Wat vinden jullie van deze huidige maatschappij?

20-03-2019 08:59 49 berichten
Zelf probeer ik zo positief mogelijk in het leven te staan.
Ik merk echter dat ik dat regelmatig erg moeilijk vind.
Je hebt met zoveel negatieve invloeden te maken.
Een voorbeeld zijn de recente aanslagen.
De onverdraagzaamheid lijkt steeds groter te worden en mensen lijken elkaar steeds meer naar het leven te staan.
Wil me er niet teveel door laten meesleuren, maar vind het wel moeilijk om bij mijzelf te blijven en mijn eigen koers te varen.
Ik merk regelmatig dat ik hierdoor ook erg negatief gestemd kan zijn en dat is iets wat ik eigenlijk niet wil.

Wat vinden jullie van deze huidige maatschappij?
En hoe gaan jullie hiermee om?
Alle reacties Link kopieren
we zijn gelukkiger, rijker, gezonder en vreedzamer dan ooit in de geschiedenis
dus ach
Ik denk dat aanslagen etc van alle tijden zijn. In de jaren 80 en 90 ging het ook flink tekeer in de wereld met de IRA, ETA en RAF.
En onverdraagzaamheid....ook van alle tijden. Hooguit dat het tegenwoordig meer zichtbaar is dankzij social media.
.
Anoniem24072022141314 wijzigde dit bericht op 31-03-2019 07:54
97.59% gewijzigd
Hoe meer mensen op 'n kluitje, hoe korter de lontjes. Nederland is zwaar overbevolkt, het had na de jaren 70 niet verder mogen groeien om leefbaar te kunnen blijven.
Als ik naar de rest van de wereld kijk heb ik niet zoveel te klagen. Ook de onverdraagzaamheid merk ik weinig van in mijn omgeving. En mijn kinderen hebben een islamitische vader en ik ben zelf zo Hollands als wat.

Ik ben alleen bang dat klimaat verandering grote gevolgen gaat hebben voor ons huidige veilige leventje. De aanslagen spelen verder niet zo bij mij. Ik woon in een grote stad en durf nog steeds mijn dagelijkse dingen te doen zonder al te veel zorgen. Dus over het algemeen kan ik niet klagen. Al vind ik wel dat de huizenmarkt wat beter geregeld kan worden, en dat de bejaardentehuizen weer terug moeten komen. Maar aan het einde van de dag zijn dat natuurlijk luxe problemen.
anoniem_370133 wijzigde dit bericht op 20-03-2019 09:12
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik word vooral een oude tut.
Parelsnoer schreef:
20-03-2019 09:04
Helemaal het einde, ik heb me nog nooit ergens zo thuis gevoeld als in onze maatschappij.

Mooi land Nederland, helaas is er steeds minder waardering voor wat we hebben.

Van mij mogen alle Nederlandse maatschappij-haters opzouten.
Ik ben dus geen NL-maatschappij-hater trouwens.
Wel kan ik er soms negatief en somber door gestemd raken.
Gelukkig weet ik het ook wel weer te relativeren.
lilalinda schreef:
20-03-2019 09:02
we zijn gelukkiger, rijker, gezonder en vreedzamer dan ooit in de geschiedenis
dus ach

Precies. NL is net weer gestegen op de gelukkiglijst ook las ik:

https://news.sky.com/story/can-you-gues ... t-11670427
Upward_spiral schreef:
20-03-2019 09:10
Ik ben dus geen NL-maatschappij-hater trouwens.
Wel kan ik er soms negatief en somber door gestemd raken.
Gelukkig weet ik het ook wel weer te relativeren.
Zouden mensen meer moeten doen, relativeren. Dat betekent heus niet wegkijken van, maar ook niet blindstaren op.
Als ik het nieuws lees dan krijg ik soms het gevoel dat Nederland alleen nog maar uit hufters bestaat en dat onze maatschappij naar de klote is.

Echter als ik dan om me heen kijk dan zie ik toch een hoop vriendelijke mensen die er allemaal iets moois van proberen te maken. Helaas halen die allemaal het nieuws niet.
Alle reacties Link kopieren
In alle landen waar de mensen gelukkiger zijn, en dat zijn er maar 4, is het kouder dan bij ons. Ik blijf lekker hier. Het is in de geschiedenis nog nooit zo vreedzaam geweest als nu. Mensen zijn gezonder, welvarender en vrijer dan ooit. Lijkt mij een prima maatschappij.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
20-03-2019 09:10
Precies. NL is net weer gestegen op de gelukkiglijst ook las ik:

https://news.sky.com/story/can-you-gues ... t-11670427
Bijzonder is dat in een aantal van deze landen de zelfmoordpercentages ook relatief hoog zijn.


Oh edit: ik zie dat mijn kennis enigszins achterhaald is.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-03-2019 09:15
Bijzonder is dat in een aantal van deze landen de zelfmoordpercentages ook relatief hoog zijn.
Vanmorgen stond het artikel in het AD en er werd een psycholoog geinterviewd die zei dat de grootste winst dus valt te behalen als er geïnvesteerd wordt in psychische gezondheidszorg.
Hij vertelde dat geluk vaak ook zit in vrijheid. Misschien dat in die gelukkige landen mensen minder gelovig zijn en dat juist je geloof je afhoudt van zelfmoord? Dus dat mensen zich vrij voelen om hun leven zo in te richten als ze dat willen, maar juist daardoor ook sneller genegen zijn om er een einde aan te maken omdat ze niet door dogma's tegengehouden worden?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
snorriemorrie schreef:
20-03-2019 09:12
Als ik het nieuws lees dan krijg ik soms het gevoel dat Nederland alleen nog maar uit hufters bestaat en dat onze maatschappij naar de klote is.

Echter als ik dan om me heen kijk dan zie ik toch een hoop vriendelijke mensen die er allemaal iets moois van proberen te maken. Helaas halen die allemaal het nieuws niet.
Dit. Ik heb weinig te klagen hoor. Ja mensen in mijn dorp zijn op zichzelf, nou ja ik ook dus prima. Verder kan je hier je fiets gewoon laten staan met de sleutel erin zonder dat hij gestolen wordt. Er gebeurd hier letterlijk nooit wat spannends. Ik voel me hier echt superveilig.
Ik heb ook in andere landen gewoond waar de voorzieningen en het sociale stelsel echt vreselijk waren vergeleken bij hier. Niets te klagen dus.
Las het hier ook;
https://www.nu.nl/opmerkelijk/5799912/n ... ereld.html
In Zweden schijnt het met de gezondheidszorg erg slecht gesteld te zijn. Echt veel slechter dan hier. Dat had ik niet verwacht. Je moet er echt een privékliniek kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Er gebeuren veel dingen in de Nederlandse maatschappij wat ik zorgelijke of frustrerende ontwikkelingen vind, al besef ik ook wel dat het meer zichtbaar is (en uitgelokt kan worden) door (sociale) media.
Veel mensen zijn ongezond, gestresst, geïrriteerd en ook nog best veel intolerantie en veroordeling. Dat zie ik in het nieuws (maar dat kan vertekend zijn omdat dat vaak een negatievere insteek heeft) maar ook om me heen.

Ook dingen als marktwerking in de zorg, kan me daar totaal niet in vinden.
Ik probeer het klein te houden, me te richten op de mensen dicht om me heen. Dan heb je minder last van de hardheid van de maatschappij :)

Er gebeuren natuurlijk ook goede dingen maar overall heb ik soms best moeite met onze maatschappij. Of dat in andere landen anders is, weet ik niet. Vaak voel ik me er meer thuis maar dat kan te maken hebben met het feit dat ik dan op vakantie ben en omdat het allemaal nog nieuw is.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vind van de huidige maatschappij? Het lijkt me een te groot doel om even door één persoon te fixen. Bovendien is de maatschappij door heel veel mensen gemaakt en wie ben ik om te zeggen dat die dus hartstikke fout is? Ik heb geen idee waar het naartoe gaat; voorlopig worden (in NL) nog alle ballen aardig in de lucht gehouden. Ik weet ook niet óf en wanneer we Chinees moeten gaan praten als voertaal in plaats van Engels; een beetje alert blijven kan geen kwaad. Maar ervan wakker liggen, nee. Dat is niet de bedoeling. Sommige dingen zijn groter dan jezelf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Maar toch schijnen er veel mensen op iemand te stemmen die Nederland volledig op de schop wil gooien, ik vraag me dan toch soms stilletjes af wat er aan de hand is. Ligt zijn talent dan louter in het oproer kraaien? Dan is het wel een enorm groot talent.
Anoniem24072022141314 wijzigde dit bericht op 31-03-2019 07:49
10.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Chronisch ziek en Depressief (wachtlijst is 20 weken voor hulp)

Leerplichtig Kind dat niet naar school kan (chronisch ziek en autisme, school wil haar niet meer en speciaal onderwijs zit vol) .
We Moeten nu als ouders zelf zorgen dat ze iets leert. En ja we hebben beiden een baan, maar dat kan niet. Ik werk nu dus bijna niet meer en dat vind ik echt klote.

Schoonvader die niet meer zelfstandig kan wonen, maar dat wel moet. Het is wachten op dat het misgaat.

Mantelzorger omdat iemand het moet doen. Iets waar je voorheen gewoon hulp kreeg. Maar ja te duur. Dus tegen wil en dank.

Mijn andere dochter is op zoek naar een kamer (gaat studeren op 2,5 uur reizen van ons huis). Alles is ingepikt door huisjesmelkers (niet door buitenlanders) en onbetaalbaar gemaakt.

Dan ook nog alle haat tegen buitenlanders die de laatste jaren echt erger wordt. Ik heb een moslim vriendin die soms spontaan uit wordt gescholden want ze draagt een hoofddoek. Het is echt de liefste persoon die ik me kan voorstellen. Waarom wordt zij dan zomaar uitgescholden?

Nee ik voel me niet erg gelukkig zo. Maar ik maak dan wellicht de verkeerde dingen mee.
Als alles meezit kan je best gelukkig zijn hier. Maar er wordt naar mijn idee teveel op sociale voorzieningen bezuinigd. Mensen die deze nodig hebben (tja zoals ik) zitten er mooi mee. Door het huidige stelsel voel ik me bijna een profiteur.
Ik las ook dat de crisis dienst van de GGZ nu ook een wachtlijst heeft...

Ik voel me ongewenst, want ik lever geen geld op maar ben alleen maar een kostenpost (ik heb overigens geen uitkering, maar ik ben duur wat zorg betreft.)
Alle reacties Link kopieren
Gelukspopje schreef:
20-03-2019 11:16
Chronisch ziek en Depressief (wachtlijst is 20 weken voor hulp)

Leerplichtig Kind dat niet naar school kan (chronisch ziek en autisme, school wil haar niet meer en speciaal onderwijs zit vol) .
We Moeten nu als ouders zelf zorgen dat ze iets leert. En ja we hebben beiden een baan, maar dat kan niet. Ik werk nu dus bijna niet meer en dat vind ik echt klote.

Schoonvader die niet meer zelfstandig kan wonen, maar dat wel moet. Het is wachten op dat het misgaat.

Mantelzorger omdat iemand het moet doen. Iets waar je voorheen gewoon hulp kreeg. Maar ja te duur. Dus tegen wil en dank.

Mijn andere dochter is op zoek naar een kamer (gaat studeren op 2,5 uur reizen van ons huis). Alles is ingepikt door huisjesmelkers (niet door buitenlanders) en onbetaalbaar gemaakt.

Dan ook nog alle haat tegen buitenlanders die de laatste jaren echt erger wordt. Ik heb een moslim vriendin die soms spontaan uit wordt gescholden want ze draagt een hoofddoek. Het is echt de liefste persoon die ik me kan voorstellen. Waarom wordt zij dan zomaar uitgescholden?

Nee ik voel me niet erg gelukkig zo. Maar ik maak dan wellicht de verkeerde dingen mee.
Als alles meezit kan je best gelukkig zijn hier. Maar er wordt naar mijn idee teveel op sociale voorzieningen bezuinigd. Mensen die deze nodig hebben (tja zoals ik) zitten er mooi mee. Door het huidige stelsel voel ik me bijna een profiteur.
Ik las ook dat de crisis dienst van de GGZ nu ook een wachtlijst heeft...

Ik voel me ongewenst, want ik lever geen geld op maar ben alleen maar een kostenpost (ik heb overigens geen uitkering, maar ik ben duur wat zorg betreft.)
Denk je dat je gelukkiger zou zijn in Soedan of Benin? Of in willekeurig welk ander land waar heel veel zaken vele malen slechter geregeld zijn dan hier? Ik denk dat jij in jouw situatie beter af bent in Nederland dan in heel veel andere landen in de wereld. Maar dat neemt niet weg dat jouw leven niet rooskleurig is. En dat vind ik wel verdrietig voor je. :rose:
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
20-03-2019 11:33
Denk je dat je gelukkiger zou zijn in Soedan of Benin? Of in willekeurig welk ander land waar heel veel zaken vele malen slechter geregeld zijn dan hier? Ik denk dat jij in jouw situatie beter af bent in Nederland dan in heel veel andere landen in de wereld. Maar dat neemt niet weg dat jouw leven niet rooskleurig is. En dat vind ik wel verdrietig voor je. :rose:
Ja je hebt gelijk. Daar zou ik wellicht al dood zijn.
Maar ik denk dat er om ons heen wellicht nog een land is waar het sociale stelsel wat minder is afgebroken en waar wel naar de mensen wordt omgekeken die net even meer pech hebben?
En in mijn situatie zou ik 25 jaar geleden niet overal voor een dichte deur staan.
Gelukspopje schreef:
20-03-2019 11:16


Dan ook nog alle haat tegen buitenlanders die de laatste jaren echt erger wordt. Ik heb een moslim vriendin die soms spontaan uit wordt gescholden want ze draagt een hoofddoek. Het is echt de liefste persoon die ik me kan voorstellen. Waarom wordt zij dan zomaar uitgescholden?
Tja, willekeurige blanke vrouwen worden ook uitgescholden en bespuugd door medelanders, dus het zal 'n gevolg van zijn.
Hoe denk je dat het de afgelopen 100 jaar in andere delen van de wereld was? Dacht je echt dat ze achter het ijzeren gordijnen gezellig zaten te kneuteren bij een vuurtje met gepofte aardappelen? Of dat er in Afrika geen honger en geen burgeroorlogen waren?

In Nederland hebben e het nog goed. De gezondheidszorg is van een hoog niveau tov de rest van de wereld, we leven in een zeer veilig land en we hebben een enorm sociaal vangnet.

Jij laat je zelf beïnvloeden door wat jij negatieve invloeden noemt. Wat doe jij om positiviteit de maatschappij in te sturen, behalve jammeren op een forum?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven