.

Ik merk alleen steeds meer dat het meer en meer mijn leven begint te beïnvloeden. Omtrent werk,school,vrienden, relaties en familie ..

Herkent iemand dit?
Hoe ga je hiermee om?
Tips/advies ?

Of hoort dit gewoon bij het leven?
Alle reacties Link kopieren
Wij kunnen geen antwoord geven en geen diagnose. En zelfs als het heel normaal is hoe het voelt, jij hebt er last van. Dat is reden genoeg om hulp tw vragen (zij een wijs persoon ooit tegen mij).

Dus bel de huisarts, vertel hoe je je voelt en vraag om een doorverwijzing.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Wanneer je van iets last ervaart en het je leven dusdanig beinvloed - hoort het er niet bij en mag je dus terecht om hulp vragen.

En al zou het er wel bij horen, dan kan je ook hulp krijgen om om te leren gaan met dat gegeven.. De hulp is er, dus maak er gebruik van zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me mijn hele leven ook al zo en heb nu tijdens het revalideren na een hersenbloeding pas in de gaten hoe ongelukkig ik eigenlijk mijn hele leven al ben. Ben een paar jaar geleden gediagnostiseerd met een dystyme stoornis. Dat is een stemmingsstoornis, waardoor ik nog wel in staat ben om van de bank af te komen om me in te zetten voor mijn revalidatie, maar er is eigenlijk niks waar ik echt gelukkig van word, behalve vreten. Ik probeer wel zo min mogelijk te vluchten in fantasieën over de toekomst en gepieker over het verleden en mijn ogen open te houden voor wat ik nu tegenkom dat interessant genoeg is om me mee bezig te houden. Een laag zelfbeeld hoort ook bij deze stemmingsstoornis. Al vanaf kinds af aan heb ik het gevoel dat andere mensen niet op mij zitten te wachten en dus hou ik vaak afstand, terwijl ik heel graag meer sociale contacten zou hebben.
depster schreef:
12-12-2018 16:54
Wanneer je van iets last ervaart en het je leven dusdanig beinvloed - hoort het er niet bij en mag je dus terecht om hulp vragen.

En al zou het er wel bij horen, dan kan je ook hulp krijgen om om te leren gaan met dat gegeven.. De hulp is er, dus maak er gebruik van zou ik zeggen.
Ja, je kan er wat mee doen en dat raad ik je aan. Uitzoeken (met hulp van een psycholoog) waardoor het komt, dat aanpakken door misschien therapie, medicatie of een andere lifestyle of mindset aanleren.

Loop er niet te lang mee, vaak gaat dit niet vanzelf over en voor je het weet zijn er jaren voorbij waarin je (net) niet gelukkig was. Zonde! Daarbij maakt het niet (tijdig) behandelen van een chronische depressie het moeilijker om er uit te komen. Google eens op Dysthemie, daar kan je e.e.a erover lezen.

Je kan bij je arts aangeven dat je bang bent of vermoed dat je chronisch depressief bent. Erover praten zal je al goed doen. Samen met je arts ga je dan kijken waar je met je klachten terecht kan. Misschien bij de praktijkondersteuner, misschien bij een pscholoog of therapeut, misschien bij de GGZ. De GGZ heeft ook (gratis) online zelfhulp, je kan daar alvast eens kijken of jij daarmee geholpen bent.

https://www.ggz-nhn.nl/zelfhulp
Alle reacties Link kopieren
Hier mee kun je zeker naar een huisarts. Die kijkt er medisch naar en zal wat vragen stellen.

Of het is niks, dan word je wellicht gerustgesteld dat het normaal is. Nu zit je er steeds maar mee.

Of het is wel wat en dan kun je met de huisarts kijken wat vervolg stappen kunnen zijn.

Je zou bijvoorbeeld ook een paar keer met de poh ggz, psycholoog binnen de huisartsenpraktijk, kunnen praten.

Ik zou dit zeker wel voorleggen aan de huisarts.
Huisarts of accepteren dat het zo is.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je je echt heel slecht voelt of dat je weinig zin hebt om dingen te ondernemen maar misschien een idee om je bij de dokter te laten testen op vitamine en mineralen tekort? Dit kan je mood ook beïnvloeden. Als je je echt slecht voelt inderdaad contact opnemen met een psycholoog.
Sowieso naar de huisarts.

Wat iemand eerder al noemt, een depressie is meestal wat zwaarder, ALS het al zo is klinkt het eerder als een dytsthyme stoornis.
Maar er zijn ook gewoon mensen die 'chronisch ontevreden zijn' door iets anders dan een pscyhiatrische stoornis.
Of inderdaad vitaminitekorten.

Weet je wat het is, oorzaak maakt niet uit. De vraag is of jij het wil veranderen, en als daar het antwoord ja op is, is de huisarts in alle gevallen de eerste stap.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Naar de huisarts is écht het beste.

Als je dat niet durft, of niet wil, heb je vooral jezelf ermee.
Dus hup! Zet je over je schaamte/ongemak/onwil heen, en gewoon gaan!
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Je overdrijft zeker niet.
Jij bent de enige beoordeler van de kwaliteit van jouw leven.
Als jij merkt dat je geen antwoord kan geven op de vraag of je je blij voelt, wanneer je je blij voelde,of je gelukkig voelt dan is dat al zat reden om te gaan zoeken hoe hier verandering in aan te brengen.
Als je nl blij bent dan weet je dat echt wel.
En maar genoegen nemen met halfbakken is ook niet het juiste.
Dat is geen kwaliteit.

Ga wel naar je huisarts en bespreek dat je je nooit tevreden voelt en gelukkig bent.
Wellicht kun je eens praten met een psycholoog om meer perspektief te krijgen rondom jouw situatie.
Ik herken mijzelf in dit:
http://www.lichtopdepressie.nl/stemming ... -stoornis/
En dit:
http://www.lichtopdepressie.nl/stemming ... depressie/
Alle reacties Link kopieren
Denk ook dat ik weer depressief ben. :-) Vind ik niet zo erg als paniek maar dit is weer het andere uiterste. Heb geen een dag rust lijkt het wel. Elke dag weer een ander probleem. Vraag me af of dat normaal is dat je elke dag wat hebt.
.
Nee.
Meerdere dingen per dag is normaal.
-vanille- schreef:
15-12-2018 15:06
Denk ook dat ik weer depressief ben. :-) Vind ik niet zo erg als paniek maar dit is weer het andere uiterste. Heb geen een dag rust lijkt het wel. Elke dag weer een ander probleem. Vraag me af of dat normaal is dat je elke dag wat hebt.
En dat zeg je met een smiley erbij? Jij blijft me verbazen.

Ontopic: TO, gewoon even naar de huisarts gaan. Een gesprekje kan nooit kwaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven