Ervaringen sertraline?

23-12-2018 12:40 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Sinds ruim 4 weken gebruik ik sertraline. Inmiddels gebruik ik 100 mg. Ik heb helaas wel wat last van bijwerkingen en merk nog weinig van het positieve effect. Qua bijwerkingen heb ik last van:

- Spier- en gewrichtspijn
- Onrust, voornamelijk in de ochtend
- Maag- en darmproblemen (diarree)
- Verminderde eetlust
- Trillen

Ik moet er bij zeggen dat ik dit medicijn slik voor een angststoornis, waaraan je ook bepaalde ‘bijwerkingen ‘ zou kunnen toeschrijven.

Herkent iemand van jullie deze bijwerkingen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, herkenbaar. Ik heb in het verleden verschillende medicijnen geprobeerd tegen een angststoornis waaronder Sertraline. Geen enke medicijn heeft mij iets positiefs gebracht en ook heel veel bijwerkingen. Wat een zooi. Ik ben dan ook ontzettend blij dat ik mijn angststoornis al weer heel lang zonder pillen onder controle heb. Er bestaat geen wonderpil. Heb je ook therapie ?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie! Ik heb ook therapie, maar dit staat op een laag pitje. Ik ben in behandeling bij de POH, en zie haar 1 keer in de twee weken. Ze probeert cognitieve gedragstherapie, maar ik heb er moeite mee. Voornamelijk omdat de angst minder is geworden (misschien toch de werking van de sertraline).
Sertraline gaf bij mij meer bijwerkingen dan werking, dus ben er vrij vlot weer mee gestopt. Vond zowel de opbouw als de afbouw vrij pittig bij deze, vooral de toename van de onrust.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ja, ik vind de toename van de onrust ook erg onprettig. Ik slik wel alprazolam. Dit neem ik direct als ik wakker wordt, dus de onrust wordt dan na een uur of 2 minder. De onrust gaat niet volledig weg, maar 's ochtends weet ik echt niet wat ik met mezelf aan moet.

Ik heb de eerste drie weken de sertraline 's avonds genomen. Nu neem ik hem 's ochtends, ik hoopte dat dat het onrustige gevoel 's ochtends zou wegnemen. Dat is helaas niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Hessler schreef:
23-12-2018 12:56
Bedankt voor je reactie! Ik heb ook therapie, maar dit staat op een laag pitje. Ik ben in behandeling bij de POH, en zie haar 1 keer in de twee weken. Ze probeert cognitieve gedragstherapie, maar ik heb er moeite mee. Voornamelijk omdat de angst minder is geworden (misschien toch de werking van de sertraline).
Ik Zou een goeie therapeut gaan zoeken als ik jou was. En Google eens op Anxiety no more. Boek was voor mij een ontzettende eyeopener na jaren therapie en proberen van medicijnen.
Alle reacties Link kopieren
Punt is dat mijn huisarts me nog niet door wil verwijzen.. Ik moet het eerst proberen met de POH. Ik zou natuurlijk op eigen houtje naar een therapeut kunnen gaan, maar dat vind ik nogal prijzig.. Ik zal eens kijken naar Anxiety no more. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Je huisarts vindt het wel ernstig genoeg om je ad te geven, maar wil je niet doorverwijzen?

Ik vond Sertraline meevallen qua bijwerkingen, maar bleek er helaas allergisch voor. Bijwerking als trillen en verminderde en meer eetlust, herken ik van andere ad.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
sertraline hielp bij mij bijna niet tegen angst.
Heb nu citalopram, dat helpt me stukken beter.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ja, ik slik het al 4 weken nu. Had wel verwacht dat de bijwerkingen dan minder zouden worden. Misschien kan ik eens met mijn huisarts overleggen of een andere AD misschien een mogelijkheid is.

Iemand misschien ervaring met AD die na 4 weken, later toch nog begon te werken?
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
23-12-2018 17:14
Je huisarts vindt het wel ernstig genoeg om je ad te geven, maar wil je niet doorverwijzen?

Ik vond Sertraline meevallen qua bijwerkingen, maar bleek er helaas allergisch voor. Bijwerking als trillen en verminderde en meer eetlust, herken ik van andere ad.
Ik heb al eerder zo’n angstperiode gehad. Toen heb ik cognitieve gedragstherapie gekregen en daarmee ging het beter. De cognitieve gedragstherapie pak ik nu op met de POH. Omdat de eerste keer blijkbaar niet afdoende is geweest, heeft de HA nu een AD voorgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Je moest een AD eigenlijk zo'n 6 weken de tijd geven. Ik slik nu Venlafaxine en dat duurde bij mij zeker 8 weken voor het echt wat ging doen.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Martinimeisje!
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik slik dit middel nu 9 jaar. Een lagere dosering. Is er al bloedgeprikt om te kijken of de dosering goed is? Ik heb geen last van bijwerkingen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven