Sensatie bij treinspringer

03-04-2019 11:49 113 berichten
Zojuist zat mijn vriend in een trein waar iemand voor gesprongen is, behoorlijk heftig lijkt me dat.

Maar ik ben eigenlijk heel erg geschrokken over wat hij me vertelde van het gedrag van mensen in de trein...

Ze mochten na ruim een uur via de voorste coupe over een houten loopbrug overstappen naar een andere trein. Dan zit je dus boven op het ongeval. Ik zou zelf met oogkleppen op naar die andere trein rennen. Maar er waren dus mensen, die echt gingen “zoeken” of ze iets konden zien. In de treincoupés door de eerste ramen kijken etc.

En dat vind ik toch wel zo bizar. Dan is iemand van ellende voor een trein gesprongen... En dan staan ze als een stelletje ramptoeristen door treinraampjes naar je stukjes te kijken. Kan ik nou zo weinig hebben, of zijn sommige mensen echt verknipt geraakt?
Het gebeurt bij veel dingen. Mensen zijn zo nieuwsgierig. Ik begrijp dat ook niet helemaal, eerlijk gezegd.
Ach ja, er staan ook mensen ‘springen, springen’ te roepen als er iemand op de dakrand staat.
Alle reacties Link kopieren
"Gelukkig" heeft de treinspringer er geen last van.
Alle reacties Link kopieren
tja, tegenwoordig staan foto's en filmpjes van een ongeval sneller op social media dan de politie de familie kan inlichten. Mensen gaan stilstaan op de snelweg om te kunnen filmen, moeders met kinderen die staat te filmen bij een reanimatie van een motorrijder die ruzie had met een lantaarnpaal....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Het gebeurd bij veel van dit soort dingen...mensen kunnen vaak hun nieuwsgierigheid niet in bedwang houden.
Dat gebeurt toch bij alles? Auto-ongelukken, brand etc. Ik ben weleens in een ziekenwagen geladen, daar dromden ook mensen voor samen (was helemaal niet spectaculair) en stonden rustig foto’s te maken van mij op die brancard.
Alle reacties Link kopieren
Ach, vinden hun eigen leven waarschijnlijk niet interessant genoeg. Gevalletje van ''andermans leed laat je je eigen leed vergeten''. Ik snap er ook helemaal niets van. En al helemaal niet van mensen die hulpverleners in de weg staan omdat ze zo nodig alles moeten vastleggen. Iets met natuurlijke selectie.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. 3x een springer gehad, waarvan 1x met een op het spoor geparkeerde auto. Ik zat voorin de trein en heb dik een uur boven op het autowrak gezeten terwijl er gezaagd etc werd. Ook de lijkwagen parkeerde vlak naast me. Ik was helemaal van slag, net als de mensen om mij heen. Bij het uitstappen en langs het spoor naar de bus lopen lagen er ook allemaal wrakstukken. De passagiers die het geluid niet zo hard hadden gehoord (bij een springer hoor je letterlijk het lichaam onder je door rollen) waren in een lollige bui en maakte aan de lopende grapjes. De impact voor de mensen achterin was veel minder heftig.

Toen ik zelf een keer een ongeluk kreeg en lag te wachten op hulp, had ik 6 mensen met filmende mobieltjes in m'n gezicht. Dus ja, sommige mensen zijn gewoon ontzettend aso.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
03-04-2019 11:52
Ach ja, er staan ook mensen ‘springen, springen’ te roepen als er iemand op de dakrand staat.
Dit vind ik vele malen erger, de man in TO's verhaal is al dood.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, het is gewoon zwaar aso.
karin6789 schreef:
03-04-2019 11:56
Dit vind ik vele malen erger, de man in TO's verhaal is al dood.
Ik vind het allemaal debiel.
Diediear schreef:
03-04-2019 11:56
Ach, vinden hun eigen leven waarschijnlijk niet interessant genoeg. Gevalletje van ''andermans leed laat je je eigen leed vergeten''. Ik snap er ook helemaal niets van. En al helemaal niet van mensen die hulpverleners in de weg staan omdat ze zo nodig alles moeten vastleggen. Iets met natuurlijke selectie.
En ondertussen schijnen Nederlanders ook nog gigantisch royaal te doneren aan goede doelen... De dubbelzinnigheid. Een kleine gedragsaanpassing zou ook niet verkeerd zijn. :cencored:

Ik kan me ook gewoon niet voorstellen dat je iemand wil zien springen, of dat je stukjes zou willen zien liggen of...
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
03-04-2019 12:03
En ondertussen schijnen Nederlanders ook nog gigantisch royaal te doneren aan goede doelen... De dubbelzinnigheid. Een kleine gedragsaanpassing zou ook niet verkeerd zijn. :cencored:
Wat is hier nou toch het verband?
Moet ik stoppen met mijn goede doelen hierom?
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden zat ik ook eens in een trein waar iemand voor sprong. Toen was er niemand die nieuwsgierig om zich heen ging kijken, het was heel duidelijk wat er gebeurd was en we hoefden dat echt niet te zien! Er werd wel heel veel geklaagd in de trein, maar gezien het moment (16 uur op 5 december, dus de trein zat vol met mensen die naar hun gezin wilden om sinterklaas te vieren) kon ik dat wel begrijpen. We hebben 3 uur vast gezeten in de trein, pas toen het lichaam geborgen was en alles schoon was mochten we eruit.

Ik vraag me af of mensen nou zoveel sensatiegerichter zijn geworden of dat we murw zijn geraakt door alle filmpjes e.d. die je tegenwoordig (ongevraagd) ziet.
gioia82 wijzigde dit bericht op 03-04-2019 12:13
13.27% gewijzigd
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Nabestaanden die via de wijkagent vragen of mensen de foto's van een springer willen verwijderen van facebook.
geneet van 't laeve
Verknipt geraakt? Is toch niets nieuws? De file veroorzaakt door kijkers bestaat ook al eeuwen, als er vroeger een ambulance in de straat stond, stond ook de halve buurt buiten om maar even twee dingen te noemen.
Belachelijk. Die mensen sporen niet. Helaas heb ik iemand gekend die bij de ramp met de Herald of Free Enterprise (grote scheepsramp met veel slachtoffers) samen met een kennis is afgereisd om daar ramptoerist te spelen. Ik vind het weerzinwekkend.
Zelf in zo’n trein gezeten.
Ja, mensen reageren inderdaad zo.

Naast dat er heel veel ook boos zijn en dat afreageren op het treinpersoneel, heel bizar.
Ik heb alleen maar meer respect voor het personeel gekregen na dit ongeval.
Als het echt een springer is, kijken die mensen verkeerd, de overblijfselen liggen vooral achter de trein. Ben als kind ooit getuige geweest van een aanrijding met een persoon; ik stond bij een overweg te wachten en aan de overkant stapte iemand voor de intercity. Gelukkig was dit jaren voor de komst van mobiele telefoons. De meeste andere getuigen waren net als ik eerder extreem geschrokken dan nieuwsgierig. Voor zover ik weet is er niemand nog extra gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ach, in vroeger tijden, heel lang geleden gelukkig, gingen ouders met hun kinderen naar openbare terechtstellingen.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
03-04-2019 12:11
Ik vraag me af of mensen nou zoveel sensatiegerichter zijn geworden of dat we murw zijn geraakt door alle filmpjes e.d. die je tegenwoordig (ongevraagd) ziet.
Nah, ooit liep men massaal uit naar het marktplein om te zien hoe mensen opgehangen of gevierendeeld werden. Of gingen ze in een amfitheater kijken of een gladiator het van een leeuw zou winnen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Is gewoon een menselijk trekje; op de snelweg trekken de mensen ook pas weer op als ze stapvoets voorbij het ongeluk zijn gereden.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
03-04-2019 12:08
Wat is hier nou toch het verband?
Moet ik stoppen met mijn goede doelen hierom?
Denk dat ze eerder doelt op de hypocrisie. Enerzijds massaal verbetering willen, goed doen. Anderzijds staat de gemiddelde Nederlander met zijn telefoon in de aanslag als er iemand gewond is en/of er een ongeval plaatsvind en belemmeren zij daarmee de mensen (hulpverleners) die daar zijn om de situatie te verbeteren. En voor wat? Een like op social media?

Nou moet je het niet te letterlijk nemen natuurlijk. Doneren aan stichting wakker dier staat natuurlijk helemaal los van of je wel of geen ramptoerist bent. Eerder een gevalletje een lijn trekken. Sta hulpverleners niet in de weg. Doe geen dingen bij andere die je zelf ook niet prettig zou vinden. Dat is inclusief je mobiele telefoon onder iemands snufferd houden omdat je nog nooit een ongeluk van dichtbij hebt gezien.
Diediear schreef:
03-04-2019 12:20
Denk dat ze eerder doelt op de hypocrisie. Enerzijds massaal verbetering willen, goed doen. Anderzijds staat de gemiddelde Nederlander met zijn telefoon in de aanslag als er iemand gewond is en/of er een ongeval plaatsvind en belemmeren zij daarmee de mensen (hulpverleners) die daar zijn om de situatie te verbeteren. En voor wat? Een like op social media?

Nou moet je het niet te letterlijk nemen natuurlijk. Doneren aan stichting wakker dier staat natuurlijk helemaal los van of je wel of geen ramptoerist bent. Eerder een gevalletje een lijn trekken. Sta hulpverleners niet in de weg. Doe geen dingen bij andere die je zelf ook niet prettig zou vinden. Dat is inclusief je mobiele telefoon onder iemands snufferd houden omdat je nog nooit een ongeluk van dichtbij hebt gezien.

Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat dit dus niet de gemiddelde Nederlander is, maar voornamelijk de GeenStijl/Dumpert Nederlander. En dat dat ook geen mensen zijn die goede doelen sponsoren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven