Terugvalletje. Wat is wijsheid

26-02-2019 15:49 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik ben bekend met angstklachten in het verleden. Ik slik hier nu nog wat lichte medicatie voor. Ik ben verder niet meer onder behandeling. Het is ook echt iets van 4 jaar geleden voor de laatste keer dat het speelde. Nu merk ik dus dat ik weer steeds vaker paniekgevoelens heb die ik wel kan ombuigen maar het kost wel moeite.
Ik zit te twijfelen of ik naar de ha zal stappen om mijn medicatie op te hogen maar misschien zijn er andere tips om dit weer te keren. Dus tips en vragen zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
gewoon even naar de huisarts
Huisarts
Alle reacties Link kopieren
Huisarts. Hoe eerder je er bij bent, hoe beter het is. Wel super goed dat het je nog lukt om de angstige gevoelens om te buigen! Dus liever nu even hulp nu het je nog lukt, dan dat het straks niet meer lukt!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Huisarts.

Je kunt daar ook vragen om een afspraak met de poh, dan kun je wat hulp krijgen met het ombuigen van die gedachtes.
dianaf schreef:
26-02-2019 16:06
Huisarts. Hoe eerder je er bij bent, hoe beter het is. Wel super goed dat het je nog lukt om de angstige gevoelens om te buigen! Dus liever nu even hulp nu het je nog lukt, dan dat het straks niet meer lukt!
+1
Alle reacties Link kopieren
Wat voor mij helpt, is briefjes voor jezelf schrijven op een moment dat het goed gaat. Daarop schrijf je korte statements die jij zelf behulpzaam vindt. Dingen zoals "Je voelt nu paniek. Dat is slechts een gevoel. Je bent feitelijk veilig." Of "Het komt wel goed. Dit angstige gevoel zakt vanzelf weer". En dan leg je die briefjes in het zicht.

Maar even naar de huisarts kan geen kwaad. Niet perse met de insteek om je medicijnen te verhogen, maar gewoon even om aan te geven dat dit speelt en zijn advies te vragen.
Kennis is macht.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips! Lynn, ik zeg op die momenten inderdaad allemaal helpende dingen tegen mezelf. Dat helpt dan net tegen de groter wordende paniek maar niet voldoende naar mijn zin.
Misschien is de ha inderdaad even een goede stap al sta ik daar niet om te springen 😉

Dinaf, ik kan me wel vinden in wat je zegt. Ik heb geen zin dat dit zich weer gaat uitbreiden!

Vanavond met mijn man maar even over hebben.
Ben je misschien moe of overwerkt? Dat kan een trigger zijn, en een teken dat je wat gas terug moet nemen. Dat is iets waar een POH je goed mee kan helpen.

(Dit is wel een beetje gissen hoor, want ik ken je angstklachten niet.)
Alle reacties Link kopieren
Nou moe wel. En mijn zoontje zit net op school en ik merk dat ik moet wennen aan het omgaan met de ouders op het schoolplein. Ik ken er een paar maar die staan allemaal als een kliekje bij elkaar en ik voel me dan niet zeker genoeg om erbij te staan. Sowieso heb ik nu de angst om (daar) onderuit te gaan dus sta ik liever op een rustig plekje. Maar ik kom 1 van de ouders net tegen op de ouderavond en zeg gedag en dan krijg ik zo’n gedag terug met een dubbele lading van wat ik voel dan en dan voel ik me gelijk zo rot en onzeker. Terwijl ik daar helemaal geen zin in heb. Ik sta gewoon op het moment echt niet in mijn kracht.
En daar baal ik van en het maakt me verdrietig. En eigenlijk zijn het neuzeldingen maar ja, het houdt me wel bezig. Ik ben dus angstig, gevoelig en onzeker op het moment 🙁
Alle reacties Link kopieren
Maar die POH-er klinkt mij goed in de oren. Hebben ze die bij elke ha?
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is wel!
Alle reacties Link kopieren
Elmie schreef:
26-02-2019 19:13
Nou moe wel. En mijn zoontje zit net op school en ik merk dat ik moet wennen aan het omgaan met de ouders op het schoolplein. Ik ken er een paar maar die staan allemaal als een kliekje bij elkaar en ik voel me dan niet zeker genoeg om erbij te staan. Sowieso heb ik nu de angst om (daar) onderuit te gaan dus sta ik liever op een rustig plekje. Maar ik kom 1 van de ouders net tegen op de ouderavond en zeg gedag en dan krijg ik zo’n gedag terug met een dubbele lading van wat ik voel dan en dan voel ik me gelijk zo rot en onzeker. Terwijl ik daar helemaal geen zin in heb. Ik sta gewoon op het moment echt niet in mijn kracht.
En daar baal ik van en het maakt me verdrietig. En eigenlijk zijn het neuzeldingen maar ja, het houdt me wel bezig. Ik ben dus angstig, gevoelig en onzeker op het moment 🙁
Is allemaal projectie van hoe jij je voelt op anderen; er zijn geen bewijzen voor een 'dubbele lading'. Je hoofd maakt er een verhaal bij.
Dat komt omdat je nog niet in je "waardigheid" staat als je op school rondloopt. Probeer in je waardigheid te staan, dan maakt het niet uit wat anderen vinden en doen. Jij weet wat je waard bent.
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe Lente, bedankt voor je reactie. Ik ben me ervan bewust dat ik invul en dat dit zeker niet hoeft te kloppen. Feit blijft inderdaad dat ik er wel last van heb en dat als ik in mijn kracht sta, het veel beter zal gaan!
Ik heb gisteren met mijn man mijn hart gelucht en net een afspraak bij de ha gemaakt. Ik merk dat dat mij al een beetje oplucht 😃
Alle reacties Link kopieren
Elmie schreef:
27-02-2019 08:43
Een nieuwe Lente, bedankt voor je reactie. Ik ben me ervan bewust dat ik invul en dat dit zeker niet hoeft te kloppen. Feit blijft inderdaad dat ik er wel last van heb en dat als ik in mijn kracht sta, het veel beter zal gaan!
Ik heb gisteren met mijn man mijn hart gelucht en net een afspraak bij de ha gemaakt. Ik merk dat dat mij al een beetje oplucht 😃
Goed dat je de afspraak hebt gemaakt! Wie weet is het gewoon met een paar gesprekken bij de poh op te lossen. Onderhoudsbeurt ;-)
Alle reacties Link kopieren
Dat zou mooi zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens vrijdag een afspraak. Vandaag kon ik niet en morgen is mijn huisarts er niet.
Toeval of niet maar ik stond vandaag al iets rustiger op het schoolplein. Goh, praten helpt echt 😉
Alle reacties Link kopieren
Wat super fijn voor je dat je met je man zo goed kan praten.
Goed dat je een afspraak voor morgen hebt gemaakt.
Misschien is 1 of 2 sessies bij een goede coach al genoeg om je weer in je kracht te laten staan waardoor je je niet meer zo onzeker voelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug van de huisarts. Hij vond het op dit moment nog niet nodig om mijn medicijnen op te hogen of aan te vullen. Wel ga ik inderdaad met de praktijkondersteuner praten. Ik kan daar (pas) 19 maart terecht. Hopen dat het tot die tijd niet erger wordt.
Ik ben inderdaad super blij dat mijn man en ik zo goed kunnen praten. Op dit soort momenten voel ik weer even extra hoeveel ik van hem houd 🥰
Alle reacties Link kopieren
Wat je vast zou kunnen doen is starten met een wit-boek.
Dat is een schriftje of boekje, waar je elke dag inschrijft waar je tevreden over was, of wat je vond dat goed gaat (en wat dat over jou zegt), of een moment waarop je even hebt kunnen genieten. Bijvoorbeeld elke dag 3 dingen.

Als je daar een gewoonte van maakt, dan zul je merken dat je door de dag heen je focus wat meer verschuift naar positieve dingen. Want die zijn er ook. Alleen als je een periode wat onzekerder, of angstiger bent, dan zoekt je brein automatisch naar zaken die dat versterken. Raar, maar waar.
Dus het trainen van jezelf in het zoeken naar positieve dingen kan echt helpen.

Wat je nu schrijft over dat je zo fijn hebt gepraat met je man, en je realiseert hoeveel je van hem houdt. Prachtig dat je je daar bewust van bent!
En dat je de stap naar de huisarts hebt gezet. Mooi, want dan zorg je goed voor jezelf.
En dat je uit jezelf hoi hebt gezegd tegen die moeder, ook al ben je wat onzeker daarin.
Etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede tip Helena! Dat ga ik uitproberen 👍
Het klopt inderdaad wel dat de focus nu dan snel naar de mindere kanten gaat en daar baal ik dan weer van en zo kom je vanzelf in een neerwaartse spiraal. Apart toch soms hoe krachtig je gedachten kunnen zijn! Dus dan maar die positieve gedachten benadrukken 😉
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me even heel verdrietig dus dacht, misschien kan ik hier mijn ei even kwijt.
Alles komt er even uit. Mijn zoontje dat 's avonds tig keer lachend uit bed komt en slecht luistert op het moment. Zijn gedrag is wel te verklaren, maar het vreet energie. En dan kom ik net weer op het schoolplein. En voel ik me zo onzeker. Totaal niet in mijn waardigheid zoals een nieuwe lente zei. Ik had zo'n zin in deze nieuwe fase en voel me eigenlijk meestal verdrietig, onzeker en gespannen 😢
Ik vind het wel lastig om aan te geven waar ik mee zit. Dus vraag maar als er dingen onduidelijk zijn! Bedankt voor het luisterend oor!
Alle reacties Link kopieren
Ach meid, wat rot dat je je zo verdrietig voelt!
En zo’n energiek kind dat niet wil slapen is dan echt gekmakend. Want je wil waarschijnlijk moe en verdrietig onder een dekentje op de bank kruipen, en rust aan je kop. Maar ja, dan moet je eerst je zoontje nog in bed zien te krijgen. Ligt hij er inmiddels in? Ik hoop het voor je.
En anders ga je toch lekker naast hem liggen. Lig je toch lekker, snuif je zijn kindergeur op en laat je de boel de boel.

Maar weet je ook wat maakt dat je zo onzeker wordt op het schoolplein? Is het oud zeer, of is er echt nu ook iets aan de hand?

Hier vast een :hug:
Alle reacties Link kopieren
Wat een lieve woorden Helena. Alleen doet al doet mii goed!
Mijn zoontje lag er om half 8 in en bleef in bed. Maar ik had te vroeg gejuicht. Om half 9 stond hij opeens naast me in de keuken. Gisteren heb ik hem zonder aandacht uiteindelijk zover gekregen dat hij in bed bleef dus vandaag weer 20 minuten bezig geweest en toen werd ik ineens heel boos. Ik stond echt te schreeuwen 😟 iets waar ik totaal niet blij mee ben! Toen ik iets rustiger was uitgelegd waarom ik zo boos werd en dat kwam wel aan.
Op het schoolplein is een combi van uit zeer en de omgang met de andere moeders. Ik ben vroeger gepest en sta nu vaak alleen op het schoolplein. Dat brengt mij wel weer een beetje terug naar toen en ik voel er ongemakkelijk door. En verder reageren sommige moeders naar mijn gevoel afwijzend op mijn groet. Zo van, nou ik moet wat zeggen uit beleefheid maar jou wil ik eigenlijk niet groeten. Mijn perceptie hoor maar het voelt niet echt lekker. Mijn man zei het mooi: de sinergie tussen jullie in niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, dat te boos worden is natuurlijk niet fijn, maar als je zelf meteen door hebt dat het niet oké is en je het later weer ‘goed’ kunt maken dan is er toch niks aan de hand?
Als het met mij niet goed gaat, dan voel ik me opeens op alle vlakken falen. Een waardeloze moeder, een suffe saaie vriendin, een onsportieve vreetzak, slecht in mijn werk etc etc. En dan kan ik me overal schuldig over voelen, en dat helpt niks. Bovendien is het wel allemaal erg negatief, dat weet ik wel, maar het voelt zo echt. Bah, vreselijk.

Hoe is het vandaag?

Ik dacht al dat je misschien gepest bent in het verleden. Zoals je beschrijft hoe je op het schoolplein staat, zo ervaren veel mensen dat volgens mij met een pestverleden. Het negatief invullen van wa anderen van je vinden is daar wel een goed voorbeeld van. Maar hé, je bent niet meer dat meisje, je bent volwassen. En als zjj njet normaal doen, dan stikken ze maar. Al is de kans dat ze allemaal zo negatief over je denken natuurlijk hee klein. Die zijn echt niet zo bezig met jou als jij met hen. Probeer je weleens te bedenken wat andere redenen zouden kunnen zijn voor het niet enthousiast begroeten? Bijv. Ze zijn moe, ze hebben net ruzie met hun vent gehad, ze zijn gewoon dodelijk saai en hebben niks te melden, zijn ongesteld, hebben pijn in de rug etc etc. Je weet niet waarom ze zo doen, hè?
En het kan natuurlijk ook nog inderdaad zo zijn dat er inderdaad een verkeerde synergie is (of hoe spel je dat). Maar dan betekent dat dat jij toch maar beter niks van ze kan willen. Want ze passen niet bij jou. Dus wat maakt het dan uit dat ze bot doen?
Nou ja, zomaar wat hersenspinsels...

Ik vond in het begin het schoolplein ook net een middelbare schoolplein. Voelde me hetzelfde, En daarvoor vond ik het speeltuintje in de buurt ook zo.
Maar inmiddels ken ik veel mensen beter door het spelen van de kinderen. En weet ik dus wie ik zelf mag en wie niet. Dus ik ga staan bij wie ik leuk vind. En is er niemand, dan sta ik alleen, prima. Ze komen maar naar mij als ze een prataje willen maken.
Het wordt makkelijker straks echt. Geef het tijd. En blijf gewoon hoi zeggen. Stug volhouden, aan jou zal het niet liggen :rose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven