Hoe zien mensen met een zeer laag iq de wereld

08-02-2019 22:39 457 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd lees ik veel over hoogbegaafden, maar de andere kant wordt erg onderbelicht. Met een vriendin ga ik soms lunchen bij een cafe voor mensen met een beperking, die daar werkzaam zijn. Naar mijn idee is dat zo rond de iq 60, ze komen over als kinderen in een volwassen lichaam. Maar wel nog alert en sociaal.

Maar wat zit daar onder? Hoe ervaren die mensen de wereld?
Alle reacties Link kopieren
Zij hebben dezelfde gevoelens en emoties als ieder ander.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar hoe verwerken ze die? Begrijpen ze het?
Verstandelijk gehandicapten
Mensen met een IQ van onder de 35 zijn ernstig verstandelijk gehandicapt. Deze mensen hebben zeer veel hulp nodig bij dagelijkse verzorging, zoals in bad gaan. Taal is maar beperkt aanwezig. Vaak praten deze mensen helemaal niet. Ook mensen met een matige verstandelijke beperking (IQ-35-49) hebben ondersteuning nodig bij de dagelijkse dingen. Toch zijn zij wel iets zelfstandiger. Vaak hebben ze geleerd zichzelf aan en uit te kleden. Mensen in deze groep kunnen meestal ook duidelijk maken wat zij willen. Licht verstandelijk gehandicapten (IQ 50-70) kunnen met een beetje hulp zelfstandig wonen. Vaak hebben ze wel extra begeleiding nodig bij school of werk. Zwakbegaafden (IQ 70-80) leiden meestal een redelijk zelfstandig leven. Wel moeten ze veel moeite doen om het tempo op school bij te benen. Ook wordt er soms misbruik gemaakt van hun goedgelovigheid.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/p ... tabel.html
Alle reacties Link kopieren
Misschien interessant om te lezen over de ervaringsordening van Timmers-Huigens.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
08-02-2019 22:45
Ja, maar hoe verwerken ze die? Begrijpen ze het?
Dat verschilt heel sterk. Het hangt van de mate van de beperking af maar is ook van mens tot mens verschillend. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld op cognitief gebied verder ontwikkeld dan op sociaal gebied, of andersom. Dat kan ertoe leiden dat het soms best lastig is om in te schatten wat mensen met een beperking echt begrijpen. Sommigen zijn bijvoorbeeld sociaal best handig en kunnen daarmee verbloemen dat ze iets niet begrijpen, of andersom. Dat kan leiden tot overvraging of juist ondervraging.
Tjezus, wat vals
Zwakbegaafden heet tegenwoordig borderline lvb ( licht verstandelijke beperking) zijn impulsief, erg beinvloedbaar en daardoor vaak gedetineerd. Korte spanningsboog, snel afgeleid, worden vaak overvraagd danwel ondervraagd. Zijn zich bewust van de beperking.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat per individu verschilt. Een aantal cliënten bij mijn organisatie hebben een verstandelijke beperking, wat ik vaak zie is een andere beleving van tijd en plaats. Dus bijvoorbeeld de gewaarwording dat Amsterdam in Noord-Holland ligt, Noord-Holland een provincie in Nederland is, wat weer een land in het westen van Europa is. Dat is onbekend, het begrip Amsterdam kennen zij dan wel, maar wat het precies inhoudt niet.
Wie wat wil die moet wat.
Ik denk dat 'ze' wat intuitiever en niet zo 'berekenend' zijn? Misschien voelen ze zich ook iets eerder bedreigd.
Ook de Plancius-leerlijnen geven een inzicht in hoe mensen met een IQ onder de 35 de wereld beleven. (Eigenlijk op baby en peuterniveau).
Alle reacties Link kopieren
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Ik werk bij een Sociale Werkplaats en daar werken ook best veel mensen met een (zeer) laag IQ. Volgens mij hebben ze zelf niet door dat ze anders zijn en dat lijkt me een stuk relaxter voor jezelf dan mijn ASS met gemiddeld IQ. Zodat je ook geen minderwaardigheidscomplex hebt.
Alle reacties Link kopieren
RaveMeisje schreef:
08-02-2019 22:51
Ik denk dat dat per individu verschilt. Een aantal cliënten bij mijn organisatie hebben een verstandelijke beperking, wat ik vaak zie is een andere beleving van tijd en plaats. Dus bijvoorbeeld de gewaarwording dat Amsterdam in Noord-Holland ligt, Noord-Holland een provincie in Nederland is, wat weer een land in het westen van Europa is. Dat is onbekend, het begrip Amsterdam kennen zij dan wel, maar wat het precies inhoudt niet.
Heb jij vanuit je functie ook inzit in de diagnose?
Ik ben daar ook heel erg benieuwd naar.
Ik heb een tijdje gewerkt met mensen die een laag IQ hebben. In de tijd dat ik er werkte waren er een paar sterfgevallen en dat hield ze heel erg bezig, op hun manier. Ze vroegen meerdere keren hoe dat dan gaat.
hondenmens schreef:
08-02-2019 22:56
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Ik werk bij een Sociale Werkplaats en daar werken ook best veel mensen met een (zeer) laag IQ. Volgens mij hebben ze zelf niet door dat ze anders zijn en dat lijkt me een stuk relaxter voor jezelf dan mijn ASS met gemiddeld IQ. Zodat je ook geen minderwaardigheidscomplex hebt.
Dat klopt echt niet alle gevallen hoor. En ook niet dat een verstandelijke beperking “relaxter” is dan ASS. Dat soort dingen kan je natuurlijk niet in zijn algmeeenheid stellen.

Verder vind ik de vraag bijzonder. Net als dat mensen met een hoog iq de wereld niet allemaal op dezelfde manier zien, doen mensen met een laag iq dat ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leven gewoon leuk hoor.
Dollop schreef:
08-02-2019 22:45
Ja, maar hoe verwerken ze die? Begrijpen ze het?
Ik heb een familielid met een IQ van ong. 80. Ze bekijkt de wereld zoals een kind dat doet: ze is getrouwd met een zedendelinquent die daar heel wat jaartjes voor heeft gezeten. Stuk ouder dan zijzelf.

Om een voorbeeld te noemen: ze kreeg een dochter van die man (gelukkig is hij de hele week van huis voor zijn werk) en ik was echt bang dat hij dat kindje zou gaan misbruiken als ze ouder was. Toen dochter één jaar was vroeg ik haar wat ze zou doen als dochter 8 jaar was en ze haar man met haar dochter in bed aan zou treffen en het ernaar uitzag dat ze seks hadden. Ik ging af en toe langs om te kijken hoe alles reilde en zeilde, bij het CB hadden ze niks door, niemand lette verder op hoe het ging, vandaar.
Ze zei toen heel verontwaardigd: 'dan vliegen ze er allebei uit, je zal toch door je eigen dochter bedrogen worden: als mijn man vreemdgaat kan hij ook vertrekken. Dan gaan ze maar lekker samenwonen'.
Toen ik zei dat een kind van 8 daar onmogelijk voor kan kiezen zei ze weer heel verontwaardigd: 'als ze oud genoeg is om te seksen is ze ook oud genoeg om te beseffen dat je dat niet doet met je eigen vader'.

Dat niveau.. haar lieve echtgenoot gaf haar een lijst met taken in het weekend, welke boodschappen ze moest doen en dat het huis spik en span moest zijn: daar waren vrouwen voor.
Haar dochtertje had astma, echt ernstig: toch rookte ze als een ketter met de ramen dicht: die dokters gunnen je nog niet eens een sigaretje. Nou, dat moest ze zelf weten: ze was tenslotte een volwassen vrouw en maakte zelf wel uit of ze rookte of niet. Man rookte ook gewoon door, kind werd dan in een piepklein kamertje in een box gelegd 'want ze lag maar te piepen en te janken om niks'. Dat ze last had van de rook: onzin.

Ik trok het niet meer, heb het CB én de arts waar haar dochtertje onder behandeling was op de hoogte gesteld, had niet echt het idee dat ik er meer aan kon doen. Ze kon nauwelijks lezen en schrijven, snapte niet waarom mensen een krant lezen (saai en onbegrijpelijk op een ongeluk na). Kortom: de hersens van een kind.

Later heeft ze nog een dochter gekregen, ook weet ik dat ze razend was omdat er 'een mevrouw' op een dag aan had gebeld en zich overal mee bemoeide. En dat terwijl ze het huishouden altijd keurig deed. De kinderen zitten nu op school, ik neem aan (hoop) dat ze goed in de gaten gehouden worden.

Die arts schrok wel heel erg van dat roken met de ramen dicht in een kleine woonkamer; ik neem aan dat hij 'die mevrouw' heeft langsgestuurd.
Tsja.. triest maar wat kan je ermee? Ze was inderdaad volgens haar paspoort volwassen.. O ja, ze wist van de gevangenisstraffen van haar man: woest was ze, allemaal stomme wijven die hem 'niet konden krijgen' en hem erin hadden geluisd.. :furious: :facepalm:
SadButTrue999 wat triest :(
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
08-02-2019 22:51
Zwakbegaafden heet tegenwoordig borderline lvb ( licht verstandelijke beperking) zijn impulsief, erg beinvloedbaar en daardoor vaak gedetineerd. Korte spanningsboog, snel afgeleid, worden vaak overvraagd danwel ondervraagd. Zijn zich bewust van de beperking.
Dom.
karin6789 schreef:
08-02-2019 23:18
Dom.
Jouw reactie ja.
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
08-02-2019 23:14
Ik heb een familielid met een IQ van ong. 80. Ze bekijkt de wereld zoals een kind dat doet: ze is getrouwd met een zedendelinquent die daar heel wat jaartjes voor heeft gezeten. Stuk ouder dan zijzelf.

Om een voorbeeld te noemen: ze kreeg een dochter van die man (gelukkig is hij de hele week van huis voor zijn werk) en ik was echt bang dat hij dat kindje zou gaan misbruiken als ze ouder was. Toen dochter één jaar was vroeg ik haar wat ze zou doen als dochter 8 jaar was en ze haar man met haar dochter in bed aan zou treffen en het ernaar uitzag dat ze seks hadden. Ik ging af en toe langs om te kijken hoe alles reilde en zeilde, bij het CB hadden ze niks door, niemand lette verder op hoe het ging, vandaar.
Ze zei toen heel verontwaardigd: 'dan vliegen ze er allebei uit, je zal toch door je eigen dochter bedrogen worden: als mijn man vreemdgaat kan hij ook vertrekken. Dan gaan ze maar lekker samenwonen'.
Toen ik zei dat een kind van 8 daar onmogelijk voor kan kiezen zei ze weer heel verontwaardigd: 'als ze oud genoeg is om te seksen is ze ook oud genoeg om te beseffen dat je dat niet doet met je eigen vader'.

Dat niveau.. haar lieve echtgenoot gaf haar een lijst met taken in het weekend, welke boodschappen ze moest doen en dat het huis spik en span moest zijn: daar waren vrouwen voor.
Haar dochtertje had astma, echt ernstig: toch rookte ze als een ketter met de ramen dicht: die dokters gunnen je nog niet eens een sigaretje. Nou, dat moest ze zelf weten: ze was tenslotte een volwassen vrouw en maakte zelf wel uit of ze rookte of niet. Man rookte ook gewoon door, kind werd dan in een piepklein kamertje in een box gelegd 'want ze lag maar te piepen en te janken om niks'. Dat ze last had van de rook: onzin.

Ik trok het niet meer, heb het CB én de arts waar haar dochtertje onder behandeling was op de hoogte gesteld, had niet echt het idee dat ik er meer aan kon doen. Ze kon nauwelijks lezen en schrijven, snapte niet waarom mensen een krant lezen (saai en onbegrijpelijk op een ongeluk na). Kortom: de hersens van een kind.

Later heeft ze nog een dochter gekregen, ook weet ik dat ze razend was omdat er 'een mevrouw' op een dag aan had gebeld en zich overal mee bemoeide. En dat terwijl ze het huishouden altijd keurig deed. De kinderen zitten nu op school, ik neem aan (hoop) dat ze goed in de gaten gehouden worden.

Die arts schrok wel heel erg van dat roken met de ramen dicht in een kleine woonkamer; ik neem aan dat hij 'die mevrouw' heeft langsgestuurd.
Tsja.. triest maar wat kan je ermee? Ze was inderdaad volgens haar paspoort volwassen.. O ja, ze wist van de gevangenisstraffen van haar man: woest was ze, allemaal stomme wijven die hem 'niet konden krijgen' en hem erin hadden geluisd.. :furious: :facepalm:
Vreselijk. Hopelijk wordt er iets aan gedaan.

Dank voor alle reacties hier, ik hoor graag meer! Ik ben zelf docent(geweest) dus weet wel iets van ontwikkelingspsychologie af maar niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
08-02-2019 22:47
Misschien interessant om te lezen over de ervaringsordening van Timmers-Huigens.
Ga ik nalezen!
karin6789 schreef:
08-02-2019 23:18
Dom.
Wat is dom?
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
08-02-2019 23:20
Jouw reactie ja.
Nee, de automatische koppeling zwakbegaafd/borderline is dom.
karin6789 schreef:
08-02-2019 23:24
Nee, de automatische koppeling zwakbegaafd/borderline is dom.
Ik denk dat jij het niet helemaal begrijpt.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
08-02-2019 23:24
Nee, de automatische koppeling zwakbegaafd/borderline is dom.
Ze bedoelt ‘grenzend aan een verstandelijke handicap’, als vervanging voor de term ‘zwakbegaafd’
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven