Rij-examenstress de baas

15-01-2019 13:13 100 berichten
Hoi allemaal,

Ik hoop op wat tips / herkenning / hulp....

Ik heb sinds vorig jaar mei rijlessen. In het begin was ik heel erg angstig, ik heb heel wat angsten moeten overwinnen zoals vrachtwagens inhalen, een scherpe bocht nemen als je van de snelweg afkomt (dus op hoge snelheid) enz. Daar was ik allemaal heel angstig voor, dus dat heeft me zeker wel 10 lessen gekost om hier overheen te komen.

Dan speelt ook nog eens mee dat ik rond mijn menstruatie erg emotioneel ben en dan moeite heb met focussen zodra ik een fout heb gemaakt. En aangezien ik in die periode ook nog eens extra kritisch op mezelf ben is dit best moeilijk.

In november heb ik een tussentijdse toets gedaan, waar ik toen ook echt wel klaar voor was, maar op de dag zelf heb ik me helemaal laten overmannen door mijn emoties en zenuwen, waardoor het eigenlijk veel minder goed ging dan ik had gehoopt. Uiteindelijk wel vrijstelling gekregen, maar echt met de hakken over de sloot.

Nu heb ik over 3 weken mijn examen en de spanning begint alweer aardig op te lopen. Ik wil het heel graag achter de rug hebben (ben dus al heel lang bezig, al zo'n 70 rijlessen van 100 minuten gehad!).

Hoe stap ik toch over die zenuwen heen om gewoon te kunnen laten zien wat ik kan? Ik weet dat ik inmiddels prima kan autorijden, ik heb ook al een aantal keer lessen gehad waarin het prima ging, maar zodra er iets fout gaat heb ik echt moeite om het los te laten en te focussen, en daardoor ga ik weer meer fouten maken en eigenlijk mezelf lopen beoordelen terwijl ik eigenlijkbezig moet zijn met het rijden.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een faalangstexamen?
Yog63 schreef:
15-01-2019 13:17
Heb je een faalangstexamen?

Nee. Mijn rij-instructeur is er eigenlijk van overtuigd dat ik het met een gewoon examen kan en zei ook dat hoe hij het inschat, dat extra tijd mij alleen maar nerveuzer gaat maken. Maar als het dit keer niet lukt ga ik wel voor faalangst ja
Overigens bij mijn tussentijdse toets heb ik ook een time-out gekregen, maar dat hielp eigenlijk niet...
Alle reacties Link kopieren
Dit had mijn verhaal kunnen zijn. Ook ik zat als een brok zenuwen achter het stuur terwijl ik prima kon rijden. Uiteindelijk iets meer dan 80 lessen gehad en in 2x geslaagd.

De eerste keer dik gezakt (geen voorrang verleend in een situatie die ik nog nooit eerder had meegemaakt) en de tweede keer ging ook verre van foutloos. Ik ben wel geslaagd omdat ik de fouten op een goede manier kon corrigeren. Dus een fout maken is niet erg (hangt wel van de fout af natuurlijk, maar iets kleins is niet meteen gezakt).

Ja, 'loslaten' dus... maar snap dat het heel moeilijk is. Maar als ik het als mega zenuwpees heb kunnen halen, kun jij het ook. En het is niet erg als je er meerdere examens voor nodig hebt he. Niemand die mij ooit vraagt hoeveel lessen/examens ik gehad heb.

Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je zo nerveus bent. Ik weet niet hoe oud je bent. Ik ben op m’n 19e begonnen met lessen maar was er toen niet klaar voor. Na elke les had ik pijn pijn Mn schenen en handen van het verkrampt auto rijden. Ben toen gestopt en op Mn 25 weer een paar keer gelest. Door een ongeluk (niet tijdens rijles) Mn been gebroken en ook weer gestopt.
Nu heb ik op m’n 33e afgelopen november mijn rijbewijs in 1x gehaald.
Ik was de weken ervoor ook al nerveus en ben een dag of 10 voor t examen begonnen met valeriaan slikken. Dit heeft mij denk ik enorm geholpen. Ik sliep prima en kwam uitgerust op t examen.

Geef van te voren aan je examinator aan dat je nerveus bent. Bij mij was m’n instructeur ook mee en die ging lekker kletsen met de examinator dat gaf een ontspannen sfeer en af en toe mengde ik me in t gesprek. Maar dat os boor iedereen anders. Je moet je natuurlijk niet laten afleiden door zo’n gesprek.

Mocht je nou niet slagen zou ik wel vragen voor een faal angst examen. Het is jou examem en niet van je instructeur en jij bepaald wat je prettig vindt.
Ik ben zelf ook 33. Die valeriaan is een goed idee, dan heb ik in elk geval alles eraan gedaa om te slagen
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet goed hoe je over de zenuwen heen kunt stappen. Maar wat mij hielp, was wat mijn rijinstructeur zei: het gaat bij rijden om stap voor stap opnieuw puzzels oplossen. Kijk voldoende ver vooruit, neem voldoende tijd en los 'het probleem' op. Je hebt voldoende lessen gekregen om alle informatie die je nodig hebt te kunnen gebruiken om de puzzeltjes op te lossen.
Je geeft jezelf meer tijd voor het oplossen van de situaties door goed om je heen te kijken. Daardoor kun je anticiperen op wat er kan gaan gebeuren.

Verder zijn er wat praktische dingen die kunnen helpen. Het schijnt dat het eten van één of twee bananen vlak voor je examen je rustiger maakt. Sommige mensen vragen bij de huisarts om een middeltje om hun zenuwen beter de baas te kunnen bij het examen.

Alvast heel veel succes gewenst!

Toen ik mijn examen had gehaald, merkte ik trouwens dat ik het een opluchting vond om eindelijk te rijden zonder iemand naast me. Het almaar op mijn vingers gekeken worden, bleek voor mij meer spanning op te leveren dan ik me had gerealiseerd. En zo'n rijinstructeur doet uiteraard zijn werk, maar kan altijd nog wel iets vertellen waardoor je het nog beter had kunnen doen. Daardoor kreeg ik soms de indruk dat ik het nooit goed genoeg deed.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel overigens met dat deel over puzzeltjes oplossen, dat wanneer je je daarop richt, je vooral bewust bezig bent met rijden en daardoor mogelijk minder bezig bent met je zenuwen.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
15-01-2019 13:19
Nee. Mijn rij-instructeur is er eigenlijk van overtuigd dat ik het met een gewoon examen kan en zei ook dat hoe hij het inschat, dat extra tijd mij alleen maar nerveuzer gaat maken. Maar als het dit keer niet lukt ga ik wel voor faalangst ja
Zou het zeker aanraden. Het is niet alleen de extra tijd maar ook de benaderwijze en de examinatoren zijn meer berekend op mensen zoals jij die erg nerveus zijn. Het gaat niet om je rij-instructeur maar om jou.
Case-je schreef:
15-01-2019 13:38

Toen ik mijn examen had gehaald, merkte ik trouwens dat ik het een opluchting vond om eindelijk te rijden zonder iemand naast me. Het almaar op mijn vingers gekeken worden, bleek voor mij meer spanning op te leveren dan ik me had gerealiseerd. En zo'n rijinstructeur doet uiteraard zijn werk, maar kan altijd nog wel iets vertellen waardoor je het nog beter had kunnen doen. Daardoor kreeg ik soms de indruk dat ik het nooit goed genoeg deed.

ja dat klinkt heel erg bekend, ik heb het daar ook moeilijk mee en ik vind het heel irritant dat ik de hele tijd routes moet rijden die hij bepaalt. Ik snap wel dat ik dingen moet leren, daar niet van, maar je moet echt de hele controle over je rit uit handen geven aan iemand anders die vertelt waar je heen gaat
Yog63 schreef:
15-01-2019 14:03
Zou het zeker aanraden. Het is niet alleen de extra tijd maar ook de benaderwijze en de examinatoren zijn meer berekend op mensen zoals jij die erg nerveus zijn. Het gaat niet om je rij-instructeur maar om jou.
Ik ga dat ook zeker doen als het de eerste keeer niet lukt, maar ik hoop het toch in 1 keer te halen.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
15-01-2019 14:34
Ik ga dat ook zeker doen als het de eerste keeer niet lukt, maar ik hoop het toch in 1 keer te halen.
Ja ik hoop het ook voor je. Ben benieuwd hoe het afloopt. Heel veel succes in ieder geval als het zover is.
Lady_Day schreef:
15-01-2019 13:25
Dit had mijn verhaal kunnen zijn. Ook ik zat als een brok zenuwen achter het stuur terwijl ik prima kon rijden. Uiteindelijk iets meer dan 80 lessen gehad en in 2x geslaagd.

De eerste keer dik gezakt (geen voorrang verleend in een situatie die ik nog nooit eerder had meegemaakt) en de tweede keer ging ook verre van foutloos. Ik ben wel geslaagd omdat ik de fouten op een goede manier kon corrigeren. Dus een fout maken is niet erg (hangt wel van de fout af natuurlijk, maar iets kleins is niet meteen gezakt).

Ja, 'loslaten' dus... maar snap dat het heel moeilijk is. Maar als ik het als mega zenuwpees heb kunnen halen, kun jij het ook. En het is niet erg als je er meerdere examens voor nodig hebt he. Niemand die mij ooit vraagt hoeveel lessen/examens ik gehad heb.

Heel veel succes!
Zo dit had mijn verhaal kunnen zijn! Ik was ook erg zenuwachtig en ben ook 2 keer op geweest. Bij de 2e keer heb ik wel wat fouten gemaakt maar heb ze nog op tijd kunnen herstellen. Dat benoemde de examinator ook achteraf en daarom was ik geslaagd.
Vandaag had ik dus weer zo'n rijles waarvan ik denk: grrr... En mijn examen is er nu echt binnen een week en ik ben zo nerveus, ik droom er elke nacht van, ik krijg overal uitslag (denk van de stress / zenuwen) Beetje om gek van te worden
Ik heb ook zo'n 77 rijlessen gehad, twee verschillende rijscholen en uiteindelijk 5 keer afgereden waarbij 5e keer staatsexamen.

Was opzich niet eens enorm nerveus, wist dat ik het best kon, maar ben gewoon 4 keer op verschillende dingen gezakt. Ene keer was snelweg perfect keer daarna daar juist op gezakt. Staatsexamen ging ook niet helemaal vlekkeloos maar wel heel ontspannen en goed genoeg om te slagen.
Kortom je weet gewoon niet hoe je examen verloopt en probeer er rustig in te gaan en focus te leggen op het rijden zelf.

Veel succes alvast!!
Alle reacties Link kopieren
Het is ook spannend, maar probeer je er toch niet te druk om te maken. Ook al is het makkelijker gezegd dan gedaan. Je hoeft tijdens een examen niet foutloos te rijden, als het maar veilig is. Als je instructeur geen vertrouwen in jouw rijkunsten heeft, had diegene het examen ook niet aangevraagd. ;)
In het allerslechtste geval haal je het examen nu niet, maar dan heb je nog wat oefening gehad voor een volgende keer en weet je wat je kunt verwachten met een rijexamen.

Heb je hier al gekeken? https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/a ... n-auto.htm
Destijds was ik volgens mij binnen een half uur al weer terug.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
25-01-2019 14:15
Vandaag had ik dus weer zo'n rijles waarvan ik denk: grrr... En mijn examen is er nu echt binnen een week en ik ben zo nerveus, ik droom er elke nacht van, ik krijg overal uitslag (denk van de stress / zenuwen) Beetje om gek van te worden
Ja dat is niet fijn. Ben echt benieuwd hoe het afloopt. Haal anders wat bij de dokter.
Yog63 schreef:
27-01-2019 09:23
Ja dat is niet fijn. Ben echt benieuwd hoe het afloopt. Haal anders wat bij de dokter.

Heb het vorige week gevraagd bij de dokter en die zei: neem maar valeriaan. Dus dat ga ik nu inderdaad dan innemen.
Alle reacties Link kopieren
Hé, ik ken je ;)
Probeer, hoe moeilijk het ook is, je niet teveel te focussen op dat rijexamen zelf als een "nu-of-nooit"-moment. Zie het als een meetpunt in je proces van het leren autorijden. Ik was de eerste keer ook veel te veel gefocust op die datum, dat uur, etc., en daardoor werd het een heel onwerkelijk moment en haalde ik niet het niveau dat ik in mijn lessen haalde. De tweede keer ben ik veel minder naar die datum gaan toeleven, heb het beschouwd als een soort extra dure rijles :D Ik heb ook niemand verteld dat ik toen ging afrijden want de eerste keer werd ik helemaal gek van al die goedbedoelde frases als: "Je kunt het!", "je gaat het halen!", "Ik haalde het in één keer, dus dan kun jij het vast ook!".


En ik ben zelf echt ook best een zenuwpees. En probeer het zelf eerst zonder valeriaan, of pillen of weet ik veel wat. Ervaar hoe het is. En mocht het misgaan, dan komt het de volgende keer wel weer. Je mag net zo vaak herkansen als je zelf wilt ;)
Haha ja dat is waar, maar het is een dure hobby helaas en ik ben het ook echt heel erg zat, want ik heb er al zo'n 70 lessen opzitten. Mijn instructeur wilde me pas latne afrijden als ik op niveau was, maar omdat ik soms door omstandigheden en rotles ertussen heb zitten stelde hij het elke keer uit. Ik weet zeker als ik het niet haal dat we daar dan wéér gezeur over gaan krijgen :facepalm: Dus ik wil dat echt heel graag voorkomen

En je kent me? In het echt bedoel je?? O_O Of van het rijlesblooper topic?
Alle reacties Link kopieren
Vanuit het rijlestopic, niet persoonlijk hoor, maak je geen zorgen :D

Je instructeur vindt dat je klaar bent om op examen te gaan, hij weet dus dat je het niveau hebt waarop je kunt slagen voor je examen. Ook als je zakt blijft dat feit dus bestaan. Dan gaat hij echt niet opeens denken: "nou nog maar eens 70 lessen inplannen". Je plant gewoon zo snel mogelijk een herexamen in en gaat gezamenlijk werken aan de feedback die je van de examinator gekregen hebt.

En ja, het kost een hoop centjes helaas. Ik heb zelf na m'n eerste keer zakken eerst een tijdje een time-out genomen. Pas 3 weken voor m'n herexamen weer begonnen met een 5 tal lessen van 2 uur, in die tussentijd (2 maanden) gewoon ff lekker andere dingen doen. Er is meer in het leven dan alleen dat rijbewijs ;)

Ik was 36 toen ik afgelopen september slaagde, en heb het al die jaren daarvoor ook gewoon gered zonder :)
Ja dat zegt iedereen dat mijn instructeur het niet inplant als hij geen vertrouwen heeft, maar dat is helaas dus wel het geval, hij heeft het uiteindelijk onder druk van mij ingepland, weliswaar wel ver in de toekomst, maargoed....

Maar ik ga het gewoon proberen mijn best te doen. Op dagen dat ik goed in mijn vel zit, zit ik ook prima op niveau.
Alle reacties Link kopieren
En laat hij nu merken dat hij vertrouwen in je heeft voor het examen? Als je onzekerder wordt voor zijn reactie dan je eigen rijkunsten is dat wel iets om over na te denken, mochten er straks toch extra rijlessen nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken precies wat je allemaal schrijft. Ik was ook altijd heel erg zenuwachtig tijdens de rijlessen en had naderhand ook altijd 3 dagen rugpijn van alle spanning. Mijn rij-instructeur zei op een dag tegen mij: het is goed om de lat hoog te leggen maar jij legt hem zo hoog voor je zelf dat je er zelfs niet meer bij komt als je springt en dat is heel frustrerend. Daarnaast zei die dat zelfs hij niet perfect autorijd en dat niemand dat doet dus dat je doel niet moet zijn perfect auto te rijden. Vanaf dat moment heb ik een beetje anders tegen het rijden aangekeken en dat hielp wel. Tijdens mijn rij-examen was ik zo gespannen dat ik met wegrijden eerst de auto liet afslaan, toen kwam ik er achter dat ik mijn gordel niet aan had en vervolgens stampte ik op de rem tegelijk met mijn examinator voor een fietser die ik over het hoofd gezien had. Vanaf dat moment ging ik er wel vanuit dat ik gezakt was door al mijn gestuntel en heb ik heel relaxt auto gereden (eindelijk een keer geen commentaar tijdens het rijden). Achteraf heb ik mijn examen gewoon de eerste keer gehaald omdat ze zagen dat het allemaal de spanning was die eruit kwam in de eerste 2 minuten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven