Help schoonzus..

13-03-2019 20:15 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers..help!

Mijn lieve vriend heeft een broer en schoonzus. Hun hebben al heel lang samen. Echter zijn hun altijd afstandelijk geweest naar mijn vriend. En dus ook zo naar mij nu ik met hem heb. Meerdere pogingen tot sociaal contact gingen stroef en moeizaam dus we hebben het er maar bij gelaten. Jammer maar het is niet anders. Echter..wat meer afstand werkt blijkbaar maar vind t soms best extreem. Soms zo erg dat ik denk jeetje wat heb ik hun ooit misdaan? Ben ik zo erg? Het ging nu best een tijdje goed want ik had het geaccepteerd en wanneer we ze wel zagen leek het goed te gaan (waardoor ik t dan juist verwarrend vind, t gaat toch leuk? Waarom zo afstandelijk). Maar nu is er iemand bij ons overleden. Ben er kapot van dus mijn vriend heeft zn broer ingelicht en ook uitgelegd dat we daarom over paar dagen niet bij een feestje ergens kunnen zijn. En of hij dat dan ook aan zn vriendin wilt doorgeven uiteraard. En blijkbaar heeft mn vriend aangekaart dat mocht ze mij een apje willen sturen dat dat mij wel goed zou doen. Hoeft niet! Maar dat dacht hij.
Mijn vriend vertelde mij dat dus toen hij thuis kwam en vlak erna kreeg ik idd een apje.. maar van zwager. Namens hun gezin. Aan de ene kant denk ik ok dat is lief van hem. Maar nu ik weet dat mijn vriend dat gemeld had, daarbij optellende dat schoonzus altijd n apje stuurde bij bv condoleance, en nu de conclusie dat dan juist zij opeens daar niet meer voor apt en daarbij t contact nihil is maar ik dacht dat t goed zat...
Zit in de knoop met mijzelf. Had mn vriend dat beter niet kunnen zeggen ookal bedoelde hij t alleen maar goed. Kan t zijn dat zij zich wellicht benauwd of gedwongen voelde ofzo?
Ik kan nu moeilijk gaan navragen waarom hij opeens apt wat anders nooit zo is. En waarom zij nu uitgerekend niks stuurt nadat mn vriend juist aangaf dat dat mij juist wel goed zou doen. Onder t nom alle steun of medeleven is welkom.

Ok ik ratel door en omg waar gaat dit over? Ik schaam me dood. Ja ik heb autisme en ja idd wat vind ik al die situaties toch altijd ingewikkeld. Jaag ik mensen weg. Ik denk vaak dat t een combi is. Hun zijn zo extreem op zich zelf..en ik een lkkre autist die zich alles aantrekt.

Please wees niet gemeen. Ik ben oprecht en zit hier heel erg mee. Dit is nl 1 van de vele voorbeelden waar ik tegen aan loop. Hoe kan ik hun loslaten? Niet zoveel waarde hechten aan hun mening acties handelingen etc.

Heel veel liefs marijke
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij komt je gevoel niet door je autisme maar door je onzekerheid. Daar moet je iets aan doen.
Ga terug naar je behandelaar/onderzoeker. Vraag of je een coach kunt krijgen die je wekelijks een uurtje kunt zien om al dit (kleine) leed, kleine hobbels te bespreken en te relativeren.

Wij kunnen allemaal wel zeggen dat je het los moet laten, maar je hebt meer hulp nodig om dat te kunnen doen.

En gecondoleerd :hug:
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met je verlies :hug:

Ik denk dat je het veel te groot maakt.

Vermoedelijk zei zwager tegen schoonzus wat jouw vriend had gezegd, en reageerde zij met “jeetje, als je zoiets hoort dan stuur je toch meteen even een berichtje namens ons gezin en dan ga je niet op mij zitten wachten?!” En vervolgens heeft zwager dat alsnog gedaan.

Of misschien was schoonzus druk/weg en wilde zwager daar zelf niet op wachten en besloot hij meteen wat te sturen.

Er kunnen tal van redenen zijn, die allemaal niets te maken hebben met dat ze jou niet aardig vinden.

Zie het dus gewoon voor wat het is; betrokkenheid vanuit hun gezin naar jou!
Waarom is het voor jou zo belangrijk dat deze mensen jou leuk vinden?

Hun gedrag wil niet zeggen dat ze nou stom vinden, of vinden dat jij hen iets hebt aangedaan. Zij hebben gewoon geen behoefte aan (intensief) contact. Dat kan toch?
Ze waren al afstandelijk naar je vriend voordat jij wat met hem had, waarom denk je dan nu ineens dat het aan jou zou liggen? Dat is toch raar gedacht? Ze doen nu niet anders tegen jullie dan ze altijd tegen je vriend deden.


Je vult echt enorm veel in over wat zij zouden vinden van jou, waarom ze bepaalde dingen zouden doen, etc etc. Niet invullen, geen aannames doen, gewoon de feiten accepteren, hij heeft geappt deze keer en niet zij. Daar hoeft helemaal geen duidelijke reden voor te zijn.
Allereerst gecondoleerd en sterkte gewenst.
Ten tweede: ook al komt zo'n appje n.a.v. een opmerking van je vriend, ik zou het waarderen dat je zwager namens het gezin iets laat horen. Als je zwager het niet zou menen en jij je zwager en schoonzus totaal niet zou interesseren, zou je zwager vast geen appje sturen. Alleen maar attent, netjes en aardig bedoeld van zowel je vriend als je zwager en zijn gezin. En dat je zwager i.p.v. schoonzus een berichtje stuurt, maakt toch al helemaal niets uit. Dat ze iets laten horen, is belangrijker dan wie iets stuurt.
Kortom: ik zou een netjes appje terug sturen, al staat er alleen maar iets in als 'bedankt, dat doet me goed' of 'bedankt, wat attent van jullie'.
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt het uit of je schoonzus of zwager appt??
Alle reacties Link kopieren
Misschien vindt je schoonzus het ook lastig.
Misschien trek je je het te veel aan omdat je al emotioneel bent.
Misschien is het een combinatie.

Lieve meid, ik lees vooral iemand die heel erg focust op een pietluttig dingetje. En mijn ervaring (ook autist) is dat dat voor een deel je stoornis is. Maar het kan ook een coopingsmechanisme zijn: als je hier op focust hoef je niet naar je grote emoties te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Vond t doodeng ben zo bang voor nare reacties, t ligt zo gevoelig namelijk. Wat mee speelt is dat vooral schoonzus extreem op dr zelf is wat soms leidde tot aparte acties waardoor wij best gekwetst waren. Zwager zag zelf echter ook wel in dat t soms wat ver ging. Hij heeft ons in vertrouwen verteld dat t daar echt niet altijd even goed gaat, zij slecht in dr vel zit, het niet altijd even goed overziet allemaal. Soms lijkt t tegen een depressie aan. Ontzettend naar natuurlijk maar..zij mag niet weten dat hij dat ons verteld heeft. En wat hij er zelf verder mee doet geen idee. Ondertussen zitten wij met een geheim en is er nog steeds niks opgelost. Aka nog steeds afstandelijk. Nou volgens mn vriend is t geen tijdelijke fase want volgens hem is zij altijd al zo geweest maar goed. Ik geloof zwager wel, waarom zou je anders zon risico nemen om dit in vertrouwen te vertellen. En met n hoop acties denk ik idd ja dat gaat ook niet lkkr idd. Maar daarentegen..ondertussen doen ze zoveel leuke dingen! T lijkt bijna t perfecte gezinnetje. En dan ga ik toch weer twijfelen..
Is ze echt zo onzeker als hij zegt want dan weet ze t goed te verbergen. Ik vind dr juist soms best arro over komen en wordt er best vaak onzeker van. Tot de buikpijn aan toe! Echt vervelende situatie zo...

Dus tja..ik zie idd al scenario voor me dat ze zich alweer opgejaagd voelde. En dan juist er tegen in gaat.. 'dan ga ik juist niet appen, dat doet man lief maar'. Miss denkt ze wel zo miss snapt schoonzus de hint..

Is ze echt zo gemeen?
Snapt iemand mijn denkwijze? En dan bedoel ik niet dat je t met mij eens bent (liever niet hoor) maar snapt iemand hoe ik redeneer?

Ik heb een psycholoog die over g schemas begon maar t lukt me niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie geloof ik niet, waar haar gemeenheid uit blijkt
In jouw hoofd doet ze gemeen. Maar je zwager vertelt wat er echt aan de hand is, ze zit niet lekker in haar vel! Dat ze als gezin leuke dingen doen, zegt helemaal niet dat ze sociaal kan doen andere mensen. Jij legt echt alles richting jou negatief uit.

Nogmaals, waarom zijn ze zo belangrijk voor jou?

Werk aan je eigen onzekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Jij zit slecht in je vel en daardoor gaat je hoofd malen over wat schoonzus, met wie er al eens iets is misgegaan, allemaal wel niet zou kunnen denken, voelen en bedoelen.

Gebeurtenis:
Zwager ipv schoonzus appt over overlijden

Gedachte:
Schoonzus zal zich wel boos en opgejaagd voelen en dat is mijn schuld

Gevoel:
Alle reacties Link kopieren
Jij zit slecht in je vel en daardoor gaat je hoofd malen over wat schoonzus, met wie er al eens iets is misgegaan, allemaal wel niet zou kunnen denken, voelen en bedoelen.

Gebeurtenis:
Zwager ipv schoonzus appt over overlijden

Gedachte:
Schoonzus zal zich wel boos en opgejaagd voelen en dat is mijn schuld.
Schoonzus zit vage hints te sturen terwijl ze weet dat ik dat niet snap door mijn ass.

Gevoel:
Alle reacties Link kopieren
MarijkeMaria84 schreef:
13-03-2019 20:37

Snapt iemand mijn denkwijze? En dan bedoel ik niet dat je t met mij eens bent (liever niet hoor) maar snapt iemand hoe ik redeneer?

Nee, ik snap het niet. Waarom zou alles wat jouw schoonzus doet om jou moeten draaien?

Als ik depressief ben, dan ben ik alleen met mezelf bezig en denk ik helemaal niet na over anderen.

Ik laat wel de hond uit en doe leuk met hem. Hij kan er niks aan doen als ik me kut voel en hij heeft recht op goede verzorging. Had ik kinderen gehad, dan had ik dat voor hen ook gedaan. Simpelweg omdat je als moeder wel moet.

Maar dat zou dan ook werkelijk al mijn energie kosten. Ik zou de puf niet hebben om ook nog eens over anderen en na te denken en me af te vragen wat zij misschien denken.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben gewoon geen zin om veel met jullie op te trekken. Maar niet omdat ze jullie niet leuk vinden maar ze hebben gewoon andere dingen te doen.
Maar da's toch niet erg?
Alle reacties Link kopieren
Celeana.. alles wat met emotie binnenkomt vind ik moeilijk. Ik ben ook hooggevoelig. Soms trek ik mij alles zo zwaar aan dat ik fysieke klachten krijg. Waar ik dan weer medisch voor behandeld moet worden. Beeld t me dus niet in, t kan zo intens heftig zijn.. migraine, niet kunnen eten, uitdroging, darmontsteking, haaruitval, flauwvallen etc. Voor t eerst dat ik t opschrijf en zo hier lees.. best confronterend. Kan ook moeilijk tegen verandering. En dan iemand verliezen.....

Inprincipe maakt t niet uit of hij of zij apt. Ik zie t alleen zo; hij apt anders mij nooit. Zij alleen bij bv condoleances dus. Kaart mn vriend juist bewust aan dat Haar apje mij goed zou doen. Kiest ze juist bewust dat moment ervoor mij niet meer te appen.....
Snapt iemand mij waarom ik dan vraagtekens krijg en beren op de weg zie? Nogmaals ik wil absoluut geen gelijk ik zoek iemand die mij hierin snapt en met mij kan relativeren
Alle reacties Link kopieren
MarijkeMaria84 schreef:
13-03-2019 20:48
Celeana.. alles wat met emotie binnenkomt vind ik moeilijk. Ik ben ook hooggevoelig. Soms trek ik mij alles zo zwaar aan dat ik fysieke klachten krijg. Waar ik dan weer medisch voor behandeld moet worden. Beeld t me dus niet in, t kan zo intens heftig zijn.. migraine, niet kunnen eten, uitdroging, darmontsteking, haaruitval, flauwvallen etc. Voor t eerst dat ik t opschrijf en zo hier lees.. best confronterend. Kan ook moeilijk tegen verandering. En dan iemand verliezen.....

Inprincipe maakt t niet uit of hij of zij apt. Ik zie t alleen zo; hij apt anders mij nooit. Zij alleen bij bv condoleances dus. Kaart mn vriend juist bewust aan dat Haar apje mij goed zou doen. Kiest ze juist bewust dat moment ervoor mij niet meer te appen.....
Snapt iemand mij waarom ik dan vraagtekens krijg en beren op de weg zie? Nogmaals ik wil absoluut geen gelijk ik zoek iemand die mij hierin snapt en met mij kan relativeren
Lees je de reacties wel?

Waarom kies je ervoor om alles wat een ander doet of laat negatief uit te leggen en op jezelf te betrekken? Je kunt er namelijk net zo goed voor kiezen om het positief uit te leggen.
Het komt op mij over alsof je je eigen gevoel, verdriet, frustratie, onzekerheid en onmacht projecteert op je schoonzus. Ik zie echt niets verkeerds/gemeens o.d. in het gedrag van je schoonzus (dat niet zij, maar haar man appt).
Alle reacties Link kopieren
It’s not about you

Deze mensen hebben het zelf zwaar genoeg en hebben geen ruimte voor jullie. Niet omdat jullie niet leuk zijn (it’s not about you), maar omdat ze andere dingen aan hun hoofd hebben. Echt, meestal gaat het niet om jou.
Je hoeft niet per se een fantastische relatie met je schoonzus te hebben. Steek je energie ergens anders in.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees de reacties maar miss heb je gelijk dat ik toch wel alles negatief binnen laat. Ik WIL jullie wel geloven..maar angst wint t altijd bij mij. Dat duiveltje op mn schouder praat t hardst. En ik lees jullie reacties wel maar ik kan mij daar oprecht niks bij voorstellen..waar ik dan intens verdrietig van word. Ik wil zo graag anders t leven kunnen zien..

Jullie zien geen kwaad. Maar als mn schoonzus van dr man hoort goh ze heeft t moeilijk met t verlies etc en ze vond t blijkbaar wel fijn als jij haar apte toen. Wat doet je dan besluiten om dan juist op dat moment te zeggen nou dan ga ik nu juist niet meer appen doe jij t maar...
Zwager weet van mn vriend dat ik waarde aan haar berichtjes had en om wat voor reden ook gaat hij mij opeens appen..beetje pijnlijk dan toch ook???
Alle reacties Link kopieren
MarijkeMaria84 schreef:
13-03-2019 20:48
Celeana.. alles wat met emotie binnenkomt vind ik moeilijk. Ik ben ook hooggevoelig. Soms trek ik mij alles zo zwaar aan dat ik fysieke klachten krijg. Waar ik dan weer medisch voor behandeld moet worden. Beeld t me dus niet in, t kan zo intens heftig zijn.. migraine, niet kunnen eten, uitdroging, darmontsteking, haaruitval, flauwvallen etc. Voor t eerst dat ik t opschrijf en zo hier lees.. best confronterend. Kan ook moeilijk tegen verandering. En dan iemand verliezen.....

Inprincipe maakt t niet uit of hij of zij apt. Ik zie t alleen zo; hij apt anders mij nooit. Zij alleen bij bv condoleances dus. Kaart mn vriend juist bewust aan dat Haar apje mij goed zou doen. Kiest ze juist bewust dat moment ervoor mij niet meer te appen.....
Snapt iemand mij waarom ik dan vraagtekens krijg en beren op de weg zie? Nogmaals ik wil absoluut geen gelijk ik zoek iemand die mij hierin snapt en met mij kan relativeren
Jij wordt onrustig van de verandering en gaat een verklaring zoeken die in jouw hoofd past. Iets logisch.

Ik denk dat je schoonzus gewoon te moe was om dat appje te sturen. Dat het niets met jou te maken heeft, maar dat zij gewoon doodop was. Overprikkeld. Te moe om zelfs maar een kopje thee te zetten, laat staan een appje te formuleren.

Toen heeft je zwager gedacht: he, maar dat appje moet wel gestuurd worden. Dat is belangrijk voor Marijke! Dus ik ga NU dat appje sturen, namens ons hele gezin. Zo heeft Marijke de steun die ze nodig heeft en hoeft mijn vriendin het niet te doen, want die is nu te moe/ziek (ja, depressie is ook een ziekte).

Die G-schema’s helpen echt hoor! Probeer het nog eens. Ik heb een voorzetje gegeven.
Alle reacties Link kopieren
MarijkeMaria84 schreef:
13-03-2019 21:05
Ik lees de reacties maar miss heb je gelijk dat ik toch wel alles negatief binnen laat. Ik WIL jullie wel geloven..maar angst wint t altijd bij mij. Dat duiveltje op mn schouder praat t hardst. En ik lees jullie reacties wel maar ik kan mij daar oprecht niks bij voorstellen..waar ik dan intens verdrietig van word. Ik wil zo graag anders t leven kunnen zien..

Jullie zien geen kwaad. Maar als mn schoonzus van dr man hoort goh ze heeft t moeilijk met t verlies etc en ze vond t blijkbaar wel fijn als jij haar apte toen. Wat doet je dan besluiten om dan juist op dat moment te zeggen nou dan ga ik nu juist niet meer appen doe jij t maar...
Zwager weet van mn vriend dat ik waarde aan haar berichtjes had en om wat voor reden ook gaat hij mij opeens appen..beetje pijnlijk dan toch ook???
Je schoonzus is ziek. Ze heeft een depressie. Ze is waarschijnlijk voor heel veel dingen te ziek. Te ziek om haar haren te wassen. Te ziek om te koken. Te ziek om op te ruimen, schoon te maken of een was in de machine te proppen. Zelfs regelmatig te ziek om een kop thee te zetten. En dus ook te ziek om dat appje te sturen. Dat heeft niets, maar dan ook niets met jou te maken.

Heb je Harry Potter wel eens gelezen? Die wezens in deel 3, die Dementors, weet je die nog? Die zuigen alle geluk uit je weg. En als Harry de milde variant (de boeman) probeert te bestrijden, valt hij flauw. Jouw schoonzus heeft een permanente dementor in haar hoofd, en is de hele dag bezig om die te bestrijden. Die is gewoon simpelweg te moe om nog iets anders te doen dan op de bank liggen en simpele tv te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen tot nu toe bedankt!!

Celea...ik hoop zo dat t waarschijnlijk zo zit. Mn vriend zegt ook telkens van je weet toch wat mn broer verteld heeft toen. Zij is gewoon zo laat t los.
Maar... ja kijk zie je daar ga ik al. Ik mag gewoon geen rust hebben. Maar waarom kon ze die andere keren mij wel appen en nu niet want als ik mn zwager moet geloven had ze er langer last van. Dan denk ik toch..miss toch omdat mn vriend t op bracht en zij zich meteen weer bezwaard voelde of wat t ook was!!
De drang is zo sterk om t na te vragen. Maar mn verstand zegt dat is raar en niet sociaal gewenst. Ik merk t ook op mn werk gelegenheid.. ik ben te goed tussen de verst gehandicapten dus zit bij de 'gezonde' mensen. Maar dat is meer omdat ik weet hoe t hoort. Echter niet omdat t zo voelt...ze moesten eens weten!!
Alle reacties Link kopieren
Wat die depressie betreft..dit was alweer n tijd geleden hoor dat hij dat vertelde. Ondertussen lijkt alles daar op rolletjes dus tja..ik wil aan de ene kant graag geloven dat t daar allemaal aan ligt..aan de andere kant hm nee t gaat er niet bij me in.. als je je echt zo rot zou voelen..(wat ik mij vaak voel) ga je niet elke week volplannen met tig uitjes etc.. toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven