Dissociatie/derealisatie/depersonalisatie

26-01-2019 23:55 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar heb ik last van dissociatie, waarbij ik me de hele dag zwevend voel, nooit echt wakker/uiterust/alert voel, nergens echt ben voor mijn gevoel, en het idee heb dat ik de hele dag zomaar in slaap kan vallen/flauw kan vallen, of dood ga. Herkent iemand dit? Is er iemand herstelt van deze klachten?
anoniem_380918 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 17:27
24.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik. Door mijn angststoornis veel last van gehad. Vaak komt het door je ademhaling, een soort chronische hyperventilatie. Je kan eens proberen of ademhalingsoefeningen helpen! Dat hielp bij mij altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het overigens niet meer, dus ja het kan weg gaan. Maar ik twijfel eigenlijk of het vanzelf weg gaat, als het bijv die chronische hyperventilatie is moet je daar mee aan de slag, dat gaat niet vanzelf :)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Zoals hier boven al genoemd is kan het te maken hebben met hyperventilatie/paniekaanvallen. Ik heb hier zelf ook last van... vooral als ik in drukke chaotische winkele loop zoals supermarkten, kruidvat, ikea etc. Weet niet of je dit herkend? Ik voel me dan ook erg snel zweverig, alles word me wazig.

Goed om op je ademhaling te laten en via youtube kan je filmpjes vinden om je te aarden (meditatie).
Alle reacties Link kopieren
Je noemt nogal wat dingen op. Dissociatie bijvoorbeeld, hoe weet je dat je dat hebt? Ben je onder behandeling bij een psycholoog?
Alle reacties Link kopieren
En derealisatie/ depersonalisatie, weet je echt wat dat inhoudt?
Heb dit al mijn hele leven. Maar mij overvalt het vooral als ik in een voor mij moeilijke situatie terecht kom. Of als ik op een feest of verjaardag zit en de drukte komt keihard binnen dan ga ik op overlevingsstand. Dat wil zeggen, ik dissocieer me van de rest en of situatie en dan hoor ik ook amper wat of zie haast niks om me heen. In paniek ben ik niet, het is voor mij dagelijkse kost. Heel vervelend want ik volg soms hele gesprekken niet en dan vraagt iemand wat aan me maar kijk glazig en antwoord niet. Voel ik me helemaal voor lul staan achteraf.
Redrose91 schreef:
27-01-2019 00:29
Ik herken het. Zoals hier boven al genoemd is kan het te maken hebben met hyperventilatie/paniekaanvallen. Ik heb hier zelf ook last van... vooral als ik in drukke chaotische winkele loop zoals supermarkten, kruidvat, ikea etc. Weet niet of je dit herkend? Ik voel me dan ook erg snel zweverig, alles word me wazig.

Goed om op je ademhaling te laten en via youtube kan je filmpjes vinden om je te aarden (meditatie).
Ik heb dan weer geen hyperventilatie maar beland evengoed in een waas als ik in de supermarkt loop. Mijn man ziet me wel eens eindeloos naar de spinazie staren en dan maakt hij me wakker(zover als dat kan) en ga ik weer verder met boodschappen doen. Nou, verder zwevend/ in een waas naar het volgende vak is het meer.
Het is vaak heel vervelend maar soms ook heel kalmerend voor me om in die waas te zitten.
Raak niet in paniek als het je overkomt en realiseer je dat je het vaak ook nodig hebt om een situatie de baas te kunnen. Maak je er niet kwaad of ongerust om, dat verergert het alleen maar.
Alle reacties Link kopieren
Tja bij mij is het inderdaad ook op drukke plekken, of onbekende omgevingen, of bij stressvolle situaties etc. en heeft het ook te maken met chronisch hyperventileren. Weet iemand trouwens of er nou echt iets kan gebeuren? Of je nu echt weg kan raken daardoor ofzo?
anoniem_380918 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 17:26
29.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is er nooit iets gebeurd, afgezien van dat het gevoel heel vervelend is natuurlijk. Ik weet niet of er mensen zijn bij wie dat wel gebeurt, misschien als het een andere oorzaak heeft zoals bijvoorbeeld lage bloedsuiker.

Wat mij wel ook heeft geholpen, weet niet of dat ook voor jou geldt, maar ik was dan ook altijd paniekerig en mijn psycholoog zei dat het dan vrijwel onmogelijk is om flauw te vallen. Als je paniekerig/gestresst bent gaat je bloeddruk namelijk omhoog en om flauw te vallen moet je bloeddruk juist erg zakken. Het hielp mij om mezelf daaraan te herinneren als ik me raar in mijn hoofd voelde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven