Laag zelfbeeld.

20-01-2019 18:10 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lange tekst, wees gewaarschuwd.

Ik heb een laag zelfbeeld. Dit was nooit een super groot probleem, omdat ik er niemand echt mee lastig viel en er zelf aan gewend was. Tot ik een vriend kreeg die me constant erop wees dat ik niet zo negatief over mezelf moest zijn. En dat ik goed ben zoals ik ben.

Ik ben me toen af gaan vragen waar dit door kwam. Ik ben opgegroeid met alleen een moeder en ik had voor m'n gevoel altijd een goede band met haar. Echter toen ik wat ouder werd en op mezelf ging wonen kwam ik erachter dat die relatie misschien helemaal niet zo goed was.

Mijn moeder zegt regelmatig dingen die ik niet leuk vind. Zo vind ze het grappig om me op straat te roepen dat ik bijvoorbeeld door moet lopen, op een moment waarop er een groep mensen langs loopt, en ik iets slomer was omdat ik eerder van m'n fiets was afgestapt, dat soort onbenullige dingen. Ook als ze met buren praat dan zegt ze weleens dingen als 'm'n dochter heeft een nieuwe baan, nu maar hopen dat het goed gaat/dat ze het kan'. Ze doet er lacherig over naar andere, maar dit doet mij weleens verdriet. Ook toen ik een vriend kreeg vertelde ze het iedereen voor ik het zelf kon doen, wat ik niet heel erg vind, maar toch.

Ook als ik op bezoek bent zegt ze weleens dingen over hoe eenzaam ze is nu ik niet meer bij haar woon. En met discussies mag ik niet m'n eigen mening hebben. Dan eindigt het met 'dat is dan jouw keuze, om dat te denken/vinden' of het eindigt gewoon abrupt.

Ze zegt ook heel vaak hoe slecht of naar mannen zijn of kunnen worden nadat je getrouwd ben. Ik ben nog niet heel lang samen met m'n vriend dus trouwen gaan we voorlopig nog niet. Maar ik heb wel het gevoel dat ze m'n relatie niet leuk vind. Ze heeft het ook vaak over de slechte kanten van andere relaties.

Zo zijn er nog vele andere dingen, ik voel me schuldig dat ik dit alles uit typ want ze heeft ook haar goede kanten. Soms denk ik dat het aan mezelf ligt. Het is allemaal een beetje verwarrend getypt en ik heb geprobeerd de gebeurtenissen wat te verandere ivm herkenbaarheid, waardoor sommige dingen een beetje.. Raar zijn.

Met laag zelfbeeld bedoel ik dat ik vaak het gevoel heb dat ik niet goed genoeg ben, dat ik lelijk ben en eigenlijk niets goeds verdien.

Als iemand advies heeft over dit alles dan hoor ik dat graag.
Alle reacties Link kopieren
---
chocolol wijzigde dit bericht op 27-01-2019 02:11
Reden: nee dus, nou rot dan maar op
99.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga je nog reageren TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven