Ongewenste intimiteiten vrijwilligerswerk

21-03-2019 00:15 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Vandaag heb ik te maken gekregen met een situatie die voor mij echt te ver ging voor mij.

Ik doe vrijwilligerswerk in een 'nerd' mannen omgeving. De sfeer was uitgelaten. Er werden grappen gemaakt over verkrachting. Ze zeiden dat het het ja of 'verrassing' (bedoelde ze verkrachting mee) was.

Een jongen ging echt te ver. Tegen hem viel ik uit en zei ik dat ik mijn grenzen mocht hebben.

Deze jongen pakte me later bij mijn zij toen ik achter de balie stond (behoorlijk dominant). Later liep hij weer langs pakte mij aan weerszijden bij mijn zij en fluisterde 'verrassing' in mijn oor. Ik vind hem altijd al ver gaan.

Hij vertelde een andere jongen lachend wat hij had gedaan. Deze jongen (waar ik goed mee ben) vond het duidelijk niet grappig maar wist even niet te reageren.

Ik deed helaas niets omdat ik het niet echt door had hoe hij over de grens was gegaan. Wel heb ik het mijn baas gezegd toen hij weg was.

Nu een aantal uur later besef ik mij dat het echt een lompe actie was. Ik ben blij dat ik het mijn baas heb verteld.

Ik ben voor nu niets te doen maar hem extreem strak te houden en als hij nog iets doet er een probleem van te maken via mijn bazen.

Ik heb het erg naar mijn zin op mijn werk maar ze kunnen echt niet met vrouwen omgaan. Sommigen wel en daar ben ik dan ook goed mee.

Wat zouden jullie doen?
Het hele gespreksonderwerp voor de gozer die aan je zat is al belachelijk voor woorden. Waarom word dat niet meteen afgekapt? Echt belachelijk.

Maak een melding en zoek een andere vrijwilligersbaan.
Dit heeft niks met nerds te maken maar met creeps. Waarom zou je daar uberhaupt nog willen werken?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 21-03-2019 00:18
20.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Uitzoeken of je vrijwilligerswerk een vertrouwenspersoon heeft en daar mijn verhaal doen.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso melden bij leidinggevende of vertrouwenspersoon. De ‘grappen’ gaan al veel te ver, laat staan het lichamelijk contact!
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Ik wil daar vrijwilligerswerk doen omdat het vaak ook niet zo is. Ik vind het werk heel leuk. En heb het met veel gozers wel naar mijn zin.

Maar dit een groot en vervelend nadeel

Mijn baas heb ik het wel verteld (en dat is daar de baas, het is heel klein dus geen vertrouwenspersoon).

Maar ik moet er misschien wel een groter probleem van maken. Het heeft me nogal overvallen en mijn reactie komt later. Ik reageer vaak er secundair.
Alle reacties Link kopieren
Hoe reageerde je baas?
Alle reacties Link kopieren
Die zei dat het echt niet kon. Hij vertrouwde deze gast sowieso niet omdat hij en mijn andere baas denken dat hij steelt.

Hij zei dat hij echt niet aan mij mocht zitten. Hij leek er echt wel van te schrikken. Maar hij wist volgens mij ook even niet wat te doen. En ik op dat moment ook echt niet. Ik wil ook nog met die gozer praten waaraan hij het vertelde.
Alle reacties Link kopieren
eengebruikersnaam schreef:
21-03-2019 00:25
Ik wil daar vrijwilligerswerk doen omdat het vaak ook niet zo is. Ik vind het werk heel leuk. En heb het met veel gozers wel naar mijn zin.

Maar dit een groot en vervelend nadeel

Mijn baas heb ik het wel verteld (en dat is daar de baas, het is heel klein dus geen vertrouwenspersoon).

Maar ik moet er misschien wel een groter probleem van maken. Het heeft me nogal overvallen en mijn reactie komt later. Ik reageer vaak er secundair.
Vaak niet zo is?? Dus geregeld wel?

En waarom wil je daar nog werken? Collega's die over de grens gaan is één ding maar jouw baas gaat er wat mij betreft nog verder over de grens. Ik zou een andere vrijwilligersbaan zoeken. Ik werk in verschillende organisaties als vrijwilliger en ben het niet altijd eens met werkwijzen en die bespreken we, maar dit zou ik onacceptabel vinden. Collega's die nare dingen zeggen en niet snappen dat dit soort "grappen" écht niet kunnen, vervolgens ook nog eens aan je gaan zitten en een baas die een andere werkgever met de vrijwilliger (of andere medewerker) gaat bespreken kan écht écht écht niet..
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Oh misschien ben ik niet duidelijk geweest. Mijn baas heeft het niet met een ander besproken.

Die gast die mij had lastig gevallen vertelde het lachend aan een ander. Die vond het overigens niet leuk.

Ja je hebt wel gelijk hoor. Ik heb al eerder een groter voorval gehad. Toen uiteindelijk weken later tegen die gozer uitgevallen. Die heeft toen toegegeven dat hij mij seksueel had geïntimideerd.

Maar misschien niet te begrijpen als jullie dit zo horen. Maar heb het er enorm naar mijn zin. Wilde hier al heel lang werken. Maar moet misschien toegeven dat het seksisme me boven de pet groeit.
Zijn er geen huisregels waar ook vrijwilligers zich aan moeten houden?

Ik zou aan je baas vragen wanneer de maat vol is en deze persoon op mag rotten. Je laat toch ook niet 3x je ruit ingooien door een vrijwilliger om maar iets randoms te noemen. Of iemand binnen roken, want hij is vrijwilliger. Wat een slappe hap die baas.
Alle reacties Link kopieren
Melden, ook schriftelijk. Hem verder negeren
Alle reacties Link kopieren
Hem een enorme rotschop geven als hij zoiets flikt.
Is hij helemaal brtoeterd zeg!
Ben ook wel benieuwd naar de reactie van je baas.
Alle reacties Link kopieren
Zeggen tegen baas en hem dat je hem gaat aangeven bij de politie.
Er bestaat namelijk ook nog zoiets als de wet naast de bedrijfscultuur en de hierin blijkbaar gedeelde humor over vrouwen.

Ik zou ze allebei zeven kleuren laten schijten én véél en héél hard.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ga vooral niet weg om zo'n rotte appel, hij moet weg, niet jij. En je baas moet je steunen.

Als je werkgever nog geen gedragscode heeft, moet die er op zeer korte termijn komen. Dat geeft duidelijkheid voor iedereen en geeft je werkgever handvatten om degene die zich niet aan de gedragscode houdt daarop aan te spreken of te ontslaan. Op internet zijn genoeg voorbeelden van gedragscodes te vinden, zoals deze:

www.gezondenveiligwerken.nl/wp-content/ ... regels.pdf
Love is the meaning of life
Gaat dit wel over een collega of over een inwoner van een woongroep?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag naar je baas stappen en zeggen, joh nog even over gister. Collega x ging te ver, dit is al de zoveelste keer. Ik ga er vanuit dat jij de maatregelen neemt die nodig zijn. Als ze toch al denken dat hij jat, dan kan dit de druppel zijn om hem te wieberen.
Verder gelijk aankaarten dat je het wilt hebben over gedrag op de werkvloer en wat wel/niet kan. Vergadering beleggen, bespreken en afspraken maken!!
Alle reacties Link kopieren
Het is zeker fout gedrag, maar ik zou dit eerder pesten noemen.

Jij wordt er ongemakkelijk onder, en dat vindt hij dus leuk. Hij had ook "spin" kunnen zeggen, wanneer hij weet dat je daar bang voor bent.

Stel vooral je grenzen, en negeer hem. Goed dat je dit gemeld hebt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-03-2019 08:00
Gaat dit wel over een collega of over een inwoner van een woongroep?
Dit idd. Ik heb het idee dat het gaat over dagbesteding oid. Jullie klinken enorm jong
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Aanpakken, en aanklagen
Alle reacties Link kopieren
We zijn niet jong. Wel gedragen mensen zich als pubers daar.

Het is geen dagbesteding daar. Het is een bord- en kaartspellen winkel. En er zijn heel veel jongens die daar de hele dag spellen aan het spelen zijn. En daar is hij er een van.

Het is dus wel een echte mannen nerd sfeer daar. Ik ben daar letterlijk de enige vrouw.

Ik ben daar wel omdat ik psychische problemen heb. Officieel als werkervaringsplek. Maar het gaat zo slecht met mij dat ik volledig ben afgekeurd en het UWV heeft gezegd niet te verwachten dat ik ga werken.

Over pesten. Ja sexuele intimidatie en pesten ligt in elkaars verlengde. Maar er zat zeker ook sexuele lading in, altijd in zijn gedrag.
Ga dan gewoon weg als ze die jongen niet buiten gooien.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ze hem niet naar buiten gooien. Ik was overdonderd en heb ook niet gezegd dat ik dat wilde.
En ik zei het tegen mijn baas maar die wist het ook even niet. En ik was ook niet duidelijk. Maar hij vond het wel duidelijk niet kunnen.

Maar ik moet dus even bedenken hoe ik het ga spelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een hele goede verhouding met beide bazen. Ook deels persoonlijk.
Daarnaast heb ik ook onder de gamers goede banden.
Maar af en toe zijn er van die gozers tussen die niet weten hoe met een vrouw om te gaan.

En er hangt dus wel een erge mannen sfeer. Dus veel harde grappen ook veel tegen vrouwen. Maar veel gozers kennen nog wel de grenzen.

Maar vooral deze gozer en nog een andere niet. Die andere is wel een collega. Maar hem heb ik wel onder controle inmiddels.
Alle reacties Link kopieren
Aha ik kom ook geregeld in een bord- en kaartspellenwinkel. Daar hebben ze ook spelavonden/middagen en daar komen best wat vreemde vogels op af (waaronder ik 😎). Veel daarvan hebben autisme en/of zijn sociaal beperkt. Die moet je echt heel duidelijk uitleggen wat ongepast gedrag is, dat voelen ze niet aan. Helemaal niet als jij het ‘weglacht’. Ik ben jarenlang met een autist getrouwd geweest, ik spreek uit ervaring.

Indien je op het moment zelf niet weet wat je moet doen, kom je er later op terug. Maak hem heel duidelijk dat je dit niet acceptabel vindt. Wat ook kan helpen op het moment zelf, is iemand inschakelen die je helpt om er iets van te zeggen als het weer gebeurt.

Ik word nogal boos van zulk gedrag en zou meteen een flinke schop geven. Afblijven! Zo’n gast in de sportschool die ‘viel’ en mij aan mijn heupen pakte, die lag heel snel op de grond. Als niet iedereen had staan kijken, had hij een trap na gehad. Ik ben ook niet zo goed in assertief zijn, ik sla meteen door naar agressief.
eengebruikersnaam schreef:
21-03-2019 00:15
Wat zouden jullie doen?
Hoeken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven