Ik voel me soms mentaal vies

29-12-2018 10:21 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt misschien een beetje raar, maar ik voel me soms vies. Niet op een ik-heb-niet-gedoucht manier of zweet of wat dan ook. Maar meer een emotioneel vies gevoel. Alsof mijn lichaam niet van mij is.

Ik weet niet waar het vandaan komt, soms heb ik er heel lang geen last van en dan ineens komt het emotionele vieze gevoel weer boven, dit kan zomaar ineens gebeuren als ik bij de bus sta, of boodschappen koop.Ik wil dan ook het liefst mezelf verstoppen en niemand zien.

Herkent iemand dit?
Niet als vies voelen, maar wel dat mijn lichaam niet van mij is. Of dat ik mijn spiegelbeeld niet ben. Soms voel ik niks meer, kan ik geen woorden vinden en ik kan ook helemaal wegraken. Bij mij is dat dissociatie.
Kan het zijn dat er iets aan voorafgaat, namelijk kritiek op jezelf? Bijvoorbeeld bij de bus: “je ziet er stom uit, iedereen kijkt naar je.” Of bij de boodschappen: “wat koop je toch een ongezonde rommel.”

Soms heb je die kritiek nog helemaal niet door en merk je het aan je lichamelijke of emotionele reactie: klein voelen, ijl voelen, niet helemaal aanwezig, enzovoort. Het lijkt me heel goed mogelijk dat ‘vies voelen’ ook zo’n reactie is.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mezelf vinden in jullie beide opmerkingen, stroman en poesiepoes.
Ik ben heel kritisch op mezelf en heb een laag zelfbeeld.
Dissociatie ken ik ook, al had ik er nooit echt over nagedacht dat ik daarbij ook een beetje de grip op mezelf, dat ik echt ben en besta, kwijtraakt.

Bedankt voor jullie opmerkingen!
Dit boek gaat daarover: https://www.bol.com/nl/p/zie-jezelf-in- ... oductImage, Zie jezelf in mildheid

Voor sommige mensen is de filosofie van dit boek misschien aan de zweverige kant. Maar deze schrijver beschrijft heel goed waar de kritiek vandaan komt en wat de lichamelijke en emotionele effecten ervan zijn. Dus zelfs als je niets ziet in zijn aanpak, begrijp je wel veel beter hoe het werkt.
anoniem_368225 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 14:24
1.43% gewijzigd
...
anoniem_368225 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 14:24
Reden: Dubbel
98.93% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven