Vrouwen met autisme?

25-02-2019 11:25 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier vrouwen met autisme?

Ik ben momenteel 23 en zit al een aantal jaren met mezelf in de knoop. Om hier maar niet een heel betoog van te maken, kortgezegd worstel ik heel erg met: prikkelgevoelig, kan niet tegen omgevingsgeluiden (met de trein reizen is een hel), probeer sociale situaties te vermijden, vind het moeilijk om mensen te troosten, kan werk niet uit handen geven, werk alleen goed onder structuur, bang voor veranderingen, schrikachtig, ik word ontzettend snel emotioneel, veel angsten, werk kan obsessief worden; en het meest vervelende, ik heb nog nooit een relatie gehad.

Vooral dat laatste vind ik ontzettend vervelend. Ik ben 23, al mijn vriendinnen en vrienden hebben een relatie en mij lukt het gewoon niet. Genoeg mannen die ik tegenkom, maar ik durf gewoon niet close met iemand te worden.

Ik merkte het vooral tijdens mijn HBO afstudeerstage afgelopen half jaar. Ik liep stage op een kantoor en het was zo ontzettend vermoeiend. Als ik een collega iets wilde vragen, moest ik het gesprek eerst voorbereiden in m'n hoofd. Ik durfde niet naar het toilet als er iemand bij het koffiezetapparaat stond want dan moet je 'hoi' zeggen of iets dergelijks. Je kon iedereen horen ademen, hoesten, snottern. Het slaat nergens op nu ik eraan terugdenk, haha.

Een vriend van mij is autistisch en herkent wel veel van wat ik zeg. Nu weet ik alleen niet hoe nu verder? Is dit iets wat je bij de huisarts kunt aangeven? Moet je dan naar een psycholoog?
Ik kwam er pas op m'n 48e achter, dankzij mijn psycholoog.
Als je op een of andere manier benefits wil voor je aandoening heb je in elk geval wel 'n officiele diagnose nodig.
Alle reacties Link kopieren
[...] hoe was je als kind?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-02-2019 12:07
Reden: Diagnose stellen
39.13% gewijzigd
ella70 schreef:
25-02-2019 11:33
[...] ,hoe was je als kind?
Knap, zo snel al een diagnose. Die professionals kunnen er wel mee ophouden denk ik.

TO, als je tegen bepaalde zaken aanloopt, is de huisarts meestal de eerste waar je kan aankloppen. Die kan je zo nodig doorverwijzen naar bijvoorbeeld een praktijkondersteuner of psycholoog. Wat jij beschrijft kan ook echt wel wat anders zijn dan autisme.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-02-2019 12:07
Reden: Diagnose stellen
2.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad naar een psycholoog, op doorverwijzing van de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen moet je helemaal niks. Jij kunt ervoor kiezen om wel of niet naar een psycholoog of psychiater te willen. Je krijgt dan eventueel een label. Als dat voor jou belangrijk is dan kan dat uiteraard.

Maar dat label gaat je geen relatie bezorgen. En het zorgt er ook niet voor dat je anderen niet hoort niezen, ademen, hoesten of snotteren.
Als jij jezelf kunt helpen, door bijvoorbeeld te investeren in een goede koptelefoon als je met de trein moet, een baan te zoeken waarin je (wat meer) alleen werkt of een aantal vaste collega´s hebt, kom je ook al een heel eind.

Je hebt wel vriendinnen. Dus ergens gaat er ook wel iets gewoon goed. Hoe ongelukkig ben je eigenlijk met de situatie? Want als het puur om een relatie gaat, onthoud dan dat er heus meer mensen zijn die pas op latere leeftijd iemand vinden die ze de moeite waard vinden.

En dan schrijf je nog over een aantal dingen die voor veel meer mensen gelden. Anderen troosten bijvoorbeeld. Ik ben absoluut een topper op dat gebied. Vinden anderen. Het enige dat ik doe is mijn schouder aanbieden om op uit te huilen. Maar dat kan ik ook pas sinds mijn vader overleed. En toen was ik toch al ruim in de 30.
Bang voor veranderingen zijn de meeste mensen. We zijn gewoontedieren (de meesten van ons, uitzonderingen heb je altijd). En werk uit handen geven kunnen er ook maar weinig.

Dus in die zin lees ik niet veel echt abnormale dingen. Maar goed, wat kan het jou schelen. Maak gewoon eens een afspraak met iemand van maatschappelijk werk. Of inderdaad met een psycholoog. En blijkt er toch iets aparts uit te komen, dan kunnen zij je ook wat tips geven hoe je er het beste mee om kunt gaan.

Contact vermijden is in elk geval niet de beste oplossing, want dan ga je echt nooit iemand leren kennen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Als je vermoedt dat er sprake is van autisme kun je via je huisarts om een doorverwijzing vragen naar een instantie die je officieel kan onderzoeken.

De wachtlijsten zijn over het algemeen behoorlijk lang, hou daar wel vast rekening mee.

Ik kreeg mijn diagnose net voor mijn 30e.
Zeker als je tegen dingen aan loopt kan het handig zijn je te laten onderzoeken.
Zo slik ik momenteel een lage dosis AD die erg goed helpt tegen mijn angsten. Nu nog werken aan de prikkelgevoeligheid :-)
Als je niet met de trein/OV wil, haal je rijbewijs en schaf 'n auto aan. Dan zit je in elk geval lekker in je eigen bubbel zonder dat andere mensen op je lip zitten.

Dankzij een aanbeveling van mijn psych kon ik de aanschaf van mijn noise cancelling koptelefoon van de belasting aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
psyche/autisme-wie-ook-deel-4/list_messages/417545/45

Dat topic ligt momenteel een beetje stil, maar ja, er zijn dus vrouwen met autisme hier op het forum.

Als je het wilt laten uitzoeken moet je je door de huisarts laten verwijzen naar iemand die die diagnose kan stellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
maak eens een afspraak bij de huisarts, deze kan je verder helpen.

het maakt niet zo veel uit welk labeltje je eraan wilt hangen. Belangrijk is dat je leert hoe je hier beter mee om kan gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wel eerst naar de huisarts dus, dankjewel. :)

En misschien is het inderaad wel heel wat anders hoor, dit is gewoon waar ik veel overeenkomsten mee zag. Ik wil het graag achterhalen zodat ik duidelijkheid heb en weet hoe ik eraan moet werken. Niet om het als excuus te gebruiken of als smoesje, zeker niet.

Eerst had ik er ook niet heel erg last van, maar tijdens mij stage bleef ik regelmatig een dag ziek thuis omdat het gewoon mentaal niet aan kon om er weer heen te gaan, terwijl het echt geen vervelende stageplek was. Vooral als ik het vergelijk met mijn bijbaan in een dierenasiel waar ik gewoon heerlijk in m'n eentje een kattenverblijf schoonmaak zonder andere mensen en gezeur aan m'n kop. Maar mijn toekomst ligt 99% zeker wel in een kantoorbaan, dus daar moet toch wat aan gebeuren haha.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-02-2019 11:41
Als je niet met de trein/OV wil, haal je rijbewijs en schaf 'n auto aan. Dan zit je in elk geval lekker in je eigen bubbel zonder dat andere mensen op je lip zitten.

Dankzij een aanbeveling van mijn psych kon ik de aanschaf van mijn noise cancelling koptelefoon van de belasting aftrekken.
Haha ik heb een auto! En ik reis inderdaad ook veel liever met de auto. Momenteel moet ik voor 6 maanden naar Saxion in Enschede voor de opleiding en dan is de trein gewoon veel efficiënter/goedkoper. Als het kan probeer ik inderdaad de auto te nemen. Een noise cancelling koptelefoon is wel een goede trouwens! Ik heb nu een 'gewone' koptelefoon.
Hier ook een vrouw met HSP en autisme. Ben nu 52 en heb jaren geworsteld met het anders zijn. Heb een burn out gehad en toen dacht de psycholoog aan autisme en heeft me doorgestuurd.

Die stempel zegt me niets maar door lezen en deel te nemen aan een gespreksgroep ben ik het beter gaan begrijpen en vooral accepteren. Er moet niets en iedereen is uniek en mooi. Na jaren worstelen met het keurslijf en ideaal plaatje wat iedereen maar van je verwacht ben ik nu een eigen bedrijf. Bij een baas dat ging niet echt vanwege het stempeltje. Een relatie is gelukt omdat ik een man vond die mij vrij laat en mij ook de rust gunt die ik nodig heb. Ik ben snel overprikkeld en dit werkt voor mij het beste.

Zoek uit waar je je prettig bij voelt en wat voor jou werkt en accepteer vooral dat je zo bent. Je bent net zo mooi en evenveel waard als elk ander. Laat je niet aanpraten wat wel en niet hoort. Als je zo ver bent dan komt er vanzelf van alles op je pad.
De klachten die je noemt kunnen zo veel verschillende oorzaken hebben; zelf ben ik bvb veel minder prikkelgevoelig sinds ik schildkliermedicatie slik.
Hormonen kunnen veel verschil maken.
Maar vitaminegebrek zou ook een oorzaak kunnen zijn bijvoorbeeld.
Daarom naar de huisarts om eerst dat soort dingen te laten controleren.
Alle reacties Link kopieren
ik zeg alleen dat het er op lijkt en ik zou zeker laten onderzoeken.,Overigens heb ik veel ervaring met autisme .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een paar weken de diagnose. En achteraf verklaart het zoveel, mijn problemen met sociale contacten, prikkelgevoeligheid, extreem gevoelig voor stress en nu in een derde burn out.
Aanleiding voor mij om me te laten testen was de diagnose van mijn zoon, toen ben ik gaan lezen...
Ik ben nu 44 en wou dat ik het jaren eerder had geweten, dat had een hoop stress en gepieker gescheeld. Jij bent 23, als je wilt kijken waar bepaald gedrag van jezelf vandaan komt, doen! Het hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar wat er ook uitkomt, aan jezelf werken levert altijd wat op.
Onderschat het onderzoekstraject niet, ik vond het heel zwaar en was er obsessief mee bezig toen ik eenmaal begon.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik ook autistisch.
Eerst dacht ik dat ik extreem introvert ben, maar naar het lezen van wat artikelen over autisme kwam ik veel dingen tegen die ik ook heb.
Ik heb ook een online test gedaan en scorde heel hoog.
Ook ik ben 23, nog nooit een vriend gehad.
Alle reacties Link kopieren
ella70 schreef:
25-02-2019 12:46
ik zeg alleen dat het er op lijkt en ik zou zeker laten onderzoeken.,Overigens heb ik veel ervaring met autisme .
Dan zou je juist moeten weten dat je op basis van zo'n summiere OP niks zinnigs kunt zeggen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Tuttebelle schreef:
25-02-2019 15:29
Misschien ben ik ook autistisch.

Ook ik ben 23, nog nooit een vriend gehad.
Op je 23e nooit een vriend gehad is helemaal niet raar. Je bent lang niet de enige en heeft niets met wel of niet autistisch te maken.

Tegenwoordig denkt men al snel dat men mogelijk autistisch is. Maar er zijn ook andere stoornissen die er op lijken en je kunt gewoon autistische karakterkenmerken hebben, terwijl je dus niet autistisch bent. Dit laten onderzoeken heeft zijn voor- en nadelen. Je krijgt dan wel of geen etiket, maar de vraag is of je daar gelukkiger van wordt. Dat zal van persoon tot persoon verschillen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven