Wat betekent spiritualiteit voor jou?

22-04-2019 13:21 22 berichten
Ik wist niet onder welke pijler dit hoort, dus ik gok maar op psyche.

Spiritualiteit, ik vind het een vaag begrip.
Vandaag vroeg iemand mij of ik spiritueel ben.
Toen ik er over nadacht kwam ik tot de tijdelijke conclusie dat ik het niet precies weet en dat spiritualiteit voor iedereen misschien wel iets anders betekent.

Wat betekent het voor mij?
Aan de ene kant heeft het iets zweverigs soms en daarom heb ik waarschijnlijk ook moeite met het begrip.
Het is niet hetzelfde als religieus zijn, al kan dat volgens mij niet zonder spiritualiteit.
Ik denk dat het voor mij betekent dat je kunt geloven in een onzichtbare kracht en durft te vertrouwen op een soort van kosmische verbinding.
Maar nog steeds blijft het vaag.

Dus wat betekent het voor mij persoonlijk?
Dat ik in mijn eigen verhaal geloof en dat ik daardoor weet wat goed en slecht is?
Dat ik op mijn gevoel durf te vertrouwen en dat ik intuïtief weet wat ik moet doen, of laten.

Maar het kan misschien nog zoveel meer betekenen.

Hoe kijk jij naar spiritualiteit en wat betekent het voor jou?
anoniem_638f50d8e8247 wijzigde dit bericht op 22-04-2019 18:40
0.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ik hier ben met een levensmissie. Ik heb ook voor mezelf redelijk duidelijk wat deze inhoudt.

Ik geloof dat je krijgt wat je kunt dragen en ik geloof in het universum (die je ook om hulp kan vragen).

Met sommige mensen heb ik een sterke energetische verbinding. De mensen met wie ik deze verbinding heb kwamen allemaal op het juiste moment in mijn leven: toen ik me ervoor openstelde dat er meer was.

Had je me dit 2 jaar geleden verteld had ik je voor gek verklaard. 😆
Om me heen zie ik dat dames van een zekere leeftijd zich meer gaan verdiepen in dit soort materie. Ik ben benieuwd of dat mij ook gaat overkomen. Momenteel heb ik er weinig mee, al probeer ik wel zo goed mogelijk te leven, behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden en oordeel niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie spiritualiteit als het gevoel van persoonlijke verbinding met iets dat groter is dan jij zelf. Dat kan binnen een religie, bijvoorbeeld als mensen geroerd raken door een heilige tekst, in trance raken bij een ritueel, of zich getroost voelen door God of voorouders. Het kan ook buiten religie, bijvoorbeeld als gevoel van eenheid met de natuur of andere mensen, of als een roeping om een ideaal te verwezenlijken.

Het woord wordt op veel verschillende manieren gebruikt, dus ik denk dat het altijd wat vaag zou blijven. En het schrikt ook mensen af daardoor.

Ik weet daarom ook niet zo goed of ik mezelf spiritueel noem. Soms ervaar ik een soort intense combinatie van nietigheid en dankbaarheid, vooral als ik aan het hardlopen ben in een natuurgebied. Dat kun je spiritueel noemen. Als iemand mij zou vragen of ik spiritueel ben, zou ik eerst doorvragen wat ze daarmee bedoelt voordat ik kan antwoorden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er niets mee. Geloof niet dat ‘er iets groters is dan jijzelf’, niet in een man op een wolk of iemand ergens met een dozijn if wat maagden. En het feit dat ik er ben, komt door biologie.

Ik ben aardig voor anderen, doe niemand kwaad, heb een leuk leven. Maar dat is geen verdienste van een doel op aarde, niet van een hogere macht, niet van karma.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lulkoek. Dat betekend het voor mij. Mensen die wanhopig op zoek naar iets dat er niet is.

Het schrikt mij niet af, vind dat ook een bijzondere denkwijze. Je hebt er niks mee dus kan het niet anders zijn dan dat het je afschrikt. Nee dus.

Ik kan met kennis en logica er gewoon niets van breien. En heb er ook geen behoefte aan hoor.

Maar dat heb ik ook met religie. Of andere in de lucht gezwets. Ik snap hoe het ontstaat die behoefte tot dat soort denkwijzes. Bij bepaalde types mensen.

Maar ik heb er niks mee. En dat hou ik graag zo. :heart:
himalaya schreef:
22-04-2019 13:56
Ik heb er niets mee. Geloof niet dat ‘er iets groters is dan jijzelf’, niet in een man op een wolk of iemand ergens met een dozijn if wat maagden. En het feit dat ik er ben, komt door biologie.

Ik ben aardig voor anderen, doe niemand kwaad, heb een leuk leven. Maar dat is geen verdienste van een doel op aarde, niet van een hogere macht, niet van karma.
Precies dit dus.
MinkeDeWit schreef:
22-04-2019 13:44
...behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden en oordeel niet.
Je haalt oordelen en veroordelen door elkaar. Oordelen is prima en nodig om gezonde grenzen te stellen.
pingpang schreef:
22-04-2019 13:37
Ik geloof dat ik hier ben met een levensmissie. Ik heb ook voor mezelf redelijk duidelijk wat deze inhoudt.

Ik geloof dat je krijgt wat je kunt dragen en ik geloof in het universum (die je ook om hulp kan vragen).

Met sommige mensen heb ik een sterke energetische verbinding. De mensen met wie ik deze verbinding heb kwamen allemaal op het juiste moment in mijn leven: toen ik me ervoor openstelde dat er meer was.

Had je me dit 2 jaar geleden verteld had ik je voor gek verklaard. 😆
Het lijkt me erg fijn om daarin te kunnen geloven.
Zelf heb ik daar ook lange tijd in kunnen geloven, maar toen werd ik depressief en verdween dat geloof en ondanks dat dat al weer bijna 4 jaar geleden is, lukt het mij sindsdien niet meer om daar weer in te geloven zoals eerst.

Het lukt mij misschien niet om mij open te stellen? Maar ik weet niet waarom dat eerder wél lukte en nu niet meer.

Ik vind het onmogelijk om te geloven dat je krijgt wat je kunt dragen, want ik ken meerdere mensen die zelfmoord hebben gepleegd, voor hen was het blijkbaar te veel.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-04-2019 14:00
Lulkoek. Dat betekend het voor mij. Mensen die wanhopig op zoek naar iets dat er niet is.

Het schrikt mij niet af, vind dat ook een bijzondere denkwijze. Je hebt er niks mee dus kan het niet anders zijn dan dat het je afschrikt. Nee dus.

Ik kan met kennis en logica er gewoon niets van breien. En heb er ook geen behoefte aan hoor.

Maar dat heb ik ook met religie. Of andere in de lucht gezwets. Ik snap hoe het ontstaat die behoefte tot dat soort denkwijzes. Bij bepaalde types mensen.

Maar ik heb er niks mee. En dat hou ik graag zo. :heart:
Dat is niet wat ik schreef.
What a nuanced anxiety
MinkeDeWit schreef:
22-04-2019 13:44
Om me heen zie ik dat dames van een zekere leeftijd zich meer gaan verdiepen in dit soort materie. Ik ben benieuwd of dat mij ook gaat overkomen. Momenteel heb ik er weinig mee, al probeer ik wel zo goed mogelijk te leven, behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden en oordeel niet.
Ja, ik ken ook mensen die zich gingen verdiepen in spiritualiteit na een echtscheiding en bij ziekte.

Bij mij lijkt het juist andersom te zijn, alsof ik (te) sterk ontnuchterd ben geraakt.
Ik geloof misschien meer in de natuur en in de biologie, maar ik denk wél dat een bepaalde mate van magisch denken soms juist gezond kan zijn tijdens een zware periode, zodat je daardoor meer pijn kan verdragen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-04-2019 13:44
Om me heen zie ik dat dames van een zekere leeftijd zich meer gaan verdiepen in dit soort materie.
Inderdaad, allerlei vooral dames, die echt niks beters meer te doen hebben en dan maar heel hard op zoek gaan naar een "stukje zingeving" buiten zichzelf.
Dat je je bezighoudt met dingen die niet direct waarneembaar zijn. Zij het een geloof in god, in iets bovennatuurlijks, in dingen als horoscopen, zaken aanvoelen, etc.

Ikzelf ben niet tot nauwelijks spiritueel. Verder dan een kaarsje aansteken als ik een overledene wil 'herdenken' of iemand op die manier kracht wil wensen kom ik niet.
In de natuur zou ik trouwens ook nog wel enige spiritualiteit kunnen vinden. Beetje zoals de Japanners dat hebben met die natuurgodsdienst die zij hebben, ben even de naam kwijt. Dat vind ik nog wel mooi.

Hoewel dat voor mij ook eerder 'respect hebben voor en genieten van de natuur' is dan echt iets spiritueels.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je shinto, Régine?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
22-04-2019 14:32
Het lijkt me erg fijn om daarin te kunnen geloven.
Zelf heb ik daar ook lange tijd in kunnen geloven, maar toen werd ik depressief en verdween dat geloof en ondanks dat dat al weer bijna 4 jaar geleden is, lukt het mij sindsdien niet meer om daar weer in te geloven zoals eerst.

Het lukt mij misschien niet om mij open te stellen? Maar ik weet niet waarom dat eerder wél lukte en nu niet meer.

Ik vind het onmogelijk om te geloven dat je krijgt wat je kunt dragen, want ik ken meerdere mensen die zelfmoord hebben gepleegd, voor hen was het blijkbaar te veel.
Misschien. Hier is de verbinding ook ontstaan toen ik door een zware depressie ging.
Ik ging onderzoeken, lezen, had diepe gesprekken met iemand die precies op het juiste moment mijn leven binnen kwam en ging voelen.
Het moeilijkste vond ik dat ik ging geloven in iets waar ik geen verklaring voor had. Nu ik me openstel en toelaat, merk ik dat het leven/universum mij inderdaad zaken op het juiste moment aanreikt.

En mijn stukje over krijgen wat je dragen kunt? Ik geloof dat. Maar ik kan me ook voorstellen dat je er geen vertrouwen in hebt en er een einde aan maakt.
Met die gedachte heb ik ook geworsteld maar ik kwam de juiste mensen tegen die me hielpen in te zien dat alles wat ik meemaakte en op mijn pad kwam me completer maakte als mens. Ik heb besloten mijn shit op te ruimen en me vrij te maken van alles wat me tegenwerkt. Vooral van mijn hoofd.

Eckhart Tolle was voor mij de sleutel. Misschien een tip?
tyche schreef:
22-04-2019 14:55
Bedoel je shinto, Régine?
Oja het shintoïsme inderdaad.
pingpang schreef:
22-04-2019 14:56
Misschien. Hier is de verbinding ook ontstaan toen ik door een zware depressie ging.
Ik ging onderzoeken, lezen, had diepe gesprekken met iemand die precies op het juiste moment mijn leven binnen kwam en ging voelen.
Het moeilijkste vond ik dat ik ging geloven in iets waar ik geen verklaring voor had. Nu ik me openstel en toelaat, merk ik dat het leven/universum mij inderdaad zaken op het juiste moment aanreikt.

En mijn stukje over krijgen wat je dragen kunt? Ik geloof dat. Maar ik kan me ook voorstellen dat je er geen vertrouwen in hebt en er een einde aan maakt.
Met die gedachte heb ik ook geworsteld maar ik kwam de juiste mensen tegen die me hielpen in te zien dat alles wat ik meemaakte en op mijn pad kwam me completer maakte als mens. Ik heb besloten mijn shit op te ruimen en me vrij te maken van alles wat me tegenwerkt. Vooral van mijn hoofd.

Eckhart Tolle was voor mij de sleutel. Misschien een tip?
Ik raakte tijdens die depressie juist de verbinding kwijt.

Fijn dat reclame en waren die je hielpen, ok denk dat menselijk contact erg genezend kan zijn.

Haha, als ik lees dat je besloten hebt om jezelf vrij te maken van alles wat je tegenhoudt en dat dat dan vooral je hoofd is, zie ik iemand voor me die haar hoofd afzet alsof het een hoed is. :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Mijn hoofd hou ik nog even 😂
Maar ik leefde vooral vanuit mijn hoofd. Heel rationeel. En daar werd ik niet gelukkig van. Nu ik meer vanuit gevoel leef is mijn leven zoveel leuker en fijner geworden.

Menselijk contact was mijn redding. Maar dan we de juiste mensen.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niets.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het Google.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Spiritualiteit is een groot begrip in mijn leven.
Al heel lang voel ik dat er zoveel meer is dan we met onze ogen en andere zintuigen kunnen waarnemen.
Dat onze normale waarnemingen vaak een slap aftreksel zijn van de kwaliteit die ze kunnen bezitten.

Verder het unanieme gevoel dat alles met elkaar verbonden is, mens, dier, plant, de aarde, de planeten, het universum, alle bestaan
En dat we die verbinding meer ervaren als we deze ideeen ‘’toelaten’
Dat wedergeboorte pllaatsvindt maar dat je niet terugkomt als dezelfde persoon.
Dat je in een vorig leven bijv vrouw was en nu terugkomt als man, met andere kwaliteiten en toch speelt als een rode draad dezelfde soort issues in je leven om verder te evolueren als ziel. Alleen is de mannelijke vorm nu belangrijk, in dit leven.

Dat ieder mens goed en kwaad in zich heeft. Op bepaalde momenten (lees levens) komen bepaalde elementen alleen meer naar voren.
Om al onze kanten te onderkennen en eigenschap te nemen en zo volle wezens te worden.
En dat we in potentie zo ongelooflijk veel kracht hebben en werkelijk krachtige wezens zijn

Ik voel de kracht van de kleine simpele handeling en de potentie van hoe het kan spreiden.
(zoals in de film Pay it forward)
Door iemand een gemeende glimlach te geven of (er moeite voor doen) een speciale datum te onthouden die belangrijk is voor een vriendin.

Spiritualiteit en mijn leven bestaan samen en de impact is groot voor me :daisy:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven