Hoe zien mensen met een zeer laag iq de wereld

08-02-2019 22:39 457 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd lees ik veel over hoogbegaafden, maar de andere kant wordt erg onderbelicht. Met een vriendin ga ik soms lunchen bij een cafe voor mensen met een beperking, die daar werkzaam zijn. Naar mijn idee is dat zo rond de iq 60, ze komen over als kinderen in een volwassen lichaam. Maar wel nog alert en sociaal.

Maar wat zit daar onder? Hoe ervaren die mensen de wereld?
Paarsebloem schreef:
09-02-2019 20:11
Bij deze.
Mensen die zich slimmer wanen dan ze zijn doen wel vaker denigrerend als het over een onderwerp gaat waar ze toevallig iets over weten. Veel mensen zullen je echter minder serieus nemen daardoor en ook de zinnige dingen die je zegt in twijfel trekken.
Waarvan akte dan maar.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
09-02-2019 20:13
Waarvan akte dan maar.
Mooi leermomentje voor je :idee:
SallySpectra* schreef:
09-02-2019 19:44
Jawel hoor.
Misschien is er bij jullie in de regio dan een andere defenitie van sociale werkplaats, want hier kan het niet.
Alle reacties Link kopieren
Interessant vraagstuk, wij kennen iemand met een laag IQ en we vragen ons weleens af wat nu een gevolg is van haar IQ en wat van haar karakter. Zij denkt nml echt dat de gehele wereld ingericht zou horen te zijn op haar comfort, en is echt zwaar beledigd als dat niet zo blijkt te zijn. Bijv als haar geld op is en ze heeft een kapotte fiets, dan verwacht ze dat de fietsenmaker die wel gratis voor haar maakt, want voor hem is het heel eventjes werk en voor haar veel te moeilijk. Kan ze een gratis op te halen fiets via Marktplaats krijgen, dan is ze zwaar beledigd dat die mensen m niet eens even komen brengen, zij heeft immers geen vervoer want d'r fiets is stuk...!

Ze heeft zelf geen inzicht in haar beperking, vindt zichzelf reuzeslim. Zo wil ze bijv geen vakken vullen of kantoren schoonmaken want dat zijn domme baantjes en je wordt er zo moe van. Sowieso onderneemt ze weinig, en zeker niet iets waar ze moeite voor moet doen.
mater_matuta schreef:
09-02-2019 20:22
Interessant vraagstuk, wij kennen iemand met een laag IQ en we vragen ons weleens af wat nu een gevolg is van haar IQ en wat van haar karakter. Zij denkt nml echt dat de gehele wereld ingericht zou horen te zijn op haar comfort, en is echt zwaar beledigd als dat niet zo blijkt te zijn. Bijv als haar geld op is en ze heeft een kapotte fiets, dan verwacht ze dat de fietsenmaker die wel gratis voor haar maakt, want voor hem is het heel eventjes werk en voor haar veel te moeilijk. Kan ze een gratis op te halen fiets via Marktplaats krijgen, dan is ze zwaar beledigd dat die mensen m niet eens even komen brengen, zij heeft immers geen vervoer want d'r fiets is stuk...!

Ze heeft zelf geen inzicht in haar beperking, vindt zichzelf reuzeslim. Zo wil ze bijv geen vakken vullen of kantoren schoonmaken want dat zijn domme baantjes en je wordt er zo moe van. Sowieso onderneemt ze weinig, en zeker niet iets waar ze moeite voor moet doen.
Ineens snap ik de reacties op de weggeefhoek beter...
Paarsebloem schreef:
09-02-2019 19:29
Ik heb wel eens gelezen dat mannen met een iq dat net tussen nog normaal begaafd en zwak begaafd is de meeste misdaden plegen.
Licht verstandelijk beperkte mensen lopen niet alleen het risico vaker dader te worden van een misdrijf, maar zijn ook relatief veel vaker slachtoffer van een misdrijf dan mensen met een normaal IQ.

En helaas is het zo dat kinderen en mensen met een verstandelijke beperking ook een groter risico lopen om seksueel misbruikt te worden.
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
09-02-2019 15:50
Hehehehe ik weet ook niet wat 15% van 25 is ;-) Nou ja okay ik weet het wel maar moet er echt even over nadenken ;-)
Cazandra schreef:
09-02-2019 15:58
Ik moest ook even rekenen...
Nee oké maar jullie snappen wel de logica erachter neem ik aan en kunnen het met of zonder rekenmachine berekenen. Voor haar is het echt een zwart gat, net zoals dat 3/6e van een taart ook iets compleet abstracts is voor haar.
Hoe zien mensen met een gemiddeld IQ de wereld?
Kunnen die zwanger worden?
Némaìn’ schreef:
09-02-2019 23:31
Hoe zien mensen met een gemiddeld IQ de wereld?
Kunnen die zwanger worden?
Het schijnt dat die mensen het vaakst scheiden. Kinderen zijn daar vaak de dupe van. Hoe zou dat toch komen? Zouden ze dat niet beseffen voordat ze in een relatie stappen. Zo moeilijk voor te stellen hè?!

Mijn tante kent iemand met een gemiddeld iq en die persoon vindt zelf dat ze het supergoed voor elkaar heeft. Maar ik heb weleens foto’s van haar huis gezien en dat was best wel klein. Ze schijnt wel gevoel voor humor te hebben.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
09-02-2019 00:03
Niet Borderline in de zin van psychiatrische aandoening maar een lvb tussen meen ik maar dan moet ik de boeken er even weer bij halen IQ 80 en 100. En ja, dat heet zo.
100 is een gemiddeld IQ..
Christiana schreef:
10-02-2019 00:09
100 is een gemiddeld IQ..
Ja weet ik hoor, ik zat oenig te doen.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
09-02-2019 19:31
Dat zeg ik nergens. Dat maak jij ervan. Dat die mogelijkheid er is verbaasde me.
Die mogelijkheid is er :facepalm: aan de ouders de taak maatregelen te nemen voor dat het kind 18 jaar wordt. Als kind niet voor zich zelf kan zorgen en onmogelijk wordt geacht een later zelf een kind op te voeden.
Christiana schreef:
10-02-2019 00:15
Die mogelijkheid is er :facepalm: aan de ouders de taak maatregelen te nemen voor dat het kind 18 jaar wordt. Als kind niet voor zich zelf kan zorgen en onmogelijk wordt geacht een later zelf een kind op te voeden.
Geen gemakkelijke taak.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet veel over dit onderwerp, want ik ben werkzaam in de gehandicaptenzorg. Bij ons staat overigens de sociale ontwikkelingsleeftijd veel meer voorop dan het IQ. IQ zegt wat je cognitie aankan aan taken. Bijvoorbeeld: veters strikken, al dan niet lezen en schrijven, ruimtelijk inzicht etc.

Sociaal emotionele ontwikkeling gaat vooral over sociaal gedrag, de eigen identiteit in relatie met een ander, emoties etc. Er zijn verschillende ontwikkelingsfasen (google maar eens op sociaal emotionele ontwikkeling van Eriksson). Een pasgeboren baby is het laagst en heeft bijvoorbeeld nog geen enkel besef van zijn eigen ik. Zijn leven wordt vooral bepaald door lichamelijke lusten en onlusten. Een typische fase is bijvoorbeeld de peuter: steeds meer komt een kindje erachter dat hij zelf een individu is. Dit verklaart de Nee-fase. De peuter heeft net het eigen ik ontdekt en maakt dat volop kenbaar. En zo gaat de ontwikkeling verder. Kinderen worden zich steeds meer bewust van de eigen identiteit. Maar het duurt nog even voordat ze zich echt in een ander in kunnen leven. (afgelopen week nog gehoord: je geweten is pas rond je 8e helemaal ontwikkeld, tot die tijd zijn ouders/opvoeders het externe geweten van een kind).
Interessant om te weten: je sociaal emotionele ontwikkeling gaat tot ongeveer je 25e door.

Even terug op mensen met een verstandelijke beperking en hoe zij de wereld ervaren. Meestal hangt dit meer af van hoe ver de sociaal emotionele ontwikkeling is, dan van het IQ.

Wat ook heel veel voorkomt is een zgn disharmonisch profiel. Dit wil zeggen dat iemand zijn IQ en sociale emotionele ontwikkeling ver uit elkaar liggen. Iemand kan veel, maar kan niet veel aan. Hier heb ik door de jaren heen voorbeelden ten over van gezien, en dit is best problematisch. Bijvoorbeeld iemand die kan lezen en schrijven, het nieuws volgt en allerlei informatie meekrijgt. Maar op sociaal gebied misschien een peuter is van jaartje of 2. De persoon kan dat dus allemaal niet aan en kan niet met die informatie omgaan. Dit zorgt vaak voor overprikkeling/overvraging wat dan weer kan resulteren in psychische problemen.
Dit vormt best een groot probleem. Er lopen best wat mensen rond in de maatschappij die qua IQ dan wel wat lager zijn, maar niet problematisch laag. Maar daarbij wel op sociaal emotioneel gebied erg laag ontwikkeld zijn. Deze mensen praten, kunnen veel en zien er veelal normaal uit. De omgeving heeft dan vaak niets door en behandelt ze als normaal. Stel je dus voor dat zo iemand eigenlijk een peuter is, waar de omgeving als een normale volwassene mee omgaat. Of stel dat de persoon in kwestie eens boos wordt of zich voor de buitenwereld asociaal gedraagt. Heel vervelend allemaal. Maar men beseft dan vaak niet dat deze mensen er feitelijk niets aan kunnen doen. Erg lastig.

Waar ik werk wonen de clienten intern. En wij als begeleiding weten hoe iemand zijn ontwikkeling is. Toch blijft het soms lastig. Mensen die er normaal uitzien en hun woordje goed klaar hebben. Soms moet ik echt even denken aan kinderen van vriendinnen en dan weer beseffen: mijn client is sociaal emotioneel even oud. Al lijkt dat niet zo in eerste instantie.

Iemand noemde hier ook gevangenen. Het is zo dat een heel groot deel van de delinquenten een verstandelijke beperking heeft. Sociaal emotioneel zijn ze niet zo hoog. Dus ze hebben vaak geen enkel besef van het eigen gedrag en de consequenties daarvan. (bedenk je weer even dat je pas vanaf een jaar of 8 een geweten hebt) Als ze hun straf krijgen beseffen ze wel dat wat ze gedaan hebben niet juist is. Maar dat komt doordat dat tegen hen verteld wordt. Op het moment van misdrijf staan ze daar zelf niet bij stil en kunnen ze dat ook niet. Daarna zitten ze hun straf uit. En de meesten leren daar helemaal niets van. Ze hebben vaak ook niet echt het vermogen om dat te kunnen leren. En vaak wordt er misbruik van hen gemaakt.

Maar goed, om terug te komen op je vraag. Hoe beleven zij de wereld? Dit is afhankelijk van hun cognitie en sociaal emotionele ontwikkeling (maar de laatste is toch wel het belangrijkst)
Een meisje/vrouw met een lvb wil net zo goed kinderen dus hoe zouden ouders dat moeten voorkomen? En daaronder weet ik eigenlijk niet hoe het gaat. Overtuigingskracht en de prikpil?
SallySpectra* schreef:
10-02-2019 00:00
Het schijnt dat die mensen het vaakst scheiden. Kinderen zijn daar vaak de dupe van. Hoe zou dat toch komen? Zouden ze dat niet beseffen voordat ze in een relatie stappen. Zo moeilijk voor te stellen hè?!

Mijn tante kent iemand met een gemiddeld iq en die persoon vindt zelf dat ze het supergoed voor elkaar heeft. Maar ik heb weleens foto’s van haar huis gezien en dat was best wel klein. Ze schijnt wel gevoel voor humor te hebben.
Nah, tis wat. En ze kunnen gewoon zwanger worden? Wat gek!
mick87 schreef:
10-02-2019 00:30


Maar goed, om terug te komen op je vraag. Hoe beleven zij de wereld? Dit is afhankelijk van hun cognitie en sociaal emotionele ontwikkeling (maar de laatste is toch wel het belangrijkst)
En achtergrond, cultuur, sociale omgeving, trauma’s.

Jeetje, net zoals bij mensen!
Mag ik vragen Mick hoe er omgegaan wordt met de kinderwens in een instelling?
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
10-02-2019 00:40
Mag ik vragen Mick hoe er omgegaan wordt met de kinderwens in een instelling?
Wat denk jij zelf?
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft kinderwens: de nadruk ligt bij het hogere niveau op preventie en voorlichting. Ik weet van mensen die bij mensen thuiskomen voor begeiding, dat een groot deel van hun werk bestaat uit het geven van seksuele voorlichting en overtuigen dat het echt geen goed idee is om een kind te krijgen. Maar als iemand toch wil, kan en mag het niet verboden worden. Want daar heeft begeleiding geen zeggenschap over. (juridisch)

Mensen met een licht verstandelijke beperking die in echt binnen een instelling wonen, krijgen ook voorlichting en wanneer het aan de orde is wordt ook wel over de kinderwens gesproken. Er zijn daar geloof ik ook speciale begeleiders voor. Maar eigenlijk heb ik daar nog nooit veel mee te maken gehad. De meeste clienten lijken wel te begrijpen dat ze kinderen krijgen geen goed idee is.

Maar ik weet wat dat het bij mensen die zelfstandig wonen en op afstand begeleid worden, best een belangrijk thema is.
Alle reacties Link kopieren
Ze zien alles flueriger dan de gemiddelde mens. Dat is toch alleen maar mooi dan die zuurpruimen die ik vaak tegenkom.
Alle reacties Link kopieren
--Olijfje-- schreef:
10-02-2019 01:07
Ze zien alles flueriger dan de gemiddelde mens. Dat is toch alleen maar mooi dan die zuurpruimen die ik vaak tegenkom.
Onzin.
Het zijn gewoon mensen, net zo gevarieerd als de rest van de mensheid.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
08-02-2019 22:39
De laatste tijd lees ik veel over hoogbegaafden, maar de andere kant wordt erg onderbelicht. Met een vriendin ga ik soms lunchen bij een cafe voor mensen met een beperking, die daar werkzaam zijn. Naar mijn idee is dat zo rond de iq 60, ze komen over als kinderen in een volwassen lichaam. Maar wel nog alert en sociaal.

Maar wat zit daar onder? Hoe ervaren die mensen de wereld?
Jij vraagt iets over zeer laag iq, jij noemt iq van 50/60. Ik ken mensen met dit iq die zelfstandig met begeleiding wonen. Mensen met een LVB (iq tussen 70-85) kunnen vaak functioneren op mbo niveau 1, en worden regelmatig erg overschat. Oorzaak-gevolg, inschattingsvermogen, dingen kunnen overzien en plannen, omgaan met financiën en instanties is voor deze groep vaak moeilijk. Ook op sociaal emotioneel niveau kan er een achterstand zijn (interesses, omgaan met emoties, sociale vaardigheden (. Toch bij deze laatste groep, wordt de LVB vaak niet herkent, je merkt het in eerste instantie niet.
mick87 schreef:
10-02-2019 00:57
Wat betreft kinderwens: de nadruk ligt bij het hogere niveau op preventie en voorlichting. Ik weet van mensen die bij mensen thuiskomen voor begeiding, dat een groot deel van hun werk bestaat uit het geven van seksuele voorlichting en overtuigen dat het echt geen goed idee is om een kind te krijgen. Maar als iemand toch wil, kan en mag het niet verboden worden. Want daar heeft begeleiding geen zeggenschap over. (juridisch)

Mensen met een licht verstandelijke beperking die in echt binnen een instelling wonen, krijgen ook voorlichting en wanneer het aan de orde is wordt ook wel over de kinderwens gesproken. Er zijn daar geloof ik ook speciale begeleiders voor. Maar eigenlijk heb ik daar nog nooit veel mee te maken gehad. De meeste clienten lijken wel te begrijpen dat ze kinderen krijgen geen goed idee is.

Maar ik weet wat dat het bij mensen die zelfstandig wonen en op afstand begeleid worden, best een belangrijk thema is.
Dat laatste kan ik me goed voorstellen dat het een belangrijk thema is. Best wel een spanningsveld lijkt me.
karin6789 schreef:
10-02-2019 00:51
Wat denk jij zelf?
Er staat toch dat ik het aan Mick vraag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven