(Bijna) overspannen of toch niet?

18-04-2019 21:58 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Eigenlijk heb ik een vraag nav mijn klachten en het gesprek met de praktijkondersteuner.
Ik heb 7 maanden geleden een dochter gekregen, echt een heerlijke meid. We hebben niks te klagen, op af en toe een korte nacht na, maar dat hoort erbij. Ik werk 3 dagen in de week in een assistent leidinggevende functie.

De laatste 2 maanden heb ik er dagen tussen zitten dat ik me helemaal niet fijn voel. Ik ben dan erg emotioneel en heb meerdere huilbuien per dag, niet precies wetende waarom.Daarnaast ben ik moe. Ook als ik wel een nacht goed geslapen heb. Ik ben ook enorm prikkelbaar. Er hoeft maar iets te gebeuren of ik schiet uit mijn slof of wordt geïrriteerd. Niet echt leuk voor mijn partner ook. Ook zijn er dagen dat ik me ontzettend gestresst en opgejaagd voel. Alsof er een soort vuurbal in mijn lichaam zit die oplaait.

Op een gegeven moment ben ik naar de HA gegaan en zij heeft mij doorgestuurd naar de praktijkondersteuner. Zij zegt dat ik moet beginnen met het verhaal te delen met anderen (vriend/vriendin enz). Ik heb daar alles huilend verteld. Maar sindsdien voel ik me best oke. Dit is nu 6 dagen geleden. Nu denk ik dus, is er wel echt iets met mij aan de hand? Want ik voel me nu al een paar dagen redelijk goed. Ik heb geen huilbuien meer gehad bijvoorbeeld.

Toevallig vandaag liep ik weer met huilbuien rond. Maar in de middag heb ik me prima gevoeld.

Mijn vraag is eigenlijk, kan het zo zijn dat je (bijna) overspannen bent maar dat je wel een aantal goeie dagen kunt hebben zonder klachten?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!
Alle reacties Link kopieren
Wij kunnen daar geen antwoord op geven wij zijn geen gediplomeerde deskundigen, ga je naar je huisarts voor een doorverwijzing
Alle reacties Link kopieren
Ja dat lijkt mij wel.
Ik zelf heb door stress klachten (zonder label er aan verder) een paar weken niet gewerkt.
Had onwijze rot dagen maar ook dagen die wel oké tot gewoon leuk waren.
En op 't moment dat er steeds meer oké dagen kwamen waren er vanzelfsprekend minder rot dagen.

't hoeft niet meteen een zware diagnose te zijn als t ff niet oké is.
Neem wat tijd voor jezelf en kijk wat er gebeurt?
Alle reacties Link kopieren
Heb je eraan gedacht dat je zwangerschapshormonen nog veel invloed kunnen hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb idd echt nog tot een jaar na de bevalling heel erg last van hormonen gehad. Ik gaf wel ook een jaar borstvoeding dus dat scheelt misschien. Pas daarna voelde ik me weer op planeet aarde. Ik kon ook huilen om niets, voelde me labiel en een gevoel van watten in mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Huilbuien op je werk lijkt me niet leuk, zeker niet a) voor jezelf en b) zeker niet voor het personeel "onder " je. Doe er íets mee....
Alle reacties Link kopieren
Je hebt echt wel zeker negen maanden nodig om te ontzwangeren en als je borstvoeding geeft nog langer.
En juist rond de 7/8 maanden zit vaak een soort dip.

Wat doe je voor jezelf om te ontspannen? Sport je ook?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat alles opkroppen niet werkt. Huilend alles vertellen luchtte nu even op. Praat je met niemand? Een tweede stap is om op je werk een coping stijl te vinden. Dus misschien eens een preventief gesprek met de bedrijfsarts of bij je leidinggevende aangeven dat je soms niet goed in je vel zit dat je soms moeite hebt met alle ballen in de lucht houden. Je hoeft het niet perse huilend te doen. Het aangeven kan al bijdragen aan een oplossing.

Wanneer je alles binnen houdt dan krijg je daar stress van.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

@Lalize Fijn dat je het herkent. Ik voel me er gewoon zo gek bij dat ik soms helemaal oke ben. Maar dat zijn dan bijvoorbeeld de dagen in het weekend waarop we weinig of juist iets heel leuks gepland hebben. Mocht er een tegevaller zijn voel ik me toch weer snel rot.

@Frizz, tuurlijk! Dat heb ik ook constant in mijn achterhoofd hoor! Heb er alleen de andere maanden geen last van gehad, het speelt pas sinds 5/6 maanden na de bevalling op.

@Lievejetje, Vervelend he! Ik was helaas iemand die geen druppel borstvoeding kon geven :(. Dus ben vrij snel naar kunstvoeding gegaan. Die hormonen spelen bij mij dus geen rol meer...

@Suzygfive, Borstvoeding was bij mij helaas niet aan de orde. Geen druppel! Sporten wil ik heel graag, maar kon me er telkens niet toe zetten. Gelukkig is het deze week gelukt een uurtje naar yoga te gaan. Ik dacht daar alleen maar, wat doe ik hier, maar ik ben in ieder geval geweest!

@Viva-amber, ik ben een opkropper ja. Andersmans problemen zijn altijd erger dan die van mij, zegt het stemmetje in mijn hoofd. Ik ben naar de HA geweest en heb al 1 gesprek met de psycholoog gehad. Haar eerste 'huiswerk' was dan ook, ga praten met iemand! Dus ben er langzaam mee bezig :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven