Hyperventilatie tijdens autorijden.

02-04-2019 19:30 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help..ik rijd al lang auto..ongeveer 20 jaar..en ik rijd al 15 jaar lang een stuk van ongeveer 30 min naar mn werk. En opeens heb ik last van hyperventilatie tijdens het rijden, vooral op het stuk snelweg. Ik heb wel vaker last gehad van hyperventilatie bv op drukke plekken of in een winkel ofzo, maar nog niet echt eerder in de auto. Sinds een paar dagen word ik tijdens het rijden duizelig en krijg ik zweethanden. Niet meer rijden wil ik absoluut niet...en is ook geen optie met mijn werk. Wie heeft er een tip voor me of wie herkent dit?
Alle reacties Link kopieren
Huisarts?

Vragen om een ademhalingstraining/stressreductie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit alleen in de auto, of vaker??
Alle reacties Link kopieren
Vroeger vaker..laatste 2 dagen alleen in de auto. Als het langer aanhoudt wil ik idd wel naar de huisarts, maar als ik dan doorverwezen wordt gaat daar toch wat tijd overheen..ik moet ondertussen wel 4 keer per week naar mijn werk..dus zoek ook korte termijn tips zodat het niet erger wordt....
Groezeltje schreef:
02-04-2019 19:35
Vroeger vaker..laatste 2 dagen alleen in de auto. Als het langer aanhoudt wil ik idd wel naar de huisarts, maar als ik dan doorverwezen wordt gaat daar toch wat tijd overheen..ik moet ondertussen wel 4 keer per week naar mijn werk..dus zoek ook korte termijn tips zodat het niet erger wordt....
Gewoon morgen bellen. Je hebt paniekaanvallen en die gaan vaak niet vanzelf weg en zijn levensgevaarlijk in de auto.
Alle reacties Link kopieren
Veel rijden
Je onderbewuste heeft hv met autorijden gekoppeld
Doir regelmatig gewoon te rijden en de koppeling te maken , zie he wel dit kan zonder hv, verdwij t t
Zo niet hulp vragen
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij een vraag voor een deskundige. Naast het feit dat het vervelend is voor jou, vind ik het ook heel gevaarlijk. Dus probeer zo snel mogelijk uit te zoeken wat de (onderliggende) reden is.
Hoi Groezeltje, wat rot.
Ik zou zeker een afspraak met de huisarts maken. In de tussentijd kan je proberen je ademhaling onder controle te krijgen en houden. Als je googled op ademhalingsoefeningen en hyperventilatie vind je heel veel info. Ik ben er met ademhalingsoefeningen weer helemaal vanaf gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Naar de huisarts. Je hebt paniekaanvallen die je koppelt aan autorijden.
In dit soort gevallen wil een paar sessies EMDR nog wel eens helpen, en anders ontspanningsoefeni gen.

Een instant oplossing zonder jezelf te drogeren is er niet ben ik bang. Dit gaat alleen over door jezelf en je kind te trainen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook gehad in de auto. Heel eng idd. Maar er is nog nooit iets gebeurd. Het is namelijk niet meer dan een angst. Probeer autorijden niet te gaan vermijden, daar schiet je niets mee op. Je zal iets aan die paniekaanvallen moeten doen. Ik heb ontspanningsoefeningen hiervoor (en ook via huisarts met een ggz-psycholoog gesproken, maar ik weet niet of dat nou specifiek geholpen heeft).
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Bibi72 en MarindaH, is het bij jullie helemaal over gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook gehad. Bij mij hielp het om het auto rijden niet te gaan vermijden maar regelmatig een stukje in de buurt te rijden om het vertrouwen terug te krijgen. Op weg naar mijn werk zette ik in die tijd een cd op in de auto met nummers die ik van begin tot eind mee kon zingen. En dat deed ik dan ook, lekker hard ;) Het zingen hielp me om mijn ademhaling onder controle te houden. Na verloop van tijd (binnen een paar weken) was dit niet meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Groezeltje schreef:
02-04-2019 20:50
Bibi72 en MarindaH, is het bij jullie helemaal over gegaan?

Ik weet niet of het helemaal weg is. Maar ik heb het al een tijd niet gehad.
Such fun!1
Ja, helemaal over. Nooit meer last van gehad. Inmiddels al 20 jaar klachtenvrij :-)
Alle reacties Link kopieren
Heb de huisarts al gebeld..vanmiddag even erheen, bedankt voor jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
Download de “breathing app” en zet feze aan op t moment dat je de auto in stapt en pas weer uit als je op de plaatsvan bestemming bent.. wellicht helpt het je..
Ik heb dit ook gehad toen ik zwanger was. Ik ben toen een andere route gaan rijden (niet altijd mogelijk natuurlijk) met fijne muziek op..dat hielp! Nooit meer last gehad..
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal..heb verwijzing voor een logopedist die hier ervaring mee heeft gekregen! En morgen in de auto gaat er een leuke cd mee!
fener schreef:
02-04-2019 19:38
Veel rijden
Je onderbewuste heeft hv met autorijden gekoppeld
Doir regelmatig gewoon te rijden en de koppeling te maken , zie he wel dit kan zonder hv, verdwij t t
Zo niet hulp vragen
Slecht advies.
Je hebt zoals Lucifer al zei waarschijnlijk paniekaanvallen (forum diagnose disclaimer) en die zijn goed behandelbaar maar natuurlijk ook gevaarlijk als je in een auto zit. Het zal niet verdwijnen door te negeren, in tegendeel zelfs.
Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven