Nog steeds (her)ken ik de waarheid niet...

22-03-2019 21:14 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
De korte versie; anders even een loepje
Ik kwam er bij toeval achter dat mijn moeder borstkanker had.
Eigenlijk wilde ze dit verzwijgen maar instinctief wist ik dat ze iets probeerde te verbergen.
Na een volledige resectie, een chemo kuur een bestralingen leek het goed te gaan...

Tot bleek dat er (na ongeveer 3 jaar) uitzaaiingen waren in haar longvlies, wat meteen ook betekende dat ze opgegeven was. 4 weken later overleed ze.

Nu een paar jaar later sprak ik mijn nichten die ik al vanaf dat ik een baby was niet meer had gezien. Mijn moeder kwam ter sprake en mijn nichten het zo geweldig vonden dat mijn moeder bij het jubileum van hun vader was geweest ook al was ze zo ziek, want het was immers al overal uitgezaaid.

Deze uitspraak heeft ze gedaan 1 jaar na haar resectie en minder dan 2 jaar voordat wij als kinderen te horen kregen dat ze was opgegeven. Natuurlijk denk je dan, ze hebben het verkeerd begrepen, ware het niet dat ze afzonderlijk met mijn moeder hebben gesproken en mijn moeder niet had kunnen vermoeden dat ik ooit contact zou krijgen met deze nichten...

Mijn moeder heeft in de tijd van haar ziekte ervoor gekozen ons buiten te sluiten maar dit raakt me heel hard. Vooral omdat de enige die ik vragen kan stellen mijn vader is, met wie ik, buiten dat hij dementerend is, vrijwel geen band heb...
Ik kan niet anders dan me afvragen waarom mijn moeder gelogen heeft en tot welke extend...
Het beeld wat ik had van mijn moeder is heel erg vertekend en ik heb geen idee wat ik hiermee aan moet.
Alle reacties Link kopieren
misschien wilde ze je "sparen" en je nog niet belasten ? Sterkte
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Wat zouden haar redenen hebben kunnen vanuit een positieve intentie?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Het klinkt alsof ze je de zorgen en verdriet zo lang mogelijk heeft willen besparen. Dat praat de leugen niet goed, maar maakt het hopelijk wel een zachter soort leed voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
22-03-2019 21:18
Wat zouden haar redenen hebben kunnen vanuit een positieve intentie?
Daar ben ik inmiddels al 3 weken over aan het nadenken.
Zo jong was ik niet dat ik het niet kon bevatten, het enige wat ik me kan bedenken is dat ze me wilde beschermen...maar waarom?

Ik leef nu met zoveel vragen, frustraties en pijn, maar antwoorden krijg ik nooit.
Misschien had ze daar geen rekening mee gehouden.

Maar ik heb ook een broer, die dit tot dusver nog niet weet, die zal ik ook moeten inlichten
anoniem_353397 wijzigde dit bericht op 22-03-2019 21:26
Reden: Typo
0.18% gewijzigd
Smoi schreef:
22-03-2019 21:25
Daar ben ik inmiddels al 3 weken over aan het nadenken.
Zo jong was ik niet dat ik het niet kon bevatten, het enige wat ik me kan bedenken is dat ze me wilde beschermen...maar waarom?

Ik leef nu met zoveel vragen, frustraties en pijn, maar antwoorden krijg ik nooit.
Misschien had ze daar geen rekening mee gehouden.

Maar ik heb ook een broer, die dit tot dusver nog niet weet, die zal ik ook moeten inlichten
Waarom?
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
22-03-2019 21:24
Het klinkt alsof ze je de zorgen en verdriet zo lang mogelijk heeft willen besparen. Dat praat de leugen niet goed, maar maakt het hopelijk wel een zachter soort leed voor jou.
Dit doet veel meer pijn.
Het stelselmatig aan de zijlijn plaatsen van mij en het niet willen betrekken van ons als kinderen in haar ziekte.
(Dat heeft ook mede als gevolg dat door de privacywet er geen uitspraken gedaan worden over het type kanker en de eventuele erfelijkheidsfactoren)
Smoi schreef:
22-03-2019 21:25
Daar ben ik inmiddels al 3 weken over aan het nadenken.
Zo jong was ik niet dat ik het niet kon bevatten, het enige wat ik me kan bedenken is dat ze me wilde beschermen...maar waarom?

Ik leef nu met zoveel vragen, frustraties en pijn, maar antwoorden krijg ik nooit.
Misschien had ze daar geen rekening mee gehouden.

Maar ik heb ook een broer, die dit tot dusver nog niet weet, die zal ik ook moeten inlichten
vooropgesteld dat het een domme keuze was van je moeder is de enige verklaring dat ze jou tot haar dood een zorgeloze tijd gunde. Dat zij van jullie contact niet wilde dat het overschaduwd werd door de dood. Nergens maar dan ook werkelijk nergens is een verklaring te vinden dat zij dit gedaan zou hebben omdat ze niet van je zou houden
Smoi schreef:
22-03-2019 21:28
Dit doet veel meer pijn.
Het stelselmatig aan de zijlijn plaatsen van mij en het niet willen betrekken van ons als kinderen in haar ziekte.
(Dat heeft ook mede als gevolg dat door de privacywet er geen uitspraken gedaan worden over het type kanker en de eventuele erfelijkheidsfactoren)
eigenlijk weet je dat niet, je weet niet hoe het zou zijn geweest als je het wel had geweten
Alle reacties Link kopieren
Jawlensky schreef:
22-03-2019 21:28
Waarom?
Omdat mijn broer het contact met onze nichten ook recentelijk heeft hersteld en de kans dat het ter sprake komt en dat ik hier van op de hoogte ben, daardoor erg reëel geworden is.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-03-2019 21:30
eigenlijk weet je dat niet, je weet niet hoe het zou zijn geweest als je het wel had geweten
Jazeker, nu worden er geen onderzoeken gedaan met betrekking tot de erfelijkheid omdat het type borstkanker (die mijn moeder kreeg voor de overgang) niet vrijgegeven wordt.
Als ik de mogelijkheid wel had om erfelelijkheidsfactoren te omderzoeken, zou ik (meer) weten waar ik aan toe was en niet gebonden zijn aan elk jaar een mammografie....
Smoi schreef:
22-03-2019 21:36
Jazeker, nu worden er geen onderzoeken gedaan met betrekking tot de erfelijkheid omdat het type borstkanker (die mijn moeder kreeg voor de overgang) niet vrijgegeven wordt.
Als ik de mogelijkheid wel had om erfelelijkheidsfactoren te omderzoeken, zou ik (meer) weten waar ik aan toe was en niet gebonden zijn aan elk jaar een mammografie....
o, je denkt dat je moeder daarom je niet had verteld dat ze stervende was?
om je op te zadelen met een medisch probleem?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-03-2019 21:28
vooropgesteld dat het een domme keuze was van je moeder is de enige verklaring dat ze jou tot haar dood een zorgeloze tijd gunde. Dat zij van jullie contact niet wilde dat het overschaduwd werd door de dood. Nergens maar dan ook werkelijk nergens is een verklaring te vinden dat zij dit gedaan zou hebben omdat ze niet van je zou houden
Ik geloof zeker wel dat ze van me hield. Maar in mijn ogen is er een verschil tussen verzwijgen en een doofpotaffaire, want zo voelt het nu wel, met alle gevolgen van dien.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-03-2019 21:37
o, je denkt dat je moeder daarom je niet had verteld dat ze stervende was?
om je op te zadelen met een medisch probleem?
Nee, ook niet, maar in dit geval blijkt wel heel duidelijk dat kennis macht is. Alleen met de kennis van het gen van de borstkanker die mijn moeder had, was er al een hoop mogelijk geweest om erfelijkheidsfactoren uit te sluiten of juist niet.

Als het klopt dat mijn moeder wist dat ze uitzaaiingen had en dit heeft verzwegen, voor bijna 3 jaar, ongeacht welke goede bedoelingen ze daarmee gehad zou hebben, voelt het voor mij fout om de rest van de familie dan maar wel in te lichten.
Smoi schreef:
22-03-2019 21:44
Nee, ook niet, maar in dit geval blijkt wel heel duidelijk dat kennis macht is. Alleen met de kennis van het gen van de borstkanker die mijn moeder had, was er al een hoop mogelijk geweest om erfelijkheidsfactoren uit te sluiten of juist niet.

Als het klopt dat mijn moeder wist dat ze uitzaaiingen had en dit heeft verzwegen, voor bijna 3 jaar, ongeacht welke goede bedoelingen ze daarmee gehad zou hebben, voelt het voor mij fout om de rest van de familie dan maar wel in te lichten.
oke dus je moeder was fout.
en nu?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-03-2019 21:47
oke dus je moeder was fout.
en nu?
Probeer ik het hoe, te begrijpen, te accepteren en te verwerken (met hulp van de mensen hier)
Smoi schreef:
22-03-2019 21:51
Probeer ik het hoe, te begrijpen, te accepteren en te verwerken (met hulp van de mensen hier)
je creeert zelf een probleem waarom moeten anderen je dan helpen?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-03-2019 21:55
je creeert zelf een probleem waarom moeten anderen je dan helpen?
Ik creëer een probleem? Met andere woorden, suck it up?

Ja je moeder heeft misschien tegen je gelogen, dat jij daarom nu doordat je niets weet elk jaar onderzoeken moet ondergaan, niet weet ín hoeverre je erfelijk belast bent en je met je bek vol tanden staat als je nichten vertellen over dat zo geweldig was dat je moeder er toen was, moet ik dus maar voor lief nemen?
Want die gevoelens van frustratie, onbegrip, pijn en verdriet heb ik inderdaad op mezelf afgeroepen...

Ow....wacht :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
22-03-2019 21:18
Wat zouden haar redenen hebben kunnen vanuit een positieve intentie?
Uit liefde.
Ik kan me zo voorstellen dat je je kind tegen alles wil beschermen, hoe onhandig de keuze nu blijkt.

TO. Probeer het om te denken.
Je blijft nu ieder jaar onder controle, dat moet toch ook een geruststellende gedachte zijn.
Smoi schreef:
22-03-2019 22:03
Ik creëer een probleem? Met andere woorden, suck it up?

Ja je moeder heeft misschien tegen je gelogen, dat jij daarom nu doordat je niets weet elk jaar onderzoeken moet ondergaan, niet weet ín hoeverre je erfelijk belast bent en je met je bek vol tanden staat als je nichten vertellen over dat zo geweldig was dat je moeder er toen was, moet ik dus maar voor lief nemen?
Want die gevoelens van frustratie, onbegrip, pijn en verdriet heb ik inderdaad op mezelf afgeroepen...

Ow....wacht :wtf:
ja, jij kiest er zelf om te geloven dat het kwade opzet was terwijl een ander scenario veel meer voor de hand ligt.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er inderdaad voor kiezen om te geloven dat jouw moeder achterbaks was, loog, buiten sloot, het haar geen bal interesseerde dat jullie met vragen achter blijven en dat jij die controles moet hebben, enz.

Je kunt er ook voor kiezen om te geloven dat jouw moeder jullie niet wilde belasten, de tijd die zij nog met jullie had zo positief en fijn mogelijk wilde doorbrengen, er rust in vond te weten dat jij onder strenge controle van de artsen komt te staan zodat ze - als het jou ooit overkomt - er veel vroeger bij zullen zijn, enz.
Realiseer je dat je moeder het voor zichzelf ook heel erg moeilijk heeft gemaakt door alles voor zichzelf te houden. Ze heeft er niet over gepraat en waarschijnlijk veel moeilijke behandelingen en gesprekken alleen gedaan, en alles alleen verwerkt.
Door haar misplaatste idee dat het beter was jullie haar leed te besparen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-03-2019 22:04
ja, jij kiest er zelf om te geloven dat het kwade opzet was terwijl een ander scenario veel meer voor de hand ligt.
Ik ga niet uit van een kwade opzet, maar een verkeerd ingeschatte opzet. Ze zal het ongetwijfeld gedaan hebben met de beste intenties. Maar voor mij is het helaas niet meer mogelijk om de vragen die er nu opduiken na te vragen.
Mijn nichten vonden het alles behalve fijn om te moeten constateren dat zij dus eerder op de hoogte waren van de uitzichtloze situatie van mijn moeder.
Elk jaar een onderzoek in dit geval een mammografie, heeft bij de radiologen, oncologen en mensen die de erfelijkheid onderzoeken absoluut geen voorkeur, maar om borstkanker uit te sluiten, moet ik toch elk jaar terugkomen.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
22-03-2019 22:14
Realiseer je dat je moeder het voor zichzelf ook heel erg moeilijk heeft gemaakt door alles voor zichzelf te houden. Ze heeft er niet over gepraat en waarschijnlijk veel moeilijke behandelingen en gesprekken alleen gedaan, en alles alleen verwerkt.
Door haar misplaatste idee dat het beter was jullie haar leed te besparen.
Dat is ook iets wat ik niet snap. We waren een vrij open gezin en vertelden elkaar (in mijn ogen) alles.
Maar dit dus niet, waardoor ik het gevoel heb dat ik haar in de tijd dat ze het echt nodig had, gevoelsmatig tekort geschoten ben.
Ik zou hier echt eens met een psycholoog over praten. Ik heb na de dood van mijn moeder ook met een aantal gevoelens geworsteld, en de psycholoog heeft mij daar heel goed bij geholpen.
anoniem_370133 wijzigde dit bericht op 23-03-2019 08:28
67.49% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven