Drugs-verslaafd

14-03-2019 00:59 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi beste mensjes,

Nu een wat langere tijd heb ik een beste vriend, ik ken hem al wel heel lang maar we waren nooit close met elkaar. Spraken elkaar af en toe maar heel oppervlakkig. Eigenlijk is het pas gekomen sinds het berg afwaarts ging met hem vanwege de drugs. Dat zag ik van een afstand een beetje gebeuren en daarom gewoon af en toe is gevraagd van hoe gaat het met je?

Ik heb heel erg me geduld genomen bij hem, en hem de tijd gegeven om mij te vertrouwen. Zo heb ik ook eigenlijk na een poosje ook een hele andere kant gezien van hem. Nu is het zo, hij beseft wel dat dit zijn einde een keer kan worden. Maar de dag erna zit die weer aan de drugs.

Hij is al naar een afkick-kliniek geweest voor 3 maanden, en dat ging erg goed. Totdat die weer terug kwam. En bij de nazorg laten ze hem gewoon niet binnen als de drugs-test positief is.

Ik sta dag en nacht voor hem klaar, maar soms heb ik het gevoel dat ik hem in De weg sta. Maar ik heb het beste met hem voor. En ik wil er wel bij zeggen dat ik nooit heb gezegd stop er mee! Alleen dat ik het heel erg zou vinden als dit zijn einde zou worden. En de vraag gesteld of dit is hoe hij zijn leven verder wil leven?

Bij iedereen om zich heen is die al afgeschreven. En ik wil hem juist het gevoel geven dat er nog iemand is die in hem gelooft. Want iemand die drugs-verslaafd is stopt niet zomaar in 1 dag.

Maar ik weet nu gewoon niet zo goed wat ik verder nog kan doen, dan er voor hem zijn als hij me nodig heeft. Met me vriendinnen kan ik dit niet echt bespreken omdat hun niet achter mijn keuze staan door er voor hem te zijn.

Zijn er misschien mensen met dezelfde ervaring, of iemand die tips voor me hebben? Want ik wil echt niet dat dit zijn einde word.

Bedankt alvast mensen :bye:
Worlds change when eyes meet. “
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niet meer doen dan je al hebt gedaan!
Verder is het aan hem om werkelijk die verandering door te voeren. Daar kan jij niet bij helpen want mensen die drugs verslaafd zijn zijn niet voor rede vatbaar.

Bewaak jouw eigen grenzen want iemand die verslaafd is is compleet grenzeloos!!
Bevriend zijn met iemand die een dagelijkse verslaving heeft, is niet te doen. Ik had een hele leuke vriendin die in de ban was (en nog steeds is, helaas) van kabouterpost uit Bolivia. Ze is Meester in de Rechten (maar vanwege haar verslaving nooit wat mee gedaan), ze was leuk om te zien, ze is gezellig en goedaardig.

Ik heb m'n handen ervan af getrokken, omdat ik over een periode van jaren keer op keer teleurgesteld werd.

@Medinaaa, je kunt hem niet redden. Dat is ook niet jouw verantwoordelijkheid. Heb je wel eens gehoord van de drama-driehoek? Google maar eens. :)

Zeg hem dat de Fellowship van Narcotics Anonymous hem met open armen zal ontvangen als hij de wens heeft om clean door het leven te gaan. De Fellowship is anoniem, kosteloos en heeft geen wachtlijsten. Echter, als je korter dan 24 uur nog drank of drugs hebt gebruikt hebt ben je niet welkom op hun meetings.

Het is uiteindelijk een kwestie van zelfrespect en discipline.
Dat kun je een ander niet geven. Die eigenschappen moeten uit hem zelf komen.
Medinaaa, bewaar je energie voor jezelf, het leven is soms al lastig genoeg. :rose:
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 14-03-2019 09:34
52.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hem niet redden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoi Florence Nightingale. Steek je tijd in mensen waarbij de relatie gelijkwaardig is.
Zijn leven draait om drugs en jij bent alleen belangrijk als hij wat nodig heeft. En geef alsjeblieft geen geld voor "boodschappen" of zo.....
En zorg dat hij geen toegang heeft tot je portemonnee of waardevolle spullen.
Medinaaa schreef:
14-03-2019 00:59

Hoi beste mensjes,

Nu een wat langere tijd heb ik een beste vriend,

Mensjes?
Iemand die verslaafd is aan drugs, zal nooit je beste vriend zijn. En voor de drugsverslaafde zal jij al helemaal nooit zijn beste vriendin zijn of worden; hoe graag je dat ook wilt geloven.

Medinaaa schreef:
14-03-2019 00:59

Ik heb heel erg me geduld genomen bij hem, en hem de tijd gegeven om mij te vertrouwen. Zo heb ik ook eigenlijk na een poosje ook een hele andere kant gezien van hem. Nu is het zo, hij beseft wel dat dit zijn einde een keer kan worden. Maar de dag erna zit die weer aan de drugs.

Hij is al naar een afkick-kliniek geweest. voor 3 maanden, en dat ging erg goed. Totdat die weer terug kwam. En bij de nazorg laten ze hem gewoon niet binnen als de drugs-test positief i

Als je het nog niet duidelijk was, mag ik toch hopen dat je hierdoor inziet dat de drugs zijn enige vriend is.

Medinaaa schreef:
14-03-2019 00:59

Maar ik weet nu gewoon niet zo goed wat ik verder nog kan doen, dan er voor hem zijn als hij me nodig heeft. Met me vriendinnen kan ik dit niet echt bespreken omdat hun niet achter mijn keuze staan door er voor hem te zijn.

Zijn er misschien mensen met dezelfde ervaring, of iemand die tips voor me hebben? Want ik wil echt niet dat dit zijn einde word.

Jij kunt niets meer voor hem doen. Als hij wil afkicken zal hij daar zelf toe moeten besluiten, dat ook gaan doen en er knetterhard voor moeten werken.
Het gaat niet om wat jij wilt, maar om wat hij wil en of hij er de zware strijd voor over heeft.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 14-03-2019 07:38
66.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lastig, mijn beste vriend werkt in de verslavingszorg. Die zijn daar opgenomen. En worden daar voorzien van medicatie, methadon, serequel en nog een hoop pillen om ze rustig te houden en de afkickverschijnsellen te onderdrukken. Maar als hij gewoon weer vrij rond loopt en weer gebruikt is daar niet mee om te gaan! Ze liegen en bedriegen iedereen ook JOU! Het is onmogelijk om met een echte verslaafde om te gaan. En nee, je kan praten als brugman dat is water naar de zee dragen, een verslaafde moet echt zelf willen en zelf echt zeggen ik stop, er zijn enkelle verslaafden die doorstromen naar zelfstandig wonen, maar de meeste blijven op een IBW wonen en hebben de mooiste praatjes en dan weer de zieligste praatjes tot zelfs agressieve praatjes! houd je geld verborgen want ze draaien hun hand er niet voor om om van vrienden of van hun eigen ouders te stelen. En laat je er niet in mee zuigen om wat geld te lenen voor zogenaamd eten oid... kun je net zo goed meteen naar de dealer gaan om het te kopen want alles gaat naar de dealer. Wel is het zo dat achter iedere verslaafde een verhaal zit, het zijn wel mensen en het is gewoon heel sneu, zeker voor vrienden en familie, je wilt immers het beste voor ze, maar het is een lange adem.... vaak zonder eind, je ziet ze letterlijk en figuurlijk de afgrond inglijden.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Lastig pakket waar je in zit. Ik geef de rest gelijk. Je kunt niks voor hem doen, hoe naar ook. De vraag is ook of je hem hiermee echt helpt. Hij heeft een reden nodig om af te kicken en dat heeft hij niet als er iemand is die voor hem zorgt. Ik snap dat dit super moeilijk is, maar de drugs staat op nummer 1. Als hij echt zoveel om jou en de rest van zijn vrienden/ familie geeft, gaat hij ervoor! En natuurlijk, dit gaat met vallen en opstaan en daar kan je hem dan in steunen. Maar bij geen enkele verandering zou ik ermee stoppen. Nu heeft hij de drugs, en hij heeft jou achter de hand. Klinkt als iets wat hij beide niet kwijt wil toch? Zoals iemand anders al zei, er bestaan meetings waar je heen kan gaan om steun te krijgen. Praat met hem om te kijken of hij ervoor open staat.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt iemand niet helpen die zichzelf niet kan of wil helpen.
Waarom wil je zijn vertrouwen winnen? Waarom vind je het erg dat anderen hun handen van hem af hebben getrokken? Hij is een bodemloze put, waaruit je geen dankbaarheid zult ontvangen voor al de energie die je erin stopt. Je gaat hem niet redden met je tijd en aandacht.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ervaringsdeskundige, helaas. Het komt erop neer dat je als verslaafde echt klaar moet zijn met gebruik. Daarnaast enorm veel ruggengraat om vol te houden. Het is een ernstige, vaak gecombineerd, psychiatrische ziekte met zeer veel kans op terugval.
Ik ben nu een jaar clean, op benzo’s na.... En ook daar kom ik vanaf, hulp is goed maar uiteindelijk moet de verslaafde het echt zelf doen. En dat is verrot moeilijk....
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties en ervaringen! De conclusie word getrokken dat mijn doel is om hem te “redden”. Tuurlijk ben ik er van bewust dat hij de enige is die er verandering in kan brengen, mits hij dat zelf écht wilt.
Worlds change when eyes meet. “
Medinaaa schreef:
14-03-2019 19:07
mits hij dat zelf écht wilt.
Wil
Alle reacties Link kopieren
Medinaaa schreef:
14-03-2019 19:07
Bedankt voor al jullie reacties en ervaringen! De conclusie word getrokken dat mijn doel is om hem te “redden”. Tuurlijk ben ik er van bewust dat hij de enige is die er verandering in kan brengen, mits hij dat zelf écht wilt.
Dus hoef je hier ook niet te zoeken en te vragen naar manieren om hem te kunnen helpen en steunen.
Want dan weet je al dat je gewoon je leven kunt leiden zoals je wil en wanneer hij je nodig heeft om van zijn verslaving af te komen, weet hij je te vinden. Je hoeft er geen energie in te steken, want dat is iets wat HIJ moet doen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven