Gespannen in je eigen lijf

24-01-2019 16:47 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal
Ik ben moeder, echtgenote, collega, …maar voel me steeds heel onzeker in heel wat situaties.
Thuis twijfel ik of ik er genoeg ben voor mijn kinderen, of juist té veel…
Steeds onzeker of ik wel een goed voorbeeld ben voor hen (door die onzekerheid)

Op het werk ben ik soms gespannen …ik werk nu ook minder aangezien mijn kinderen 2jaar en 5mnd zijn en ik er voor hen wil zijn in die korte kindertijd.
Met mijn collega’s vlot het wel, maar bvb over de middag blijf ik nu eten op mijn werk maar kan ik niet genieten van mijn maaltijd. Zoveel mensen om je heen, die verplichting om te praten met je collega’s…social talk..ik zit gewoon niet op mijn gemak
Ook iedereen die vraagt hoe het is met mijn kinderen…op zich wel leuk…maar ik weet nooit wat te zeggen voel me dan ongemakkelijk (begin ook steeds te lachen uit ongemak)
Vriendinnen van mezelf heb ik niet, mijn man is mijn BFF en wij hebben gemeenschappelijke koppels te vriend. Zelf met iemand alleen uitgaan zou ik niet willen denk ik. Ik zou me steeds gespannen voelen omdat ik zou moeten praten, hen entertainen…neen bedankt. Dit zou me te veel energie kosten. Mensen kunnen soms zo moeilijk zijn en doordrammen over bepaalde zaken..

Buiten mijn werk, sport ik heel graag, studeer ik cello (ook steeds gespannen om naar de les te gaan, met als gevolg dat ik ook steeds fouten maak daar…;-))

Ook in het dagelijkse leven ben ik een gespannen duif. Bang om ergens naartoe te bellen (angst dat ze iets zullen vragen waar ik niet direct een antwoord op zal weten, bang om afgescheept te worden of zo)

Of dit door mijn verleden komt? Kan wel. Moeder op 6 jarige leeftijd verloren, geen broers of zussen, wel eens gepest geweest op school, opgevangen door mijn nonkel en tante na het overlijden van mijn moeder (vader werkte in het buitenland tot ik 12 jaar was), moeite om vriendinnen te maken en te houden…

Ik ben bij anderen steeds op mijn hoede precies. Voel mij niet veilig, kan het moeilijk uitleggen…
Voel mij ook snel aangevallen gelijk door wie en weet op dergelijk moment nooit wat te zeggen. Ik kom moeilijk op voor mezelf en sluit me dan nog liever af van anderen dan de confrontatie aan te gaan.
Ik dacht dat dit met verouderen zou verbeteren, maar neen hoor…
Heb al tal van cursussen assertiviteit gevolgd, maar helpt niet. Ook al eens in begeleiding geweest maar ook niks aan gehad.
Wie herkent dit en wat kun je er wel aan doen?
Ja ik herken het wel. Schema therapie heeft hier goed geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je hiermee al bij de huisarts geweest?
Zou yoga niet iets voor je zijn? Dan leer je de spanning in je lichaam herkennen en ermee omgaan. Ook leer je om jezelf tot rust te brengen door middel van je ademhaling. Als je je beter in je lichaam voelt, dan kun je wat van buitenaf komt ook beter aan. En bedenk: niet iedereen is een sociaal dier en dat hoeft ook niet. Er zijn zat mensen die wat stiller zijn en méér op zichzelf. Het is vervelend als je jezelf daar zo gespannen onder voelt. Probeer de ontspanning en de rust in jezelf te vinden, zodat je kunt zijn wie je bent. Yoga, en ook meditatie kunnen je daar echt bij helpen.
Alle reacties Link kopieren
Als je je moeder op 6 jarige leeftijd hebt verloren dan zal jij je in de basis niet veilig voelen. De onzekerheid komt dus omdat jou innerlijk kind zich niet veilig voelt. Er zijn therapieen voor en ook kan je er boeken over gaan lezen.
Op het internet is veel te lezen over innerlijk kind werk.

Succes!
Heel herkenbaar , ik zou t zelf geschreven kunnen hebben.
Door de jaren heen heb ik geaccepteerd dat ik ben wie ik ben.
Met vallen en opstaan dat wel.
Ook van alles geprobeerd. Zo kom ik al een tijd niet meer in de winkels...boodschappen e.d nodig...pech dan. Of mijn man moet naar de winkel gaan , of het is er gewoon niet.
Samen in t weekend gaan we naar de winkels..en dan voel ik mij veilig. Ook mijn man ..is nu best vriend. Heb een "vriendin" maar dat zijn gezamenlijke vrienden van mijn man.
Zelf heb ik er geen. Met werkoverleg ben ik op van de zenuwen..in t ergste geval klap ik nog dicht ook. Ik zoek altijd 1 bepaalde collega op...daarmee is t contact goed (Op t werk). Personeelsuitjes...feestjes..verjaardagen en carnaval e.d ik sla t allemaal over..puur en alleen maar omdat ik mij daar gespannen voel...laat mij maar thuis.
Ik heb een jeugd gehad waarin ik veel gepest werd...tot aan midden...middelbare school.
Vandaar de onzekerheid...thuis geen begrip ervoor. Enz enz...
Ouders maken écht meer dan genoeg mee met hun kroost, dus als je al niet eens weet wat je daarover zou kunnen vertellen vraag ik me toch af of er psychisch misschien niet meer aan de hand is.
En dat is absoluut geen schande.

Vraag een doorverwijzing naar de psycholoog.
Je leren ontspannen is misschien veel belangrijker nu dan een therapeut. Vanuit een ontspannen positie kan je ook veel frisser zien wat je zou willen veranderen, waarom en hoe. Een heel goede Mindfulness training zou je goed doen. Je leert er mentaal en fysiek ontspannen(en je hoeft niet te praten). Ik ben snel overprikkeld en heb tijd nodig om in mezelf te zijn om weer grip te krijgen op waar ik ben.

Het is een gegeven dat een gespannen hoofd niet samen kan gaan met een ontspannen lichaam. Als je leert je lichaam te ontspannen krijg je meer rust in je hoofd, als je meer rust hebt in je hoofd kan je makkelijker mediteren. Door de combinatie met yoga voel je zelf wanner je overstrekt (of terughoudt), je weet dit omdat je met overstrekken je ademhaling bemoeilijkt.

Mensen leggen teveel de focus op het hoofd terwijl een groot deel van het antwoord in je lichaam zit. De grap is dat het gewoon een kwestie van oefenen is, elke dag je lichaam leren ontspannen van de toppen van je tenen tot je kruin en 20 minuten mediteren terwijl je luistert naar de cd met instructies.

Ik heb er veel mee overwonnen omdat ik het op een gegeven moment op ieder gewenst ogenblik even kon doen. Maar ik leerde vooral dat ik veel minder sociaal ben dan ik wilde zijn en tijd alleen nodig heb. Ik ben van baan veranderd en heb flink salaris ingeleverd om van collega's af te zijn. Dit bracht me al zoveel energie dat ik ook socialer werd want ik had weer ruimte in mijn hoofd.


We wonen allemaal dicht op elkaar met veel herrie en stress, je kunt je afvragen of we als mens evolutionair allemaal wel aan toe zijn. De oudste mensen ter wereld wonen allemaal niet in een stad maar gewoon op het platteland.
Yoga en judo zijn de twee sporten waar je je helemaal in kunt ontspannen. Zelf zou ik in jouw geval voor judo kiezen, omdat het je sterkt en tegelijkertijd ontspant. Het gaat aan de haal met je onzekerheden en maakt dat je weer recht de wereld in kunt kijken en dingen aankan.
In ieder geval, ga iets doen om jezelf te ontspannen en versterken, dan zal je zien dat het leven een heel stuk minder zwaar voor je wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wie is tegenwoordig nog bereid om lifters mee te nemen? Je wil niet in de auto zitten met 2 jonge meisjes die misschien wel weg gelopen zijn van huis, je wil geen drugs vervoeren. Je wil niet bestolen worden of beroofd van je auto.

Elk meisje dat een beetje nadenkt kiest een andere veiligere manier van reizen. Dat is tegenwoordig goedkoop genoeg.

Meisjes die liften daar is wat mee aan de hand of ze zijn ongelofelijk naief.

En in dat laatste geval zullen ze je oppikken om misbruik van je te maken.
sugarmiss schreef:
24-01-2019 18:16
Wie is tegenwoordig nog bereid om lifters mee te nemen? Je wil niet in de auto zitten met 2 jonge meisjes die misschien wel weg gelopen zijn van huis, je wil geen drugs vervoeren. Je wil niet bestolen worden of beroofd van je auto.

Elk meisje dat een beetje nadenkt kiest een andere veiligere manier van reizen. Dat is tegenwoordig goedkoop genoeg.

Meisjes die liften daar is wat mee aan de hand of ze zijn ongelofelijk naief.

En in dat laatste geval zullen ze je oppikken om misbruik van je te maken.

???
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
24-01-2019 17:45
Je leren ontspannen is misschien veel belangrijker nu dan een therapeut. Vanuit een ontspannen positie kan je ook veel frisser zien wat je zou willen veranderen, waarom en hoe. Een heel goede Mindfulness training zou je goed doen. Je leert er mentaal en fysiek ontspannen(en je hoeft niet te praten). Ik ben snel overprikkeld en heb tijd nodig om in mezelf te zijn om weer grip te krijgen op waar ik ben.

Het is een gegeven dat een gespannen hoofd niet samen kan gaan met een ontspannen lichaam. Als je leert je lichaam te ontspannen krijg je meer rust in je hoofd, als je meer rust hebt in je hoofd kan je makkelijker mediteren. Door de combinatie met yoga voel je zelf wanner je overstrekt (of terughoudt), je weet dit omdat je met overstrekken je ademhaling bemoeilijkt.

Mensen leggen teveel de focus op het hoofd terwijl een groot deel van het antwoord in je lichaam zit. De grap is dat het gewoon een kwestie van oefenen is, elke dag je lichaam leren ontspannen van de toppen van je tenen tot je kruin en 20 minuten mediteren terwijl je luistert naar de cd met instructies.

Ik heb er veel mee overwonnen omdat ik het op een gegeven moment op ieder gewenst ogenblik even kon doen. Maar ik leerde vooral dat ik veel minder sociaal ben dan ik wilde zijn en tijd alleen nodig heb. Ik ben van baan veranderd en heb flink salaris ingeleverd om van collega's af te zijn. Dit bracht me al zoveel energie dat ik ook socialer werd want ik had weer ruimte in mijn hoofd.


We wonen allemaal dicht op elkaar met veel herrie en stress, je kunt je afvragen of we als mens evolutionair allemaal wel aan toe zijn. De oudste mensen ter wereld wonen allemaal niet in een stad maar gewoon op het platteland.
Dit.
Je hoéft bv niet samen met je collegas te lunchen. Ik vind dat meestal ook niet relaxed, neem liever even tijd voor mezelf. Ga bv even lekker naar buiten en eet daar je lunch op.
.
Honderden gratis yogalessen, van kort tot wat langer. Eenvoudig om mee te beginnen. Probeer het eens, en ervaar eens hoe je je erna voelt. https://www.youtube.com/results?search_ ... plaza[url][/url]
Alle reacties Link kopieren
Hoi Bopuk,
Het lijkt me heel lastig voor je want doordat je zo gespannen bent en veel bezig bent met denken over alle situaties kun je niet goed genieten van het moment zelf.
Bijv het continue dilemma of je er wel genoeg bent voor de kinderen en juist teveel...........ondertussen kun je het moment dat je samen met ze bent niet of niet goed grijpen en beleef je geen kwaliteit.

En zo te lezen voel je je erg gespannen over het algemeen in allerlei dingen van het dagelijks leven. Je voelt je niet veilig zitten in jezelf.
Als je je nl veilig in jezelf voelt, kun je de hele wereld aan.
Dan is het veel makkelijker om te handelen. Nu kost het je bergen aan energie.

Ik zou je willen adviseren naar een ontspanningstherapeut te gaan.
Een therapeut waarbij jij leert ontspannen.
Neem de tijd om iemand te kiezen waar je je prettig bij voelt.
Als je je dan leert ontspannen bij deze persoon (dmv geleide meditatie, visualisatie oefeningen en andere ontspanningstechnieken) heb je een heel stuk gewonnen want je hebt je wat leren ‘overgeven’
En je hebt je leren ontspannen bij een ander erbij.
Zo kun je dat in de toekomst ook meer en meer bij anderen
Ik moest vandaag nog aan je denken.
Zou mindfuness iets voor je kunnen zijn of meditatie (kun je op YouTube ook vinden)
Dat laatste geeft mij echt rust. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven