Antidepressiva en angst

12-01-2019 22:49 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hall8 allemaal,

Ik loop al een tijdje met angst en paniek stoornis, deze is een lange tijd weggeweest na therapie en ad.
Helaas is vorige maand mijn broertje overleden op 25 jarige leeftijd aan een hartstilstand.

In het begin weinig aan de hand huilde veel en praatte erover.

Nu de laaste 2 weken niks anders dan paniekaanvallen, angst en hyperventilatie.
En natuurlijk de angst nu heb ik het ook aan mij hart al bij spoed geweest in ziekenhuis eg en bloed was goed had een zware hyperventilatie aanval.
Alleen blijf maar angst houden, en ik blijf maar in de cirkel zitten.
Nu is er donderdag door mijn man en huisarts crisisdienst ingeschakeld en deze is nu langzaam bezig met opstarten. Dinsdag pas eerste gesprek. Over intensive thuisbegeleiding.
Nu wel alvast moeten starten met fluoxitine en wat ga ik al na dag 1 door een hel, zweet, hartkloppingen, benauwd. Ppff nog meer mensen die dit hadden.
En dit helpt natuurlijk niet mee was al bang voor mij hart, moet nog steeds naar cardioloog, en dat duurt ook zo lekker lang.

Maar nu ik weer ad slik, worden die hartkloppingen en benauwd gevoel minder of ga ik dat houden??? Of ben ik wel de bok.
Een angstig haasje
Alle reacties Link kopieren
Iemand???
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-01-2019 16:36
Reden: ongepast
98.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat je helemaal van slag bent Welle. Maar niet gek als je er gevoelig voor bent, vooral na zo’n heftige gebeurtenis in je leven. Gecondoleerd met je broertje, wat vreselijk verdrietig!
Helaas kunnen de bijwerkingen de eerste tijd heftig zijn bij AD, maar dat moet echt beter gaan over een tijdje. Misschien kan je om een medicijn als oxazepam vragen tijdens het opbouwen?
Ik hoop echt dat de hulp die in aantocht is je ook snel goed zal doen. Dikke knuffel!
Alle reacties Link kopieren
Lieve kaatje, ik heb er oxza bij, alleen lijkt dat niet te helpen, hebecht last van benauwd heid en hartkloppingen, steken op de borst. Word echt gek.

Vooral als ik wil slapen ik schrik telkens wakker van de kloppingen tis zo eng...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt fladderbeestje, als jij denkt dat dit niet sirieus is, heb ik liever dat je niet reageert. Ik voel mij al zo angstig en gestressed.
Alle reacties Link kopieren
Zelf had ik van fluoxetine helemaal geen bijwerkingen. Weet ook niet eigenlijk of wat jij beschrijft er bijwerkingen van zijn, zijn het niet meer symptomen van jouw angst zelf? Als het wel bijwerkingen van de fluoxetine zijn zullen ze snel wegtrekken als je lichaam gewend raakt aan het middel. Dit is geloof ik max 2 weken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Welle,
heel herkenbaar . Zelf heb ik ook veel angsten...bang dat ik een enge ziekte heb ofiets. Het is misschien goed om iets rustgevens te slikken voor korte periode, maar daar raak je wel erg verslaafd aan dus wel uitkijken ermee. Wat ik doe is als ik angsten heb aan iets leuks denken... bv een soort van idool die je zou willen ontmoeten en denken hoe dat zou zijn ... noem maar wat. Of een loterij winnen. Angsten zijn erg en ook heel erg voor je dat je broer is overleden! Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Overleg sowieso met de arts die je het voorschrijft over de symptomen die je ervaart. Die kan je het beste vertellen wat ‘normaal’ is en wat niet.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met het overlijden van je broer. Helemaal niet gek dat zoiets je heel erg raakt. :hug:

Ik ben niet bekend met fluoxitine, maar heeft de arts/apotheker/bijsluiter niets gezegd over de mogelijke bijwerkingen? Als je twijfels of het medicijn goed werkt kun je ook de apotheek of de huisartsenpost bellen.

Goed dat je hulp hebt gezocht. Het is nu nog een paar dagen wachten, maar dinsdag heb je een gesprek dus dan kun je al je vragen voorleggen. Probeer in de tussentijd niet te streng te zijn voor jezelf (want helemaal niet gek dat deze situatie je weer even terug werpt in je angststoornis) en probeer een beetje te ontspannen. Je bent bekend met je angststoornis en je weet dat jij deze kan overwinnen. Dus nu vast ook. Komt vast goed.

Sterkte en weet dat je op het forum ook an je af kunt schrijven.
Alle reacties Link kopieren
fladderbeestje schreef:
13-01-2019 00:10
nee, de bok en angstig haasje nodigen niet uit tot een serieus gesprek. Helaas. Probeer het opnieuw en ik weet zeker dat een geweldig stel viva vrouwen je met open armen ontvangen.
Wat een ongepaste reactie. Iemand zit het duidelijk ff hoog en dan denk jij lollig te zijn. En weetje.. je hoeft niet te wachten tot een stel viva vrouwen haar met open armen ontvangen, ook jij kan al iets aardigs zeggen hoor. :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Hou Welle,
De benauwdheid, hartkloppingen en steken kunnen inderdaad ook ‘gewoon’ de gevolgen zijn van je angst en stress. Ik herken ik ook van bij mezelf. Erg irritant want daardoor krijg je nog meer stress en ellende. Je lijf kan gelukkig superveel hebben! De dood van je broer is écht heel heftig voor jou (logisch!) en zo kort geleden, misschien helpt het je dat te beseffen en dat deze stressreactie niet gek of raar is maar vooral heel vervelend maar óók een bij jouw passende reactie. Mij stelt het vaak weer wat gerust om dit zo te zien. “Dit is mijn manier (en van heel veel andere mensen), heel erg rot nu, maar ik weet uit ervaring dat ik er ook weer bovenop zal komen.” Ik probeer me af te leiden met van alles. En tijdens de heftigste angst ging ik wel eens staan springen. Heel gek maar t hielp :-)
Hoop dat je een beetje kan slapen vannacht. Dat ga ik nu ook proberen x
Alle reacties Link kopieren
Welle18 schreef:
13-01-2019 00:28
Lieve kaatje, ik heb er oxza bij, alleen lijkt dat niet te helpen, hebecht last van benauwd heid en hartkloppingen, steken op de borst. Word echt gek.

Vooral als ik wil slapen ik schrik telkens wakker van de kloppingen tis zo eng...
:hug: voor je broertje.

Ik snap je angst, echt oprecht [...] Probeer vooral rustig te blijven. Hoe meer je erop let hoe meer sensaties je in je lijf gaat ervaren. Waardoor je nog meer paniek gaat ervaren en et voila vicieuze cirkel...

Het kán een bijwerking zijn van je medicatie. Maar gezien je hier zoveel last van hebt bespreek het met de arts. Meestal trekken de bijwerkingen na een week tot paar weken weg :) .

Wat heb je tot nu toe gedaan om je angst te reduceren?
kia・ora wijzigde dit bericht op 13-01-2019 02:29
6.27% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Probeer afleiding te zoeken, te praten, lezen, adem oefeningen. Maar het helpt niet. Deze keer niet.
Alle reacties Link kopieren
Welle18 schreef:
13-01-2019 01:22
Probeer afleiding te zoeken, te praten, lezen, adem oefeningen. Maar het helpt niet. Deze keer niet.
Even een rondje lopen?

Een warme douche?

Beker warme melk of kop thee?

Muziekje aan, of een luisterboek?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Gecondoleerd TO, wat verschrikkelijk voor je. Ik wens je heel veel sterkte :redrose: . Hopelijk ga je je gauw beter voelen en kan de cardioloog je geruststellen.
fladderbeestje schreef:
13-01-2019 00:10
nee, de bok en angstig haasje nodigen niet uit tot een serieus gesprek. Helaas. Probeer het opnieuw en ik weet zeker dat een geweldig stel viva vrouwen je met open armen ontvangen.
Wat jammer van deze reactie fladderbeestje. Je had net zelf heel veel begrip en lieve reacties gekregen op jouw verhaal, en dan reageer je zo op iemand die net als jij het ook zwaar heeft.
Alle reacties Link kopieren
Pffff wat is dit zwaar, ga zo proberen wat te slapen, hopelijk iets meer dan 3 uur.
Welle :hug:
Maloochem schreef:
13-01-2019 01:46
Wat jammer van deze reactie fladderbeestje. Je had net zelf heel veel begrip en lieve reacties gekregen op jouw verhaal, en dan reageer je zo op iemand die net als jij het ook zwaar heeft.
Nou zeg, dit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig met oxzapam kunnen slapen, alleen werd wakker en kon weer overgeven bah...
Alle reacties Link kopieren
Hm ik heb ook veel last van hartkloppingen.
Ik weet niet of het komt door overgang, antidpressivagebruik of stress.
Tegen angst gebruik ik citalopram , dat bevalt mij goed.
Maar ik heb dus geen angst om iets aan mijn hart te krijgen.
Het valt mij wel op dat ik soms denk dat ik last van mijn hart heb, en dat het eigenlijk mijn maag/slokdarm is!!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben er echt bang voor, ben bijna met niks anders meer bezig de hele dag. Word gek van mijzelf, ben al is meegeweest naar het ziekenhuis waar ze hartfilmpje en bloed hebben onderzocht zag er allemaal goed uit.

Maar ja die angst blijft
Alle reacties Link kopieren
En ik blijf gespannen benauwd, voel mij hartkloppen, blijf piekeren. Blijf wakker schrikken van mijn hart
Alle reacties Link kopieren
Balen Welle!
Maar deze dag is ook weer om :-)
Het is ook heel erg lastig om uit deze cirkel (stress/angst-hart klopt sneller slaat soms over+ andere stress-symptomen- daar weer stress/angst voor etc.) te komen, helemaal omdat het je hart betreft qua angst. Ik herken het wel, maar met het overlijden van je broer is het helemaal te snappen dat die angst voor jou nu levensecht is.
Maar het kan wel, uit de cirkel komen! Dat weet jij ook vanuit je verleden. En gelukkig blijkt er tot nu toe niets aan de hand met je hart. Hou je daar aan vast!
Ik mocht in slechte tijden 2x10 mg oxazepam per x gebruiken. Maar 1 van mijn angsten is dan weer verslaving... en hield het bij 1. Ik zou als jij het kan de oxa’s nemen zoals je is voorgeschreven. Dus ook overdag eventueel. De scherpe randjes gaan er toch een tijdje af.
Ik hoop zo voor je dat het snel wat rustiger wordt in je hoofd en lijf!! Ik weet hoe enorm klote het is en hoe radeloos je voelen kan. Dat wens je niemand!
Sterkte voor vannacht!
Alle reacties Link kopieren
Pffff, zware dagen gehad, bleek een allergische reactie te hebben op fluoxitine. Dus nu oxzapam weer 3x 10 mg. Het houd ook niet op

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven