Moeilijk gevoelens en emoties kunnen uiten

14-02-2019 22:45 21 berichten
Een groot deel van mijn leven heb ik al het probleem dat ik te makkelijk over mij heen laat lopen.
Heb wel assertiviteitstrainingen gevolgd en deze hebben zeker ook wel wat geholpen.
Toch kan ik in de praktijk soms erg vervelende situaties tegenkomen, zoals mensen die erg dominant zijn en/of harde opmerkingen maken.
Door mijn onzekerheid durf ik niet voor mezelf op te komen en niet van me af te bijten.
Grenzen stellen en vooral aangeven vind ik erg lastig.
Ik probeer dit wel, maar het gaat niet vanzelf.
Moet er erg veel moeite voor doen.
Daar heb ik opzicht geen problemen mee, maar automatismen lijken te ontbreken bij mij in de communicatie.'
Dat heeft deels ook met mijn ASS te maken.
Ook ben ik te soft, zelfs onderdanig/nederig soms en niet direct genoeg.
Heb vaak het idee dat ik op eieren lijk te lopen bij bepaalde mensen en dat vind ik erg frustrerend.
Ben vaak pleasend en dat begin ik wel wat zat te worden.
Ik wil daadwerkelijk mijn gevoelens kunnen uiten en niet steeds belemmerd worden door bepaalde gedachten (over dat ik bijvoorbeeld ruzie zou kunnen krijgen oid).
Ook overweeg ik om weer PMT (psychomotorische therapie) te gaan doen.

Voor wie is dit zoal herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
"Door mijn onzekerheid durf ik niet voor mezelf op te komen en niet van me af te bijten."

Als jij dit zo zegt, zou ik denken dat hier de sleutel ligt. Misschien kun je wat doen aan je eigen onzekerheid?
Sporten kan helpen om zekerder van jezelf te worden. Voel mij na een uurtje sporten helemaal het vrouwelijke hulkje en ben dan extra bijdehand. ;-) Verder weet ik het niet.
Jezelf boos maken misschien?
Dat kan zorgen voor wat meer strijdlust, in tegenstelling tot angst wat het gevoel om te willen vluchten oproept.
Ga op judo, dan sta je op een gegeven moment als een huis en kan niemand je meer iets maken.
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
14-02-2019 23:25
Sporten kan helpen om zekerder van jezelf te worden. Voel mij na een uurtje sporten helemaal het vrouwelijke hulkje en ben dan extra bijdehand. ;-) Verder weet ik het niet.
Jezelf boos maken misschien?
Dat kan zorgen voor wat meer strijdlust, in tegenstelling tot angst wat het gevoel om te willen vluchten oproept.

Dit
Als je competitie sport doet ontwikkel je al meer resolute aanpak en uitvoer in jezelf. Je zult er ws af en toe spontaan wat uitgooien.
Dat is wat je wilt creeren want zo zul je ws ook wat makkelijker in het dagelijks leven voort kunnen en minder blijven hangen in dingen.
Alle reacties Link kopieren
Begin een dagboek. Als je voor jezelf je gevoelens en gedachten op een rijtje hebt gezet en onder woorden hebt gebracht is het veel makkelijker diezelfde gevoelens en gedachten te uiten. Weten wat je voelt, en hoe je dat moet uiten brengt extra zelfvertrouwen mee.
Misschien is haptotherapie iets voor jou:

Haptotherapie is een behandeling waarbij aanraking tussen de therapeut en de patiënt een belangrijke ingang van de begeleiding is. Via de aanraking kun je weer in contact komen met de gevoelens die in je lichaam opgeslagen zijn. Blokkades kunnen voelbaar worden.
Haptotherapie is een manier van begeleiden bij klachten die te maken hebben met de balans tussen voelen, denken en doen. Als voelen, denken en doen op elkaar aansluiten zijn we immers ‘op ons best’. Je gevoelsbeleving en de gevoelsmatige betekenis van aanraken en voelen – door mensen en tussen mensen – en hoe je omgaat met jezelf en anderen staat centraal. De nadruk ligt op de beleving van je zelf in het hier-en-nu, en op wie je bent in het contact met anderen. Het helpt je je ‘voelende vermogen’ te ontwikkelen, zodat je beter kunt omgaan met je klachten. Het is gericht op het bewust maken van gevoelens en bevordert je lichaams- en zelfbesef. Ervaring en inzicht in de rol die gevoelens spelen geeft breedte en diepte aan je persoonlijke ontwikkeling en helpt bij het verhelderen van communicatie, samenlevingsvormen en samenwerkingsvormen.

Met haptotherapie wordt op zeer verschillende terreinen goede resultaten behaald. Haptotherapie kan onder ander zinvol zijn bij: chronische pijn, relationele problemen, overspannenheid, vermoeidheid, stress en burn-out, traumatische ervaring, hyperventilatie, depressies, onverwerkte ervaringen, etc.
Alle reacties Link kopieren
Dat sporten hoor je vaak als oplossing toen ik op 18 mee kledingbakken leeg maakte met mijn vader vrijwillig, 4 dagen per week. Toen droeg ik thuis 2 zakken graan samen 40 kg. Nu kost 1 zak graan al moeite om alleen te dragen dus was toen fysiek veel sterker. Op school zei ik nog iets omdat ik moest als ze het vroegen, maar de stress maakte dat ik niets normaal kon antwoorden. Na school zei ik helemaal niets en nog stress tussen mensen. Trouwens stel dat je met gemak iemand neerslaat omdat je fit bent. Dan word je hardhandig opgepakt of gezocht, nee dit neemt geen stress weg.
Heel erg bedankt voor jullie fijne en nuttige reacties.
Sporten zou inderdaad goed voor mij kunnen zijn.
Ben wel lid van een sportschool, maar ben al een tijdje niet meer geweest :-$
Tevens is een haptotherapie ook een erg goede suggestie.
Heb hier in het verleden weleens aan gedacht.
Een dagboek is ook erg goed.
Deze heb ik in het verleden wel gehad en dit vond ik zeer prettig.
Alle reacties Link kopieren
Vraag je bedenktijd in directe verzoeken? Als je het lastig vindt om direct aan te voelen of een verzoek of gesprek voor jou prettig is, kan je het parkeren. Zinnen als: ‘ik kom erop terug’ ‘ik kijk straks in mijn agenda’ ‘ik weet nog niet wat ik hiervan vind’. Dan kan je daarna in rust en bij je gevoel bedenken wat jij wilt.
Helpt niet in alle situaties, maar in veel situaties kan je daarmee de druk om direct te moeten reageren verminderen.
hoi Franky77,

Dat zijn zeker ook prima suggesties en deze zou ik ook willen gaan toepassen.

Naast het feit dat ik niet zelfverzekerd en assertief genoeg ben, merk ik aan mezelf ook wel dat ik vaak te weinig doorzettingsvermogen heb en blijf hangen in goede bedoelingen.
Soms wil ik bepaalde problemen wel bij de kop pakken, maar in de praktijk zwakt dit vaak al snel af.
Dat vind ik ergens wel erg frustrerend.
Ik moet eruit halen wat erin zit en niet maar steeds blijven hangen op een 'dwaalspoor'..
Wil toch nog terugkomen op het feit dat ik niet altijd genoeg doorzettingsvermogen heb.
Moet hierin ook nog veel meer werken aan mijn verantwoordelijkheidsgevoel en daadkrachtiger worden hierin.
Heb ook nog weleens dat ik op de werkvloer teveel kan verzuimen en daar baal ik flink van.
Vind dat ik soms echt kan weglopen voor mijn verantwoordelijkheden en dat wil ik niet langer meer.
Confrontaties aangaan vind ik niet altijd gemakkelijk, maar ik moet ook zeker niet kiezen voor de weg van de minste weerstand.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Ben ook een pleaser, los het probleem zelf wel weer op ipv de 'veroorzaker' aan te spreken. Heb ook moeite met confrontaties, ik wordt daar echt zenuwachtig van omdat ik bang ben dat mensen boos worden. En de mondige mensen van deze wereld kletsen zich vaak ergens uit. Vervolgens komt er niets terecht van je goede voornemen dat je nu echt iets/iemand wilde aanpakken..
Heb alleen ook soms het probleem dat ik te direct ben of boos overkom, wat vaak is als dingen onuitgesproken blijven en zich ophopen. Vaak vallen de reacties trouwens wel mee, mensen weten niet altijd dat ze voor jou een probleem veroorzaken en zijn ook zeker welwillend om het op te lossen. Probeer de oplossing te zoeken samen met mensen, en niet van het slechtste (ruzie) uit te gaan. Een positieve insteek levert meer op! Ik weet: makkelijker gezegd dan gedaan, maar positieve gedachten helpen jezelf verder.

Sporten is idd wel een goede tip, het heeft mij echt zekerder van mezelf gemaakt!
Voor mij zeer herkenbaar ook.
Ik denk dat het een goed idee van je is om PMT te gaan doen, althans dat heeft mij wel geholpen ook om uberhaupt te voelen wat ik voel.
Ik heb zelf nog een lange weg te gaan, om mijn gedrag en overtuigingen aan te pakken. Ben mij eigenlijk nog maar kort geleden bewust geworden hoe erg ik mij aanpas en schik naar anderen. Voor mij werkte dit altijd als cooping/ bescherm strategie om mij niet afgwezen te voelen. Het aanpassen is mijn 2e natuur geworden en dus vind ik het heel lastig om dt veranderen. De oplossing heb ik niet, maar in therapie leer ik met mini stapjes anders te kijken, denken, omgaan met gevoel en (hopelijk) ook ander gedrag te vertonen.
Bedankt voor jullie reacties, Disney1983 en Cestlavie83.
Wil deze week het sporten ook weer gaan oppakken.
Vind bewegen sowieso ook erg belangrijk en wil dan ook weer meer gaan wandelen, fietsen etc.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je ook gaat sporten, daardoor voel je je vast beter. Maar er is wel meer nodig, hopelijk vind je iets passends!
Zal me ook eens gaan verdiepen in PMT en ben ook aant kijken naar iets van coaching op dit gebied. Weet dat je niet de enige bent die hier moeite mee heeft, het is al n goede stap dat je er wat aan wil doen!
Bedankt voor je reactie, Disney1983
Moet wel eerlijk toegeven dat ik iemand ben die vaak veel wil, maar in de praktijk tot (te) weinig komt.
Dat heb ik bijvoorbeeld met sporten en Pmt, maar ook met andere activiteiten.
Zo wil ik volgend jaar januari naar Zuid-oost Azie, om daar te gaan reizen (backpacken).
Als ik er echter goed over nadenk, vraag ik mij af of mij dit wel gaat lukken.
En dan bedoel ik vooral het financiële plaatje.
Ik heb al wel wat gespaard, maar lang nog niet genoeg.
Moet wat dat betreft ook weleens denken aan die song van Guus Meeuwis;
https://www.youtube.com/watch?v=THTmbMLdiNs
Zojuist kwam ik een geweldig stuk tegen hier;
https://www.viva.nl/lijf-en-psyche/is-w ... -wrok-los/

Dit geld ook erg voor mij en vooral voor vriendschappen die bij mij in het verleden spaak gelopen zijn.
Veelal ben ik in deze situaties niet duidelijk genoeg geweest, gaf niet goed mijn grenzen aan en stelde me te onzeker en pleasend op.
Dat is iets wat mij al lange tijd parten speelt; niet echt voor mijzelf kunnen opkomen.
Ik probeer er wel steeds meer mee af te rekenen, maar dit gaat in kleine stapjes en soms wil ik echt te snel.
Dat geeft dan ook weer wat onvrede en innerlijke strijd.
Alle reacties Link kopieren
Interessant stukje ja! Al is het zeker niet makkelijk, zoals veel dingen gaat iets veranderen idd in kleine stapjes. Maar ook met kleine stapjes kom je er wel. Het is een proces, waar veel werk in gaat zitten want het zijn meestal dingen die je niet goed kan en echt moet leren.
Wees lief voor jezelf als het even niet lukt, zoiets gaat met vallen en opstaan. Hulp daarbij accepteren is ook geen schande, je kan niet alles zelf uitvogelen. Ik ga ook een vorm van pmt doen, open erin staan en kijken of het me wat brengt. Succes!
hoi Disney1983,

Bedankt voor je reactie.
Natuurlijk is het goed om lief en goed voor mezelf te zijn, maar ik moet mezelf ook scherp zien te houden.
En dan bedoel ik vooral met (zelf)discipline, verantwoordelijkheidsgevoel, grenzen aangeven etc.
Ik vind het ook lastig om met bepaalde mensen om te gaan.
Vooral mensen die erg dominant kunnen zijn en/of harde opmerkingen kunnen plaatsen.
Ik moet mij hier beter tegen zien te verweren.
Ook door directer en duidelijker aan te geven als ik iets vervelend vind.
Aan mezelf merk ik dat ik continu goede voornemens heb, maar dat hier helaas weinig van terecht komt.
Ik merk dat ik steeds weer terugval in oude en slechte patronen.

Een aantal punten;
- Dat ik te weinig aan sport en beweging doe
- Dat ik teveel verzuim
- Dat ik geneigd ben tot doemdenken (ondermeer oud zeer van uit het verleden weer kan oprakelen)
- Te veel eet
- Niet duidelijk genoeg zijn in mijn communicatie; te weinig grenzen aangeef, dat ik kwetsbaar en onzeker ben

Ik merk dat ik hier erg van baal en ik voel me hier regelmatig erg slecht onder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven