Assertiever worden.. tips graag!!

16-03-2019 14:28 14 berichten
Hallo allemaal

De titel zegt eigenlijk al genoeg: ik heb moeite voor mezelf op te komen. Ik ben er de laatste tijd heel hard mee bezig. Ik ben in therapie, lees zelfhulpboeken en probeer mezelf in het diepe te gooien door gewoon aan te geven dat ik iets wel of niet wil doen. Ik merk dat het me veel energie kost en vraag me af of er mensen zijn die hier ook mee worstelen of liever nog, mensen die ermee hebben geworsteld en nu beter voor zichzelf kunnen opkomen. Welke tips hebben jullie voor mij om het minder moeilijk te maken? Nu voelt het soms echt als een worsteling. De kleinste dingen zijn al lastig.

Hebben jullie tips? Bij mij doet het zich voornamelijk voor op het werk en binnen relaties.

Héél erg bedankt alvast :idee:
Alle reacties Link kopieren
Op vechtsport gaan.

Klinkt gek, maat sinds ik vechtsport doe, kom ik veel makkelijker (en vooral op een rustiger manier) voor mezelf op.
Alle reacties Link kopieren
Een cursus assertiviteit volgen, mindfulness.
Celaena_Aelin schreef:
16-03-2019 14:33
Op vechtsport gaan.

Klinkt gek, maat sinds ik vechtsport doe, kom ik veel makkelijker (en vooral op een rustiger manier) voor mezelf op.
Goede tip! Wat voor vechtsport doe je en hoe helpt het jou dan om ook psychisch voor jezelf op te komen zeg maar?
Alle reacties Link kopieren
Theatersport leerde mij te spelen met mijn houding en hoe ik overkom, evenals veilig experimenteren met grenzen stellen. Kan het iedereen aanraden.
Kickboksen heeft mij heel erg geholpen..
Alle reacties Link kopieren
Kleiner stapje maken.
Niet van jezelf verwachten waar je eerst altijd ‘ja’ zei, nu ineens stellig ‘nee’ kan zeggen. Als eerste stap kan je vaker ‘ik denk erover na, kom erop terug’ of ‘ik weet niet of... ik het met je eens ben’ zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Dame28 schreef:
16-03-2019 14:37
Goede tip! Wat voor vechtsport doe je en hoe helpt het jou dan om ook psychisch voor jezelf op te komen zeg maar?
Kickboksen, en ja ;-)
Helaas kwam ik net ook in een situatie terecht waarin ik voor mezelf moest opkomen. Ik vond het moeilijk, maar ben wel blij met hoe ik het heb gedaan. Het ging om een opmerking. Mijn vriend zijn haar zat warrig en hij zette zijn muts op. We hadden het daar even over. Hij zei iets in de trant van: ik heb natuurlijke charme (iets in de trant van ik kan dat hebben). Het was als grap bedoeld. Dus toen vroeg ik: en ik dan? En toen zei hij terug, ook als grap bedoeld iets in de trant van "jij moet het compenseren met make up". Het deed me heel veel pijn en ik vond het echt geen leuke grap. Ik ben daarin ook voor mezelf opgekomen. Hoe zouden jullie deze grap opvatten?

Overdrijf ik? Of heb ik juist een punt?
Alle reacties Link kopieren
De toon maakt hierbij nogal uit, maar ik vind de opmerking an sich niet aardig.
Alle reacties Link kopieren
Dame28 schreef:
16-03-2019 17:57

Hoe zouden jullie deze grap opvatten?

Overdrijf ik? Of heb ik juist een punt?
Ik had het een grappige plaagopmerking gevonden en er gemeend om gelachen. Het onderwerp uit je voorbeeld zou mij niet raken (genoeg andere dingen waar ik wèl dat onzekere gevoel bij kan krijgen, blijkbaar is dit een gevoelige plek voor jou).
Ik vind het ook nogal een rot geintje eigenlijk.. Doet hij dat vaker zulke opmerkingen (geintjes maken) ?

Er zijn mensen die het leuk en ego strelend vinden om van die sarcastische en neerbuigende geintjes te maken om een ander omlaag te halen, onzeker te maken.. Ik zeg niet dat jou vriend zo is maar als hij dit vaker doet zou ik mij afvragen of je zo iemand wel als vriend wil..
Alle reacties Link kopieren
Sjonge jonge wat een gezeur.
Een vechtsport zou inderdaad erg goed zijn.
Sowieso is sporten erg goed, ook om je assertiviteit te vergroten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven