Drink niet met mate

14-12-2018 12:11 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heftig om dit nu echt op te schrijven, maar ga het toch doen. Ik kan gewoon niet met drank omgaan en moet er echt iets mee gaan doen.. Het is niet zo dat ik elke avond drink maar als er een gelegenheid is waarbij gedronken wordt, dan ga ik 9 van de 10 keer volledig door het licht. Het wordt gewoon gênant en ik vind het niet iets wat bij mijn leeftijd past (30).

Gisteren (kerstborrel) mezelf weer zo voorgenomen niet teveel te drinken en op tijd naar huis te gaan. Helaas na een paar wijn ben ik dit helemaal vergeten en eindig ik wederom al laatste met wat zwarte gaten. Voel me er zo klote over. Stiekem weet ik ook wel wat zou helpen; stoppen met drinken. Maar dat is ook weer iets wat ik heel lastig vind, er zijn zoveel sociale dingen waarbij gedronken wordt. Toch lijkt me dit de enige oplossing, ik kan blijkbaar niet met mate drinken.

Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen en hoe jullie ermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Na hoeveel wijn ben je het vergeten?

Want voor mij is de max altijd 2, en verder ga ik gewoon nooit. Ik ben dan al aangeschoten (ja snel) maar nog wel in staat te realiseren dat ik moet stoppen want anders ga ik op de bar dansen oid.
Alle reacties Link kopieren
Bel nu nog de huisarts en ga erheen met dit verhaal. :hug:
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alcohol is een gif, een drug, het is ongezond voor heel veel processen in je lichaam, (borst)kankerverwekkend, het bevat veel calorieën je voelt je brak de volgende dag... ik zie geen voordeel.

Stop er gewoon mee, in ieder geval bij dat soort gelegenheden. Kun je thuis altijd nog doen wat je wil (maar beter ook niet).
Alle reacties Link kopieren
Nooit meer alcohol drinken bij sociale gelegenheden!
Waarom is dat zo moeilijk voor je?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen, drink gewoon niet. Maar dat werkt niet voor jou. Dus zoek hulp. Huisarts is eerste aanspreekpunt.

Het is nooit verplicht om te drinken. Kijk eens wat beter op zo'n sociale bijeenkomst, er staan vast mensen tussen die niet drinken.
Ten eerste: Goed dat je dit aan jezelf toegeeft; wat ik nu doe, is niet goed.

Heel vervelend, maar als je weet dat je geen maat kan houden, dan moet je niet meer drinken... Ik denk dat het belangrijk is om te onderzoeken waarom je die keuze niet kan maken. Bij vrijwel elke gelegenheid waar gedronken wordt, zijn namelijk ook mensen die niet drinken omdat ze BOB zijn, of gewoon omdat ze niet drinken, en die hebben het ook prima naar hun zin!

Misschien voortaan vrijwillige bob zijn? Dan kun je niet drinken, dat is misschien een goede stok achter de deur om te gaan ervaren dat drinken niet nodig is voor een leuke avond.

En eerlijk gezegd, als je de avond de volgende dag niet eens meer herinnert, kan dat alleen maar beter worden ;)

Als het vooruitzicht om niet te drinken bij sociale gelegenheden je op de een of andere manier benauwt, een angstig gevoel geeft etc, dan zou ik zeker even met de huisarts gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel zoveel verantwoording om een taxi te nemen naar huis en niet met drank op achter het stuur van een auto of fiets te kruipen?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Altijd met de auto gaan dan kun je je niet bezatten.
Waarom stap je niet na 2-3 drankjes over op wat alcoholvrij's? Ik heb 'm ook ooit flink geraakt en op vakantie drink ik ook dagelijks wel iets met alcohol, maar gelijk daarna drink ik weer gerust maar 1-2 glaasjes per week.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
14-12-2018 12:27
Altijd met de auto gaan dan kun je je niet bezatten.

Mwoah.. link advies.
.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
14-12-2018 12:27
Altijd met de auto gaan dan kun je je niet bezatten.
Wat een achterlijk advies. TO kan zichzelf geen grenzen stellen, dus absoluut niet met de auto gaan!
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-12-2018 12:29
Waarom stap je niet na 2-3 drankjes over op wat alcoholvrij's? Ik heb 'm ook ooit flink geraakt en op vakantie drink ik ook dagelijks wel iets met alcohol, maar gelijk daarna drink ik weer gerust maar 1-2 glaasjes per week.
Helemaal waar! Dat is ook zeker wat ik moet doen. Mezelf dus ook voorneem maar dan weer niet nakom. Maar het feit dat ik er nu zo mee bezig ben zegt wel wat. Dus hoop er in de toekomst echt anders mee om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
14-12-2018 12:27
Altijd met de auto gaan dan kun je je niet bezatten.
Heb geen auto want woon midden in een grote stad :)
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk gewoon onzin dat je na een paar drankjes bent vergeten dat je maar een paar drankjes zou doen. Dat is gewoon een keus tenzij jij al na twee (een paar!) drankjes niet meer toerekeningsvatbaar bent. Het is een slap excuus en hopen dat het beter wordt gaat niks helpen. Je moet het gewoon beter doen. Of niet, maar dat is dan wel jouw keus. Als je het niet alleen kunt, dan vraag je hulp aan de huisarts of vrienden. Maar anders kies jij er toch echt zelf voor om zo belachelijk veel te drinken.
Alle reacties Link kopieren
lolanu schreef:
14-12-2018 12:36
Helemaal waar! Dat is ook zeker wat ik moet doen. Mezelf dus ook voorneem maar dan weer niet nakom. Maar het feit dat ik er nu zo mee bezig ben zegt wel wat. Dus hoop er in de toekomst echt anders mee om te gaan.
Dat maakt dat het een probleem is. Iets waar je iets mee moet.
Huisarts bellen. Nu nog. Dan heb je de eerste stap nu direct gezet.
En jezelf niet de smoes geven van 1 januari, 'want de 'gezellige' dagen met drank komen eraan'.
Doe je dat, dan ben je verder in je probleem dan je zelf nu nog denkt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Eens Ippy. Dank je voor je reactie
Alle reacties Link kopieren
ik heb er een paar 'trucjes' voor, ik wil standaard veel ijs in mijn glas dus dan lijkt het heel wat maar dat valt mee en langzaam verdunt het ook een beetje, glas water ernaast ook bij elk glas drank

verder drankkeuze;
gluhwein, is toch gezellig maar stukken minder percentage dan gewone wijn en als je het verhit dan zit er nog minder alcohol in
en een citroenradler is ook heel goed te doen

dan nog; zorg dat je al gegeten hebt, en genoeg ook.... VOOR je aan de borrel gaat!!!
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ja herken ik, niet van mezelf, maar als deze jongen wat op had, werd ie steeds verbetener met het drinken. Hij dronk zoveel dat iedereen altijd verbaasd was dat ie nog stond en dan bij het naar huis gaan kocht hij nog 6 halve liters en dronk die thuis nog allemaal op.

Wat je kan proberen is om tussendoor steeds een colaatje of watertje te drinken. Bij hem lukte dat trouwens niet, want dat was ie na een paar biertje vergeten. Maar is wel het proberen waard.

Nu drinkt ie normaal. Het is wel erg moeilijk voor hem om te voelen wanneer hij moet stoppen. Veel mensen voelen wanneer het teveel wordt en stoppen dan. Heb jij dat ook? Want hij had dat gewoon niet. Wat wel erg hielp is als hij voordat hij ergens heen ging echt even van tevoren nadacht wat zijn plan zou zijn en dat hij niet tot het gaatje wilde gaan. Deed hij dat niet, dan ging het altijd weer mis.

Ook hielp het hem om na te denken waarom hij het deed. Hij had heel erg het gevoel dat hij het had verdiend en dat hij nu mocht genieten. En dat dat dit dé manier is om te genieten en het leven anders ook niet zo leuk is. Dat is wel moeilijk om te veranderen, maar kan zeker. Zeker als jij nu al het besef hebt dat je dit helemaal niet wil.

Het heeft echt wel een tijdje geduurd, met een hoop downs, maar het is hem wel gelukt. Dus dat kan jij ook!
Alle reacties Link kopieren
Heel goed dat jezelf inziet dat je niet met mate kan drinken.

De enige optie is gewoon niet meer drinken in principe. Lukt dat niet dan is het verstandig om hulp in te schakelen en naar de huisarts te gaan.

Teveel drinken is nooit gezond en zeker ook gevaarlijk aangezien er dus delen van de avond zijn die je je niet meer kan herinneren.
Men lijd het meest om het lijden dat men vreest.
ippy schreef:
14-12-2018 12:43
Het is natuurlijk gewoon onzin dat je na een paar drankjes bent vergeten dat je maar een paar drankjes zou doen. Dat is gewoon een keus tenzij jij al na twee (een paar!) drankjes niet meer toerekeningsvatbaar bent. Het is een slap excuus en hopen dat het beter wordt gaat niks helpen. Je moet het gewoon beter doen.
Dit is niet juist, dat dat onzin is of een slap excuus.
Alcohol heeft namelijk effect op de zelfbeheersing. Dus na één glaasje is het goede voornemen al minder streng en na twee glaasjes dondert je hele discipline in elkaar.
Daar heb je weinig last van als je niet wil drinken. Maar TO wil het juist wel.
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
14-12-2018 12:48
Nu drinkt ie normaal. Het is wel erg moeilijk voor hem om te voelen wanneer hij moet stoppen. Veel mensen voelen wanneer het teveel wordt en stoppen dan. Heb jij dat ook? Want hij had dat gewoon niet. Wat wel erg hielp is als hij voordat hij ergens heen ging echt even van tevoren nadacht wat zijn plan zou zijn en dat hij niet tot het gaatje wilde gaan. Deed hij dat niet, dan ging het altijd weer mis.
Dat is het inderdaad, dat ik het moment niet voel wanneer het genoeg is geweest. Dan dus over mijn grens ga. Maar besef me dat ik strengere afspraken met mezelf moet maken. En als dat niet lukt gewoon moet stoppen met drinken.

Het is dus niet zo dat ik thuis in mijn eentje zit te drinken ofzo. Heeft vooral te maken met als er ergens gedronken wordt ik geen mate kan houden.
Als het je niet lukt om helemaal niet te drinken, verdun je wijn dan met water. Dan heb je wel de smaak maar loopt het half zo snel uit de hand.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel te zeggen dat je met jezelf de afspraak moet maken om bijvoorbeeld twee glazen te drinken. En dan niet meer. Voordat je begint met drinken. Als dat niet lukt, gewoon niet drinken. Dan blijft je zelfbeheersing ook op peil. En als niet drinken ook niet lukt, zoek dan steun of professionele hulp. Nu is het nog beheersbaar, zorg dat het niet verder kan escaleren.

Ik snap dat het moeilijk is. Alcohol is nu eenmaal geaccepteerd en overal beschikbaar. En soms zijn feestjes ook leuker met een glaasje. Maar wat niet kan dat kan niet! Zorg goed voor jezelf! En geen smoesjes verzinnen voor jezelf. Veel te gevaarlijk.
Ik herken het wel. Ik ging/ga met een groep mensen om waarbij door iedereen heel veel wordt gedronken. Dat staat bij voorbaat al vast en loopt altijd een beetje uit de hand, maar het is ook altijd weer zo gezellig.
Daardoor werd ik een grote innemer en gingen op een 'rustige borrel' ook zo 3 a 4 wijntjes in mijn holle kies.

Op een gegeven moment bedacht ik me ook dat ik moest oppassen geen alcoholist te worden, want dan mocht ik nooit meer drinken en dat zou ik zo jammer vinden.... (behoorlijk alcoholistische gedachte ook).

Inmiddels heb ik mijn wekelijkse inname enorm verminderd en zie ik de groep ook minder vaak. De meeste dagen niet drinken vind ik een enorm voordeel opleveren, ik mis het niet en voel me veel fitter. Ook houd ik het steeds vaker bij 1 of 2 glazen. Het kost me veel minder moeite dan verwacht.

Soms raak ik hem nog wel eens (met die groep) maar ik baal nu ook zo van dat brakke gevoel de dag erna. Ik kan me dat ook gewoon niet permitteren als ik wil blijven functioneren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven