Depressief en zo klaar ermee!

30-01-2019 09:09 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

In oktober 2017 officieel door een psycholoog gezegd dat ik een depressie met angststoornis heb. Sindsdien kom ik 1x in de twee weken bij haar. Ik had paniekavallen, extreem overgevoelig voor geluid en was somber en voelde me naar en moe. We hebben mooie en goede gesprekken. De onderwerpen gaan alle kanten op, er is niet echt iets aanwijsbaar wat de specifieke oorzaak kan zijn. Wel kwamen we erachter dat ik 10 jaar geleden na de geboorte van onze zoon een postnatale depressie heb gehad. Ook ben ik altijd heel gevoelig voor geluid geweest.

Ik zit nu weer op de bank, moe, lusteloos, somber. Ik ben te zwaar, sleep me van dag naar dag. En net overviel opeens zo'n groot en boos gevoel. Ik ben er zo klaar mee!!! Ik wil fit zijn, kunnen benieten van het leven. Ik wil stralen!! Ik wil mijn talenten ontwikkelen. Ja zeggen tegen het leven, ipv me te verstoppen...

Wie herkent dit, en wat doe jij? Heb je een depressie gehad en hoe ben jij weer in het juiste spoor gekomen?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt al 1,5 jaar gesprekken waar je niet verder mee komt. Leuk voor de bankrekening van de psych. Misschien toch eens terug naar de huisarts voor iets wat wel werkt. Wellicht ook medicijnen of een gesprek met een psychiater.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je je zo voelt. Ik herken je gevoelens wel en wat bij mij helpt, is de dag nemen en accepteren zoals het komt. Dat klinkt misschien een beetje raar,
maar ik heb er veel moeite mee om dingen te moeten van mezelf.
Dat ik mezelf goed moet voelen, vrolijk moet zijn, sociaal moet zijn etc. Soms even niks vind ik heerlijk ( al is stilzitten niks voor mij), maar het brengt wel meer rust in mijn hoofd.

Verder geniet ik er erg van om buiten te zijn. Even een rondje wandelen of fietsen doet soms wonderen en geeft frisse energie.

Ook probeer ik meer te genieten van de kleine dingen en dankbaar te zijn.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
30-01-2019 09:24
Dus je hebt al 1,5 jaar gesprekken waar je niet verder mee komt. Leuk voor de bankrekening van de psych. Misschien toch eens terug naar de huisarts voor iets wat wel werkt. Wellicht ook medicijnen of een gesprek met een psychiater.
Er zal toch wel een gerichte therapievorm zijn die kan helpen?

Alleen praten erover is niet voldoende. Emdr, creatieve therapie, senso motorisch, haptonomie o.i.d.

Ik zou vragen om zoiets.
Zo geel als een kanariepiet
Alle reacties Link kopieren
Er hoeft geen oorzaak te zijn. Een depressie kan ook een chemische onbalans zijn in de hersenen. Gewoon stofjes die niet goed werken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft ook te maken met hormonen. Ik heb er mijn hele leven al last vast en nu de overgang er aan komt lijkt het erger te worden.

Medicijnen wil ik absoluut niet. Ik heb ook goede momenten en ik wil niet dat die afgevlakt worden. En voor mijn gevoel zit ik echt op het randje van beter zijn en moet ik er overheen.

De gesprekken met mijn psycholoog helpen echt wel. Ze heeft me gewaarschuwd dat zonder medicijnen de weg langer zou duren en dat heb ik geaccepteerd. Ik weet dat er meer middelen zijn zoals naar buiten gaan, eten, sporten etc ook kunnen b ijsragen en daar wil ik me nu ook meer op gaan richten...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Mintel88 schreef:
30-01-2019 09:25
Wat vervelend dat je je zo voelt. Ik herken je gevoelens wel en wat bij mij helpt, is de dag nemen en accepteren zoals het komt. Dat klinkt misschien een beetje raar,
maar ik heb er veel moeite mee om dingen te moeten van mezelf.
Dat ik mezelf goed moet voelen, vrolijk moet zijn, sociaal moet zijn etc. Soms even niks vind ik heerlijk ( al is stilzitten niks voor mij), maar het brengt wel meer rust in mijn hoofd.

Verder geniet ik er erg van om buiten te zijn. Even een rondje wandelen of fietsen doet soms wonderen en geeft frisse energie.

Ook probeer ik meer te genieten van de kleine dingen en dankbaar te zijn.
Dit doe ik ook maar ik merk dat het niet genoeg is. Niet meer. Ik wil meer. En ik weet niet goed waar te beginnen. Vandaar dit topic.

Een weekschema, meer structuur zou ook helpen denk ik.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
30-01-2019 09:47
Er hoeft geen oorzaak te zijn. Een depressie kan ook een chemische onbalans zijn in de hersenen. Gewoon stofjes die niet goed werken.
Hoe kom je hier achter?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het een beetje. Ben niet depressief, maar zo nu en dan wel somber. Tijdje in de ww gezeten en merkte dat ik toen vooral somber was als ik een dag of week totaal geen plannen/afspraken had.

Dan kon ik zo de hele dag op de bank zitten YouTube/Netflix kijken en niks doen. Zelfs was opvouwen was teveel.

Toch dingen plannen en afspraken maken hielpen mij. Hele dag op de bank zitten geeft ook weer een schuldgevoel. Proberen om je er niet schuldig over te voelen helpt ook. Soms zie ik het als beloning omdat ik dan een dag juist wel veel had gedaan
Alle reacties Link kopieren
Emotional freedom technique. Werkt als een trein.
Alle reacties Link kopieren
pfoei schreef:
30-01-2019 10:25
Ik herken het een beetje. Ben niet depressief, maar zo nu en dan wel somber. Tijdje in de ww gezeten en merkte dat ik toen vooral somber was als ik een dag of week totaal geen plannen/afspraken had.

Dan kon ik zo de hele dag op de bank zitten YouTube/Netflix kijken en niks doen. Zelfs was opvouwen was teveel.

Toch dingen plannen en afspraken maken hielpen mij. Hele dag op de bank zitten geeft ook weer een schuldgevoel. Proberen om je er niet schuldig over te voelen helpt ook. Soms zie ik het als beloning omdat ik dan een dag juist wel veel had gedaan
Ja ik merk dat structuur goed helpt. En ik werk weer sinds een paar maanden. Maar toch blijft die somberheid.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Anoniempjerosso schreef:
30-01-2019 10:40
Emotional freedom technique. Werkt als een trein.
Ik kan natuurlijk googlen maar heb jij dit zelf ook gedaan? En kun je dit bij je psycholoog vragen?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik heb c ptss en op dit moment een lichte depressie.. ik heb 2 jaar bij een psychotherapeut gelopen was alleen praten ik ben er niet veel mee opgeschoten, faalangst op me opleiding daardoor niet al.mijn toetsen gehaald. Docent die me finaal af heeft gebrand met lompe uitspraken heeft het niet beter gemaakt. Ik sta op de wachtlijst bij een pittige psychiater ik zou toch verder kijken of je intensievere therapie kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Is medicatie een optie?
Want zie, de winter is voorbij, de regen is over, verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_382547 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 00:01
Reden: Verkeerd
99.41% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven