Onzin of niet?

11-03-2019 13:23 21 berichten
Ik schreef eerder over mijn vliegangst maar eigenlijk is het veel breder. Ik ben vaak bang dat dingen mis gaan en ga dan niet. Bv. Vandaag zou ik naar amsterdam gaan (ongeveer een uur met de trein van waar ik woon) maar door de stormmelding durfde ik niet, bang dat er een boom op het spoor zou vallen en de trein zou stranden of niet meer thuis kunnen komen. Vinden jullie het onzin dat ik niet gegaan ben of wel begrijpelijk? Ik weet niet zo goed meer wat normaal is.
Zo gauw je dagelijkse normale dingen niet gaat doen door angst is het zorgelijk.

Niet met de trein gaan uit angst voor een boom op je hoofd of op het spoor vind ik daar wel onder vallen
Wat kan er gebeuren als de trein niet meer rijdt?
Dan ga je toch met de bus?
Ik vind jouw reactie overtrokken maar het speelt zich af in jouw hoofd dus voor jou is het nu redelijk. Punt is dat het je functioneren en bewegingsvrijheid belemmert. Zodra dat speelt, zou ik daar eerst eens met de huisarts over praten.
Alle reacties Link kopieren
Ja dit is onzin. Okay, ik zou ook niet meer zijn gegaan omdat ik geen zin heb om in de wind en regen rond te lopen. Maar iets niet doen vanuit angst is een flinke beperking op je leven.
En wat dan nog als de trein strandt? Je hebt je geld, sleutels en je mond bij je. Jij komt echt wel weer thuis. Wat dat betreft is zoiets ook prima gereld in Nederland.
Interessante blog. Anna durft niks dus. Naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
En als je dan doordenkt? Dan strand je trein en dan? Hoor jij vaak verhalen van mensen die verhongerd zijn in een gestrande trein in Nederland? Ik niet, dus dan ben je hooguit wat later thuis. Of als het echt echt echt heel erg zou zijn, en je komt vandaag niet meer thuis (maar dat is extreem zeldzaam). Ook dan zijn er hier altijd voorzieningen, worden er hotels geregeld, of iets anders. Dat overleef je ook gewoon zonder al te grote trauma’s.
Dus ja, dit is overdreven ja. Als er een code rood is en sterk geadviseerd wordt thuis te blijven, dan is het verstandig om dat te doen. In dit geval is het je laten laten door angst.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem zit er vaak in dat je niet op jezelf durft te vertrouwen, dat je heus wel een oplossing vindt als er iets gebeurt van het kaliber ‘trein rijdt niet’. En juist door het af en toe mee te maken, ontdek je dat je dan heus wel een oplossing bedenkt, en dat er altijd van alles geregeld wordt in Nederland. En leer je langzamerhand wat meer vertrouwen te hebben dat je dingen heus wel aan kunt. Maar dan moet je dat wel ervaren, dus dingen niet uit de weg gaan.
Toch ga ik mijn best doen wel in het vliegtuig te gaan... als het niet stormt op de dag van vertrek dan.
nausicaa schreef:
11-03-2019 13:33
Het probleem zit er vaak in dat je niet op jezelf durft te vertrouwen, dat je heus wel een oplossing vindt als er iets gebeurt van het kaliber ‘trein rijdt niet’. En juist door het af en toe mee te maken, ontdek je dat je dan heus wel een oplossing bedenkt, en dat er altijd van alles geregeld wordt in Nederland. En leer je langzamerhand wat meer vertrouwen te hebben dat je dingen heus wel aan kunt. Maar dan moet je dat wel ervaren, dus dingen niet uit de weg gaan.
Dat. Ik was vroeger ook voor veel dingen angstiger dan nodig, maar door het te ervaren ontdek je dat veel problemen vanzelf oplossen, en dat er vaak hulp voorhanden is, en dat lang niet alle dingen die mis kunnen gaan zo erg zijn als je denkt. Maar daarvoor moet je het wel dóen.
Iedereen schrijft dat het goed geregeld is in Nederland maar mijn ervaring is wijder: eigenlijk komt het altijd wel goed, waar je ook bent in dit soort gevallen.
Gewoon je verstand blijven gebruiken en een oplossing verzinnen. Ik heb het dan over situaties die objectief niet extreem gevaarlijk zijn, zoals wat harde wind. Ik heb het niet over een orkaan ingaan en er wel op vertrouwen dat het goed komt ;)

Kortom: ja dat lijkt me een overdreven angst en ik zou als ik jou was proberen daar iets aan te doen.
Anna2208 schreef:
11-03-2019 13:41
Toch ga ik mijn best doen wel in het vliegtuig te gaan... als het niet stormt op de dag van vertrek dan.
Als het wel stormt kan je meestal nog steeds vliegen hoor. Als het te gevaarlijk is laten ze het vliegtuig echt niet opstijgen en wordt je vlucht vanzelf gecancelled.
En over die trein: ja, je komt wel thuis. Ik reis al 20 jaar dagelijks met de trein en het is me nog maar twee keer overkomen dat er echt geen treinen meer reden. En toen waren er nog streekbussen waarmee ik thuiskwam.
Vertraging komt vaak voor, vervangende bussen komen voor, maar echt helemaal geen treinen meer is behoorlijk zeldzaam. Het kan lang duren, maar je komt nog wel thuis zolang er geen code rood is.
Alle reacties Link kopieren
Je voelt je nu eenmaal zo, dus onzin is niet het juiste woord. Maar in combinatie met je topic over vliegangst vind ik dat het je leven wel negatief beïnvloedt, terwijl het totaal niet nodig is dat je je zo voelt. Op een dag als vandaag kun je prima met de trein. Er zijn zeker manieren om er vanaf te komen en als ik jou was, zou ik er wel hulp voor zoeken. De kans is er namelijk dat je steeds minder gaat durven.
Alle reacties Link kopieren
Onzin is een negatief onnodig woord. Maar je angst is wel onredelijk ja. Zodra je dingen niet gaat doen vanuit angsten die misschien helemaal niet uitkomen ben je niet goed bezig en lijkt hulp zoeken me verstandig.

Met storm kun je trouwens prima in dat vliegtuig stappen. Het is aan de professionals daar om in te schatten of het risico aanvaardbaar is, anders word je vlucht gecancelled. Hoef jij dus helemaal niet over na te denken (-:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je alles nogal opblaast.
Een blog openen over je vliegreis, echt?

Ik denk in dit geval.. alles wat je aandacht geeft, groeit.

probeer dit nou niet te gaan uitvergroten allemaal, want dan is de kans dat je nog meer niet gaat durven, groot.
Haal een kalmeringstabletje bij de dokter en vlieg gewoon.
Alle reacties Link kopieren
En ja, ik vind het onzin dat je vandaag niet bent gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Code geel is niet zo gevaarlijk. Het is geen orkaan in de caribe. Ik begrijp sowieso niet dat je in NL bang bent dat je niet kan thuis komen. Wat is nou het ergste dat er kan gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
Het zijn irreële gedachtes. Elk mensen denk dit waarschijnlijk wel even, maar daarna neemt het deel van onze hersenen het over die kan beredeneren dat een boom op het spoor lastig is, maar meer ook niet.

Jij blijft malen en je gaat je gedrag veranderen. En daar moet je echt wat aan gaan doen!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-03-2019 13:43
Iedereen schrijft dat het goed geregeld is in Nederland maar mijn ervaring is wijder: eigenlijk komt het altijd wel goed, waar je ook bent in dit soort gevallen.
Gewoon je verstand blijven gebruiken en een oplossing verzinnen. Ik heb het dan over situaties die objectief niet extreem gevaarlijk zijn, zoals wat harde wind. Ik heb het niet over een orkaan ingaan en er wel op vertrouwen dat het goed komt ;)

Kortom: ja dat lijkt me een overdreven angst en ik zou als ik jou was proberen daar iets aan te doen.
Oh ja hoor, buiten Nederland komt het ook meestal wel goed als je geen hele stomme dingen doet (oo en gympjes de mount Everest beklimmen of zo). Maar ik kan me nog voorstellen als je ergens bent waar je de weg niet weet, dingen misgaan, minder goed geregeld zijn én je de taal niet spreekt, het wel even heel naar is. Je overleeft het vast wel, maar je kunt je wel heel rot voelen. Dan kun je misschien beter beginnen met je probleem-oplossend vertrouwen opbouwen op een plek met vervangend busvervoer, waar ze je gewoon verstaan.

Maar inderdaad, ik heb ook wel eens in Bordeaux gestaan met een overboekt en dus vol hotel om elf uur s avonds. Of in Japan waar ik het busstation echt niet kon vinden. En ik ben nog heel :lol:.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven