Psycholoog zegt afspraken af, mag dit?

23-01-2019 00:31 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet van mijn psycholoog weer iets gaan doen wat ik een tijd niet heb gedaan, wegens gezondheidsredenen. Zolang ik dit niet doe, zegt hij al mijn afspraken af. Weten jullie of dit zomaar kan en of dit normaal is?
Alle reacties Link kopieren
of het normaal is weet ik niet, maar het lijkt me wel dat dat mag, als die psycholoog jou niet verder kan helpen zonder dat je dat doet lijkt het me dat het weinig zin heeft om een afspraak te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Vind je zelf ook dat je 'het' moet doen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance. Plato
Alle reacties Link kopieren
peperl schreef:
23-01-2019 00:40
Vind je zelf ook dat je 'het' moet doen?
In gezonde toestand is het zeker een stuk beter voor mij om het te doen. Op dit moment ben ik alleen niet mobiel (zeker met dit weer niet), kost het mij dus geld en extra tijd om er te komen, is het lastig te combineren met mijn andere meermaals per week medische afspraken en ben ik ontzettend moe op dit moment doordat alles nu heel erg veel moeite kost, maar tegelijkertijd kan ik door de problemen ook niet goed slapen.
Na googelen las ik dat een psycholoog/hulpverlener de behandeling alleen met goede reden mag stopzetten.
Hierover verschillen jullie dus van mening, hij vind dit belangrijk, jij niet (of in elk geval niet genoeg om het te doen)
Je zou dit misschien met een andere hulpverlener kunnen bespreken?
Een soort second opinion zeg maar.
Of je stapt helemaal over, als dat kan.
Hoewel je kans hebt dat een andere therapeut hetzelfde zegt.

Of je geeft het een kans, misschien helpt het wel echt.
Ik weet niet wat je moet doen natuurlijk, en welke gevolgen "niet doen" heeft, maar ik zou er wel van uit gaan dat de therapeut vooral aan jouw belang denkt.
Of het mag weet ik niet, maar als het verder gewoon niet zinvol is om afspraken te maken als je dit niet oppakt, dan vind ik het hem/haar eigenlijk wel sieren dat er geen zinloze gesprekken worden gevoerd waar je maar in een kringetje blijft praten. Dat kost de cliënt ook geld, terwijl het niets oplevert. Dan beter de behandeling tot nader order opschorten.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is dit ook wel een beetje extra motivatie voor jou om het toch te doen?
Alle reacties Link kopieren
Heb je een regiebehandelaar? Anders zou ik het daarmee bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Gezien wat je hier al eerder over je therapieën hebt geschreven, denk ik dat je dit zetje heel hard nodig hebt om je situatie te verbeteren.
Ook vermoed ik dat hetgeen je psycholoog je heeft opgedragen heel erg nodig is voor je gezondheid, dus in plaats van je energie te verspillen aan de vraag of dit wel of niet toegestaan is of je te verliezen in excuses en uitvluchten, zou ik er met volledige inzet voor gaan om jezelf te bewijzen dat je tot meer in staat bent dan je zelf denkt. Je psycholoog heeft het goed met je voor, nu is het aan jou...
Alle reacties Link kopieren
In zo'n niemand heb je toch geen vertrouwen meer dan ?!
Ik vind je topictitel veelzeggend in de wijze waarop je tegen je problemen aankijkt en bereid bent ermee om te gaan. In mijn optiek zegt nl. de psycholoog niet jullie afspraken af, maar zeg jij jullie afspraken af door weer te gaan vermijden, de verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen en niet mee te werken aan de behandeling. Werk je er wel aan mee, staan je afspraken nog gewoon.
Dus ik sluit me volledig aan bij wat OopjenCoppit zegt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat het mag en soms ook heel nuttig is. Mits het duidelijk is dat iemand dat al aan kan. Dat is lastig in te schatten denk ik. Vriend had een psycholoog die na drie sessies zei dat als hij zijn cognitieve therapie schema's niet zou bijhouden hij dan ook niet hoefde te komen. Prima manier, behalve dat m'n vriend zo depressief was dat hij z'n eigen ontbijt maken al moeilijk vond en oprecht niet begreep hoe het werkte. Daar was ik wel kwaad om.
Tijdschriftenverslindster schreef:
23-01-2019 05:25
Ik vind je topictitel veelzeggend in de wijze waarop je tegen je problemen aankijkt en bereid bent ermee om te gaan. In mijn optiek zegt nl. de psycholoog niet jullie afspraken af, maar zeg jij jullie afspraken af door weer te gaan vermijden, de verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen en niet mee te werken aan de behandeling. Werk je er wel aan mee, staan je afspraken nog gewoon.
Dus ik sluit me volledig aan bij wat OopjenCoppit zegt.
Treffend. Ik denk dat dit het geval is TO.
OopjenCoppit schreef:
23-01-2019 02:16
Gezien wat je hier al eerder over je therapieën hebt geschreven, denk ik dat je dit zetje heel hard nodig hebt om je situatie te verbeteren.
Ook vermoed ik dat hetgeen je psycholoog je heeft opgedragen heel erg nodig is voor je gezondheid, dus in plaats van je energie te verspillen aan de vraag of dit wel of niet toegestaan is of je te verliezen in excuses en uitvluchten, zou ik er met volledige inzet voor gaan om jezelf te bewijzen dat je tot meer in staat bent dan je zelf denkt. Je psycholoog heeft het goed met je voor, nu is het aan jou...
Dit. Het klinkt als onderdeel van jouw behandeling, niet een verbroken behandelcontact.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal apart. Dat je psycholoog je nu eigenlijk dwingt tot iets waar hij in zijn behandelingen geen zeggenschap over heeft. Want het is schijnbaar iets wat niet onderdeel van de behandeling is. Ik vind het dan ook manipulatief. Hoe wil hij trouwens controleren dat je het gedaan hebt? Moet je er ook bewijs van laten zien ofzo?

Het zou voor mij een reden zijn om sowieso over de behandeling met deze psycholoog na te denken. Wil jij nog wel met hem verder? Ik zou denk ik ook om een second opinion gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
23-01-2019 01:57
Heb je een regiebehandelaar? Anders zou ik het daarmee bespreken.
Ja, maar dat is hij ook.
kroketjee wijzigde dit bericht op 25-01-2019 11:06
17.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En wat vind je van de rest van de reakties?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Boarn schreef:
23-01-2019 08:10
Ik vind het nogal apart. Dat je psycholoog je nu eigenlijk dwingt tot iets waar hij in zijn behandelingen geen zeggenschap over heeft. Want het is schijnbaar iets wat niet onderdeel van de behandeling is. Ik vind het dan ook manipulatief. Hoe wil hij trouwens controleren dat je het gedaan hebt? Moet je er ook bewijs van laten zien ofzo?

Het zou voor mij een reden zijn om sowieso over de behandeling met deze psycholoog na te denken. Wil jij nog wel met hem verder? Ik zou denk ik ook om een second opinion gaan kijken.

Als je loept vind je vrij gemakkelijk het topic van TO van afgelopen november. Denk dat dat al iets meer achtergrondinfo geeft.


TO, helaas is het feit dat je het niet wilt doen het bewijs dat je nog niet klaar bent. Ik snap dat het moeilijk is om iets te doen wat je echt niet wilt doen, maar over het algemeen hebben psychologen wel gelijk als ze zeggen dat het belangrijk voor je is (en dat zie je zelf ook wel, als ik je berichten zo lees).
Alle reacties Link kopieren
Kroketjee schreef:
23-01-2019 00:54
In gezonde toestand is het zeker een stuk beter voor mij om het te doen. Op dit moment ben ik alleen niet mobiel (zeker met dit weer niet), kost het mij dus geld en extra tijd om er te komen, is het lastig te combineren met mijn andere meermaals per week medische afspraken en ben ik ontzettend moe op dit moment doordat alles nu heel erg veel moeite kost, maar tegelijkertijd kan ik door de problemen ook niet goed slapen.
Vermijdings gedrag much? Het weer is pas één dag een excuus en je moet iets doen wat je al eerder had moeten doen. Kutsmoes dus.
Denk dat jouw psycholoog precies weet wat hij/zij doet eigenlijk. Ik lees excuses en nog meer excuses. Te duur , te lastig, het weer... Doe gewoon wat je moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Er is altijd een reden om iets niet te doen, als je het niet wilt doen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
23-01-2019 09:02
Als je loept vind je vrij gemakkelijk het topic van TO van afgelopen november. Denk dat dat al iets meer achtergrondinfo geeft.
Ik kan het betreffende topic waar je op doelt van november niet vinden, maar ik vermoed dat het gaat om dat TO weer naar school moet gaan? Dan nog vind ik het apart dat een psycholoog een behandeling stop zet omdat TO dat niet doet. Hij kan dat niet eisen. TO geeft aan dat er redenen zijn waarom ze het niet kan.
- ze is niet mobiel genoeg en reizen kost haar extra tijd/geld wat ze niet heeft
- ze heeft meerder keren per week ergens anders afspraken, dus dan zou ze alsnog een groot gedeelte van school missen
- ze is fysiek niet in staat om naar school te gaan, lichamelijk moe en slaap slecht, dus dan zit ze daar ook met de concentratie van een goudvis.

Wat heeft het dan voor nut om haar te gaan dwingen om dat wel te doen? Oke, ritme en regelmaat zou goed zijn. Een doel hebben ook. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet toch? Dat geld komt er niet eens op miraculeuze manier... Ik vind het behoorlijk manipulatief van de psych om dat dan wél van haar te eisen. Het zal wel een kip/ei verhaal zijn wat eerst moet en wat eerst beter werkt. Maar haar zo voor een voldongen feit zetten vind ik echt niet netjes van een behandelaar.
^ Boarn Misschien lopen ze vast in de behandeling en kunnen ze wel eindeloos blijven praten zonder dat er vooruitgang wordt geboekt. Dan is het niet zinvol om maar door te blijven gaan.
Nitflex schreef:
23-01-2019 10:49
^ Boarn Misschien lopen ze vast in de behandeling en kunnen ze wel eindeloos blijven praten zonder dat er vooruitgang wordt geboekt. Dan is het niet zinvol om maar door te blijven gaan.
Dit. Zeker gezien het shoppen in de hulpverlening en het weigeren verantwoording te nemen voor haar eigen proces.
Alle reacties Link kopieren
^ Nitflex Ja misschien wel. En misschien heeft TO écht geen geld. En heeft ze dagelijks écht medische afspraken staan met andere partijen. En is ze écht ontzettend moe... Dan is het ook niet zinvol om haar te blijven pushen op iets wat ze niet kan....
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
23-01-2019 09:27
Er is altijd een reden om iets niet te doen, als je het niet wilt doen.
Ja en daar staan dan consequenties tegenover. Zo moeilijk is het leven niet.
fietsen varen vrouwelijk doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven