Geen inkomen door psychische problemen

12-04-2019 14:12 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik lees hier vaker over psychische problemen en ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Het is een lang verhaal, sorry daarvoor.

Ik ben nu 25 jaar en ben al vanaf mijn 16e bezig een diploma te halen na het vmbo. Tussendoor ook twee tussenjaren gehad en een beetje gewerkt maar dit was ook lastig, ik heb ook veel thuis gezeten. Dit lukt me maar niet omdat ik veel problemen heb met stress, drukte, prikkels, depressies en angsten maar ook het houden aan spraken voelt op een of andere manier heel benauwend. Dit heb ik ook met 'leuke' dingen zoals verjaardagen. Ik ben tussendoor al eens naar een psycholoog geweest maar dit hielp bijna niet, alleen voor een paar praktische zaken.

Nu ben ik dus 24 jaar, heb mijn propedeuse van het hbo maar doe nu al twee jaar over het tweede leerjaar... Ik zit nu al een tijdje thuis omdat ik geen lessen heb en eigenlijk op stage moet maar dit lukt me dus niet. Ik heb een paar keer geprobeerd werk te zoeken maar telkens raakte ik zo overspannen en zelfs suïcidaal door de stress en prikkels dat ik vaak na een dag weer ben gestopt. Op dit moment loopt mijn stufi lening nog maar dat is natuurlijk niet handig. Ik woon samen dus moet de huur gewoon betalen. Ik ben er ook achter dat de studie me niet gaat lukken en ik dus moet/wil stoppen, maarja dan moet ik wel inkomen hebben.

Ik ben al bij de huisarts geweest en zit aan de antidepressiva en wacht af tot er plek is bij de ggz, maar dat kan lang duren. De huisarts en vorige psycholoog denken aan autisme, angststoornis, depressie en misschien borderline. Ook ben ik vroeger veel gepest en heb ik daar nog last van. Ik zelf denk dus dat het een combinatie is van autisme en mijn (vroegere) omgeving dat ik nu zo vast loop.

Wat nu? Ik word hopeloos omdat ik niet kan blijven lenen, ik probeer steeds te werken maar elke keer val ik hierdoor dieper weg (moet twee weken mentaal bijkomen na een dag werken, het lukt me dan niet eens om helder te denken en kleine klusjes in huis te doen). Mijn zelfvertrouwen wordt steeds minder en ik word steeds wanhopiger.... Ik voel me een last voor mijn vriend en omgeving en ik schaam me dood. Ik denk dat fulltime werken nooit gaat lukken en parttime al een hele opgave gaat worden later en dus misschien in aanmerking komen voor (gedeeltelijk) wajong. Maar de ggz duurt nog wel even... Iemand tips wat ik nu kan en moet doen en hoe het zal gaan?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen
Alle reacties Link kopieren
Heb je je al eens verdiept in de Wahjong?
https://www.stichtingbwn.nl/voor-wie-is ... ng-bedoeld

ik heb er zelf geen kennis/ervaring van, maar misschien dat anderen je kunnen vertellen of je er wel of niet voor in aanmerking zou komen.
Alle reacties Link kopieren
poppie0022 schreef:
12-04-2019 14:18
Heb je je al eens verdiept in de Wahjong?
https://www.stichtingbwn.nl/voor-wie-is ... ng-bedoeld

ik heb er zelf geen kennis/ervaring van, maar misschien dat anderen je kunnen vertellen of je er wel of niet voor in aanmerking zou komen.
Volgens de huisarts zou ik er voor in aanmerking kunnen komen maar natuurlijk pas nadat ik bij de ggz ben geweest en alles duidelijk is. Maar de wachtlijsten zijn zo lang dat ik waarschijnlijk pas in het najaar met de therapie kan beginnen.... Dus mijn vraag ik meer wat ik nu kan doen.
CatLady33 schreef:
12-04-2019 14:19
Volgens de huisarts zou ik er voor in aanmerking kunnen komen maar natuurlijk pas nadat ik bij de ggz ben geweest en alles duidelijk is. Maar de wachtlijsten zijn zo lang dat ik waarschijnlijk pas in het najaar met de therapie kan beginnen.... Dus mijn vraag ik meer wat ik nu kan doen.
Gewoon aanvraag alvast inzetten.

Verder kan je niet zoveel. Als je vriend voldoende verdient (boven de bijstandsnorm) heb je nergens recht op.
Alle reacties Link kopieren
Eerst maar eens hulp van een behandelaar. Die kan kijken of er sprake is van een persoonlijkheidsstoornis of iets dergelijks en een behandeling starten. Pas wanneer duidelijker is waar je tegenaan loopt en welke oorzaak/oorzaken dat kan hebben, kan er ook gekeken worden naar welke mogelijkheden en evt. belemmeringen je hebt m.b.t. werk en studie. Daarna kan er gekeken worden of je mogelijk in aanmerking komt voor een wajong-uitkering of dat dit niet nodig is.
Is die opleiding misschien teveel voor je? Kun je niet beter een mbo-opleiding doen? Als het je makkelijker afgaat zullen al je andere kwalen een minder grote rol spelen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
12-04-2019 14:23
Gewoon aanvraag alvast inzetten.

Verder kan je niet zoveel. Als je vriend voldoende verdient (boven de bijstandsnorm) heb je nergens recht op.
Misschien stomme vraag hoor, maar kan dat aanvragen al? dan zou dat beoordeelt worden voordat ik bij de ggz terecht kan...

Mijn vriend studeert dus hij heeft niet genoeg inkomen voor ons beide.
Alle reacties Link kopieren
Alleereerst je studielening stopzetten. Dit moet je straks allemaal terug betalen!
Dan samen leven van het salaris van je vriend, lukt dit niet, tijdelijk terug naar ouders.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-04-2019 14:25
Is die opleiding misschien teveel voor je? Kun je niet beter een mbo-opleiding doen? Als het je makkelijker afgaat zullen al je andere kwalen een minder grote rol spelen.
Ik ben al 3 keer aan een mbo-opleiding begonnen en het is allemaal niet gelukt, ik denk dat de propedeuse halen me wel gelukt is omdat ik veel thuis kon doen. Maar nu loop ik er weer tegen aan dat het werken/stage lopen mij niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-04-2019 14:26
Alleereerst je studielening stopzetten. Dit moet je straks allemaal terug betalen!
Dan samen leven van het salaris van je vriend, lukt dit niet, tijdelijk terug naar ouders.
Terug naar ouders is geen optie, geen goed contact mee.
Maar heb je al eens gewerkt? Misschien kun je je studie stop zetten en een baan zoeken. Dan haal je weer wat voldoening uit het leven.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-04-2019 14:29
Maar heb je al eens gewerkt? Misschien kun je je studie stop zetten en een baan zoeken. Dan haal je weer wat voldoening uit het leven.
Zoals ik ook in de OP schrijf lukt werken mij niet. Ik heb een angststoornis en waarschijnlijk ook autisme, depressie en een persoonlijkheidsstoornis. Ik probeer steeds te werken maar na een dag ben ik zo van slag dat ik een week niet uit bed kan komen (licht, geluid, mensen, drukte, stress). Ook de afwas thuis doen is dan al een moeilijke klus.
CatLady33 schreef:
12-04-2019 14:31
Zoals ik ook in de OP schrijf lukt werken mij niet. Ik heb een angststoornis en waarschijnlijk ook autisme, depressie en een persoonlijkheidsstoornis. Ik probeer steeds te werken maar na een dag ben ik zo van slag dat ik een week niet uit bed kan komen (licht, geluid, mensen, drukte, stress). Ook de afwas thuis doen is dan al een moeilijke klus.
Werken is toch wel een heel breed begrip. Misschien heb je gewoon niet de juiste baan gehad.
Je kan altijd bij de gemeente informeren naar een bijstandsuitkering.
Maar daar kijken ze dus wat je vriend voor een inkomen heeft, ook al is dat stufi, dat telt mee. Maar vragen kan altijd natuurlijk. Net zoals je bij het UWV kan navragen of je misschien de aanvraag wajong al kan indienen.

Soms moet je gewoon doen ipv denken.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 12-04-2019 14:39
1.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-04-2019 14:33
Werken is toch wel een heel breed begrip. Misschien heb je gewoon niet de juiste baan gehad.
Door mijn angststoornis is naar buiten gaan al heel moeilijk, dus zelfs na het boodschappen doen (wat mij niet alleen lukt) ben ik twee dagen uitgeteld.
Ik vind het advies terug naar ouders wel apart overigens (afgezien of er wel of geen contact is) To is 25 jaar en de ouders al lang niet meer onderhoudsplichtig. Afgezien van de vraag of je er vrolijk van wordt om op die leeftijd weer bij je ouders te gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Een week in bed blijven liggen na een dag werken ? Misschien is jezelf een schop onder je kont geven dan een goed idee want dat lijkt me sterk overdreven ondanks al je stoornissen .
Alle reacties Link kopieren
Als t mijn kind was, was ze hier weer van harte welkom.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
12-04-2019 14:33
Je kan altijd bij de gemeente naar een bijstandsuitkering.
Maar daar kijken ze dus wat je vriend voor een inkomen heeft, ook al is dat stufi, dat telt mee. Maar vragen kan altijd natuurlijk. Net zoals je bij het UWV kan navragen of je misschien de aanvraag wajong al kan indienen.

Soms moet je gewoon doen ipv denken.
Bedankt! Hier heb ik iets aan.
Aangezien dit allemaal nieuw voor me is (ik heb er altijd al last van maar nooit ingedoken) heb ik geen idee waar ik heen moet, wie me kan helpen, enz. Het is ontzettend lastig om in zo'n situatie zelf uit te zoeken wat de eerste stappen zijn.
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
12-04-2019 14:36
Een week in bed blijven liggen na een dag werken ? Misschien is jezelf een schop onder je kont geven dan een goed idee want dat lijkt me sterk overdreven ondanks al je stoornissen .
Dit laat precies zien waar ik tegenaan loop. Ik wil zo graag werken, normaal zijn, niemand tot last zijn maar niemand snapt het. Na een dag lang heel veel prikkels ben ik zo moe en heb ik hoofdpijn, geen concentratie, overgevoelig voor licht en geluid, dat alles te veel is. Heeft helemaal niets met motivatie te maken.
Je kan ook nog contact opnemen met stichting MEE, zij kunnen je mogelijk bijstaan/ adviseren.
Alle reacties Link kopieren
poppie0022 schreef:
12-04-2019 14:18
Heb je je al eens verdiept in de Wahjong?
https://www.stichtingbwn.nl/voor-wie-is ... ng-bedoeld

ik heb er zelf geen kennis/ervaring van, maar misschien dat anderen je kunnen vertellen of je er wel of niet voor in aanmerking zou komen.
De wajong bestaat niet meer in de oude vorm.

Je zou bij de gemeente een aanvraag kunnen doen voor het doelgroepregister voor de banenafspraak (aanvraag beoordeling arbeidsvermogen). Het UWV adviseert bij de indicatie stelling de gemeente. Je kunt het hier ook aanvragen: https://www.uwv.nl/particulieren/formul ... mogen.aspx

Mocht je er niet uikomen vraag dan hulp bij Stichting Mee.
viva-amber wijzigde dit bericht op 12-04-2019 14:41
4.24% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
CatLady33 schreef:
12-04-2019 14:35
Door mijn angststoornis is naar buiten gaan al heel moeilijk, dus zelfs na het boodschappen doen (wat mij niet alleen lukt) ben ik twee dagen uitgeteld.
Maar waarom doe je dan een opleiding? Dat heeft dan toch geen enkele zin? Dat kost alleen maar geld als je er toch niet mee gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
CatLady33 schreef:
12-04-2019 14:39
Dit laat precies zien waar ik tegenaan loop. Ik wil zo graag werken, normaal zijn, niemand tot last zijn maar niemand snapt het. Na een dag lang heel veel prikkels ben ik zo moe en heb ik hoofdpijn, geen concentratie, overgevoelig voor licht en geluid, dat alles te veel is. Heeft helemaal niets met motivatie te maken.
Ik heb hier ook last van , en ook een angststoornis. En toch werk ik. Een week in bed liggen na een dag werken is iets wat je jezelf aanpraat. Kom uit die slachtofferrol en geef jezelf een schop onder de kont , je hebt nog een heel leven voor je.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-04-2019 14:41
Maar waarom doe je dan een opleiding? Dat heeft dan toch geen enkele zin? Dat kost alleen maar geld als je er toch niet mee gaat werken.
Omdat ik moet, heb nooit een keuze gehad. Ik hoopte dat het na de studie beter ging maar dat gaat het niet, het gaat alleen maar slechter. Maar dat wist ik drie jaar geleden nog niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven