Aansluiten bij kerk, voor en tegens?

19-01-2019 15:39 31 berichten
Beste mensen,

Om mijn angsten weer onder controle te krijgen wil ik me toch weer een beetje onder de mensen gaan bevinden.

Ik heb 20 jaar lang vrijwilligerswerk gedaan maar sinds mijn gewrichtsaandoening verergerd is heb ik hier helaas mee moeten stoppen.

Ik zat nu te denken om me aan te sluiten bij een kerk of een spirituele groepering.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, zowel positief als negatief?
Ben je gelovige dan? Zo ja, doen. Anders zie ik het verband niet.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat je nummer 1 reden om je bij een kerk aan te sluiten, je geloof is.....dat lees ik niet terug in je post.

Anders kan je ook bij een wandelgroepje (als je dat kan met je aandoening) aansluiten ofzo.
Those who don’t believe in magic will never find it
whitewolves schreef:
19-01-2019 15:43
Ben je gelovige dan? Zo ja, doen. Anders zie ik het verband niet.
Nou, dat.
Anders kun je beter gaan sjoelen.
Alhoewel, ik ben lid van een kerkgenootschap waar de meerderheid van de leden niet echt gelovig is, dus wellicht is dat nog een idee. Wij zijn een soort gezelligheidsvereniging met Jezus.
Ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar wat dat precies is dat weet ik niet.

Ik wil gewoon onder de mensen komen in een rustige vredige omgeving.
Vandaar dat een kerk of spirituele omgeving me wel wat lijkt.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
19-01-2019 15:47
Ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar wat dat precies is dat weet ik niet.

Ik wil gewoon onder de mensen komen in een rustige vredige omgeving.
Vandaar dat een kerk of spirituele omgeving me wel wat lijkt.

Ik zou een leuk koor zoeken.
Honey, you should see me in a crown
Betty_Slocombe schreef:
19-01-2019 15:46
Nou, dat.
Anders kun je beter gaan sjoelen.
Alhoewel, ik ben lid van een kerkgenootschap waar de meerderheid van de leden niet echt gelovig is, dus wellicht is dat nog een idee. Wij zijn een soort gezelligheidsvereniging met Jezus.
Mag in weten hoe die vereniging heet, en zit deze door heel het land of is het iets specifieks van een bepaalde regio?
dropfruitje schreef:
19-01-2019 15:44
Het lijkt mij dat je nummer 1 reden om je bij een kerk aan te sluiten, je geloof is.....dat lees ik niet terug in je post.

Anders kan je ook bij een wandelgroepje (als je dat kan met je aandoening) aansluiten ofzo.
Dat deed ik maar dat gaat nu helaas niet meer.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
19-01-2019 15:49
Mag in weten hoe die vereniging heet, en zit deze door heel het land of is het iets specifieks van een bepaalde regio?

Kijk hier eens:

https://vrouwenvannu.nl/
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
19-01-2019 15:49
Ik zou een leuk koor zoeken.
Leuke tip maar ik denk niet dat ik daar de zang kwaliteit voor heb.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
19-01-2019 15:51
Leuke tip maar ik denk niet dat ik daar de zang kwaliteit voor heb.

Dat hoeft echt niet hoor :)
Honey, you should see me in a crown
Ik zou veel eerder bij een boekenclub of zoiets gaan. Een kerk daar ga je bij omdat je een bepaald geloof aanhangt, niet omdat je de gezelligheid zoekt.

Niet om heel erg te generaliseren maar ik zie regelmatig dat mensen die niet lekker in hun vel zitten zich aansluiten bij een kerk. Een kerk is wat dat betreft mooi omdat ze ook zorgen voor mensen met wie het wat minder gaat. Maar het primaire doel van een kerk is natuurlijk wel het woord van god uitdragen.
Eurus schreef:
19-01-2019 15:51
Kijk hier eens:

https://vrouwenvannu.nl/
Bedankt voor de link. Ik zet die data in mijn agenda.
En jaaa ik ben een grote boekenwurm dus die boekbesprekingen spreken mij zeker aan.
Eurus schreef:
19-01-2019 15:52
Dat hoeft echt niet hoor :)
Dan zal.ik eens gaan kijken of er hier in mijn stadje een koor zit dat niet perse voor kwaliteit gaat.
Bedankt voor de tip ♡
anoniem1234a schreef:
19-01-2019 15:52
Ik zou veel eerder bij een boekenclub of zoiets gaan. Een kerk daar ga je bij omdat je een bepaald geloof aanhangt, niet omdat je de gezelligheid zoekt.

Niet om heel erg te generaliseren maar ik zie regelmatig dat mensen die niet lekker in hun vel zitten zich aansluiten bij een kerk. Een kerk is wat dat betreft mooi omdat ze ook zorgen voor mensen met wie het wat minder gaat. Maar het primaire doel van een kerk is natuurlijk wel het woord van god uitdragen.
Dat klopt helemaal.
Ik ben katholiek opgevoed maar echt het woord van God uitdragen dat is mij nooit geleerd.
Maar inderdaad veel eenzame mensen die net als mij geen kroegtijger zijn die voelen zich wel vaak vernonden in een kerk of spirituele groep.
anoniem1234a schreef:
19-01-2019 15:52
Ik zou veel eerder bij een boekenclub of zoiets gaan. Een kerk daar ga je bij omdat je een bepaald geloof aanhangt, niet omdat je de gezelligheid zoekt.

Niet om heel erg te generaliseren maar ik zie regelmatig dat mensen die niet lekker in hun vel zitten zich aansluiten bij een kerk. Een kerk is wat dat betreft mooi omdat ze ook zorgen voor mensen met wie het wat minder gaat. Maar het primaire doel van een kerk is natuurlijk wel het woord van god uitdragen.

Yeah right.
Ik ben juist toen ik helemaal niet goed in mijn vel zat uit de kerk gestapt, beste keuze ooit!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het er ook mee eens dat je beter iets anders kan zoeken. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar een maatjesproject. Dat kun je samen met een maatje iets gaan doen wat jullie allebei leuk vinden. https://www.maatjesgezocht.nl/
Ik zal eens kijken of hier in mijn zuidelijke stadje koren en boekclubjes zijn.
Lijkt me erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij niet de oplossing voor de klachten die je in je vorige post beschreef. Daar heb je echt professionele hulp bij nodig. Daarna kan je altijd eens kijken of zo’n vereniging iets voor jou is.
poezenmoedertje schreef:
19-01-2019 15:47
Ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar wat dat precies is dat weet ik niet.

Ik wil gewoon onder de mensen komen in een rustige vredige omgeving.
Vandaar dat een kerk of spirituele omgeving me wel wat lijkt.
Als je het in die richting zoekt kun je gewoon een aantal zondagen vrijblijvend binnenlopen in verschillende kerken bij een dienst/mis.
Dan zie je vanzelf of het wat voor je is.
Zo heb ik het indertijd ook gedaan. (Ik ben overigens wel christelijk van huis uit, protestants. Inmiddels ben ik uit eigen beweging Rooms katholiek geworden. Ik haal daar veel uit, ook rust)

Verder, is yoga iets voor je, of een meditatiecursus?
bethweeter schreef:
19-01-2019 16:06
Het lijkt mij niet de oplossing voor de klachten die je in je vorige post beschreef. Daar heb je echt professionele hulp bij nodig. Daarna kan je altijd eens kijken of zo’n vereniging iets voor jou is.
Daar krijg ik binnenkort weer hulp voor.
Ik wil nu gewoon voorkomen dat ik helemaal niet meer naar buiten durf, vandaar dat ik leuke bezigheden zoek waar ik wel de deur voor uit moet.
:daisy:
anoniem_377639 wijzigde dit bericht op 19-01-2019 17:02
98.33% gewijzigd
OliebolmetKrenten schreef:
19-01-2019 16:04
Ik ben het er ook mee eens dat je beter iets anders kan zoeken. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar een maatjesproject. Dat kun je samen met een maatje iets gaan doen wat jullie allebei leuk vinden. https://www.maatjesgezocht.nl/
Ja daar heb ik van gehoord maar dat vind ik eng omdat je dan 1 op 1 met een vreemde bent. Vandaar dat ik meer een groepsactiviteit zoek. Maar bedankt voor de tip ♡
Phoebe-returns schreef:
19-01-2019 16:13
Als je het in die richting zoekt kun je gewoon een aantal zondagen vrijblijvend binnenlopen in verschillende kerken bij een dienst/mis.
Dan zie je vanzelf of het wat voor je is.
Zo heb ik het indertijd ook gedaan. (Ik ben overigens wel christelijk van huis uit, protestants. Inmiddels ben ik uit eigen beweging Rooms katholiek geworden. Ik haal daar veel uit, ook rust)

Verder, is yoga iets voor je, of een meditatiecursus?
Ik heb mindfullness gedaan en heb ook aan yoga gedaan.
Yoga kan ik helaas niet meer vanwege lichamelijke klachten.
Mediteren doe ik bijna elke dag en dat helpt best.
Alleen nu is er een trigger waardoor mijn angsten op de voorgrond zijn geraakt.
Phoebe-returns schreef:
19-01-2019 16:17
Ik heb precies hetzelfde.
Inderdaad, een kerk draagt het woord van God uit, maar niet om je in een bepaald keurslijf te zetten. (Meer om je na te laten denken over bepaalde dingen en en je ruimte en mogelijkheid te geven om te leren en te groeien)
En ja het geeft ook rust, mij in ieder geval.
Huh, lees je mij wel goed?
Ik heb een enorme antipathie voor het instituut kerk.
Heeft geen flikker te maken met ruimte en mogelijkheid om te groeien en leren.
En rustig word ik er ook al niet van.
Ik heb veel te veel tijd doorgebracht in de kerk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven