Help ik heb een idiote tic

16-12-2018 09:50 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal weken heb ik op en af last van een soort zenuwtrek/tic met mijn mond. Omdat ik en mijn arts dachten dat het van medicatie kwam ben ik overgestapt op wat anders. Helaas komt het weer opzetten en is het nog erger dan het was. Ik gebruik allerlei medicatie maar ik begin nu te denken dat het "gewoon" psychisch is. Ik word er gek van en het ziet er niet uit, ik lijk wel echt gek!
Ik moet dus elke zoveel seconden slikken en met mijn tong langs mijn tanden gaan en dat wegslikken. Daarbij trekken mijn lippen en er omheen heel onnatuurlijk samen. Ik zie er uit als mijn oma als ze haar gebit niet in had😢
Google leert mij dat het voorkomt, vooral bij kinderen. Ik heb nog niet duidelijk gevonden of het bij medicatie voorkomt. Wel ergens eens gelezen dat het bij ritalin kan voorkomen. Dat gebruik ik nu (methylfenidaat) ipv Dexamfetamine. Daarbij had ik het dus ook. Iemand er ervaring mee? Hoe laat ik het stoppen want ik durf de deur bijna niet uit zo!
Ik spreek mijn arts over twee weken weer, maar ik denk dat ik eerder ga bellen.
Alle reacties Link kopieren
In tijden van grote stress heb ik ook tics. Ben ik rustiger dan verdwijnt het weer.
Alle reacties Link kopieren
Jouw medicatie icm tics invoeren op Google en je zult versteld staan van de hits.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ALs je het niet eerder had, dan is de kans heel groot dat het van de medicatie is. Ik denk dat er in beide middelen iets zit dat tics triggert. Ik zou maandag bellen en overleggen om even te stoppen met de medicatie om te kijken of het dan weggaat.
En sterkte. :hug:
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
16-12-2018 09:56
In tijden van grote stress heb ik ook tics. Ben ik rustiger dan verdwijnt het weer.
Wat naar...hoe ziet dat er bij jou uit?
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
16-12-2018 09:56
Jouw medicatie icm tics invoeren op Google en je zult versteld staan van de hits.
Ja je hebt gelijk. Ik denk dat ik dat niet wil omdat ik mij er verder eindelijk wat beter bij voel en niet wil stoppen...
Alle reacties Link kopieren
Daar is therapie voor om ervan af te komen. Er is een kans daf het vanzelf wegtrekt, maar ook een kans dat er dan weer een andere tic voor in de plaats komt.
Hoe erger jij je eraan ergert, hoe meer het waarschijnlijk voorkomt, want stress versterkt vaak tics.

De therapie bestaat vaak uit het leren herkennen van het ticalarm dat je ervoor voelt (een kriebel, jeuk, prikkelend gevoel, wat jij dan ook voelt). En vervolgens een tegenbeweging maken die niet samen kan gaan met de tic. Dus dat zorgt er na voor dat de tic kan uitdoven.
Maar je medicatie kan zeker ook bijdragen.
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
16-12-2018 09:56
ALs je het niet eerder had, dan is de kans heel groot dat het van de medicatie is. Ik denk dat er in beide middelen iets zit dat tics triggert. Ik zou maandag bellen en overleggen om even te stoppen met de medicatie om te kijken of het dan weggaat.
Dank je....
Zo balen want ik heb er echt baat bij. Ik hoop ergens dat het gewoon een tomaten allergie is ofzo, ben al zo lang aan het instellen op medicatie en nu eindelijk wat gevonden dat mij helpt....
Alle reacties Link kopieren
Hazzie schreef:
16-12-2018 10:00
Ja je hebt gelijk. Ik denk dat ik dat niet wil omdat ik mij er verder eindelijk wat beter bij voel en niet wil stoppen...
Na een beetje Google snap ik eigenlijk niet eens dat je er aan hebt willen beginnen. Is geen kattenpis, zeg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend! Hoeveel neem je als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
https://gezondr.nl/tics-wat-is-een-tic- ... egen-doen/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het is een heel bekende tic die optreed bij Speed gebruik. Kijk maar eens naar van die filmpjes over Gabbberfeesten. Dan zie je hele zalen vol met mensen met precies dezelfde tic.

Beide middelen die jij slikt(e) zijn dan ook ongeveer hetzelfde als Speed.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook door medicatie. Las ook dat door sommige medicatie je magnesium tekort kon krijgen en magnesium te kort kun je ook tics door krijgen.

Ik baalde/schrok ook erg. Nooit tics gehad en dan ineens.

Na een paar dagen magnesium citaat was het weg. Daarnaast ook meer rust genomen.

Wellicht het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
16-12-2018 10:10
Wat vervelend! Hoeveel neem je als ik vragen mag?
52mg om 8, 36mg om 15 van de langwerkende en dan mag ik evt nog 10 kortwerkende bijnemen in de avond. Ik kan er goed mee slapen. Je mag max. 1,2mg per kg lichaamsgewicht. Daar zit ik net onder. Mijn apotheek vond het een erg hoge dosis. Arts zei dat het echt Ok was. Misschien slik ik wel veel te veel?
Alle reacties Link kopieren
Wel moet ik de magnesium blijven slikken en moet het bij mij echt citaat zijn. Kun je gewoon bij Drogist kopen.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
16-12-2018 10:05
Na een beetje Google snap ik eigenlijk niet eens dat je er aan hebt willen beginnen. Is geen kattenpis, zeg.
Ik neem het ook niet tegen zweetvoeten natuurlijk. Vorig jaar ben ik nog een poos opgenomen geweest.....Ik heb een gezin te verzorgen. Radeloos word ik er van.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
16-12-2018 10:25
Wel moet ik de magnesium blijven slikken en moet het bij mij echt citaat zijn. Kun je gewoon bij Drogist kopen.
Dank je suikerspin, ik ga me er in verdiepen!
Alle reacties Link kopieren
Hazzie schreef:
16-12-2018 10:26
Ik neem het ook niet tegen zweetvoeten natuurlijk. Vorig jaar ben ik nog een poos opgenomen geweest.....Ik heb een gezin te verzorgen. Radeloos word ik er van.
Snap ik ook.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
16-12-2018 10:01
Daar is therapie voor om ervan af te komen. Er is een kans daf het vanzelf wegtrekt, maar ook een kans dat er dan weer een andere tic voor in de plaats komt.
Hoe erger jij je eraan ergert, hoe meer het waarschijnlijk voorkomt, want stress versterkt vaak tics.

De therapie bestaat vaak uit het leren herkennen van het ticalarm dat je ervoor voelt (een kriebel, jeuk, prikkelend gevoel, wat jij dan ook voelt). En vervolgens een tegenbeweging maken die niet samen kan gaan met de tic. Dus dat zorgt er na voor dat de tic kan uitdoven.
Maar je medicatie kan zeker ook bijdragen.
Dank je Helena, dat geeft hoop. Eerst maar eens verder goed uitzoeken hoe het komt. Fijn dat het dus weer over kan gaan!
Alle reacties Link kopieren
Hazzie schreef:
16-12-2018 10:27
Dank je suikerspin, ik ga me er in verdiepen!
Graag gedaan, zou mooi zijn al het bij jou ook werkt/ondersteund.

Mijn arts vond het onzin. Maar ik heb het toch geprobeerd en het hielp.

Heel veel sterkte. Ik weet dat tics mega vermoeiend kunnen zijn. En gewoon niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
16-12-2018 10:29
Snap ik ook.
Is Ok!
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
16-12-2018 10:01
Daar is therapie voor om ervan af te komen. Er is een kans daf het vanzelf wegtrekt, maar ook een kans dat er dan weer een andere tic voor in de plaats komt.
Hoe erger jij je eraan ergert, hoe meer het waarschijnlijk voorkomt, want stress versterkt vaak tics.

De therapie bestaat vaak uit het leren herkennen van het ticalarm dat je ervoor voelt (een kriebel, jeuk, prikkelend gevoel, wat jij dan ook voelt). En vervolgens een tegenbeweging maken die niet samen kan gaan met de tic. Dus dat zorgt er na voor dat de tic kan uitdoven.
Maar je medicatie kan zeker ook bijdragen.
Volgens mij is dit alleen bij gecontroleerde handelingen/tics.

Iemand met Gilles de la Tourette of zoals TO ongecontroleerde tics, kun je niet met therapie weg krijgen. Tenminste nog nooit van mijn psychiater gehoord.

Die tics voel je niet aankomen, geen controle over, je lijf maakt de tics, niet jijzelf.

Meer rust en ontspanning kan wel helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik dexamfetamine en heb ook een tic.
Ik draai heel dwangmatig aan m'n haar. Lijkt onschuldig maar in heb overbelaste vingers en m'n haar dunt aardig uit.
Bij mij komt het echt door de medicatie.
Ben ooit eens gestopt en toen was het weg.
Ik heb geen tips, alleen herkenning dus..
Alle reacties Link kopieren
Je kan meer controle over je tic krijgen door oefeningen. De hsk groep kan je misschien helpen? https://www.hsk.nl/client/psychische-klachten/tics/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven