Ziek melden van werk en een traject in vanwege depressie?

07-04-2019 20:03 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-04-2019 11:13
Reden: OP verwijderd, maatregelen genomen.
99.12% gewijzigd
Wat zegt je huisarts? Dat is het beginpunt.

En er zijn overigens lange wachtlijsten voor behandelingen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, natuurlijk kan dit zo niet.
Wat gizzmo ook al zegt: eerst maar eens naar de huisarts.

En als je in een behandeltraject terecht komt, kun je ook niet zomaar afstand nemen van je werk. Het is allang duidelijk dat een hospitalisatie proces de terugkeer alleen maar moeilijker maakt.
Alle reacties Link kopieren
Het is mijn ervaring dat stoppen met werken niet altijd goed is. Vaak was het juist mijn werk dat ervoor zorgde dat ik niet helemaal instortte. Tot het echt niet meer ging. Ik kan natuurlijk niet beoordelen waar jij zit op deze glijdende schaal. Je zal er helaas wel rekening mee moeten houden dat Je op een maandenlange wachtlijst komt in de GGZ. En behandelingen nemen hooguit een paar uur per week in beslag. Het is niet zo dat je een volle werkweek hebt aan therapie. Meestal begint dat met een enkel uurtje per week en pas in extreem ernstige situaties wordt dat meer. Aan de andere kant kan het ook nuttig zijn om je helemaal op je herstel te richten. Miscshien is halve dagen werken een idee?
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
girasole3 schreef:
07-04-2019 21:13
Nee, natuurlijk kan dit zo niet.
Wat gizzmo ook al zegt: eerst maar eens naar de huisarts.

En als je in een behandeltraject terecht komt, kun je ook niet zomaar afstand nemen van je werk. Het is allang duidelijk dat een hospitalisatie proces de terugkeer alleen maar moeilijker maakt.
Dat ligt echt helemaal aan het overleg met en advies van behandelaren en de bedrijfsarts.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan dat. Je kunt je ziek melden, daar hoef je geen reden voor op te geven.
Vervolgens moet je dan wrsch wel naar een bedrijfsarts en dan gaat er gekeken worden wat het beste voor jou is.
Overleg zeker met je huisarts.

Heb je al een verwijzing voor een psycholoog?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
fayanna schreef:
07-04-2019 21:15
Het is mijn ervaring dat stoppen met werken niet altijd goed is. Vaak was het juist mijn werk dat ervoor zorgde dat ik niet helemaal instortte. Tot het echt niet meer ging. Ik kan natuurlijk niet beoordelen waar jij zit op deze glijdende schaal. Je zal er helaas wel rekening mee moeten houden dat Je op een maandenlange wachtlijst komt in de GGZ. En behandelingen nemen hooguit een paar uur per week in beslag. Het is niet zo dat je een volle werkweek hebt aan therapie. Meestal begint dat met een enkel uurtje per week en pas in extreem ernstige situaties wordt dat meer. Aan de andere kant kan het ook nuttig zijn om je helemaal op je herstel te richten. Miscshien is halve dagen werken een idee?

Klopt zeker, maar onderschat de intesiviteit van therapie niet. Ik kom er regelmatig gesloopt vandaan (4x/week) alsof ik de hele dag gewerkt heb terwijl de afspraak max een uurtje was. Soms ook niet hoor, maar alleen lekker rustig bijkomen is het zeker niet.

Ik ben jaren terug trouwens op eigen verzoek naar de arbo gegaan of ik voor een deel ziekgemeld kon worden, dus eerst alleen uren terugschroeven. Maar toen ik bij de HA was geweest en het balletje ging rollen ging het toch snel richting volledige ziekmelding.
.
fayanna schreef:
07-04-2019 21:15
Het is mijn ervaring dat stoppen met werken niet altijd goed is. Vaak was het juist mijn werk dat ervoor zorgde dat ik niet helemaal instortte. Tot het echt niet meer ging. Ik kan natuurlijk niet beoordelen waar jij zit op deze glijdende schaal. Je zal er helaas wel rekening mee moeten houden dat Je op een maandenlange wachtlijst komt in de GGZ. En behandelingen nemen hooguit een paar uur per week in beslag. Het is niet zo dat je een volle werkweek hebt aan therapie. Meestal begint dat met een enkel uurtje per week en pas in extreem ernstige situaties wordt dat meer. Aan de andere kant kan het ook nuttig zijn om je helemaal op je herstel te richten. Miscshien is halve dagen werken een idee?
Dat moet je nooit zomaar doen zonder geldige ziekmelding voor de rest van de dagen! Anders krijg je uiteindelijk een veel lagere uitkering!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
07-04-2019 21:09
Wat zegt je huisarts? Dat is het beginpunt.

En er zijn overigens lange wachtlijsten voor behandelingen.
Vorig jaar heb ik een intakegesprek gehad bij de ggz, was doorverwezen door de huisarts. Vervolgens heb ik het allemaal in een soort paniek afgekapt.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
07-04-2019 21:13
Nee, natuurlijk kan dit zo niet.
Wat gizzmo ook al zegt: eerst maar eens naar de huisarts.

En als je in een behandeltraject terecht komt, kun je ook niet zomaar afstand nemen van je werk. Het is allang duidelijk dat een hospitalisatie proces de terugkeer alleen maar moeilijker maakt.

Dus met andere woorden, ik moet blijven werken naast mijn klachten en komende behandelingen? Werk nu 2.5 jaar via een uitzendbureau in een fabriek en me contract word steeds met 3 maanden verlengd.
maaktnietuittttt schreef:
07-04-2019 22:01
Dus met andere woorden, ik moet blijven werken naast mijn klachten en komende behandelingen? Werk nu 2.5 jaar via een uitzendbureau in een fabriek en me contract word steeds met 3 maanden verlengd.
Je kunt je toch ziek melden?
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan ik dit allemaal het beste regelen? Doorverwijzing ga ik wel krijgen. Dan vervolgens contact opnemen met GGZ, rechtsbijstandverzekering, etc?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2019 22:03
Je kunt je toch ziek melden?
Ja, dat wil ik ook.
maaktnietuittttt schreef:
07-04-2019 22:04
Hoe kan ik dit allemaal het beste regelen? Doorverwijzing ga ik wel krijgen. Dan vervolgens contact opnemen met GGZ, rechtsbijstandverzekering, etc?
Waar heb je in dit geval een rechtsbijstandsverzekering voor nodig?
Als je je ziek meldt zal je contract niet verlengd worden, daar valt weinig tegen in te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn bazen gooide een typemachine door de ramen en toen hebben ze hem thuisgebracht. Daar heeft hij zich ziekgemeld en is vermoedelijk naar zijn huisarts gegaan. Werd toen bezocht door een controleur (want je moest toen wel thuisblijven) en daarna werd hij opgeroepen om de bedrijfsarts te bezoeken. Daarna een hele tijd niets meer van hem gehoord; hij had een burnout en depressies.

Later is hij nog even teruggeweest maar toen was ik daar al weg. Hij was gewoon té aardig geweest, vandaar de inzinking. Hoe het verder afgelopen is weet ik niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je stappen gaat ondernemen om hulp te zoeken!

Stap 1: ziekmelden
Stap 2: huisarts voor dooverwijzing. Realiseer je dat er momenteel maandenlange wachtlijsten zijn, ik wil je niet ontmoedigen maar het is goed om je daar op in te stellen. In de tussentijd zou je wel bij de praktijkondersteuner van de huisarts bijvoorbeeld terecht kunnen.
Stap 3: je wordt waarschijnlijk opgeroepen voor een gesprek bij de bedrijfsarts. Die oordeelt wat je kunt doen. Ze zullen je inderdaad niet zo snel thuiszetten, omdat het juist dan gevaarlijk is om verder af te glijden in je depressie. Maar een goede bedrijfsarts zal zeker meedenken wat het beste voor jouw herstel is!

Heel veel sterkte en succes :-)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2019 22:09
Waar heb je in dit geval een rechtsbijstandsverzekering voor nodig?
Als je je ziek meldt zal je contract niet verlengd worden, daar valt weinig tegen in te brengen.
Ik denk dat ik op dit moment vooral bang ben om zonder salaris te zitten, aangezien ik vaste lasten heb. Financiële problemen is wel het laatste wat ik kan gebruiken. Dit is eigenlijk wat mij tegenhoudt om mijn eigen ziek te gaan melden.
maaktnietuittttt schreef:
07-04-2019 22:30
Ik denk dat ik op dit moment vooral bang ben om zonder salaris te zitten, aangezien ik vaste lasten heb. Financiële problemen is wel het laatste wat ik kan gebruiken. Dit is eigenlijk wat mij tegenhoudt om mijn eigen ziek te gaan melden.
Bij ziekmelding krijg je gewoon je salaris doorbetaald. Als je contract niet verlengd wordt voordat je hersteld wordt neemt het UWV dit over. Je bent wel verplicht om naar een bedrijfsarts te gaan en mee te werken aan je re-integratie. Om nou gelijk met een advocaat aan te komen voordat je je überhaupt ziek hebt gemeld is fiks overdreven.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
07-04-2019 22:36
Bij ziekmelding krijg je gewoon je salaris doorbetaald. Als je contract niet verlengd wordt voordat je hersteld wordt neemt het UWV dit over. Je bent wel verplicht om naar een bedrijfsarts te gaan en mee te werken aan je re-integratie. Om nou gelijk met een advocaat aan te komen voordat je je überhaupt ziek hebt gemeld is fiks overdreven.
Als ik goed gelezen heb werkt TO via een uitzendbureau>
Geen idee of het dan ook zo werkt?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Eerste stap is naar de huisarts, als je je ziek gaat melden krijg je te maken met de bedrijfsarts na een x aantal dagen. Met hem wordt er gekeken welke werkzaamheden je wel zou kunnen doen en wordt er eventueel een arbeidsdeskundige ingeschakeld.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-04-2019 22:37
Als ik goed gelezen heb werkt TO via een uitzendbureau>
Geen idee of het dan ook zo werkt?
Dan werkt het ook zo! Is wettelijk geregeld :-)
Dus zonder salaris kom je sowieso niet TO, het is of salaris doorbetaald (dat kan soms wel een iets lager percentage zijn van wat je normaal verdient, afhankelijk van contract/CAO) of je krijgt ziektewet. Goed om te weten dat dit laatste wel 75% van je salaris is, daar zit dan maandelijks wel al het vakantiegeld bij in.
Solomio schreef:
07-04-2019 22:37
Als ik goed gelezen heb werkt TO via een uitzendbureau>
Geen idee of het dan ook zo werkt?
Oh overheen gelezen. Het antwoord:
https://www.uitzendbureau.nl/info/vrage ... zendkracht
Alle reacties Link kopieren
Als de bedrijfsarts vindt dat je kan werken dan moet je werken. Dus dan ga je naar je werk en meld je present, maar jij kan elk moment weer vinden dat je je te slecht voelt en naar huis gaan. Daar moet je zorgvuldig mee zijn want je wil de bedrijfsarts niet tegen je innemen, maar op zich is dat mogelijk.

Thuis gaan zitten met een depressie is overigens een van de slechtste dingen die je voor jezelf kan doen, omdat je dan kan gaan malen én uit de werkroutine raakt, waardoor je angsten kan gaan ontwikkelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
DennisHartendief schreef:
07-04-2019 22:37
Eerste stap is naar de huisarts, als je je ziek gaat melden krijg je te maken met de bedrijfsarts na een x aantal dagen. Met hem wordt er gekeken welke werkzaamheden je wel zou kunnen doen en wordt er eventueel een arbeidsdeskundige ingeschakeld.
Dagen? Eerder weken.
En als TO al een doorverwijzing heeft is de huisarts niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_384789 wijzigde dit bericht op 16-04-2019 19:47
Reden: ..
99.66% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven