Huisarts?

19-02-2019 15:28 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Weet niet zo goed waar ik dit kan vragen en durf/kan niet echt terecht bij familie/vrienden, dus daarom vraag ik het jullie!

Ben 21 jaar en kamp met sombere en lege gevoelens. Ik voel me wanhopig en angstig voor de toekomst en heb gewoon weg geen zin meer in mijn studie, hobby’s of gewoon mezelf. Ik moet soms zomaar huilen en voel me diep ongelukkig. Heb het gevoel dat het niet echt goed met mij gaat komen en ben compleet de weg kwijt. Ik kan wel soort van pin pointen waar dit aan ligt, maar daadwerkelijk iets mee kunnen doen en iets aan kúnnen doen is moeilijk. Het zijn mijn gedachtes en gevoelens en dat ik er vaak alleen voor sta dat het moeilijk maakt.

Ik wil graag professionele hulp, maar zelf naar een psycholoog of therapeut kan ik gewoon weg niet betalen. En via de zorgverzekering moet ik dus eerst door een huisarts doorverwezen worden en de redenen mogen bv depressie/angststoornissen zijn. Ik denk dat ik geen depressie heb, omdat er toch dingen in mijn leven afspelen waardoor ik me zo kan voelen. Dus ik weet niet of ik dan door een huisarts doorverwezen kan worden? Hebben jullie daar ervaringen mee?

Misschien denken jullie wel dat ik gewoon langs de huisarts moet, maar vind het ontzettend moeilijk om met dit bij de arts aan te komen. Dacht vraag even aan jullie of jullie hier toevallig ervaring mee hebben..

Thanks alvast!
Alle reacties Link kopieren
Ja, toch echt even langs de huisarts gaan. Die ziet regelmatig patiënten met jouw vraag en zal dat echt niet gek vinden. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je wel en niet. Je wil hulp maar vindt naar de huisarts stappen ontzettend moeilijk? is dat omdat je die kent en er dit verhaal moet gaan doen? Want ook aan een andere hulpverlener zal je toch openheid van zaken moeten geven om geholpen te kunnen worden.
Dus toch maar de stoute schoenen aantrekken en naar de huisarts gaan met je verhaal. Dan verwijst hij je door en wordt je therapie gewoon vergoed.
Sterkte en hoe sneller je de eerste stap zet, hoe beter je geholpen kan worden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Quarter life crisis al eens opgezocht?
En ga langs de huisarts, die heeft vaak een PO, praktijkondersteuner waar je voor een aantal gesprekken langs kunt gaan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
@oudblond

Naja ik vind het moeilijk omdat mijn huisarts tevens de huisarts van heel mijn familie is, maar dat is kleine reden. Ik denk dat ik het moeilijk vind omdat ik steeds denk dat ik mij erover heen moet zetten en niet zo aan te stellen. Maar ondertussen ziet alles er zo hopeloos uit, ben heel erg in de war
Alle reacties Link kopieren
@doreia*

Nee nooit eerder van gehoord, ga het even opzoeken thanks!
Alle reacties Link kopieren
Zoals hier boven al staat de huisarts heeft een praktijkondersteuner die zit bij de verzekering inbegrepen en hoef je niet voor te betalen.
Mocht je wel hulp nodig hebben, de wachtlijsten zijn lang.
Alle reacties Link kopieren
Voor de huisarts is dit dagelijks werk, ga erheen, het is de eerst stap op weg naar een beter leven. De Praktijkondersteuner van de huisarts kan ogelijk iets voor je betekenen.
Alle reacties Link kopieren
seayousoon schreef:
19-02-2019 15:34
@oudblond

Naja ik vind het moeilijk omdat mijn huisarts tevens de huisarts van heel mijn familie is, maar dat is kleine reden. Ik denk dat ik het moeilijk vind omdat ik steeds denk dat ik mij erover heen moet zetten en niet zo aan te stellen. Maar ondertussen ziet alles er zo hopeloos uit, ben heel erg in de war
Ik begrijp het wel. Maar die arts heeft natuurlijk gewoon beroepsgeheim want jij bent meerderjarig. Wat hier ook geopperd werd is ook een goede: ja kan via de assistente (althans dat kan bij mijn praktijk) ook een afspraak met de praktijkondersteuner vragen. Ik hoefde daarvoor niet eerst een afspraak met de arts te maken. Ik worstelde met een kwestie en in een paar gesprekken met de praktijkondersteuner had ik alles helderder en kon ik weer stappen nemen.
Succes en sterkte.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
seayousoon schreef:
19-02-2019 15:34
@oudblond

Naja ik vind het moeilijk omdat mijn huisarts tevens de huisarts van heel mijn familie is, maar dat is kleine reden. Ik denk dat ik het moeilijk vind omdat ik steeds denk dat ik mij erover heen moet zetten en niet zo aan te stellen. Maar ondertussen ziet alles er zo hopeloos uit, ben heel erg in de war
Die huisarts wordt daar niet anders van dat jij familie bent van een heel aantal andere patiënten uit zijn praktijk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Als je studeert kun je de studentenpsycholoog in overweging nemen.

Als je het eng vindt om te verwoorden wat je voelt, kun je een spiekbriefje maken dat je opleest bij de huisarts/studentenpsycholoog, of je kunt het overhandigen als je dichtklapt.

Sterkte.
anoniem_6407abae851fb wijzigde dit bericht op 19-02-2019 15:47
3.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De huisarts is juist een goede, laagdrempelige eerste stap om te zetten. Zeker doen dus. Met je huisarts kun je juist ook samen bespreken wat jij en hij/zij een goede volgende stap vinden. Dus je zit niet meteen ergens aan vast. Het is in eerste instantie maar 10 minuutjes, dus zelfs als je het helemaal niks vindt, is het zo weer voorbij. Maar hopelijk helpt het om daar je hart te luchten en een plan te maken.

En waarschijnlijk weet je dit wel, maar de huisarts zal nooit iets over jou aan je familieleden vertellen.
seayousoon schreef:
19-02-2019 15:34
@oudblond

Naja ik vind het moeilijk omdat mijn huisarts tevens de huisarts van heel mijn familie is, maar dat is kleine reden. Ik denk dat ik het moeilijk vind omdat ik steeds denk dat ik mij erover heen moet zetten en niet zo aan te stellen. Maar ondertussen ziet alles er zo hopeloos uit, ben heel erg in de war
Je hoeft je niet te verantwoorden; als jij je eroverheen probeert te zetten, maar het lukt niet dan ben je geen aansteller.
Alle reacties Link kopieren
@oudblond
Dat is inderdaad een goede! Lijkt me ook fijner inderdaad

@zarazara
Ook een goede! Wilde sowieso contact opnemen met mijn studiebegeleider omdat dit hele gedoe mijn studie verpest dus miss kan ik daar ook terecht! Bedankt!

@stokbootje
Dankjewel! Dat is inderdaad zo.. en ik ben mij er van bewust dat ze niks mogen zeggen, ik denk dat het eerder schaamte of iets is geen idee.
Alle reacties Link kopieren
De huisarts (en medewerkers) hebben een geheimhoudingsplicht, ze mogen helemaal niets over jou zeggen tegen je familieleden. En andersom.

Maak een afspraak bij de huisarts en vertel wat je hierboven geschreven hebt. De huisarts kan dan beoordelen wat voor jou de beste weg is.

Heb je ook met een studiebegeleider of studentenpsycholoog gesproken? Ook op universiteiten en hoge scholen zijn er mensen waar je met deze problemen naar toe kunt gaan.

Hoe dan ook, het lijkt me verstandig dat je hulp gaat zoeken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
@seayousoon...
weet dat heel veel mensen tussen de 15 en 25 last hebben van stress en depressies..
daar zit wat dat betreft echt een piek..

stap naar de huisarts toe en laat je helpen...
Jouw verhaal doet me denken aan mijn nichtje die heeft hier 10 weken tijdens haar depressie in huis gewoond die was dusdanig depressief dat ze van de eerste 4 weken niks weet..

het is zaak hoe eerder hoe beter wat betreft hulpvragen
heeeel veeel sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. De huisarts kijkt dan samen met jou welke hulp voor jou geschikt is. In veel gevallen kun je met een praktijkondersteuner praten. Dit wordt vergoed vanuit je basisverzekering en hij/zij kan je vaak al heel goed op weg helpen en kan ook adviseren over verdere hulp. Met een verwijzing van de huisarts kom je in aanmerking voor vergoede psychische basiszorg. De wachttijden zijn helaas wel zo'n 3 maanden gemiddeld.. maar tot die tijd kun je vaak met een praktijkondersteuner praten. Gewoon doen! Een huisarts ziet mensen als jij heeeel erg vaak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven