Euthanasie en therapie

10-02-2019 01:33 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb binnenkort een eerste sessie met een therapeut. Ik heb die afspraak enkel vastgelegd omdat ik euthanasie wil op basis van ondraaglijk psychisch lijden (Belgische wetgeving is van toepassing) en dit geweigerd wordt als je niet "uitbehandeld" bent. Aangezien ik nooit therapie heb gehad, zou mijn arts daarom weigeren. Moet ik hierover eerlijk zijn tegen mijn therapeut? Mijn probleem kan niet opgelost worden met medicijnen of door te praten (al zal dat laatste misschien even voor opluchting zorgen). Het is ook al 14 jaar aan de gang, het is geen impulsieve wens. Hoe eerlijk moet ik zijn over mijn motieven om therapie te volgen?
Alle reacties Link kopieren
Als je niet eerlijk kan zijn tegenover je therapeut, ??, wat dan nog?
Héél eerlijk....en sterkte ermee, als jij echt weet wat je wil hoop ik dat er een mens is die met je meewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Wel eerlijk zijn. Dan kan een therapeut je het meest bieden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je dat je niet beter kan worden als je nog nooit therapie gehad hebt?
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat je in die 14 kat niets van therapie geprobeerd hebt.
Ik zou eerlijk zijn denk ik. Ik zou wel aangeven dat je klachten zo zwaar zijn dat je euthanasie wil.

Overigens denk ik dat alles geprobeerd hebben iets anders is dan nu één keer therapie volgen.
duizel wijzigde dit bericht op 10-02-2019 01:52
48.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje vreemd klinken, je wilt euthanasie vanwege psychisch lijden, maar je hebt nog nooit therapie gehad. Dat lijkt me stap 1 bij mentale problemen en daar zou ik nu dan ook beginnen. Mogen wij weten wat jouw 'psychisch lijden' is?

En ja, als je niet eerlijk bent, dan kan iemand je ook niet helpen. En aangezien het hier om zaken als leven en dood gaat, zou ik absoluut eerlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
10-02-2019 01:42
Hoe weet je dat je niet beter kan worden als je nog nooit therapie gehad hebt?
Omdat het probleem niet verholpen kan worden met therapie, het gaat over een ernstige afwijking die permanent is van aard.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
10-02-2019 01:49
Ik vind het een beetje vreemd klinken, je wilt euthanasie vanwege psychisch lijden, maar je hebt nog nooit therapie gehad. Dat lijkt me stap 1 bij mentale problemen en daar zou ik nu dan ook beginnen. Mogen wij weten wat jouw 'psychisch lijden' is?

En ja, als je niet eerlijk bent, dan kan iemand je ook niet helpen. En aangezien het hier om zaken als leven en dood gaat, zou ik absoluut eerlijk zijn.
Heb je een PB gestuurd
Alle reacties Link kopieren
Aranes schreef:
10-02-2019 02:23
Omdat het probleem niet verholpen kan worden met therapie, het gaat over een ernstige afwijking die permanent is van aard.

Dat vindt jij, maar vinden therapeuten dat ook? Ik betwijfel ten zeerste of jehet euthanasie-traject in kan gaan als je nog nooit therapie hebt gehad voor jouw psychische aandoening.

De afgelopen jaren zijn hier op het forum topics geweest van mensen die zelfs niet in aanmerking kwamen ná allerlei therapieën, behandelingen en medicatie.

Sterkte.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
10-02-2019 01:49
Ik vind het een beetje vreemd klinken, je wilt euthanasie vanwege psychisch lijden, maar je hebt nog nooit therapie gehad. Dat lijkt me stap 1 bij mentale problemen en daar zou ik nu dan ook beginnen. Mogen wij weten wat jouw 'psychisch lijden' is?

En ja, als je niet eerlijk bent, dan kan iemand je ook niet helpen. En aangezien het hier om zaken als leven en dood gaat, zou ik absoluut eerlijk zijn.

In belgie zeker vroeger, is dit vrij normaal ik heb autisme en ook moeilijk durven spreken in school viel op. En pas op 15 toen ik stage moest doen vanuit buitengewoon onderwijs nog richting gewone werk omgeving. Diagnose gehad en nog 2 jaar klas voor richting begeleid wonen. Ik heb nooit therapy of uitleg gekregen heb dan ook zelf niets gevraagd want ook gesloten zijn had ik erg toen nu nog. Dan gestopt op 18 maar niet aangenomen in beschutte werkplaats. En sinds dien spreek ik vrijwel enkel nog mijn ouders in het echt soms wel eens een tand arts of zo. Maar het kan dus zeker en enorm verschil met de manier van werken in nederland.
Alle reacties Link kopieren
Aranes schreef:
10-02-2019 02:23
Omdat het probleem niet verholpen kan worden met therapie, het gaat over een ernstige afwijking die permanent is van aard.
Dan denk ik aan autisme/schizofrenie/bipolaire stoornis o.i.d.
Allemaal niet te genezen, maar vaak wel leefbaar te maken, met de juiste hulp en medicatie.

Daar zul je dus nooit euthanasie voor krijgen, als je die hulp niet gehad hebt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Maar heb je psychische klachten door een lichamelijke aandoening of is je aandoening psychisch van aard?

Ik denk dat je bij een psychische aandoening eerst alle medicijnen en therapieen die er voor zijn moet proberen, voordat je zo’n traject in kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerlijk zijn over je motieven, dan krijg je de beste hulp. En wellicht is de therapeut het helemaal met je eens, maar om dat uit te vinden moet je wel eerlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
10-02-2019 01:42
Hoe weet je dat je niet beter kan worden als je nog nooit therapie gehad hebt?
Dat was ook meteen mijn vraag ja...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zeker voor euthanasie. Blij dat we in een land leven waarin dit een optie zou kunnen zijn. Maar ik begrijp de regels ook dat er eerst alles geprobeerd moet zijn. Zo te lezen is dat bij jou niet het geval. Denk ook aan je familie/nabestaanden. Wil je hen achterlaten als ze zich altijd af zullen vragen of therapie A/B/Z had kunnen helpen?
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
10-02-2019 08:50
Ik ben zeker voor euthanasie. Blij dat we in een land leven waarin dit een optie zou kunnen zijn. Maar ik begrijp de regels ook dat er eerst alles geprobeerd moet zijn. Zo te lezen is dat bij jou niet het geval. Denk ook aan je familie/nabestaanden. Wil je hen achterlaten als ze zich altijd af zullen vragen of therapie A/B/Z had kunnen helpen?
Daarbij kun je van een arts ook niet vragen om 'zo maar' euthanasie toe te passen.

Wat voor behandelingen heb je wél gehad TO?
Alle reacties Link kopieren
Oprechte vraag:
Als ik je andere berichten lees, vind je je werk leuk, haal je er veel werkplezier er uit, en spreek je ieder weekend af met vrienden.

Heb ik een verkeerd beeld van ‘ondragelijk psychisch lijden wat zo ernstig is dat euthanasie wordt overwogen’?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je geloept.
Je hebt verder een dood normaal leven en een baan en veel interacties met collega's klanten je baas.
Dus dit topic klopt niet..
Alle reacties Link kopieren
Ook in België gaat euthanasie niet over 1 nacht ijs. Men zal jouw verzoek alleen serieus in overweging nemen als men beoordeeld dat je heel oprecht in dit proces staat. Op het moment dat je gaat liegen of verzwijgen, dan weten therapeuten dat gewoon. En zolang zij het gevoel hebben dat de onderste steen nog niet boven is, wordt er doorbehandeld i.p.v. dat je het label uitbehandeld krijgt. En dat label uitbehandeld heb je juist nodig om voor euthenasie in aanmerking te komen. Dus kortom; alleen volledige openheid en eerlijkheid zal jou uiteindelijk op kunnen leveren waar je nu om vraagt.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
10-02-2019 09:23
Daarbij kun je van een arts ook niet vragen om 'zo maar' euthanasie toe te passen.
Daarom zeg ik toch ook dat ik begrijp dat er regels zijn. Zou wat zijn als artsen het na een keertje vragen meteen toe zouden mogen passen.
Alle reacties Link kopieren
Aranes schreef:
10-02-2019 02:32
Heb je een PB gestuurd

Bedankt TO, ik heb je een reactie gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
10-02-2019 11:55
Daarom zeg ik toch ook dat ik begrijp dat er regels zijn. Zou wat zijn als artsen het na een keertje vragen meteen toe zouden mogen passen.
Ik ben het helemaal met je eens hoor :-)
Alle reacties Link kopieren
Voorlopig zul je beslist geen euthanasie krijgen. Omdat je nog nooit therapie gehad hebt. Of je probleem opgelost of genezen kan worden doet er daarbij niet toe. Therapie gaat heel vaak helemaal niet over oplossen of genezen, maar over beter leren leven met de problemen die je hebt. Je moet extreem zwaar lijden en heel veel behandelingen gehad hebben. Ik heb persoonlijk ervaring met het traject in Nederland.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Veel therapeuten zullen j ook niet in behandeling willen nemen als je eerlijk bent over je doel. De meesten zijn tegen euthanasie, zeker bij iemand die nog nooit behandeld is, en je bent dus ook niet gemotiveerd om aan jezelf te werken, wat vaak een voorwaarde voor therapie is.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
10-02-2019 09:47
Ik heb je geloept.
Je hebt verder een dood normaal leven en een baan en veel interacties met collega's klanten je baas.
Dus dit topic klopt niet..
Ik gebruik mijn werk als escapisme, verder kan ik tot op zekere hoogte normaal functioneren in de samenleving. Het gaat niet over autisme, maar over een seksuele afwijking die schadelijk is voor mezelf en mijn leven buiten het werk om beheerst. Ik ga wel eerlijk zijn tegen de therapeute en het een kans proberen te geven, maar er zit een lange lijdensweg achter van meer dan 10 jaar, dat is niet te onderschatten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven