Begrip voor depressie

12-02-2019 12:37 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Een maand geleden ben ik langs de psychiater geweest met psychische klachten en zijn conclusie was dat ik depressief ben. Nu slik ik hiervoor medicatie en loop ik ook bij een psycholoog. Mijn dagelijks leven staat op sommige gebieden (zoals studie) zo goed als stil. Ik merk dat sociale contacten me goed doen, maar vind het lastig om deze contacten aan te gaan. Dit komt doordat ik het lastig vind om te vertellen hoe ik me voel en hoe het nou echt met me gaat. Overdag probeer ik zo normaal mogelijk door te gaan met mijn dagelijks leven, te doen alsof ik me beter voel en er niet zoveel aan de hand is.

Nu heb ik laatst tegen vriendinnen verteld via een berichtje wat er aan de hand is en dat het eigenlijk niet goed gaat. Nu kreeg ik daar wel fijne reacties op, maar het weegt voor mijn gevoel niet op tegen alle vervelende reacties. Dat ik maar meer moet sporten, dat iedereen zich wel eens een dagje minder voel, dat andere mensen hard werken terwijl ik op bed lig of dat ze letterlijk zeggen dat ze er niks van begrijpen.

Nu weet ik ook wel dat ik me minder moet aantrekken van dit soort reacties, maar ik voel me er zo onbegrepen door. Mijn vriendinnen proberen echt wel het te begrjipen, maar ik merk gewoon dat ze het niet echt begrijpen. Ik voel me onbegrepen en eenzaam.

Heeft iemand misschien tips over hoe ik het beste met dit gebrek aan begrip om kan gaan? Ik weet verder ook niet zo goed wat ik met dit berichtje wil, maar ik ben gewoon benieuwd hoe andere mensen hiermee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor mensen zijn het dan die zo vervelend reageren? Misschien zijn het wel mensen in wie je nu gewoon je schaarse energie niet moet steken. Mensen met zulke denkbeelden laten zich doorgaans niet makkelijk overtuigen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit filmpje altijd wel een mooie ondersteuning om een depressie uit te leggen.

Het is en blijft lastig, een depressie is voor iedereen anders. En wat voor de een goed helpt om deze periode door te komen, is voor de andere verschrikkelijk moeilijk.

Sterkte!

https://youtu.be/vA2b0_Plwbk
Toevallig had ik het er vanochtend ook nog met mijn man over. Mensen die het niet hebben meegemaakt of ervoor hebben geleerd begrijpen er helaas vaak geen bal van. Het advies is allemaal vast goed bedoelt maar maakt ook inderdaad dat je jezelf heel erg eenzaam kan voelen.

Hoe ik ermee omga.... Soms maar gewoon knikken en denken ze weten niet beter. Als ik in een opstandige bui ben vraag ik of ze ook zulke dingen zouden zeggen tegen iemand met een gebroken been
Alle reacties Link kopieren
Mensen zeggen ook maar wat, vaak met de beste bedoelingen. Niemand wil je opzettelijk kwetsen ( tenzij er echt een psychopaat in je vriendenkring zit ).

Soms wil je gewoon niet dat een vriendin van je zo in de knoop zit, dan hoop je met wat luchtigs het weer goed te toveren. Je ontkent de werkelijkheid omdat die te ongemakkelijk is.

Prijs jezelf gelukkig dat je in elk geval een paar vrienden hebt die wel goed aanvoelen wat jij op dit moment nodig hebt. Over de anderen kun je maar beter je schouders ophalen.
For whom the bell tolls
Wat naar dat je je zo voelt!

Bij psychische klachten kunnen relaties met vrienden /familie veranderen. Niet iedereen weet ermee om te gaan. Maar ook ieder mens met een depressie of andere aandoening is ook anders. Er is helaas geen algemene handleiding.
Kun je zelf bij mensen aangegeven wat jij fijn vind?
Ik merkte dat dat wel goed werkte. Goede vrienden willen er wel voor je zijn, maar niet iedereen weet hoe.
Ik moet zelf initiatief nemen en voorstellen om bijvoorbeeld een wandeling te gaan maken. Of koffie te gaan drinken.
Via een berichtje is misschien niet helemaal de manier? Daarbij, wat gaat al dat begrip helpen? Waarom moeten zij met weinig kennis jou bij staan? Ga aan jezelf werken. Dat doe je al, zet dat door! Neem je naaste invertrouwen en laat buitenstaanders buiten.
Ten eerste: wat fijn dat jouw vriendinnen het niet begrijpen. Want depressie kun je alleen begrijpen als je er een hebt gehad, anders kun je je gewoon niet voorstellen hoe diep en donker het gat is waar iemand in zit.

Misschien is het niet handig om hierover te praten via berichtjes. Het is vast moeilijk om dat face-to-face te doen, dan geef je mensen ook de kans om erover te vragen en kun je wat meer uitleggen erover. Veel mensen zullen echt proberen je in je waarde te laten en te steunen. Niet iedereen kan of wil dat. Dat is vervelend, maar je kunt mensen niet dwingen.

Succes met je herstel, het is een echte kutziekte.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst is het goed te beseffen dat iemand die depressies niet kent ook niet goed kan inschatten wat het betekent.
En daar zit al een belangrijk stuk. Neem dat mee als feit in je dagelijks leven.
Mensen zullen hun best doen om het te begrijpen maar daar houdt het op.
En dat is ook logisch.

Verder is het belangrijk dat je je niet beter voordoet in het dagelijks leven dan dat je je voelt.
Als je dat nl doet geef je de ’indruk’ dat het best wel met je gaat.
Je mag bestaan met de problemen die je hebt!

Verder, maak vooral kontakt met de meiden waarmee het kontakt wat makkelijker verloopt, degenen die meer begrip tonen.
Zij zullen ook makkelijker kunnen praten met je en jij zult ook makkelijker kunnen communiceren met hun.
Als je praat over je problematiek doe het vooral op een feitelijke manier, zo van:
Op dit moment heb ik weinig energie, ik doe de hoognodige dingen en ben veel thuis om bij te tanken.
De studie gaat niet erbij op het moment, ik heb gewoon m’n energie nodig voor andere dingen.
Ik vind het wel fijn kontakt met je te hebben, dat geeft me weer energie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op dit moment een behoorlijke terugval of weer een depressie, dat word onderzocht. Wel merk ik dat er minder begrip is nu. Vooral op mijn werk merk ik dat mensen het niet begrijpen. Vooral de vraag hoe gaat het nu met je vind ik lastig. Want nee het gaat het niet goed, maar ik vind mezelf een zeur als ik dat zeg. En ook als mensen zeggen dat ik er goed uitzie vind ik lastig. Of nog erger als mensen zeggen dat je alles goed voor elkaar hebt, waarom ben je dan niet happy.

Inmiddels heb ik mij erbij neergelegd. Ben ik blij dat mensen het niet begrijpen, omdat het zelf niet hebben meegemaakt. En ik hoop oprecht dat een ander het bespaart blijft. Wel geef ik duidelijk aan wat ik wel en niet kan. Dus als mensen iets vragen kan ik wel duidelijk aangeven waarom dat niet lukt of waar ik behoefte aan heb.

Momenteel sport ik veel en wandel ik regelmatig. Ik spreek niet veel af met vrienden, dat vind ik nu lastig. Wel heb ik veel aan mijn schoonfamilie en vriend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven