Tijd investeren in jezelf.

31-12-2018 08:18 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik investeer regelmatig tijd in mezelf. Deze tijd heb ik nodig om te ontsnappen uit mijn dagelijkse routine. Om even op adem te komen,even bij te tanken,om even aandacht aan mezelf te besteden en om even mijn hoofd leeg te maken zodat ik er weer met een fris hoofd tegenaan kan.

De tijd voor mezelf,laat ik het ME-time noemen, plan ik niet in maar neem ik wanneer het mogelijk is en wanneer ik er behoefte aan heb. Zo sta ik elke doordeweekse dag om 05:30u op,een uur voordat de rest van mijn gezin wakker word.

De ene keer heb ik wat meer tijd voor mezelf nodig dan de andere keer.
Nu het kerstvakantie is,zoon en vriend thuis zijn en ik vanwege de feestdagen minder werk, merk ik dat ik meer ME-time nodig heb en ga ik regelmatig even een tijdje alleen de deur uit of ik zonder mij even af en ga ik op zolder zitten. Niet omdat zoon en vriend vervelend zijn,want ze zijn juist ontzettend lief en ik ben erg dankbaar dat ik hun beide in mijn leven heb,maar omdat ik het heerlijk vind om soms even alleen te zijn. Tijd die helemaal 100% voor mezelf is. Tijd waarin ik niets moet en alles mag. Waar ik niemand verantwoording over hoef af te leggen,ook niet aan mezelf is voor mij noodzakelijk.

Als ik te weinig tijd in mezelf investeer word ik druk in mijn hoofd,raak ik uit balans,word ik snel chagrijnig en raak ik sneller geïrriteerd. Tijd voor mezelf nemen maakt mij een leuker mens. Vriend en zoon hebben er dus ook baat bij. Dat weten hun en dat weet ik zelf ook,daarom hoef ik mij ook niet schuldig te voelen als ik even tijd neem voor mezelf.

Mijn ME-time kan van alles zijn;
- hardlopen (dat staat op mijn nummer 1!)
- een wandeling maken,
- dansen,
- zingen,
- uitgebreid douchen (haarmasker in doen/gezichtsmasker op/lichaam scrubben/haren
wassen),
- ergens koffie drinken of gaan lunchen in mijn eentje,
- netflix kijken,
- outfits samenstellen,
- nieuwe dingen met mijn haar uitproberen,
- nagels lakken,
- iets bakken of iets nieuws uitproberen met koken,
- shoppen,
- op het Viva forum lezen.

Nu ben ik benieuwd wat anderen doen als ze tijd voor hun zelf hebben. Misschien kan ik daar nog wat inspiratie uithalen. Ik heb al een flinke lijst,maar misschien typen jullie iets waarvan ik denk; “hé,dat lijkt mij leuk! Dat wil ik ook eens proberen.”

Dus vertel,wat doe jij tijdens je ME-time?!
Alle reacties Link kopieren
Als single is bijna mijn hele leven me-time (vreselijk woord, vind ik overigens). Wat ik doe als ik echt even iets fijns wil doen? Koken, netflixen, documentaires kijken, tijdschrift of boek lezen, shoppen, wandelen, schrijven, tekenen, zwemmen. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook veel me-time nodig. Nu in de kerstvakantie is dat wel moeilijker. Hoe lief iedereen ook is, hoeveel ik ook van iedereen houd en hoe fantastisch alle dingen zijn die we ook doen. Ik moet regelmatig in mijn eentje opladen.
  • hardlopen
    Mediteren
    Lezen (liefste vroeg naar bed en dan lekker lezen)
    Zingen
    Koffie drinken
    Wandelen
    In mijn bullet journal werken
    Schrijven (over de dag, over radom gedachten, plannen maken)
    Dom spelletje op de iPad
    In mijn eentje koken/bakken (dus niemand die me wil ‘helpen’ of me iets komt vragen)
    In bad gaan of uitgebreid douchen en daarna nog even relaxen op bed
    In m’n eentje naar de sauna
    Gewoon alleen in huis omlummelen
    Haken (in periodes)
    Netflixen
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~
Alle reacties Link kopieren
Waar ik van oplaad?

Badderen
Goede film
Pianospelen en zingen
Paardrijden
Yoga
Lezen
Goed glas rode wijn
Goed gesprek
‘s Ochtends in bed knuffelen met mijn zoontje

Ik laad niet alleen maar op als ik alleen ben.
lux- wijzigde dit bericht op 31-12-2018 08:48
0.46% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Me-time is dus tijd alleen blijkbaar. Waarom moet je alleen zijn voor me-time?

Ik kan namelijk prima me-time hebben samen met de kinderen, of op mijn werk. Zelfs boodschappen doen kan me-time zijn.

Me-time is wat mij betreft het meest overschatte begrip van de huidige tijd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik krijg hier jeuk van
Alle reacties Link kopieren
erinhanson schreef:
31-12-2018 08:29
Ik heb ook veel me-time nodig. Nu in de kerstvakantie is dat wel moeilijker. Hoe lief iedereen ook is, hoeveel ik ook van iedereen houd en hoe fantastisch alle dingen zijn die we ook doen. Ik moet regelmatig in mijn eentje opladen.
Is eerder opstaan misschien een optie?!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-12-2018 08:57
Ik krijg hier jeuk van
Neem vooral voldoende tijd om te krabben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
31-12-2018 08:44
Me-time is dus tijd alleen blijkbaar. Waarom moet je alleen zijn voor me-time?

Ik kan namelijk prima me-time hebben samen met de kinderen, of op mijn werk. Zelfs boodschappen doen kan me-time zijn.

Me-time is wat mij betreft het meest overschatte begrip van de huidige tijd.

Dit! Me-time is de tijd dat geen dingen hoef te doen die ik eigenlijk niet leuk vind maar die er toch bijhoren.

Voor mij is werken me-time, en sporten juist weer niet. Afspreken met vriendin(nen) of vrienden is me-time, een uur in mijn eentje autorijden naar mijn opleiding echt niet.
Alles is metime. Werken, kinderen krijgen, kinderen opvoeden, mannen verzorgen je doet het uiteindelijk allemaal ter meerdere eer en glorie van jezelf
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
31-12-2018 08:44
Me-time is dus tijd alleen blijkbaar. Waarom moet je alleen zijn voor me-time?

Ik kan namelijk prima me-time hebben samen met de kinderen, of op mijn werk. Zelfs boodschappen doen kan me-time zijn.

Me-time is wat mij betreft het meest overschatte begrip van de huidige tijd.
Voor mij is ME-time, tijd alleen ja. Maar van een film kijken terwijl ik lekker tegen mijn vriend op de bank lig en van seks laad ik ook op. :$

Boodschappen doe ik meestal alleen,maar dat valt voor mij niet onder ME-time want dat is iets wat ik moét doen. De wandeling naar de winkel is voor mijn dan wel weer ME-time.

Vaak combineer ik dingen die ik moet met ME-time. Bijvoorbeeld zingen terwijl ik de was sta op te hangen,dansen terwijl ik sta af te wassen (op die momenten ben ik wel alleen thuis), hardlopend of wandelend naar mijn werk gaan. Op mijn werk ben ik negen van de tien keer alleen thuis (ben huishoudelijk hulp) en dan loop ik ook al zingend te poetsen,daar laad ik ook van op.
Ik woon gelukkig alleen, dus ik heb voornamelijk me-time maar plan af en toe social-time in.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-12-2018 09:27
Alles is metime. Werken, kinderen krijgen, kinderen opvoeden, mannen verzorgen je doet het uiteindelijk allemaal ter meerdere eer en glorie van jezelf
Nou, dit dus.

Vergeet de schermtijd niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
NoExcusesJustRun schreef:
31-12-2018 09:31
Voor mij is ME-time, tijd alleen ja. Maar van een film kijken terwijl ik lekker tegen mijn vriend op de bank lig en van seks laad ik ook op. :$

Boodschappen doe ik meestal alleen,maar dat valt voor mij niet onder ME-time want dat is iets wat ik moét doen. De wandeling naar de winkel is voor mijn dan wel weer ME-time.

Vaak combineer ik dingen die ik moet met ME-time. Bijvoorbeeld zingen terwijl ik de was sta op te hangen,dansen terwijl ik sta af te wassen (op die momenten ben ik wel alleen thuis), hardlopend of wandelend naar mijn werk gaan. Op mijn werk ben ik negen van de tien keer alleen thuis (ben huishoudelijk hulp) en dan loop ik ook al zingend te poetsen,daar laad ik ook van op.
Alles wat ik doe is wat mij betreft me-time: IK doe het en Het is MIJN tijd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat een verschrikkelijke term Me-time.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
31-12-2018 09:41
Wat een verschrikkelijke term Me-time.
Zeg dat 🤨
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Lezen, netflix, koken/bakken, dagje sauna, schilderen, uitgebreid boodschappen doen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
31-12-2018 09:22
Neem vooral voldoende tijd om te krabben.
Poedersuiker schijnt ook jeuk stillend te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Waarom de kotsterm 'me-time'?
viva-life22 schreef:
31-12-2018 10:33
Poedersuiker schijnt ook jeuk stillend te zijn.
ik lig erin.
me myself and I
Alle reacties Link kopieren
Om te ontspannen of op te laden, hoef ik niet alleen te zijn.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-12-2018 10:37
ik lig erin.
me myself and I
Goed zo, sterkte alle drie!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ook soms alleen zijn om op te kunnen laden. Mijn man is sinds 2 jaar gehandicapt en daardoor altijd thuis. Ik merk dat ik soms verlang naar een avond alleen. Een vriend komt hem dan halen en gaan wat leuks doen. Ik geniet dan van de stilte, heerlijk.

Maar andere dingen helpen mij ook:
Samen naar een grappige film kijken
Schilderen/ tekenen
Fietsen
Met de hond wandelen
Boek lezen
Bullet journal
En samen zijn met vrienden en beetje lol hebben
In de zomer op onze boot vertoeven
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
31-12-2018 09:41
Wat een verschrikkelijke term Me-time.
Normaal gebruik ik die term ook niet,maar zeg ik; “(mijn naam)” -tijd. ;-D
Alle reacties Link kopieren
NoExcusesJustRun schreef:
31-12-2018 16:04
Normaal gebruik ik die term ook niet,maar zeg ik; “(mijn naam)” -tijd. ;-D
Maar als je dus iets met je kind/man/werk doet is dat geen tijd voor jezelf?
Dan zou ik daar eerst eens wat aan gaan doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven