Angst om niet te kunnen slapen houdt me wakker

25-03-2019 08:47 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een klein jaar slaap ik af en toe hondsberoerd. Ik word er zo gefrustreerd van! Het is begonnen in een periode van veel stress en life-events. Achteraf een soort combinatie van overspannenheid en overgangsklachten. Ik was toen nachtenlang wakker, en had daarnaast ook flink last van angst- en paniekklachten en somberheidsgevoelens.
Nu gaat dat stukken beter. Ik merk wel dat ik nog stressgevoelig ben, maar mijn stemming is meestal goed en angst en paniek heb ik geen last meer van. Maar dat slapen blijft een probleem. Het is de angst om niet te kunnen slapen, die me wakker houdt, denk ik. Het is een op zichzelf staand probleem geworden.

Sinds een aantal weken heb ik een nieuwe baan en gebruik de nachten vóór ik moet werken, slaapmedicatie. Anders weet ik zeker dat het niet zal lukken. Dit is drie keer per week, de andere nachten slaap ik vaak toch wel, soms minder en soms veel te weinig – vannacht heb ik uren wakker gelegen en toen ik eenmaal sliep, heel onrustig, veel dromen, tig keer wakker worden tussendoor en ook weer veel te vroeg wakker.

Wat ik heb geprobeerd. Mindfulness cursus – veel aan gehad, daardoor raak ik niet meer zo in paniek en ga ik minder meer doemdenken (‘ik kan nooit meer slapen, nu gaat alles in mijn leven mis’). CBD olie (werd ik hyperalert van), ontspannings-en ademhalingsoefeningen, slaapoefentherapie bij een cesartherapeut, slaappsycholoog (dit was wel op het hoogtepunt van mijn angstklachten dus eigenlijk lag de focus toen niet goed; ben toen naar een psycholoog gegaan die me beter kon ondersteunen bij de angst), magnesiumpillen, magnesiumbaden, alle denkbare voedingssupplementen, hardlopen, yoga, gezond eten.
Later naar bed gaan, in bed blijven, eruit gaan, wat lezen, een glas wijn drinken, denkspelletjes, afleiding zoeken, seks, klagen tegen mijn man. Heb ook een tijd AD geslikt en toen sliep ik goed, maar dat vind ik nogal heftig en qua stemming is dat ook niet meer nodig. Ik ben wel weer de anticonceptiepil gaan slikken omdat aan overgangs/PMS klachten wordt gedacht (ik ben 43), sindsdien voel ik me wel stabieler.

Nou ja… ik denk dat ik het mogelijke eraan doe maar niets helpt afdoende. Het is hooguit iets beter te doorstaan. Slaap wordt een soort obsessie. Na zo’n totale kutnacht als vannacht ben ik er weer erg mee bezig en maak ik me er zorgen over. Hoe moet dat nou? Ga ik ooit nog goed slapen? Hoe kan ik mijn werk goed doen als ik die medicatie niet meer gebruik? Dat kan ik toch niet eeuwig blijven doen? Hoe doen mensen dat, slapen? Waarom kon ik dat vroeger wel en nu ineens niet meer?

Eens een uurtje wakker liggen vind ik echt geen drama. Maar bij mij duurt het meteen uren, en ik kan ook niet denken ‘dan lig ik maar gewoon lekker in bed, rust ik ook uit’ want ik voel me dan ontzettend gejaagd. Het lukt me wel mijn spieren te ontspannen en rustig te ademen, maar mijn hartslag is dan erg hoog en ik heb zo’n zenuwenknoop in mijn maag. Op een gegeven moment wint de slaapbehoefte het van de zenuwen, maar dan zijn we al uren verder.

Overdag slapen lukt me nauwelijks en heb ik ook geen tijd voor, want werk of gezin/huishouden.

En waar maak ik me dan zo zenuwachtig over? Tja, ik pieker over die slaap en hoe dat ooit goed moet komen. Maar waar het vroeger prima hielp om tegen mezelf te zeggen: ‘joh, met een paar uurtjes slaap functioneer ik ook wel’ (want ik heb inmiddels ervaren dat dat zo is), en ‘ik val vroeg of laat echt wel in slaap’ (want ook dat klopt), krijg ik mijzelf op geen enkele manier meer rustig. Het lijkt wel alsof mijn lichaam in een soort hyperalerte staat komt, daar valt niet meer tegenop te mindfulnessen. Is dat dan toch die overgang, en hoe lang moet dat dan wel niet duren?

Ik blijf dit het zo spuugvervelend vinden. Die uren ’s nachts duren eindeloos. Ik weet van gekkigheid niet meer waar ik het zoeken moet. Ik kan nooit ergens op rekenen. En vooral mis ik het INTENS om in bed te stappen met de zekerheid die ik decennialang had: ‘ik ga lekker slapen!’ Altijd stap ik met lichte stress in bed over of het wel gaat lukken. Ik weet ook dat dat hetgeen is dat me in de weg zit. Ik moet de controle loslaten. Maar hoe, in vredesnaam, doe ik dat? Iemand die met een frisse blik naar dit verhaal kan kijken?
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt je huisarts???
Alle reacties Link kopieren
Mij oxazepam voorschrijven. Waar ik weliswaar heerlijk op slaap driemaal per week, maar waar ik wel een keer vanaf wil.
Je hebt al heel veel geprobeerd.

Wat ik zelf ben gaan doen is een leuke serie kijken op Netflix in bed op mijn telefoontje, dus klein schermpje en met oordopjes in.

Ik vind dat meer ontspannen dan lezen en doordat ik ben afgeleid ga ik niet denken en piekeren.

Ondanks dat iedereen zegt dat dat zo slecht is helpt het mij enorm want 9 van de 10 keer val ik erbij in slaap.

Wat ook heel kalmerend werkt voor mij is hop.
Ik drink dan een alcoholvrij biertje met relatief veel hop er in.
Krombacher.
Alle reacties Link kopieren
Maar misschien moet je er nog even niet vanaf willen, en misschien zelfs wel een dagje meer oxazepam slikken
Alle reacties Link kopieren
Deels herkenbaar. Ik heb ook zo'n periode van bijna een jaar gehad. Ik kon niet slapen, vooral omdat ik bang was dat ik niet zou kunnen slapen. En als je dan eenmaal gaat malen.. Op dagen dat ik er niet vroeg uit hoefde (weekend) lukte het wel, want dan wist ik dat ik in elk geval kon uitslapen als het niet lukte. Doordeweeks sliep ik vaak helemaal niet, of maximaal een uurtje.

Bij mij kwam het door stress. Ik studeerde voltijd en werkte de avonden. Dat was blijkbaar teveel. Toen ik stopte met het avondwerk sliep ik ook weer.

Ik heb toen ook alles geprobeerd en door de angst doe ik veel dingen nog steeds op die manier, terwijl het inmiddels ruim 10 jaar geleden is. Geen klok op de slaapkamer en als ik wakker ben ook niet kijken hoe laat het is. Na 17.00 geen cafeïne, een warme douche voor het slapen gaan, lezen i.p.v. tv kijken. Niets hielp, alleen het patroon doorbreken.

Sorry dat ik geen tips heb, veel sterkte want het is echt slopend :hug:
Alle reacties Link kopieren
TV kijken heb ik nooit gedaan omdat je altijd hoort dat dat slecht zou zijn. Ik lees zelf heel graag en dat geeft mij ook afleiding. Maar ik kan het eens proberen. En hop staat nog op mijn lijstje te proberen dingen; die ga ik halen!

@Lilalinda, ja misschien, dat zegt mijn huisarts ook. Ik ben bang dat het niet meer werkt als je het te vaak gebruikt. En het schijnt best lastig te zijn het af te bouwen. (Ik zie zoals gebruikelijk vooral de beren op de weg). Maar wellicht moet ik accepteren dat dat mij nu gewoon helpt en dat het even niet anders is...
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Ik heb het twee jaar lang ook gehad. Ook altijd een hele goede slaper geweest maar door een nare live event is het twee jaar lang mis gegaan. Een enkele keer gaat het nog heel lastig.

Ik herken het gevoel van angst dat je niet in slaap valt. De angst van overdag: hoe zal het vanavond gaan. De angst op de avond: nee...we gaan nog niet naar bed. Het extreem suf, bibberig, angstig voelen overdag....

Wat mij heeft geholpen: de tijd, een ritme vinden, sport, oordoppen, en iedere avond een wijntje. Zal ook slecht zijn, maar het helpt mij en voorlopig heb ik daar vrede mee.

Ik heb ook geprobeerd om niet teveel naar oplossingen te grijpen wat nergens op slaat (olie, melatonine etc) ik heb ook maar 1x van de huisarts temazepam gehad, maar ik wil niet afhankelijk zijn. Ik voelde al na 3 pillen de afhankelijkheid opkomen.

Ik hoop ook voor jou dat het tijdelijk is. Het is een heel naar iets en het lijkt of je lichaam je in de steek laat.

Sorry dat ook ik geen oplossing heb....
Tijdelijk slaappillen hoeft geen probleem te zijn, 3 x in de week is wel pittig, als dit blijvend is, maar ik neem aan dat je huisarts je in de gaten houdt hij/zij schrijft immers de medicatie voor. Denk er zelf ook om dat het voor op de lange termijn geen oplossing is.

Nu een paar dingen die ik niet uit je OP haal. Drink je alcohol? -> indien ja, stop daarmee. Heb je overgewicht? -> indien ja probeer af te vallen.

Verder voor wat ik lees zit het vooral in je hoofd, je raakt in paniek omdat je niet slaapt en dat maakt de cirkel rond, want door die stofjes in je lijf wordt je wakkerder. Ik zou als ik jou was toch terug naar de huisarts gaan. Misschien is er iemand die je kan helpen weer ‘normaa’ te denken tijdens de nachtelijke uren. Sterkte.

Edit, mensen die overspannen zijn wordt ook wel geadviseerd om slaapmedicatie een periode elke dag in te nemen, dit om het lichaam en geest even tot rust te brengen, als je dit wilt moet je dat in overleg met je arts doen, hij/zij schrijft tenslotte ook voor, en kan dan ook in de gaten houden hoe je er mee omgaat, je bent niet direct verslaafd.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 25-03-2019 09:18
19.87% gewijzigd
Ik weet niet of het zin heeft om een slaapmiddel soms wel en soms niet te slikken. Kun je het niet beter een tijdje elke avond slikken (in een lage dosis), zodat je even een tijdje goed kunt slapen, en het daarna langzaam afbouwen?

Verder denk ik dat je er vooral minder mee bezig moet zijn. Je bent nu zo aan het piekeren erover dat het echt een ding is geworden. Dat werkt averechts. Misschien moet je het juist loslaten en het aan je lijf overlaten. Als je moe bent ga je vanzelf slapen. Misschien een stevige wandeling voordat je naar bed gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ook al heeft niet iedereen een oplossing, het is al fijn om herkenning te krijgen :) En goed om te lezen dat het soms even duurt maar het wel over kan gaan.

Ik drink wel alcohol, maar alleen in het weekend en niet (vlak) voor het slapen gaan. Ik heb pas om die reden ook een week of drie niet gedronken - weinig verschil. Het helpt ook niet om wél te drinken trouwens.

Overgewicht heb ik zeker niet.

Misschien toch weer naar de huisarts en de slaappsycholoog proberen? Het klopt dat ik erg in mijn hoofd zit en geneigd ben tot doemdenken. Mijn gedachten hierover nogmaals goed onderzoeken, nu ik in wat rustiger vaarwater ben, is misschien wel goed...
Lees het boek Slapen als een Roos van Dr. Guy Meadows. Je zit nu vast in een patroon van vanalles proberen om te slapen, terwijl je terug moet naar niets doen. Dat is precies waar het boek over gaat, samen met in paniek en met doemgedachten wakker liggen.
Boek borduurt ook voort op mindfulnesstechnieken en daar heb je al ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het boek, heb het al eens gelezen. Ik vond het wel herkenbaar en het heeft me ook wel geholpen. Ik ga het nog eens herlezen, dank je!
Alle reacties Link kopieren
Aureel schreef:
25-03-2019 09:05


@Lilalinda, ja misschien, dat zegt mijn huisarts ook. Ik ben bang dat het niet meer werkt als je het te vaak gebruikt. En het schijnt best lastig te zijn het af te bouwen. (Ik zie zoals gebruikelijk vooral de beren op de weg). Maar wellicht moet ik accepteren dat dat mij nu gewoon helpt en dat het even niet anders is...
vertrouw je huisarts, of zoek er eentje die je vertrouwen kunt
Aureel schreef:
25-03-2019 09:26
Ik ken het boek, heb het al eens gelezen. Ik vond het wel herkenbaar en het heeft me ook wel geholpen. Ik ga het nog eens herlezen, dank je!
Het is vooral die herkenbaarheid die ik zo fijn vond. De 'techniek' zelf kost wel even wat training (en slapeloze nachten...) om onder de knie te krijgen (mij ook nog niet gelukt) maar de herkenbaarheid vond ik heel fijn en de aanpak en kijk op het probleem die voor mij 100% spijker op de kop was. Misschien geeft het je weer even wat rust en vertrouwen dat er een oplossing is. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat probleem ook en als je erover na gaat denken dan komt het telkens op hetzelfde neer: in feite wíl ik niet slapen. Ik wil niet loslaten omdat ik de gedachten die ik op dat moment heb, te belangrijk vind.

Ik wil dan gewoon niet aan niets denken. Ik wil aan problemen denken. Tot op een gegeven moment kan het me niets meer schelen, mijn gedachten raken op drift en dan raak je snel in slaap.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
25-03-2019 09:30
Het is vooral die herkenbaarheid die ik zo fijn vond. De 'techniek' zelf kost wel even wat training (en slapeloze nachten...) om onder de knie te krijgen (mij ook nog niet gelukt) maar de herkenbaarheid vond ik heel fijn en de aanpak en kijk op het probleem die voor mij 100% spijker op de kop was. Misschien geeft het je weer even wat rust en vertrouwen dat er een oplossing is. :)
Het is sowieso fijn om te lezen dat je niet de enige bent, vooral op dit forum, vind ik. Dat is toch wat meer dichtbij dan abstract een website.

Het is zo lastig om er niet zo'n groot ding van te mk, omdat het voor jou wel zo voelt. Maar toch werkt het wel, achteraf voor mij gezien dan. Het helpt om er zo min mogelijk mee bezig te zijn en proberen structuur on je leven aan te brengen op alle vlakken. Maar toch....nu het een half jaar heel goed met mij gaat, denk ik nog iedere avond: zal het gaan lukken? Ik hoop dat dat ook eens over gaat.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
25-03-2019 08:59
Je hebt al heel veel geprobeerd.

Wat ik zelf ben gaan doen is een leuke serie kijken op Netflix in bed op mijn telefoontje, dus klein schermpje en met oordopjes in.

Ik vind dat meer ontspannen dan lezen en doordat ik ben afgeleid ga ik niet denken en piekeren.

Ondanks dat iedereen zegt dat dat zo slecht is helpt het mij enorm want 9 van de 10 keer val ik erbij in slaap.
Ik kijk altijd naar de tv op fluisterniveau maar er komt een moment dat je besluit te gaan slapen. Als je de gedachtendrift kan vasthouden dan gaat dat door en val je in slaap maar somt neemt irritatie of bezorgdheid over iets het van je over en lig je toch weer wakker.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
25-03-2019 10:03
...., neemt irritatie of bezorgdheid over iets het van je over en lig je toch weer wakker.
Dit herken ik ook, als ik geïrriteerd ben of me ergens zorgen over maak, slaap ik erg slecht. Ook als ik een drukke avond heb gehad, slaap ik slecht. Gelukkig niet zoveel en vaak als TO, maar mijn gedachtes kan ik niet stilleggen dan, en daardoor blijf ik wakker. Of malen hoe je het noemen wilt. ;-)
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
25-03-2019 09:41
Ik heb dat probleem ook en als je erover na gaat denken dan komt het telkens op hetzelfde neer: in feite wíl ik niet slapen. Ik wil niet loslaten omdat ik de gedachten die ik op dat moment heb, te belangrijk vind.

Ik wil dan gewoon niet aan niets denken. Ik wil aan problemen denken. Tot op een gegeven moment kan het me niets meer schelen, mijn gedachten raken op drift en dan raak je snel in slaap.
Ik ervaar dat juist andersom. Ik wil verschrikkelijk graag slapen. Ik haat mijn drukke gedachten, het gaat nergens over, ik heb al mijn mogelijkr problemen al honderd keer de revue laten passeren, ik zou niets liever willen dan knockout zijn. Maar ik wil dus juist té graag :-x
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
25-03-2019 09:55
Het is sowieso fijn om te lezen dat je niet de enige bent, vooral op dit forum, vind ik. Dat is toch wat meer dichtbij dan abstract een website.

Het is zo lastig om er niet zo'n groot ding van te mk, omdat het voor jou wel zo voelt. Maar toch werkt het wel, achteraf voor mij gezien dan. Het helpt om er zo min mogelijk mee bezig te zijn en proberen structuur on je leven aan te brengen op alle vlakken. Maar toch....nu het een half jaar heel goed met mij gaat, denk ik nog iedere avond: zal het gaan lukken? Ik hoop dat dat ook eens over gaat.

Precies dat ja! Daar hoop ik ooit nog vanaf te komen. Zo fijn idd die herkenbaarheid. Ik ben er nu even heel gefrustreerd over, maar er zijn ook dagen dat ik gewoon mijn leven leef. En dat gaat eigenlijk, zelfs met slaapgebrek, best heel goed. Ik laat mij nergens in beperken, doe alles wat ik die dag moet doen of gepland heb, of waar ik zin in heb, óók als ik moe ben.
Alle reacties Link kopieren
Tessa44- schreef:
25-03-2019 10:11
Dit herken ik ook, als ik geïrriteerd ben of me ergens zorgen over maak, slaap ik erg slecht. Ook als ik een drukke avond heb gehad, slaap ik slecht. Gelukkig niet zoveel en vaak als TO, maar mijn gedachtes kan ik niet stilleggen dan, en daardoor blijf ik wakker. Of malen hoe je het noemen wilt. ;-)
Gisteren lag ik me nog lang zorgen te maken over kwantumcomputers, artificiële intelligentie en de zin van het leven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Aureel schreef:
25-03-2019 10:21
Ik ervaar dat juist andersom. Ik wil verschrikkelijk graag slapen. Ik haat mijn drukke gedachten, het gaat nergens over, ik heb al mijn mogelijkr problemen al honderd keer de revue laten passeren, ik zou niets liever willen dan knockout zijn. Maar ik wil dus juist té graag :-x
Iets in je wil dat toch niet anders zou je gewoon slapen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
25-03-2019 10:32
Iets in je wil dat toch niet anders zou je gewoon slapen.
Dat is wel heel makkelijk gezegd. Ik wilde niets liever dan slapen, het was bij mij echt een stressreactie. Als ik er niet vroeg uit hoefde viel ik gewoon in slaap. Maar als de wekker stond ging ik liggen tellen. Nog 5 uur slaap, nog 4 uur slaap. Ik piekerde niet, had alleen de adrenaline in mijn lijf omdat ik me zorgen maakte of het wel zou lukken om te slapen.
retrostar schreef:
25-03-2019 10:32
Iets in je wil dat toch niet anders zou je gewoon slapen.
Wat een onzin; alsof het puur en alleen maar een kwestie is van willen of niet willen.
Ik vind dat je het heel erg eenzijdig bekijkt en ook heel erg hard bent voor jezelf als je zo met jezelf om gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven