Ervaring concerta volwassen

22-01-2019 11:16 51 berichten
Hoi,

Ivm ADHD klachten zoals: chaotisch, stemmingswisselingen, erg impulsief, onrustig en concentratieproblemen is concerta voorgeschreven.
Graag hoor ik ervaringen van volwassen die zijn gestart met concerta.
Ik ben 36 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Hi... ik ben nu 39 en diagnose heb ik gekregen toen ik 24 was. Ik ben toen begonnen met Ritalin maar 3 x per dag pillen nemen was niet zo'n succes dus 4 jaar later overgegaan op Concerta.

Ik heb nu meer rust in mijn hoofd. Ik neem elke ochtend 1 tablet van 36mg en mijn bureau is niet meer chaotisch. Ik overzie dingen beter en maak ook eerst iets af voordat ik aan iets nieuws begin.

Ik mocht het niet slikken tijdens mijn zwangerschap en toen pas besefte ik me hoeveel rust Concerta me eigenlijk geeft.

Als ik enthousiast ben kan ik nog steeds megadruk zijn hoor haha maar het dempt vooral overdag iets.

Ik heb niet een al te hoge dosis. Net genoeg om die orde in mijn hoofd te scheppen maar niet dat ik mezelf niet meer herken.

Succes!
Hoi starmiss, wat fijn dat je meer rust hebt gekregen hierdoor! .
Bedankt voor het delen van deze ervaring!
Bij mij is ook 36 mg voorgeschreven.
Is dit een gemiddelde dosis ?
Ik heb zelf ook Ritalin geprobeerd maar ik vind het ook niet zo'n succes.
Alle reacties Link kopieren
Ik slikte eerst 2 ritalin in de ochtend, 2 rond 12 uur en dan 1 om 4 uur. Dus 5 in totaal. Mijn huisarts heeft dit toen met een tabel omgerekend naar de hoeveelheid mg voor Concerta en kwamen we uit op 36 mg. Daar toen mee gestart en beviel me goed dus ook zo gehouden.
Dus als je minder Ritalin slikte misschien beginnen met een lagere dosis en dan kan je altijd laten aanpassen naar 36mg en dan kijken wat het beste is.

Ik neem ze alleen niet in het weekend, voor het geval dat we ergens flink wat drinken (al komt dat nu niet meer zo vaak voor met een kleintje haha). Geen probleem volgens huisarts en verder geen rare verschijnselen.

Bijwerkingen bij mij, stilt de honger wat meer en ietsjes hogere bloeddruk (wat mij goed uit komt aangezien ik een vrij lage bloeddruk heb en nu ook niet meer zomaar flauw val). Is wel standaard bij onze huisarts dat dit elk half jaar even wordt geweten of het niet te hoog is.
Hey starmiss,

Mijn psychiater raadde aan om gelijk te starten met 36 mg.
Fijn dat je dit middel ook eens een keer niet kan nemen als dat zo uitkomt
Mijn psychiater zei dat je dan ook echt verschil merkt .
Wat ik vooral hoop is dat het helpt tegen mijn impulsiviteit.
Ik ben niet extreem beweeglijk (wel veel praten), maar ik ben echt een flapuit, waardoor ik weleens conflicten heb met mensen.
Hoop dat ik wat meer ga denken en dan doen ipv andersom :) .
Ook doe ik nu 10.000 dingen tegelijk en heb toch een gezin draaiende te houden dus wil daar ook wat meer rust in.
Hoe gaat de combinatie bij jou en je gezin?
Mijn kinderen zijn 6,5 en bijna 3.
Heeft je gezin geen gedragsverandering aan je gemerkt?
Ik slik trouwens ook een lichte dosis antidepressiva ivm angst klachten (al 7 jaar) escitalopram.
Hoop dat te kunnen afbouwen .
Maar wat ik begrepen heb gaat men van concerta niet minder tobben? Of toch wel? Omdat je wellicht rustiger in je hoofd wordt?
Psychiater gaf me ook de optie voor welbutirin, maar dat is een heftige opbouwfase.

Ben je erg afgevallen?
Er mag van mij wel 5 kg af , maar liever niet meer .
En kun je s'avonds goed slapen?
Ik heb trouwens de merkloze variant van concerta, dit wilde hij eerst proberen .
En ik heb nog een vraag als dat mag .
Hoe laat merk jij s'avonds dat het uitgewerkt is.
En heb je dan erg last van rebound?
Alle reacties Link kopieren
StarMiss schreef:
22-01-2019 11:41
Hi... ik ben nu 39 en diagnose heb ik gekregen toen ik 24 was. Ik ben toen begonnen met Ritalin maar 3 x per dag pillen nemen was niet zo'n succes dus 4 jaar later overgegaan op Concerta.

Ik heb nu meer rust in mijn hoofd. Ik neem elke ochtend 1 tablet van 36mg en mijn bureau is niet meer chaotisch. Ik overzie dingen beter en maak ook eerst iets af voordat ik aan iets nieuws begin.

Ik mocht het niet slikken tijdens mijn zwangerschap en toen pas besefte ik me hoeveel rust Concerta me eigenlijk geeft.

Als ik enthousiast ben kan ik nog steeds megadruk zijn hoor haha maar het dempt vooral overdag iets.

Ik heb niet een al te hoge dosis. Net genoeg om die orde in mijn hoofd te scheppen maar niet dat ik mezelf niet meer herken.

Succes!
slik je dergelijke medicatie al 15j ?

ik heb de diagnose adhd en autisme 8j geleden gekregen , verschillende AD's geprobeerd maar geen enkele was echt effectief vond ik .
nog nooit iets tegen adhd geprobeerd hoewel het wel aanbevolen stond in mijn diagnoseverslag.

Mijn leven is echt een grote puinhoop momenteel , heel erge angsten , flink depressief , het laatste half jaar lukt me werkelijk niets meer behalve huilen , denken dat mijn leven voorbij is en met een flike shop onder mijn eigen kont veel wandelen.

Ik sta een beetje huiverig tegen adhd medicatie maar mss moet ik het toch proberen?
Alle reacties Link kopieren
ik heb wel welbutrin genomen maar daar zijn mijn angsten en tinitus fel mee toegenomen , nu +2 maand gestopt maar het is er nog steeds :-(

opbouwen was geen probleem , gelijk effect zonder bijwerkingen eigenlijk , pas later kwamen onrust en angsten en gejaagdheid opzetten
kv12 schreef:
22-01-2019 17:08
ik heb wel welbutrin genomen maar daar zijn mijn angsten en tinitus fel mee toegenomen , nu +2 maand gestopt maar het is er nog steeds :-(

opbouwen was geen probleem , gelijk effect zonder bijwerkingen eigenlijk , pas later kwamen onrust en angsten en gejaagdheid opzetten
Vervelend dat je je zo voelt.
Ik heb dus ook angst en paniekklachten en ADHD en bij mij wilde de psychiater ook welbutirin voorschrijven.
Vreemd dat je er dan juist angsten van krijgt.
Snap niet dat hij dit dan bij mij voor wilde schrijven.
Hebben angsten wat met ADHD te maken?
Vanmorgen vroeg de eerste pil genomen en ik voel me echt anders in mijn hoofd
Beetje stoned gevoel en alsof alles heel traag gaat.
Misschien omdat ik niet gewend ben om één gedachte tegelijk te hebben? .
Alle reacties Link kopieren
Eva_1983 schreef:
22-01-2019 17:52
Vervelend dat je je zo voelt.
Ik heb dus ook angst en paniekklachten en ADHD en bij mij wilde de psychiater ook welbutirin voorschrijven.
Vreemd dat je er dan juist angsten van krijgt.
Snap niet dat hij dit dan bij mij voor wilde schrijven.
Hebben angsten wat met ADHD te maken?
Hoort geen bijwerking van welbutrin te zijn eigenlijk , mss is het omdat mijn depresssie toegenomen is en daarbij angsten ook veel sterker geworden zijn ? mss staat het wel los van de medicatie?

Oorsuizen is weldegelijk toegenomen door welbutrin , bekende bijwerking en dat heeft natuurlijk geen goede invloed op angsten natuurlijk.

Geen idee of angsten met adhd te maken hebben ,wss niet .

Mss met autisme , depressie en druggebruik heel vroeger? (al vele jaren daarvan af)

Momenten dat ik ietwat lekker in men vel zit heb ik ook geen angsten , enkel als ik me super down voel en denk dat he tnooit meer goed komt .
Alle reacties Link kopieren
Eva_1983 schreef:
23-01-2019 08:16
Vanmorgen vroeg de eerste pil genomen en ik voel me echt anders in mijn hoofd
Beetje stoned gevoel en alsof alles heel traag gaat.
Misschien omdat ik niet gewend ben om één gedachte tegelijk te hebben? .
Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

Ik ervaar ook alle kleachten die jij opnoemt in post 1 , alleen dat impulsief heb ik niet meer , depressie overheerst denk ik
Wat ik tot nu toe voel:
Één gedachte tegelijk, voelt wel goed maar voelt ook een beetje alsof ik heel sloom ben.
Voel me een beetje stoned en gedesoriënteerd. Maak vaak typfouten nu en moet dat steeds corrigeren.
Wel zie ik opeens veel rommel om me heen en heb zin om het op te ruimen.
Heb onrust en gejaagd gevoel in mijn benen en kaken en droge mond.
Merk nu al dat ik minder snel geïrriteerd ben.

Ben je nu helemaal zonder medicatie kv? Wat zegt de arts over je klachten? Er moet voor jouw klachten toch ook wel iets zijn wat aansluit?
kv12 schreef:
23-01-2019 08:44
Hoort geen bijwerking van welbutrin te zijn eigenlijk , mss is het omdat mijn depresssie toegenomen is en daarbij angsten ook veel sterker geworden zijn ? mss staat het wel los van de medicatie?

Oorsuizen is weldegelijk toegenomen door welbutrin , bekende bijwerking en dat heeft natuurlijk geen goede invloed op angsten natuurlijk.

Geen idee of angsten met adhd te maken hebben ,wss niet .

Mss met autisme , depressie en druggebruik heel vroeger? (al vele jaren daarvan af)

Momenten dat ik ietwat lekker in men vel zit heb ik ook geen angsten , enkel als ik me super down voel en denk dat he tnooit meer goed komt .
Van oorsuizen zelf zou je al depressief worden.
Dat is een vervelende bijwerking!
Alle reacties Link kopieren
Eva_1983 schreef:
23-01-2019 08:57
Wat ik tot nu toe voel:
Één gedachte tegelijk, voelt wel goed maar voelt ook een beetje alsof ik heel sloom ben.
Voel me een beetje stoned en gedesoriënteerd. Maak vaak typfouten nu en moet dat steeds corrigeren.
Wel zie ik opeens veel rommel om me heen en heb zin om het op te ruimen.
Heb onrust en gejaagd gevoel in mijn benen en kaken en droge mond.
Merk nu al dat ik minder snel geïrriteerd ben.

Ben je nu helemaal zonder medicatie kv? Wat zegt de arts over je klachten? Er moet voor jouw klachten toch ook wel iets zijn wat aansluit?
Ik woon in belgie , Huisarts schrijft geen medicatie voor ADHD , uitsluitend via psychiater (die heb ik ook)

Ik neem momenteel geen medicatie , wel een natuurlijk AD sinds kort gestart (safframed) maar verwacht hier geen wonderen van hoor , zal op heel lichte onrust en minder voelen een effect kunnen hebben maar op zware depressie moet ik hier niks van verwachten denk ik. maargoed , het hoort ook geen bijwrkingen te geven dus ik probeer het.

Ik heb al een 10-15 tal AD's geprobeerd maar het effect op mijn stemming is mager , de bijwerkingen zijn dat niet , soms merk ik wel een effect op mijn stemming maar bijwerkingen als geheugenproblemen en vraatzucht maken me niet blij waardoor ik niet het gevoel heb dat ze me helpen .

Ik loop al 8j bij een psychiater en nu ruim een half jaar bij een psychotherapeut , het is allemaal boeiend wat ze vertellen en ik krijg er vaak een positieve vibe van mee van zo'n sessie maar ik stel vast dat mijn depressie nog nooit zo sterk was als afgelopen half jaar en dat angsten sterk zijn komen opzetten.

Vaak denk ik dat rust vinden in mijn hoofd me heel wat zou kunnen helpen maar anderzijds heb ik weer schrik van de bijwerkingen van concerta en dergelijke middellen.
Ik heb vaak last van erge hoofdpijn en al verschillende medicijnen geprobeerd maar ze hebben ofwel geen effect ofwel zijn de bijwerkingen enorm (middel tegen epilepsie werkte maar ik was een gedrogeerde zombie ) toen zijn angsten toegenomen bij mij.
Nu krijg ik morfine maar moet hier heel zuinig mee zijn , het geeft me wel rust in mijn hoofd en een warm "welbehagen" gevoel , de loomheid en draaierigheid bevalt me dan weer niet , mijn geest is ook helemaal niet scherp dan wat ik haat.
Alle reacties Link kopieren
Eva_1983 schreef:
23-01-2019 09:00
Van oorsuizen zelf zou je al depressief worden.
Dat is een vervelende bijwerking!
idd erg vervelend ...geeft me meer angst om nog andere AD's te proberen eigenlijk ....de meeste kunnen deze bijwerking geven.
kv12 schreef:
23-01-2019 09:12
idd erg vervelend ...geeft me meer angst om nog andere AD's te proberen eigenlijk ....de meeste kunnen deze bijwerking geven.
Ik gebruik al 7,5 jaar 10 mg escitalopram. Werkt heel goed ook tegen angsten. Weinig bijwerkingen.
Heet ook lexapro
Ik ben ook gestart met concerta, 18mg en daarna steeds verder opgehoogd, tot 54mg uiteindelijk. Dit een jaar of 4 geslikt denk ik.
Ik slikte dan 's ochtends concerta (36 of 54mg) en dan na 6,5 a 7u stapte ik over op ritalin, als ik namelijk om 14u nog concerta slikte sliep ik erg slecht 's nachts.

Ik ben een half jaar geleden overgestapt van concerta naar ritalin, omdat ik merkte dat de concerta minder goed werkte en ik me steeds somber voelde. Hier heb ik met de ritalin minder last van. Het lastige is alleen dat je dit vaker moet slikken. Maar daar helpt een fitbit goed bij ;)

Wat je omschrijft als verschijnselen bij de eerste keer slikken, dat herken ik. Had ik de eerste week ook vaak. Ik reed dan ook geen auto, na een paar dagen/week is dat echt wel over.

Fijn dat je de rust al ervaart in je hoofd, het is zo fijn, die rust!
Meikkie bedankt voor het delen van je ervaring .
De rust is zeker fijn heb ook het idee dat ik daardoor minder ga tobben .
Heb jij dat ook?
Ik moest gelijk beginnen met 34 gram.
Hoe laat slikte je het? Omdat het al rond 14 uur was uitgewerkt.
Ik hoopte eigenlijk dat het 12 uur zou werken :) .
Ben je er ook gestructureerder door geworden?
Ondanks de lichte hoofdpijn en misselijkheid voel ik me echt wel een stuk fijner al . Meer zin in alles en lekkerder in mijn vel.
Baal nu al dat dat einde van de middag uitgewerkt is .
Alle reacties Link kopieren
Eva_1983 schreef:
23-01-2019 09:32
Ik gebruik al 7,5 jaar 10 mg escitalopram. Werkt heel goed ook tegen angsten. Weinig bijwerkingen.
Heet ook lexapro
ik heb ook heel lang dit genomen (in belgie verkocht onder de naam sipralexa)
Mss moet ik er weer mee starten ....ben wel flink depressief geweest ook als ik dit middel nam maar idd bijwerkingen zijn gering
Kv 12 : die depressieve gevoelens bij escitalopram herken ik wel.
Ik slik het niet voor depressie maar voor angsten (was niet depressief) maar merk dat ik er soms wat somber door wordt. .depressie kan ook juist een bijwerking zijn van antidepressiva. Raar maar waar .
De psychiater zei dat dit kan .

Die concerta voelt een beetje als drugs, alsof ik er meer van wil o_o
Eva_1983 schreef:
23-01-2019 11:20
Meikkie bedankt voor het delen van je ervaring .
De rust is zeker fijn heb ook het idee dat ik daardoor minder ga tobben .
Heb jij dat ook?
Ik moest gelijk beginnen met 34 gram.
Hoe laat slikte je het? Omdat het al rond 14 uur was uitgewerkt.
Ik hoopte eigenlijk dat het 12 uur zou werken :) .
Ben je er ook gestructureerder door geworden?
Ondanks de lichte hoofdpijn en misselijkheid voel ik me echt wel een stuk fijner al . Meer zin in alles en lekkerder in mijn vel.
Baal nu al dat dat einde van de middag uitgewerkt is .
Graag gedaan, ik weet hoe fijn het is om de ervaringen van een ander te lezen. Je zou bij je arts kunnen vragen of je er na ook ritalin mag slikken, want met kleine kinderen is het wel fijn als je eind van de middag/begin avond nog iets aan je medicatie hebt. Bij mij werkte het zo'n 6,5 a 7uur. Maar dat is bij iedereen verschillend. Ritalin werkt bij mij 3,5/4u en bij mijn partner maar 3u bijvoorbeeld.

Ik heb naast de medicatie ook een behandeling gehad bij PsyQ en daar erg veel aan gehad. Ik kan nu werken en studeren, dat had ik hiervoor echt niet gekund!

Ik vond het handig om de eerste weken een soort dagboekje/schema bij te houden. Waarin je noteert wat je merkt van de medicatie. Die kun je dan meenemen naar je arts. Want je vergeet het echt! :)
meikkie schreef:
23-01-2019 11:41
Graag gedaan, ik weet hoe fijn het is om de ervaringen van een ander te lezen. Je zou bij je arts kunnen vragen of je er na ook ritalin mag slikken, want met kleine kinderen is het wel fijn als je eind van de middag/begin avond nog iets aan je medicatie hebt. Bij mij werkte het zo'n 6,5 a 7uur. Maar dat is bij iedereen verschillend. Ritalin werkt bij mij 3,5/4u en bij mijn partner maar 3u bijvoorbeeld.

Ik heb naast de medicatie ook een behandeling gehad bij PsyQ en daar erg veel aan gehad. Ik kan nu werken en studeren, dat had ik hiervoor echt niet gekund!

Ik vond het handig om de eerste weken een soort dagboekje/schema bij te houden. Waarin je noteert wat je merkt van de medicatie. Die kun je dan meenemen naar je arts. Want je vergeet het echt! :)
Nou Meikkie ik ben ook super blij dat je je ervaring wilt delen!
Daar heb ik veel aan .
Toevallig ben ik ook net een traject begonnen bij Psyq en de medicatie is ook door een psychiater van Psyq voorgeschreven.
Hij zei inderdaad dat het s'avonds uitgewerkt is en als dat lastig is met de kinderen ik of 54 mg mag gaan slikken of Ritalin erbij.
Maar de evaluatie is pas na een maand.
Maar als ik vragen had mocht ik hem ook bellen.
Wat merk je als het uitwerkt?
De bijwerkingen vallen me nu echt mee.
Voel me juist prettiger.
Zo zou ik me altijd wel willen voelen.
En ben opeens van alles aan het opruimen :) waar ik normaal geen oog voor heb.
Misschien lees ik erover heen. Maar kan jij met Ritalin in de namiddag nog goed inslapen?
Als ik vanavond goed slaap neem ik de concerta morgen wat later .
Nu om half 8 genomen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven