Hond/puppy 11 maand soms behoorlijk lastig

18-02-2019 15:19 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een teckel, nu bijna 11 maanden. We zijn er gek op! Alles gaat prima alleen..

De laatste paar weken kunnen mijn vriend en ik niet rustig avondeten aan tafel samen. Overdag zijn we door de week nooit samen thuis ivm werk, alleen s avonds. Als we dan eenmaal beginnen te eten wordt onze hond erg lastig. Hij gaat constant keihard blaffen, en zijn blijft lijkt op een bulldog zo hard. We proberen dit te negeren, maar als het negeren te lang duurt, begint hij aan onze benen te bijten onder de tafel. Je snapt wel, zo kunnen wij niet rustig eten, laat staan praten met elkaar.

Voorheen ging hij meteen met zijn botjes spelen als wij gingen eten, maar dat wil hij nu niet meer. De enige manier om hem af te leiden is om hem ook te laten eten, maar hij heeft alles binnen een paar minuten op en wij niet.

Dan is er maar 1 ding wat we kunnen doen: in de bench. Onze hond zit altijd s nachts in de bench en als wij van huis zijn. Dus als hij in die bench zit, en wij eten, jankt en blaft hij alles bij elkaar.

Dit gaat al een paar weken zo. Iemand tips? Het is namelijk niet meer zo gezellig dan..

Speelgoed heeft hij niet echt, want bijt alles kapot en eet het op. Hij heeft alleen botten waar hij op kan bijten en een harde kong die we af en toe geven met wat lekkers.

Waarschijnlijk is het weer een periode van hem, maar het is niet fijn zo..
Alle reacties Link kopieren
Als ik steeds in een bench moest zitten, zou ik ook blaffen als ik eruit was, zodat ik eindelijk aandacht krijg.... Dit klinkt in mijn oren als een ongelukkig hondje.
mockturtle wijzigde dit bericht op 18-02-2019 15:30
5.40% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Niet in de bench zetten, dat is geen plek om te gebruiken als straf.
Corrigeren, corrigeren, corrigeren en nog meer corrigeren en consequent zijn is nu het belangrijkst.
Kan het zijn dat hij overdag weinig aandacht heeft gehad en gewoon blij is dat iedereen weer thuis is? En dan dus aandacht wil? Misschien spelen en/of goed uitlaten voordat je gaat eten? Dus een uurtje volledige aandacht voor de hond?
En eens met Star: blijven corrigeren.
Hij is in de pubertijd. Je moet hem niet negeren en in de bench zetten; je moet hem opvoeden. Ben je op cursus geweest? Zo niet, dan is dat misschien alsnog een aanrader, en anders kun je op internet ook veel tips vinden. Blaffen bijvoorbeeld, kun je afleren door steeds op een rustige manier te corrigeren. Je zult er tijd aandacht en liefde in moeten steken. Heel veel tijd, liefde en aandacht. Maar wat je erin steekt, krijg je vanzelf terug.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden vroeger een beagle, en tijdens eten stond die op zijn achterpoten. Om dan met zijn kop scheef de zijkanten van de tafel af te likken. Zette je hem in een andere kamer dan krabde hij de krollen van de deur. Gaf je hem eten dan waren er soms ook momenten dat hij enkel wat piepte. Veel voederen deden we dan maar geef mij maar katten veel rustiger.
tja, samen laten eten met het baasje als tijdelijke oplossing
gaat echt tegen de basisprincipes in
ik kan er echt niet bij wie dit bedenkt
Alle reacties Link kopieren
Corrigeren doen we, maar hij blijft soms gewoon doorgaan.. hoe vaak we ook corrigeren. En sowieso is het voor hem niet zo duidelijk, hij is erg eigenwijs. Als hij eenmaal blaft dringt niks tot hem door.
Maar als hij dan begint te bijten kunnen wij niet rustig eten, dan moeten we op een gegeven moment wel iets.. als je hem laat gaan bijt hij zo de broek kapot.

Overdag krijgt hij genoeg aandacht want ik werk niet fulltime, hij is niet vaak alleen.
Alle reacties Link kopieren
desyyyy schreef:
18-02-2019 15:30
Corrigeren doen we, maar hij blijft soms gewoon doorgaan.. hoe vaak we ook corrigeren. En sowieso is het voor hem niet zo duidelijk, hij is erg eigenwijs. Als hij eenmaal blaft dringt niks tot hem door.
Maar als hij dan begint te bijten kunnen wij niet rustig eten, dan moeten we op een gegeven moment wel iets.. als je hem laat gaan bijt hij zo de broek kapot.

Overdag krijgt hij genoeg aandacht want ik werk niet fulltime, hij is niet vaak alleen.
Maakt jouw partner eerst even tijd en aandacht voor hem als hij thuis komt?

Wanneer eet de hond zelf? Kan het zijn dat hij honger heeft?

Wij hebben hier een vast eetritueel: de hond eet, wij eten, hond krijgt een bone als hij rustig onder tafel heeft gelegen tijdens ons eten en niet heeft gebedeld, daarna is het tijd voor spelen. Dat werkt nu al 3 honden op rij heel erg goed. Ze weten zo namelijk precies waar ze aan toe zijn.
Alle reacties Link kopieren
De hond krijgt niet genoeg beweging (of is juist overprikkelt, maar dat vermoed ik niet als ik zo lees dat je best vaak weg bent). Elke dag een uur naar het bos, dan heb je dit probleem niet meer. Wel zorgen dat ie niet overprikkelt raakt; dus na de wandeling verplicht slapen. Wij wandelen hier ochtends een uur en middags een uur en onze (energieke) honden zijn in huis heel rustig.
Beetje jammer dat de bench al als strafplek is gebruikt, want die is juist heel goed om als een fijne verplichte slaapplek aan te leren. Hij vindt het nu geen fijne plek meer.
Nu zul je hem naar zn mandje moeten sturen en elke keer terug sturen als ie eruit komt.
-
desyyyy schreef:
18-02-2019 15:30
Corrigeren doen we, maar hij blijft soms gewoon doorgaan.. hoe vaak we ook corrigeren. En sowieso is het voor hem niet zo duidelijk, hij is erg eigenwijs. Als hij eenmaal blaft dringt niks tot hem door.
Maar als hij dan begint te bijten kunnen wij niet rustig eten, dan moeten we op een gegeven moment wel iets.. als je hem laat gaan bijt hij zo de broek kapot.

Overdag krijgt hij genoeg aandacht want ik werk niet fulltime, hij is niet vaak alleen.

Ja het is een teckel, eigenwijzer krijg je ze niet ;-D

Bedenk ten eerste dat dit een fase is. Een hond in de pubertijd kan net zo'n draak zijn als een kind in de pubertijd. Hij vindt het "spelletje" zelf waarschijnlijk heel erg lollig. Accepteer dat je voorlopig niet rustig zult eten, en blijf hem corrigeren (én belonen als hij het wél goed doet!) Vraag zo nodig advies aan een hondentrainer. Het is even een intensieve periode, maar het komt heus goed als je rustig en consequent blijft.
Hoe kan het dat ze nog steeds bijt met 11 maanden?
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een mand maar daar zit hij nooit in. Ook ligt daar geen kussen in want er zijn al tientallen kussens kapot gegaan binnen een paar minuten.

Mijn vriend geeft een aantal minuten aandacht als hij komt, daarna gaan we eten.

Overdag wandel ik vaak, niet te vaak. Daarna slaapt hij altijd (nu ook)

Hij lijkt meer op jaloezie. De hele dag alleen met mij en dan opeens is er iemand bij.
En hond is een hond en geen volwaardig gezinslid. In een roedel eten de belangrijkste dieren het eerst, de laagste in rang eet het laatst. In een gezin is de hond de laagste in rang.

De hond eet als de mensen klaar zijn.
De hond stapt pas over de drempel als de mensen binnen zijn.
De hond zit op de grond of in zijn mand maar nooit op de bank want die is voor de mensen.

Zo doet een vriendin van mij dat een zij heeft de meest opgevoede hond(en) die ik ooit ontmoet heb. De enige honden waar ik nooit moeite mee heb.
Alle reacties Link kopieren
desyyyy schreef:
18-02-2019 15:43
Hij heeft een mand maar daar zit hij nooit in. Ook ligt daar geen kussen in want er zijn al tientallen kussens kapot gegaan binnen een paar minuten.

Mijn vriend geeft een aantal minuten aandacht als hij komt, daarna gaan we eten.

Laat vriend iets meer tijd nemen. Het is gewoon niet leuk als je de hele dag op de baas hebt gewacht en hij dan vrijwel meteen aandacht voor eten heeft i.p.v. voor jou.

Overdag wandel ik vaak, niet te vaak. Daarna slaapt hij altijd (nu ook)

Dan zou je voortaan vlak voor het eten even kunnen gaan wandelen, zodat de hond dan gaat slapen. Als jouw vriend een blokje om gaat terwijl jij het eten af maakt, dan sla je twee vliegen in 1 klap.

Hij lijkt meer op jaloezie. De hele dag alleen met mij en dan opeens is er iemand bij.
desyyyy schreef:
18-02-2019 15:43
Hij heeft een mand maar daar zit hij nooit in. Ook ligt daar geen kussen in want er zijn al tientallen kussens kapot gegaan binnen een paar minuten.

Mijn vriend geeft een aantal minuten aandacht als hij komt, daarna gaan we eten.

Overdag wandel ik vaak, niet te vaak. Daarna slaapt hij altijd (nu ook)

Hij lijkt meer op jaloezie. De hele dag alleen met mij en dan opeens is er iemand bij.

Dat laatste is onzin. Honden zijn roedeldieren. Eerder zal hij superblij zijn als je vriend thuiskomt, want dan is de "roedel" compleet.

Wat je vriend zou kunnen proberen, is hem pas aandacht geven als hij rustig is. Dan leert hij, dat aandacht een beloning is voor rustig gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
18-02-2019 15:44
En hond is een hond en geen volwaardig gezinslid. In een roedel eten de belangrijkste dieren het eerst, de laagste in rang eet het laatst. In een gezin is de hond de laagste in rang.

De hond eet als de mensen klaar zijn.
De hond stapt pas over de drempel als de mensen binnen zijn.
De hond zit op de grond of in zijn mand maar nooit op de bank want die is voor de mensen.

Zo doet een vriendin van mij dat een zij heeft de meest opgevoede hond(en) die ik ooit ontmoet heb. De enige honden waar ik nooit moeite mee heb.
Toch is haar opvoeding gebaseerd op theorieen die al lang achterhaald zijn. Deze “roedelleider altijd eerst” is gebaseerd op een onderzoek onder wolven. Ten eerste zijn honden geen wolven maar al jaren gedomesticeerd. En ten tweede bleek uit later onderzoek dat de onderzoekers dit verkeerd hadden gezien. De roedelleider eet namelijk alleen als eerste in tijden van enorme schaarste. In normale tijden, eet ieder die trek heeft. En idem met dat “vooruit lopen”; de roedelleider loopt juist achter de troepen aan bij de wolven.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
18-02-2019 15:48
Dat laatste is onzin. Honden zijn roedeldieren. Eerder zal hij superblij zijn als je vriend thuiskomt, want dan is de "roedel" compleet.

Wat je vriend zou kunnen proberen, is hem pas aandacht geven als hij rustig is. Dan leert hij, dat aandacht een beloning is voor rustig gedrag.
Nou, hoeft geen onzin te zijn. En wellicht toevallig, maar kennissen van mij hebben ook een teckel, zo'n ruwharige, maar die is zeker wel jaloers op de partner van de vrouw. Hij kan haar nog geen kus geven, of hond hangt in zijn broekspijp. En niet om te spelen. En dit is maar één voorbeeld. Dus ik denk best dat ook een hond jaloers kan zijn.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
18-02-2019 15:48
Wat je vriend zou kunnen proberen, is hem pas aandacht geven als hij rustig is. Dan leert hij, dat aandacht een beloning is voor rustig gedrag.
Geen aandacht geven als je broek in stukken wordt gescheurd en je enkels op worden gevreten, lijkt me niet zo handig.
Andersom schreef:
18-02-2019 15:44
En hond is een hond en geen volwaardig gezinslid. In een roedel eten de belangrijkste dieren het eerst, de laagste in rang eet het laatst. In een gezin is de hond de laagste in rang.

De hond eet als de mensen klaar zijn.
De hond stapt pas over de drempel als de mensen binnen zijn.
De hond zit op de grond of in zijn mand maar nooit op de bank want die is voor de mensen.

Zo doet een vriendin van mij dat een zij heeft de meest opgevoede hond(en) die ik ooit ontmoet heb. De enige honden waar ik nooit moeite mee heb.

Hier precies andersom, maar toch een gemakkelijke, relaxte hond. Het zegt niet zoveel, als ze maar duidelijk weten waar ze aan toe zijn en wat echt niet mag.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
18-02-2019 15:52
Nou, hoeft geen onzin te zijn. En wellicht toevallig, maar kennissen van mij hebben ook een teckel, zo'n ruwharige, maar die is zeker wel jaloers op de partner van de vrouw. Hij kan haar nog geen kus geven, of hond hangt in zijn broekspijp. En niet om te spelen. En dit is maar één voorbeeld. Dus ik denk best dat ook een hond jaloers kan zijn.
Je ziet dit gedrag bij honden die jaloers zijn, honden die geen aandacht krijgen als ze die wel willen hebben, en honden die te beschermend zijn. Wat er hier aan de orde is, kunnen we slecht beoordelen vanachter het scherm. Maar ik zet mijn geld in op “ik wil aandacht want ik heb je de hele dag niet gezien”.
Nummer*Zoveel schreef:
18-02-2019 15:53
Geen aandacht geven als je broek in stukken wordt gescheurd en je enkels op worden gevreten, lijkt me niet zo handig.

Ik bedoelde als vriend thuiskomt. Dat hij niet gelijk heel druk en wild met de hond gaat spelen, maar even wacht tot de hond rustig is en dan pas aandacht geeft.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-02-2019 15:55
Je ziet dit gedrag bij honden die jaloers zijn, honden die geen aandacht krijgen als ze die wel willen hebben, en honden die te beschermend zijn. Wat er hier aan de orde is, kunnen we slecht beoordelen vanachter het scherm. Maar ik zet mijn geld in op “ik wil aandacht want ik heb je de hele dag niet gezien”.
Ik ben het met je eens. Klinkt als te weinig aandacht. Hoewel een combi misschien ook mogelijk is?
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Andersom schreef:
18-02-2019 15:44
En hond is een hond en geen volwaardig gezinslid. In een roedel eten de belangrijkste dieren het eerst, de laagste in rang eet het laatst. In een gezin is de hond de laagste in rang.

De hond eet als de mensen klaar zijn.
De hond stapt pas over de drempel als de mensen binnen zijn.
De hond zit op de grond of in zijn mand maar nooit op de bank want die is voor de mensen.

Zo doet een vriendin van mij dat een zij heeft de meest opgevoede hond(en) die ik ooit ontmoet heb. De enige honden waar ik nooit moeite mee heb.

Gelukkig is jouw vriendin niet de norm. En jullie beiden geen kynologische achtergrond vermoed ik? Achterhaalde kletskoek namelijk wat je hier opschrijft.
MockTurtle schreef:
18-02-2019 15:52
Nou, hoeft geen onzin te zijn. En wellicht toevallig, maar kennissen van mij hebben ook een teckel, zo'n ruwharige, maar die is zeker wel jaloers op de partner van de vrouw. Hij kan haar nog geen kus geven, of hond hangt in zijn broekspijp. En niet om te spelen. En dit is maar één voorbeeld. Dus ik denk best dat ook een hond jaloers kan zijn.

Ik heb het idee dat er toch wat fout zit als een hond jaloers gedrag vertoont. Ik heb verschillende teckels van heel nabij meegemaakt maar die waren zeker niet jaloers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven