Kinderloosheid bespreekbaar maken

28-01-2019 14:34 76 berichten
Misschien doe ik wel een aanname, maar als je gewenst kinderloos bent, weet je omgeving dat meestal wel.
Maar als je ongewenst kinderloos bent, wanneer en hoe maak je dat bespreekbaar met je omgeving? Hoe hebben forummers in een dergelijke situatie dat aangepakt?

De reden van mijn vraag is dat mijn man en ik zelf zo langzamerhand de conclusie moeten gaan trekken dat we geen kinderen kunnen krijgen als gevolg van mijn fysieke aandoening.
Wij waren een beetje in de veronderstelling dat het voor de omgeving wel een logische conclusie zou zijn, maar dat blijkt in de praktijk toch niet zo, ondanks dat de omgeving goed op de hoogte is van mijn aandoening.

Om dus wat duidelijkheid te scheppen denk ik dat het goed is als we dat gaan bespreken, maar ik zie daar zelf nogal tegenop eerlijk gezegd.
Wat is er mis met zeggen 'ik denk niet dat het nog gaat lukken'. Gewoon, als iemand er naar vraagt. Hoef je toch niet per se actief te gaan verkondigen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je dat in je omgeving gaan bespreken?
Ze hebben er toch niets mee te maken?
Het is een conclusie die jouw man en jij op dit moment trekken op basis van van jullie nu weten, maar wie weet, verandert dat beeld in de toekomst nog wel.
Waarom is dat zo beladen? Als je je niet schaamt voor je aandoening kun je er toch gewoon voor uitkomen dat je vanwege lichamelijke of psychische redenen van een kind afziet?
karin6789 schreef:
28-01-2019 14:41
Waarom moet je dat in je omgeving gaan bespreken?
Ze hebben er toch niets mee te maken?
Het is een conclusie die jouw man en jij op dit moment trekken op basis van van jullie nu weten, maar wie weet, verandert dat beeld in de toekomst nog wel.
Om van het gezeik af te zijn wellicht van familieleden die een kleinkind willen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-01-2019 14:43
Om van het gezeik af te zijn wellicht van familieleden die een kleinkind willen?
maar mag toch aannemen dat de directe naasten wel op de hoogte zijn?
Ik word niet meer beter, mijn aandoening is chronisch en de klachten gaan naar verwachting niet minder worden. Ik zit nog wel midden in een behandeltraject, dus 100% zeker is dat nog niet, maar de kans dat ik beter wordt is klein en wordt alleen maar kleiner naarmate de tijd vordert.
redbulletje schreef:
28-01-2019 14:43
Om van het gezeik af te zijn wellicht van familieleden die een kleinkind willen?
Kort gezegd komt het daar wel op neer, maar daarmee vertellen we dus gelijk twee ouderparen dat ze nooit meer grootouder worden. Het is dus wel een beladen onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-01-2019 14:43
Om van het gezeik af te zijn wellicht van familieleden die een kleinkind willen?
Geen idee.
Ik heb er nooit naar gevraagd bij mijn kinderen, het zijn namelijk mijn zaken niet.
Alhoewel ik het leuk vond om oma te worden hoor, maar naar die functie solliciteren doe je gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou je dat willen bespreken? Heb je daar een beeld bij?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
lise1985 schreef:
28-01-2019 14:47
Kort gezegd komt het daar wel op neer, maar daarmee vertellen we dus gelijk twee ouderparen dat ze nooit meer grootouder worden. Het is dus wel een beladen onderwerp.
Dat doe je als bewust kindvrije evengoed. Er bestaat geen recht op kleinkinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ongewenst kinderloos zijn is hartstikke lastig. Je hoopt op begrip van je omgeving maar vindt het ook lastig om je kwetsbaar op te stellen.
Uit ervaring weet ik dat je toch het beste kunt zeggen dat je graag kinderen wil maar dat het gezien jouw gezondheid niet zal lukken. Mensen hoeven dan niet te gissen en jij kunt het begrip verwachten wat je hard nodig hebt.

Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
28-01-2019 14:47
Kort gezegd komt het daar wel op neer, maar daarmee vertellen we dus gelijk twee ouderparen dat ze nooit meer grootouder worden. Het is dus wel een beladen onderwerp.
Weet je, spijtig voor die ouders dat ze geen kleinkind krijgen (zijn er wel al kleinkinderen?), maar het is niet alsof zij daar recht op hebben.
In jullie geval is het medisch gewoon niet mogelijk/verantwoord en dat hebben ze maar te accepteren. En als ze een beetje empathie hebben, snappen ze dat het voor jullie het meest verdrietig is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
28-01-2019 14:47
Kort gezegd komt het daar wel op neer, maar daarmee vertellen we dus gelijk twee ouderparen dat ze nooit meer grootouder worden. Het is dus wel een beladen onderwerp.
Ik hoop dat zij begrijpen dat dat voor jullie heftiger is, dan voor hen. Zo niet, dan zou ik dat zeker kenbaar maken om ellendige opmerkingen in de toekomst voor te zijn.

Lijkt me een lastig besluit en een moeilijk moment om dit kenbaar te maken in jullie omgeving. Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
28-01-2019 14:47
Ik word niet meer beter, mijn aandoening is chronisch en de klachten gaan naar verwachting niet minder worden. Ik zit nog wel midden in een behandeltraject, dus 100% zeker is dat nog niet, maar de kans dat ik beter wordt is klein en wordt alleen maar kleiner naarmate de tijd vordert.
Het is allemaal nog erg vers, laat de tijd zijn werk doen.
Misschien is de situatie over een paar jaar weer heel anders, je weet het niet.
Of je moet toch al niet veel zin hebben gehad in het ouderschap, maar dan is het ook niet zo beladen natuurlijk.
Denk dat je eigen ouders zich waarschijnlijk meer om jouw eigen gezondheid bekommeren dan dat ze zonodig een kleinkind willen mag ik hopen?
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 28-04-2019 13:01
Reden: privacy
99.57% gewijzigd
lise1985 schreef:
28-01-2019 14:47
Kort gezegd komt het daar wel op neer, maar daarmee vertellen we dus gelijk twee ouderparen dat ze nooit meer grootouder worden. Het is dus wel een beladen onderwerp.
Op die manier breng je het alsof jullie hén iets ontnemen. Hallo, JULLIE zullen geen kinderen krijgen. Hou het bij jezelf en je eigen verdriet.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
28-01-2019 14:57
Op die manier breng je het alsof jullie hén iets ontnemen. Hallo, JULLIE zullen geen kinderen krijgen. Hou het bij jezelf en je eigen verdriet.
yep dit.
karin6789 schreef:
28-01-2019 14:48
Geen idee.
Ik heb er nooit naar gevraagd bij mijn kinderen, het zijn namelijk mijn zaken niet.
Alhoewel ik het leuk vond om oma te worden hoor, maar naar die functie solliciteren doe je gewoon niet.
Mooie houding vind ik dat. Mijn ouders en schoonouders zijn ook zeker niet naar die functie aan het solliciteren, maar ze maken wel kenbaar het ontzettend leuk te vinden als het er wel van mocht komen.
Haasjehop schreef:
28-01-2019 14:57
Op die manier breng je het alsof jullie hén iets ontnemen. Hallo, JULLIE zullen geen kinderen krijgen. Hou het bij jezelf en je eigen verdriet.
Ik denk dat het voor alle partijen heel verdrietig zal zijn, zeker omdat het geen bewuste keuze is om geen kinderen te krijgen.
rosanna08 schreef:
28-01-2019 14:48
Hoe zou je dat willen bespreken? Heb je daar een beeld bij?
Nee, mede daarom ook dit topic.
redbulletje schreef:
28-01-2019 14:49
Dat doe je als bewust kindvrije evengoed. Er bestaat geen recht op kleinkinderen.
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik merk echter wel dat het vaak nog als de standaard gezien wordt, dat je voor nageslacht zorgt.
Ikbenikenjijbentjij schreef:
28-01-2019 14:49
Ongewenst kinderloos zijn is hartstikke lastig. Je hoopt op begrip van je omgeving maar vindt het ook lastig om je kwetsbaar op te stellen.
Uit ervaring weet ik dat je toch het beste kunt zeggen dat je graag kinderen wil maar dat het gezien jouw gezondheid niet zal lukken. Mensen hoeven dan niet te gissen en jij kunt het begrip verwachten wat je hard nodig hebt.

Veel sterkte!
Dit is eigenlijk ook mijn motivatie om het wel te bespreken inderdaad.
rosanna08 schreef:
28-01-2019 14:50
Weet je, spijtig voor die ouders dat ze geen kleinkind krijgen (zijn er wel al kleinkinderen?), maar het is niet alsof zij daar recht op hebben.
In jullie geval is het medisch gewoon niet mogelijk/verantwoord en dat hebben ze maar te accepteren. En als ze een beetje empathie hebben, snappen ze dat het voor jullie het meest verdrietig is
Nee, er zijn aan beide kanten geen kleinkinderen en die gaan er dus nu ook niet meer komen.

Op empathie kunnen we wel rekenen, daar ben ik van overtuigd. Maar ik vind het voor hun ook verdrietig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven