Slecht slapen, slechte dag

13-01-2019 00:38 60 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben sinds ik mijn paniekstoornis heb een slechte slaper geworden. Ik heb 4 maanden aan de oxazepam gezeten. Deze heb ik nu sinds 3 weken afgebouwd en overdag gaat dat mij redelijk goed af.

Nu zit ik nog wel aan de temazepam (slaapmiddel). Deze wilde huisarts met mij gaan afbouwen omdat het beter met mij ging. Dus ik probeer na het gesprek met de huisarts een nacht zonder temazepam 10 mg. Dit was een ware hel. Mijn paniekaanvallen waren weer terug en om half 5 sliep ik nog niet. Toen besloten om toch die slaappil in te nemen en ik heb die nacht 1 uurtje geslapen.

De volgende dag had ik een hartstikke slechte dag met veel huilbuien, paniekaanvallen en totaal gederealiseert. Ik de huisarts weer gebeld en kon de volgende dag terecht. Uit het gesprek kwam dat ik voor een week de slaapmedicatie kon verdubbelen. Dus van 10 mg naar 20 mg om even op adem te komen. Hij is er van overtuigd dat als ik niet slaap ik mijn herstel proces in de weg zit.

Dus die avons met 20 mg geprobeerd, ik sliep als een blok. Nu slik ik 5 dagen 20 mg en deze avond dus ook 20 mg. Ik heb het om half 11 ingenomen en het werkt niet meer lijkt wel. In mijn hoofd is de angst om niet te slapen zo groot geworden dat slapen daardoor niet meer lukt. Ik associeer slecht slapen automatisch met een slechte dag (wat vaak ook zo is).

Ik loop hiervoor nog bij de psych en we werken eraan, maar elke nacht die ik niet kan slapen wordt de angst groter. Ik ben zelfs overdag er mee bezig, dan hoop ik dat ik vanavond wel in een keer in slaap kom.

Ik heb al verschillende ontspanningsoefeningen gedaan. Het helpt voor geen meter. Nu lees ik verschillende verhalen over melatonine pillen misschien kan dat mij helpen. Ik wil in ieder geval niet dat de temazepam weer verhoogd wordt.

Wat zijn jullie ervaringen met slapeloosheid. Hoe komen jullie in slaap en hoe zijn jullie van je slaapprobleem afgekomen? Tips zijn van harte welkom ❤

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog andere opties behalve temazepam, bespreek die met je huisarts of laat je doorsturen naar een psychiater.

Neem een beker warme melk.

Laat beeldschermen uit.

Neem een warme douche voor het slapen gaan.

Wandel buiten een rondje.

En probeer de angst een beetje los te laten, ik weet dat het lastig is.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het ergste wat kan gebeuren wanneer je niet slaapt? Dat je de volgende dag brak bent? Dan ga je die dag lekker relaxen en vroeg naar bed omdat je dan wel echt moe bent.

En ja ik ben ook een slechte slaper, zie tijdstip, ben bekend met paniek aanvallen. Het wordt pas beter wanneer je dingen los gaat laten. Nou en dan ben je moe. Je ligt lekker in je warme bed te relaxen, er zijn ergere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met slaapproblemen. Wel benieuwd naar het volgende:

Waarom is het verdubbeld? 10 mg werkte toch ook goed?
In de bijsluiter staat geloof ik dat je het mag innemen als je daarna nog tenminste 6uur kan slapen, dus om half5 innemen is niet de bedoeling. Check het even voor een volgende keer.
Alle reacties Link kopieren
Als je een nacht slecht slaapt, slaap je de nacht erop wel goed.
Ik gebruik ook slaappil maar eens per 2 dagen
De andere nacht melatonine van 3 mg .Werkt hier goed.
Ik lees ook vaak nog in bed, dat helpt ook.
Alle reacties Link kopieren
....
kasiana wijzigde dit bericht op 15-02-2019 18:21
99.27% gewijzigd
Ik heb insomnia. Soms erg en soms periodes dat het te doen is.

Ik heb slaaphygiene cursus gehad, slaaptrainingen en diverse medicatie.

Omdat ik niet afhankelijk wilde worden van de niet zo gezonde slaapmedicatie slik in nu indien nodig af en aan een lichte dosis anti-psychotica.

Lichamelijk raak je er niet gewend aan dus geen steeds hogere dosis nodig. Wel kan bij lang slikken je metabool problemen geven.

Maar dat doen bijna alle andere slaapmedicatie ook. :-(

Ik slik nooit hele periodes elke nacht, ik ga op tijd naar bed, kijk geen tv en mobieltjes ect. Vast ritueel.

Alsjeblieft ga geen melatonine slikken. Eigenlijk is het voor de grootste deel van de mensen ongeschikt en zorgt juist voor nog meer slaapproblemen uiteindelijk, je ontregelt je eigen aanmaak finaal.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... elatonine/

Ik zou als het echt zo erg is eerst inzetten op slaaphulp/training/hygiene en anders een alternatief medicijn vragen.
Maar niet zelf gaan kloten met melatonine of de verslavende slaapmedicatie blijven slikken zonder onderliggende probleem beter te bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap ook niet altijd goed. En drie keer per nacht opstaan is meer regel dan uitzondering. Vanmorgen om halfvijf wakker en dan blijf ik met veel moeite liggen tot een tijdstip wat ik acceptabel vind: zes uur.

Ik gebruik geen middelen. En al of geen koffie drinken of op schermen kijken maakt bij mij niets uit. Soms ga ik 's nachts koffie zetten en achter de computer zitten en dan val ik daar juist half in slaap.

Maar je zocht tips. Wat bij mij het beste werkt is een heel gezellige mooie slaapkamer en luxe superzacht beddengoed. Dat versterkt het gevoel van ontspanning en welbehagen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Levade schreef:
13-01-2019 04:57
Wat is het ergste wat kan gebeuren wanneer je niet slaapt? Dat je de volgende dag brak bent? Dan ga je die dag lekker relaxen en vroeg naar bed omdat je dan wel echt moe bent.

En ja ik ben ook een slechte slaper, zie tijdstip, ben bekend met paniek aanvallen. Het wordt pas beter wanneer je dingen los gaat laten. Nou en dan ben je moe. Je ligt lekker in je warme bed te relaxen, er zijn ergere dingen.
Het ergste wat voor mij kan gebeuren is dat ik een hele slechte dag heb. Depressieve gedachtes, huilbuien heel de dag door, paniekaanvallen, gederealiseert. Voor mijn gevoel kom ik amper de dag dan door. Loslaten van die gevoelens en angst is zo moeilijk.
Zebra123 schreef:
13-01-2019 06:17
Geen ervaring met slaapproblemen. Wel benieuwd naar het volgende:

Waarom is het verdubbeld? 10 mg werkte toch ook goed?
In de bijsluiter staat geloof ik dat je het mag innemen als je daarna nog tenminste 6uur kan slapen, dus om half5 innemen is niet de bedoeling. Check het even voor een volgende keer.
Het is verdubbeld omdat 10 mg juist niet meer werkte. Ik had dit aangegevem bij de dokter dat ik niet meer echt positieve effecten merkte van 10 mg. Dus hij zei daardoor dat ik wel kon stoppen ermee. Dat ging dus totaal niet
Alle reacties Link kopieren
Middelen versterken mijns inziens het gevoel dat je het zelf niet kan. Al je heil moet dan uit een pilletje komen. Als die de fel begeerde wondertruc doet voel jij je zeker maar geeft die pil jou niet de klap op je kop die je wil dan word je extreem onzeker. Treurig toch?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dames bedankt voor de tips! Ik ga deze zeker een proberen.

Deze nacht was ik in paniek dat ik niet kon slapen dat ik bij de 20 mg temazepam nog 5 mg oxazepam heb genomen. Hier heb ik 4 uur op geslapen totdat ik wakker werd van mijn vriend zijn gesnurk. Daarna even tegen hem aangeport zodat hij stopte met snurken en daarna nog 1.5 uur in lichte slaap geslapen.

Die lichte slaap vind ik ook wel waardeloos. Je hoort alles, je gedachten gaan door, maar je heb niet echt het besef wat er precies gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je overdag, om daarna een goede nacht te hebben?
retrostar schreef:
13-01-2019 08:39
Middelen versterken mijns inziens het gevoel dat je het zelf niet kan. Al je heil moet dan uit een pilletje komen. Als die de fel begeerde wondertruc doet voel jij je zeker maar geeft die pil jou niet de klap op je kop die je wil dan word je extreem onzeker. Treurig toch?
Zeker. Ik ben super onzeker over het slapen 'oh jee gaat het wel lukken'. Ik heb al mijn vertrouwen in die pil en echt geen vertrouwen meer in mij zelf. Zoals je zegt best treurig inderdaad. Ik zou denk ik niet eens meer durven zonder een slaappil te gaan slapen. Ik raak al van slag van de gedachte dat ik het alleen moest gaan doen. Nee hoor zonder slaappil zou het mij nooit lukken is mijn gedachte.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik altijd met benzo's oftewel pammetjes vond dat was dat die dingen me onverschillig maakten. Ik voelde me dan nergens fijn meer over. Het leven werd één grauwe suffe bende, en 's avonds had ik gewoon geen gezellige gevoelens, dromen en gedachten waarmee ik in slaap kon vallen. Als ik dan sliep was het door een narco-dreun maar dat is dan ook geen echte slaap waar je geestelijk van uitrust.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
lilalinda schreef:
13-01-2019 08:48
Wat doe je overdag, om daarna een goede nacht te hebben?
Overdag gebruik ik door de dag heel affirmaties, zoals:
-Ik gun mijzelf om te slapen
-Ik kan en ga lekker slalen
-Ik vertrouw op mijn lichaam dat ik ga slapen.

Verder doe ik 1 keer per week aan yoga. Overdag zorg ik voor afleiding. Elke dag een uur met het hondje wandelen. Met vriendinnen afspreken. Ook heb ik een goede slaaphygiëne. Ik drink 's avonds nog een kopje kamille thee en probeer niet over het slapengaan naar te denken. Maar dat lukt niet, lijkt wel alsof die stroom van gedachtes automatisch gaan.
De een ligt wakker door malen en gedachtes of foute slaaproutines.. De andere gewoon omdat ze insomnia hebben.

Ik zou terug gaan naar de huisarts en als echt erg is gewoon hulp vragen/ doorverwijzing.

Zat trainingen die (met de eerste klachten hierboven) baat hebben en misschien wel helpen om van de medicatie af te komen.

Mocht je echt insomnia hebben zonder te herleiden reden komen ze daar van zelf ook wel achter op die manier.
retrostar schreef:
13-01-2019 08:49
Wat ik altijd met benzo's oftewel pammetjes vond dat was dat die dingen me onverschillig maakten. Ik voelde me dan nergens fijn meer over. Het leven werd één grauwe suffe bende, en 's avonds had ik gewoon geen gezellige gevoelens, dromen en gedachten waarmee ik in slaap kon vallen. Als ik dan sliep was het door een narco-dreun maar dat is dan ook geen echte slaap waar je geestelijk van uitrust.
Ik snap wat je bedoelt. Als ik 's ochtends wakker word voel ik me alsnog moe. Wat ik ook heb bij die benzo's is dat ik helemaal niet meer droom. Ik heb het idee dat als ik s ochtends wakker word, ik wakker word uit een diep zwart gat en ik ben dan vaak ook gedesoriënteerd.
Alle reacties Link kopieren
Linniex- schreef:
13-01-2019 08:53
Overdag gebruik ik door de dag heel affirmaties, zoals:
-Ik gun mijzelf om te slapen
-Ik kan en ga lekker slalen
-Ik vertrouw op mijn lichaam dat ik ga slapen.

Verder doe ik 1 keer per week aan yoga. Overdag zorg ik voor afleiding. Elke dag een uur met het hondje wandelen. Met vriendinnen afspreken. Ook heb ik een goede slaaphygiëne. Ik drink 's avonds nog een kopje kamille thee en probeer niet over het slapengaan naar te denken. Maar dat lukt niet, lijkt wel alsof die stroom van gedachtes automatisch gaan.
Heb je ook hulp?
Werk je?
Sport je? (Juist sporten heeft een geweldige invloed op je hersenen, en dan dagelijks, niet een uurtje in de week)

Jij hebt de nadruk nu op de nacht liggen (wat ik begrijp), die moet weer naar de dag verschoven worden.
Alle reacties Link kopieren
Linniex- schreef:
13-01-2019 08:38
Het is verdubbeld omdat 10 mg juist niet meer werkte. Ik had dit aangegevem bij de dokter dat ik niet meer echt positieve effecten merkte van 10 mg. Dus hij zei daardoor dat ik wel kon stoppen ermee. Dat ging dus totaal niet
Maak ik niet op uit je tekst.

Deze wilde huisarts met mij gaan afbouwen omdat het beter met mij ging. Dus ik probeer na het gesprek met de huisarts een nacht zonder temazepam 10 mg. Dit was een ware hel. Mijn paniekaanvallen waren weer terug en om half 5 sliep ik nog niet. Toen besloten om toch die slaappil in te nemen en ik heb die nacht 1 uurtje geslapen. 

De volgende dag had ik een hartstikke slechte dag met veel huilbuien, paniekaanvallen en totaal gederealiseert. Ik de huisarts weer gebeld en kon de volgende dag terecht. Uit het gesprek kwam dat ik voor een week de slaapmedicatie kon verdubbelen. 


Het gibg beter, daarom 1 nachtje zonder geprobeerd, dit ging niet en toen is het direct verdubbeld?
Lucifer2018 schreef:
13-01-2019 08:54
De een ligt wakker door malen en gedachtes of foute slaaproutines.. De andere gewoon omdat ze insomnia hebben.

Ik zou terug gaan naar de huisarts en als echt erg is gewoon hulp vragen/ doorverwijzing.

Zat trainingen die (met de eerste klachten hierboven) baat hebben en misschien wel helpen om van de medicatie af te komen.

Mocht je echt insomnia hebben zonder te herleiden reden komen ze daar van zelf ook wel achter op die manier.
Ik lig echt wakker door het malen, stressen en panieken denk ik. Ik mocht van de dokter maar 1 week met de dubbele dosis slapen. Daarna weer terug naar 1. Als die ene niet meer zou helpen dan weer terug naar de huisarts. Dus ik kijk het nog een paar dagen aan.

Zo'n training lijkt mij inderdaad wel wat. Aangezien ik niet levenslang afhankelijk wil zijn van medicijnen. Bedankt voor de tip!
Linniex- schreef:
13-01-2019 08:48
Zeker. Ik ben super onzeker over het slapen 'oh jee gaat het wel lukken'. Ik heb al mijn vertrouwen in die pil en echt geen vertrouwen meer in mij zelf. Zoals je zegt best treurig inderdaad. Ik zou denk ik niet eens meer durven zonder een slaappil te gaan slapen. Ik raak al van slag van de gedachte dat ik het alleen moest gaan doen. Nee hoor zonder slaappil zou het mij nooit lukken is mijn gedachte.
Echt lieverd, ga van de week terug naar de huisarts en vraag om een verwijzing naar hulp, misschien een slaaptrainer.
Linniex- schreef:
13-01-2019 09:00
Ik lig echt wakker door het malen, stressen en panieken denk ik. Ik mocht van de dokter maar 1 week met de dubbele dosis slapen. Daarna weer terug naar 1. Als die ene niet meer zou helpen dan weer terug naar de huisarts. Dus ik kijk het nog een paar dagen aan.

Zo'n training lijkt mij inderdaad wel wat. Aangezien ik niet levenslang afhankelijk wil zijn van medicijnen. Bedankt voor de tip!
Echt doen, is zo zonde van je tijd, de medicatie en het slaaptekort. En baat dat niet dan schaadt het zeker niet.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Lees het boek van Ysbrand van der Werf "Iedereen slaapt" eens. Ysbrand is één van de top slaaponderzoekers in Nederland. Daar staat heel veel tips en adviezen in.

Vooraf denken dat het niet gaat werken, helpt natuurlijk ook niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Zebra123 schreef:
13-01-2019 08:57

Het gibg beter, daarom 1 nachtje zonder geprobeerd, dit ging niet en toen is het direct verdubbeld?
Ik zie het. Inderdaad niet zo heel duidelijk. Het ging beter met mij overdag. Overdag had ik bijna geen last meer van angst en paniekgevoelens. De nacht (het slalen) was voor mij een probleem. Want de slaap is voor mij de basis hoe ik mij voel. Het ging dus beter met mij overdag, ik merkte de effecten van 10 mg temazepam niet meer echt erg, omdat ik er al een maand iedere avond aan zat. Dus ha zei bouw maar af, als het niks meer doet hoef je het ook niet meer te slikken en kun je proberen op eigen kracht. Dit ging dus niet. Terug naar ha en ha heeft verdubbeld zodat ik even weer bij kon komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven