Vrijwillige bijdrage, verdacht?

21-01-2019 13:38 111 berichten
Beste mensen,

Eind deze maand begint er een "eettafel" in mijn stad.
Ik wil hier graag aan meedoen maar als ik vraag wat de kosten hiervan zijn dan krijg ik als antwoord: "wij vragen een vrijwillige bijdrage."

Is dit een teken van verdachte praktijken (bijv. peer pressure) of is dit normaal? En zo ja, hoeveel geef je dan?
Het is 1 simpele maaltijd met daarna ruimte voor gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je hier gelijk zo negatief over?
Waarom zou dat een verdachte praktijk zijn?

Is het voor een goed doel? Is het voor sociale contacten?

Volgens mij hoeven anderen helemaal niet te zien hoeveel je geeft, dus peer pressure zou het dan sowieso niet zijn.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Waarom meteen van het slechtste uitgaan? Doe je dat vaker?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Het idee zal wel zijn dat arme mensen niet hoeven te betalen
Alle reacties Link kopieren
Niet zo achterdochtig zijn. Probeer eerst van het goede uit te gaan.

Waarschijnlijk krijgt de organisatie subsidie maar is deze niet kostendekkend.
Daarom vragen ze om een vrijwillige bijdrage. De een kan meer missen dan de ander, vandaar dat ze geen bedrag noemen.
Ze willen het juist laagdrempelig houden, zodat mensen die niet veel te besteden hebben ook terecht kunnen.

Afhankelijk van wat er gekookt wordt, tussen de 3 en 5 euro? Geen idee.
amarna schreef:
21-01-2019 13:44
Niet zo achterdochtig zijn. Probeer eerst van het goede uit te gaan.

Waarschijnlijk krijgt de organisatie subsidie maar is deze niet kostendekkend.
Daarom vragen ze om een vrijwillige bijdrage. De een kan meer missen dan de ander, vandaar dat ze geen bedrag noemen.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
:facepalm:
Waarom het jezelf zo moeilijk maken?
Nee ik denk er niet negatief over anders had ik er al nee tegen gezegd.

Het gaat om een religieuze praatgroep van een nieuw soort kerk.
Omdat je vaak nare verhalen hoort over sektes etc. ben ik gewoon erg voorzichtig.
Ook weet ik gewoon echt niet hoeveel "normaal" is om dan te geven.

Vandaar dat ik advies wil hieromtrent.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ter geruststelling dan: het komt heel vaak voor. Inderdaad vanwege laagdrempeligheid. Als je een standaard bedrag vraagt, zullen sommige mensen al eerder niet komen. Dus.. kun je niet zoveel missen, geef je een euro. Heb je het wat ruimer, geef je meer.

Succes en veel plezier :-]
dreamer wijzigde dit bericht op 21-01-2019 13:47
3.78% gewijzigd
Later is nu
Vrijwillig is vrijwillig, dus wat jij kan en wilt missen en er voor over hebt.
Lijkt me normaal dat je wel wat geeft, aangezien een maaltijd natuurlijk niet gratis gemaakt kan worden en jij geld bespaart door niet te hoeven koken.
Ik zou 2 a 3 euro heel acceptabel vinden.

En verder niets raar hieraan.
JessMariano_1986 schreef:
21-01-2019 13:44
:facepalm:
Waarom het jezelf zo moeilijk maken?
Dat vraag ik mezelf ook weleens af. Ik ben vanwege trauma's gewoon een hele grote nerveuze angsthaas geworden, vandaar.
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 13:47
Dat vraag ik mezelf ook weleens af. Ik ben vanwege trauma's gewoon een hele grote nerveuze angsthaas geworden, vandaar.
Maar wat kan er gebeuren als je ze een paar euro contant geeft? Je geeft ze toch niet je pincode of bankpas af?
Veel zou bij mij afhangen van wat er op tafel staat, welke drank er geserveerd wordt, ...

Voor 3 euro kan ik zelf écht geen fatsoenlijke maaltijd én drank op tafel toveren.
Ik zou dus zelf al sneller geneigd zijn om richting 8 à 10 euro te gaan.
De locatie moet immers waarschijnlijk ook gehuurd en de vaatwasser moet ook ergens van betaald. (Het stopt dus niet bij wat aardappelen en vlees op tafel smijten.)
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 13:45
Nee ik denk er niet negatief over anders had ik er al nee tegen gezegd.

Het gaat om een religieuze praatgroep van een nieuw soort kerk.
Omdat je vaak nare verhalen hoort over sektes etc. ben ik gewoon erg voorzichtig.
Ook weet ik gewoon echt niet hoeveel "normaal" is om dan te geven.

Vandaar dat ik advies wil hieromtrent.
Als het een ‘verdachte’ groepering is, dan is een vrijwillige bijdrage voor een etentje niet echt het signaal om dat aan af te lezen...

Volgens mij gaat het jou niet om de bijdrage. Maar zegt jouw onderbuikgevoel dat er mogelijk iets niet in de haak is?
Ik zou gewoon niet gaan, en andere mensen/kringen zoeken die je meer vertrouwt en waar je je meteen veilig bij kan voelen.
anoniem_370078 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 13:51
Reden: Typo
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Beetje Googelen, als kerken een bedrag noemen staat er, dat ze maximaal 5 euro per maaltijd rekenen
jouw bijdrage zal dus tussen de 3 en 5 euro moeten zitten
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik zat zelf ook aan een paar euro te denken.

Ik ga er ook gewoon heen, mocht ik het niks vinden dan kan ik altijd stoppen.

Ik vind gewoon die eerste stap zetten altijd heel moeilijk en dan ga ik allemaal beren op de weg zien. :-) :-$
Alle reacties Link kopieren
De vrijwilligheid en vaak ook anonimiteit (pot waar je het geld in doet) is om te zorgen, dat ook mensen die niks hebben, mee kunnen eten. Zij doen dan 5 cent in de pot
'Vrijwillige bijdrage' vind ik minder verdacht klinken, dan 'religieuze praatgroep van een nieuw soort kerk'.

Ook daar zou niks mis mee kunnen zijn. Ik zou alleen wel waken voor al te fanatieke mensen met bekeringsdrang. Tenzij je je ook echt wil aansluiten bij een geloofsgemeenschap.
gizzmo-returns schreef:
21-01-2019 13:48
Maar wat kan er gebeuren als je ze een paar euro contant geeft? Je geeft ze toch niet je pincode of bankpas af?
Het gaat me ook niet om die paar euro, maar het is gewoon iets waar ik niet mee bekend ben en dan ga ik altijd van alles erbij halen wat vaak nergens op slaat.

Nee ik ga ze zeker niet mijn pincode af bankpas geven.
Peer pressure heeft niks te maken met verdachte praktijken. Neem gewoon wat klein geld mee en dan zie je het daar wel. Voor alleen een hoofdmaaltijd zou ik 2 a 3 euro doen. Met voor en na rond de 5. Lijkt mij dat ze met een beperkt budget en simpele gerechten koken.
Ik zou vooral opletten dat ze niets in je drankje - of eten - kieperen.
Waardoor ze je na 't eten en terwijl je stoned bent allerlei zaken doen tekenen die je niet wil / niet had gepland.

En de kerkgemeenschap effe googelen of ze bekend staan als sekte.
Alle reacties Link kopieren
*Labalade* schreef:
21-01-2019 13:50
Als het een ‘verdachte’ groepering is, dan is een vrijwillige bijdrage voor een etentje niet echt het signaal om dat aan af te lezen...

Volgens mij gaat het jou niet om de bijdrage. Maar zegt jouw onderbuikgevoel dat er mogelijk iets niet in de haak is?
Ik zou gewoon niet gaan, en andere mensen/kringen zoeken die je meer vertrouwt en waar je je meteen veilig bij kan voelen.
Juist wel gaan en met nieuwe, misschien heel leuke en lieve mensen in contact komen. Want misschien geeft haar onderbuikgevoel niet de goede signalen af!
Geloof me, "gevoel" is niet altijd een goede raadgever. Er zijn oorlogen en genocides gestart omdat mensen op hun "onderbuikgevoel" afgingen.
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 13:52
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik zat zelf ook aan een paar euro te denken.

Ik ga er ook gewoon heen, mocht ik het niks vinden dan kan ik altijd stoppen.

Ik vind gewoon die eerste stap zetten altijd heel moeilijk en dan ga ik allemaal beren op de weg zien. :-) :-$
Goed dat je het gaat proberen! Je vindt het vast leuk, veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens bij resto van harte, dat is naar mijn weten niet religieus en ook bedoeld voor mensen met een smalle beurs.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven