Neerslachtig met griep / verkoudheid

18-02-2019 06:32 22 berichten
Ik hoop dat iemand mij een beetje gerust kan stellen.

Ik ben nu al sinds halverwege januari aan het kwakkelen met verkoudheid en griepachtige verschijnselen. Echte griep is het niet, maar ik heb elke keer wel wat, dan weer koortsig, dan weer spierpijn... Niet erg genoeg om te zeggen ik ga een paar dagen op bed liggen, maar eigenlijk voel ik me wel lamlendig.

Nu merk ik dus dat ik elke keer als de verschijnselen weer opspelen ook heel erg neerslachtig word. Even een stukje achtergrond-informatie: ik heb net 40 weken therapie gevolgd en dat lijkt zijn vruchten af te werpen en als ik niet ziek ben dan voel ik me een stuk minder neerslachtig dan voor de therapie.

Maar toch nu ik dus 2 keer zo snel achter elkaar ziek ben geweest schrik ik wel heel erg van de impact hiervan en pieker dan ook heel erg of ik weer een terugval heb.

Dus ik zou graag willen weten of er meer mensen zijn die heel neerslachtig worden als ze ziek zijn (geweest). Eigenlijk gewoon even voor geruststelling zodat ik tegen mezelf kan zeggen dat het wel weer overgaat als ik weer beter word
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik herken het wel.
Bij mij is het ook vooral het balen van het feit dat je niet lekker actief en fit bezig bent.
Dat lamlendige gevoel in mijn lijf belemmert mij in dagelijkse dingen. Zoals lekker werken, even de tuin aanpakken of naar buiten gaan.
Ik heb enorme hooikoorts en ben sinds gisteren gesloopt, snotterend en soepogen en daarvoor de kwakkelgriep en tennisarm, dus ben ik behoorlijk zat. Ik wil gewoon naar buiten, werken, er op uit. Dat dat niet gewoon kan vind ik vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook. Was zelf ook een tijdje af en aan grieperig. Je wilt dan gewoon door met alles, maar wat denk je dat regelmatig koorts met je lichaam doet. Je raakt er gewoon van uitgeput en als je heel moe bent, ben je ook vatbaarder voor je psychisch rot voelen. Af en toe wel rust nemen dus en goed naar je lichaam luisteren. Ik ging toen maar door, tot ik uiteindelijk naast de griep ook neerslachtig werd met uiteindelijk af en toe een huilbui en gefrustreerde gevoelens. Dan dus even een stapje terug. Even iets minder werken, minder verplichtingen totdat je echt weer wat beter bent.
Ik snap heel goed hoe je je voelt! Het is ook naar en ik merk dat ik ook vaak ga piekeren waar het aan ligt en of ik zelf wat fout heb gedaan.. maar ik weet ook dat het geen zin heeft! Meestal dwing ik mezelf om dan een lekker rondje te wandelen en na 5 min voel ik me al een stuk beter, en vraag ik me altijd af waarom ik daar zolang mee heb gewacht. Knuffel!
Jazeker, ik ben uiterst somber als ik ziek geweest ben.

Ik kom het ook tegen in thrillers en romans, mensen die somber zijn na griep. (In de thriller benemen ze zich dan het leven, wat achteraf toch moord blijkt te zijn, maar dit terzijde.)
Ja klopt ik loop dan ook heel veel te piekeren, of ik nou echt weer een terugval heb of dat ik me zo voel doordat ik ziek ben. Wat ik allemaal misschien wel verkeerd heb gedaan etc.

Ook inderdaad al een huilbui gehad gister, enorm zelfmedelijden omdat het zo lang duurt en elke keer weg lijkt en dan toch weer terugkomt...

Nou ja het is in elk geval geruststellend dat ik niet de enige ben die dit heeft. :-$
Alle reacties Link kopieren
Een verklaring die ik hierover wel eens gehoord heb is, dat je lichaam tijdens stress de ziekte "uitstelt" tot na de stress. Daarmee zou dan verklaard worden dat mensen altijd tijdens een lui weekend ziek worden of tijdens de eerste vakantiedag, soms zelfs ziek op hun bestemming aankomen, en niet op hun werk instorten.

Ik weet niet of dat zo is maar het was een itempje op tv toen. Een quizantwoord was het. Waar of niet waar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
18-02-2019 06:49
Ja, ik herken het wel.
Bij mij is het ook vooral het balen van het feit dat je niet lekker actief en fit bezig bent.
Ik wil gewoon naar buiten, werken, er op uit. Dat dat niet gewoon kan vind ik vreselijk.
Hier precies hetzelfde. Wil sporten en mijn huis aanpakken en ik lag sinds woensdagnacht ook ziek op bed en bank. Denk dat ik sinds september nu voor de 6e keer zo aan het kwakkelen ben met toen een paar dagen thuis gebleven en nu ook weer.
Alle reacties Link kopieren
Zo lang griepverschijnselen zou ik toch even laten nakijken bij de dokter. Laat een bloedonderzoek doen om te kijken of je niks te kort komt aan vitamines en mineralen. En daarnaast of er geen infectie opspeelt.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
18-02-2019 08:44
Een verklaring die ik hierover wel eens gehoord heb is, dat je lichaam tijdens stress de ziekte "uitstelt" tot na de stress. Daarmee zou dan verklaard worden dat mensen altijd tijdens een lui weekend ziek worden of tijdens de eerste vakantiedag, soms zelfs ziek op hun bestemming aankomen, en niet op hun werk instorten.

Ik weet niet of dat zo is maar het was een itempje op tv toen. Een quizantwoord was het. Waar of niet waar.
Zoiets hoorde ik gisteren ook op de radio. Het immuunsysteem gaat overdag harder werken om je de werkdag door te slepen of om ervoor te zorgen dat je nog andere belangrijke dingen kan doen. 's Nachts en op een vrije dag gaat je immuunsysteem rust nemen en voel je je (veel) zieker. Daarom is af en toe ziekmelden en echt rust nemen ook goed, omdat je immuunsysteem anders maar keihard blijft werken in die 'stress-stand' en niet kan herstellen. Zoiets.
Jwow schreef:
18-02-2019 09:06
Zo lang griepverschijnselen zou ik toch even laten nakijken bij de dokter. Laat een bloedonderzoek doen om te kijken of je niks te kort komt aan vitamines en mineralen. En daarnaast of er geen infectie opspeelt.

Dat staat sowieso al op de planning, bedankt voor de tip
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat ook incl voor traject therapie (burnout). Moe, verkouden, spierpijn, verhoging. Maanden kwakelen en steeds niets te vinden. Uiteindelijk kon ik ook de verkoudheid niet zelf oplossen en is uitgemond in een dubbele longontsteking die erg laat werd ontdekt omdat zij het in eerste instantie niet hoorde met luisteren. 2 antibiotica kuren gehad en weken in bed gelegen.

Na herstel heb ikna 6 weken later als cadeautje lyme gekregen incl kring op mijn been. Omdat ik zo blond was om vanwege een bijzonder kruid in mijn rokje van mijn fiets te springen in het hoge gras. Weer 2 kuren. Inmiddels reageer ik allergisch op de antibiotica (wat een feest).

Probleem is dat de dokter pas in actie komt wanneer het echt misgaat.
Ik ben nu een jaar later nog steeds kortademig op de fiets, snelle verzuring van spieren vooral in mijn benen. Ik overweeg om nog een astma test te laten doen. Mijn moeder van bijna 70 fietst mij eruit (gewone fiets) Ik probeer e.a. een beetje te accepteren maar het voelt niet normaal voor iemand die altijd sportief en actief was. Ik was krachtsporter en kon 100kg optillen voor mijn ziekte en een kettlebell 100X boven mijn hoofd snatchen.

Vandaag zei iemand tegen mij geniet van een weekend op de bank hangen maar ik heb daar echt moeite mee vooral wanneer het huis niet netjes is. Ik voel mij schuldig en ook wat somber.
viva-amber wijzigde dit bericht op 18-02-2019 11:20
17.77% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jeetje wat heftig, viva-amber. Ik heb vorig jaar ook een longonsteking gehad, dat heeft toen ook best lang geduurd voordat het over was / ik weer helemaal klachtenvrij was.

Klopt, de dokter komt niet snel in actie. Die ziet me al aankomen met mijn verkoudheid, denk ik dan ook maar. Maar ik baal er wel enorm van, blijkbaar is mijn weerstand niet super op het moment.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je ook al een longontsteking hebt gehad dan zou ik wel oppassen.

Heb je je amandelen nog?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zit nu ook alweer de hele ochtend op de bank, heb niet het idee dat ik op dit moment nou echt zo ziek ben, vanmorgen voelde ik me wel heel brak, maaar nu vooral last van een verstopte neus en gewoon heel lamlendig. En dan vraag ik me af benik nou gewoon lui of lukt het me niet om van de bank te komen omdat ik toch zieker ben dan ik zelf inschat? Ik kan daar dus echt niet over uit op het moment :facepalm:
viva-amber schreef:
18-02-2019 11:22
Wanneer je ook al een longontsteking hebt gehad dan zou ik wel oppassen.

Heb je je amandelen nog?

ja, dat was vorige winter hoor, in maart 2018.

Mijn amandelen zijn als kind wel geknipt (keel)
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
18-02-2019 11:22
Ik zit nu ook alweer de hele ochtend op de bank, heb niet het idee dat ik op dit moment nou echt zo ziek ben, vanmorgen voelde ik me wel heel brak, maaar nu vooral last van een verstopte neus en gewoon heel lamlendig. En dan vraag ik me af benik nou gewoon lui of lukt het me niet om van de bank te komen omdat ik toch zieker ben dan ik zelf inschat? Ik kan daar dus echt niet over uit op het moment :facepalm:
Ik werk wel maar op mijn vrije dagen heb ik dit ook precies en ik probeer mezelf ook doelen te stellen die dan na uren bank hangen half doe.
Ik denk echt niet dat ik nog ziek ben maar ik ben gewoon enorm suf. Ik denk er ook over om mezelf op mijn vrije dagen een beeldscherm verbod te geven behalve in de avond wat TV. Misschien dat dat helpt om actiever te worden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
18-02-2019 11:33
Ik werk wel maar op mijn vrije dagen heb ik dit ook precies en ik probeer mezelf ook doelen te stellen die dan na uren bank hangen half doe.
Ik denk echt niet dat ik nog ziek ben maar ik ben gewoon enorm suf. Ik denk er ook over om mezelf op mijn vrije dagen een beeldscherm verbod te geven behalve in de avond wat TV. Misschien dat dat helpt om actiever te worden.

Dat bankhangen is bij mij dus heel erg herkenbaar uit de periode dat het niet goed met me ging voor de therapie. Inmiddels had ik dat wel aardig onder controle, maar nu is het dus helemaal terug. In de dagen tussendoor dat ik even niet ziek was (ongeveer een weekje klachtvrij geweest) ging dit langzaam aan wel weer beter en begon ik weer wat te ondernemen, maar nu lukt het me echt niet om mezelf die schop ondr mijn kont te geven
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde hoor... ben sinds een week enorm verkouden en aan mn knie geblesseerd, gaat dubbelop dus. Ook het neerslachtige gevoel is aanwezig, ook omdat ik nu eigenlijk een weekje vrij had maar bijna niks kan.
Voel me lamlendig en nergens geen zin aan :@@:
Ahh, balen joh. Beterschap :hug:

Ik voel me wel ietsje beter dan vanmorgen. Ik probeer echt heel veel water te drinken en geen suiker te nemen. Vanavond vroeg naar bed en dan hoop ik toch dat er weer een stijgende lijn in zit. Maar het gaat mij té langzaam :facepalm:

Het gekke is mijn zoon (5) is ook verkouden en die is gewoon energiek!! Ik snap niet waar hij die energie vandaan haalt
Alle reacties Link kopieren
Snorriemorrie, zo balen als je lang blijft kwakkelen. Wat hier eerder geschreven werd zou ook wel mee kunnen spelen. Je hebt bijna een jaar topsport bedreven, intensieve therapie. Misschien dat je weerstand daarom nu instort? Is het een optie om er een week aan toe te geven? Niks moet, alles mag...

En herkenbaar... frustrerend hè dat zo'n jochie vrolijk doorgaat terwijl die ziekig is!
Ja, ergens wel frustrerend (als je zelf ziek bent) aan de andere kant gun ik het hem ook wel dat ie zich in elk geval niet ziek voelt. Vorig jaar had hij een longontsteking en toen heeft ie anderhalve dag echt als een dood vogeltje op de bank gelegen en dat was echt heel naar om te zien.

Gelukkig voel ik me vandaag wel wat beter dan gister. Ik probeer maar gewoon goed voor mezelf te zorgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven