De hele dag stilstaan bij mijn sterfelijkheid.

25-04-2019 21:20 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit ga ik dood. Dan ben ik er niet meer. Dan hou ik op te bestaan. Ik ben nu een twintiger.
Mijn bewustzijn is er dan niet meer.

En die gedachte maakt me helemaal GEK.
Dat je dus ooit gewoon ophoudt met bestaan......
Dat alles wat je nu hebt... er dan niet meer is. Dat is zó facking raar. Je hebt gewoon maar één leven en dan is het klaar.


Ik ben niet nu bang voor de dood maar het feit dat we allemaal ooit dood gaan, beheerst even mijn dagen de laatste tijd.

Ik dacht misschien kan iemand even een beetje relativeren :).
Alle reacties Link kopieren
Een voordeel, je kunt dan stoppen met denken, en je merkt het zelf niet.

Wat je kunt proberen, is iets nalaten aan de wereld. Ontdek je talenten (of krijg veel kinderen)
Juist omdat het ooit over is (en je niet weet wanneer ook vooral) moet je er nu van genieten! En dus niet leven met deze gedachten, maar juist met fijne en mooie gedachtes :) yolo! Zonde van de tijd om stil te staan bij het eind.
Alle reacties Link kopieren
Niets is niet positief en niet negatief, het is niets. Dus wanneer je gestorven bent is het hetzelfde als voor je geboorte, en dat was ook niet erg.
En dat doodgaan iedereen gebeurt, relativeert misschien ook. En je bent jong, dus je hebt nog genoeg "leven" voor je.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Wie zegt dat jouw bewustzijn er niet meer is? Misschien gaat er tegen die tijd een nieuwe wereld voor je open! Kun je je dan voorstellen dat je je voor die tijd je leven loopt te vergallen voor iets leuks wat nog gaat komen!
Ja je leven zoals ie er uit ziet zal het dan niet meer zijn. Maar het leven van nu zal er over 30 jaar ook niet meer zo uitzien als nu. Familie zal overleden zijn, andere vrienden, nieuwe (schoon)familie erbij, ander huis, andere baan, noem maar op. Hoef je niet bang voor te zijn, veranderingen horen erbij.
Alle reacties Link kopieren
Daarom gaat het om het 'nu'.

Misschien eens wat mindfullness oefeningen doen.

Als je dood bent weet je dat zelf niet. Dus het heeft niet zoveel zin om over dat moment na te denken want dat maak je niet mee.

En je leeft voort in de harten van mensen.

Maar inderdaad, over 150 jaar weet niemand meer van je bestaan tenzij je iets groots achterlaat.

Eigenlijk ook best geruststellend die gedachte.
I wanna live my life with the volume full!
Zie het als een droomloze slaap, heb je daar last van?

Trouwens wie ben jij? Stel dat we in staat zijn om een perfecte cloon te maken met al jouw herinneringen en gevoelens, en we zouden je vorige nacht tijdens je slaap gewisseld hebben en jou vervolgens doden; ben je dan Stephje123 of ben je Stephje123 2.0? Je omgeving zal het niet merken, jij ook niet, dus hoe zit het?
Hoe zeker ben je ervan dat de zaken die gisteren gebeurd zijn ook werkelijk gebeurden, dat het geen hersenspinsel is of erger... dat je zo geprogrammeerd bent? Bestaan we uit niet meer dan enen en nullen en leven wij onze levens in een geavanceerde computersimulatie waaraan op elk moment een eind kan worden gemaakt?
Zo, wat stof voor meer dan enkele dagen. :-D
Alle reacties Link kopieren
Valdemar_II schreef:
25-04-2019 21:58
Zie het als een droomloze slaap, heb je daar last van?

Trouwens wie ben jij? Stel dat we in staat zijn om een perfecte cloon te maken met al jouw herinneringen en gevoelens, en we zouden je vorige nacht tijdens je slaap gewisseld hebben en jou vervolgens doden; ben je dan Stephje123 of ben je Stephje123 2.0? Je omgeving zal het niet merken, jij ook niet, dus hoe zit het?
Hoe zeker ben je ervan dat de zaken die gisteren gebeurd zijn ook werkelijk gebeurden, dat het geen hersenspinsel is of erger... dat je zo geprogrammeerd bent? Bestaan we uit niet meer dan enen en nullen en leven wij onze levens in een geavanceerde computersimulatie waaraan op elk moment een eind kan worden gemaakt?
Zo, wat stof voor meer dan enkele dagen. :-D

Red or blue pill?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Daar merk je niks van joh. Je mist jezelf dan niet. Er is geen tijdsbesef meer.
Je miste jezelf toch ook niet toen je moeder nog niet geneukt had met je vader?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Om het nog erger te maken.. over 150 jaar is er niemand meer die weet dat he ooit geleefd hebt. (Tenzij je Hitler of Rembrandt heet misschien)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een vreemde gewaarwording dat alles ooit ophoudt. Niet alleen met mensen, maar ook dingen. Zoals plaatsen en gebouwen waar ik vroeger vaak kwam. Drie van mijn scholen zijn afgebroken voor nieuwbouw. Kan er ook nauwelijks foto's van vinden op Internet. Alsof het er nooit geweest is. Terwijl dat nog niet zo gek lang geleden is, eind jaren '90 en begin '00. Vind ook dat de tijd vreselijk snel gaat. Nu is het b.v. examentijd. Ik ben nu dubbel zo oud als toen ik zelf examen deed. Maar ik herinner me het nog als de dag van gisteren.
Ik heb trouwens meer angst voor de manier waarop ik zal sterven dan het feit dat ik ooit sterf.
lilalinda schreef:
25-04-2019 21:22
Een voordeel, je kunt dan stoppen met denken, en je merkt het zelf niet.

Wat je kunt proberen, is iets nalaten aan de wereld. Ontdek je talenten (of krijg veel kinderen)
Gek advies. Dan zadel je die ook op met het zelfde waar TO nu mee zit: hun eigen sterfelijkheid en de sterfelijkheid van hun ouders.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook maar moeilijk te verteren dat je wordt geboren om weer te sterven. En ook dat het vanaf een bepaald moment alleen maar bergafwaarts gaat.
Net als dat je als mens, en de hele aarde, niks voorstelt in het heelal. Op die schaal zijn wij niks meer dan een molecuul ofzo.
Het hele leven is een zinloze exercitie.
Maar wat doe je eraan? Proberen niet aan te denken...


Edit :
En geen kinderen nemen, zie onder.
impala wijzigde dit bericht op 12-05-2019 11:28
11.87% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-05-2019 11:21
Gek advies. Dan zadel je die ook op met het zelfde waar TO nu mee zit: hun eigen sterfelijkheid en de sterfelijkheid van hun ouders.
Precies zo zie ik dat ook. Je schuift het probleem gewoon door.
.
Ik snap het wel en ken het gevoel ook wel, alleen het alternatief is eeuwig doorleven, dat lijkt mij helemaal een verschikking....ben blij dat het op een gegeven moment is afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
12-05-2019 11:27
Ik snap het wel en ken het gevoel ook wel, alleen het alternatief is eeuwig doorleven, dat lijkt mij helemaal een verschikking....ben blij dat het op een gegeven moment is afgelopen.
Het andere alternatief is dat je nooit geboren was. Eerlijk gezegd lijkt dat me nog de beste optie.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je helemaal!

Tijd bij tijd vliegt mij dit echt aan. Vooral sinds ik 30 ben geworden. Heel raar. Anderzijds heeft mij het het positieve gebracht, dat ik daardoor heel goed kan relativeren. Inderdaad over een jaartje of 100 ben je "weg". Dus die ene fout op het werk is geen drama. En ik probeer meer te genieten van het hier en nu.
impala schreef:
12-05-2019 11:30
Het andere alternatief is dat je nooit geboren was. Eerlijk gezegd lijkt dat me nog de beste optie.
IS het leven zo een ramp dan? Het heeft goede en ook slechte kanten, maar helemaal nooit geboren worden is wel heel extreem.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
12-05-2019 11:35
IS het leven zo een ramp dan? Het heeft goede en ook slechte kanten, maar helemaal nooit geboren worden is wel heel extreem.
Ik denk dat wel eens ja, dat ik er misschien liever helemaal niet aan begonnen was.
En dan moet de echte ellende nog komen (aftakeling van mijn ouders, mijn vriend en mijzelf).
.
Je weet er niets van als je helemaal nooit bent geboren.

Nadenken over de zin van het leven heeft weinig zin. Je bent er nou eenmaal en hoe erg is het als het allemaal geen zin heeft?

Nadenken over de dood is net zo onzinnig. Jegaat ooit dood. Wat er daarna gebeurt zie je dan wel weer. Of niet, als er niets is. Hoe dan ook heb je er geen last van. Het zal net zo zijn als voor je geboorte.
Wageningen1985 schreef:
12-05-2019 11:35
IS het leven zo een ramp dan? Het heeft goede en ook slechte kanten, maar helemaal nooit geboren worden is wel heel extreem.
Dat weet je omdat je geboren bent. Als je nooit geboren was, had je van niks geweten.
impala schreef:
12-05-2019 11:40
Ik denk dat wel eens ja, dat ik er misschien liever helemaal niet aan begonnen was.
En dan moet de echte ellende nog komen (aftakeling van mijn ouders, mijn vriend en mijzelf).
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Je staat alleen maar stil bij je eigen sterfelijkheid, omdat ons brein in staat is dit te doen. Dieren, planten, bacteriën, schimmels sterven ook ,maar staan er niet van te voren bij stil.

Ons brein is hier in staat door een reeks toevalligheden die er voor zorgden dat we bijvoorbeeld vlees konden verhitten en daardoor makkelijker verteren.

En.... je kunt overal over nadenken, maar het verandert natuurlijk niks....
Alle reacties Link kopieren
Stephje123 schreef:
25-04-2019 21:20
Ooit ga ik dood. Dan ben ik er niet meer. Dan hou ik op te bestaan. Ik ben nu een twintiger.
Mijn bewustzijn is er dan niet meer.

En die gedachte maakt me helemaal GEK.
Dat je dus ooit gewoon ophoudt met bestaan......
Dat alles wat je nu hebt... er dan niet meer is. Dat is zó facking raar. Je hebt gewoon maar één leven en dan is het klaar.


Ik ben niet nu bang voor de dood maar het feit dat we allemaal ooit dood gaan, beheerst even mijn dagen de laatste tijd.

Ik dacht misschien kan iemand even een beetje relativeren :).
Ik snap je helemaal hoor, Stephje!
Zelf worstelde ik al vanaf mijn pubertijd (ik ben inmiddels 39) met het akelige idee dat het op een dag allemaal over is. De paniek sloeg toe, met name 's nachts, maar sowieso bij iedere gedachte aan de dood...
Wat mij heel erg heeft geholpen is het praten met een medium/paragnost. Zij had zo'n eindeloos vertrouwen in het feit dat het heel erg mooi is, wanneer je komt te overlijden en dat je al je dierbaren weer ziet, dat ik me daar in ben gaan verdiepen. En hoe meer je dat doet, hoe minder "eng" het allemaal wordt... Echt waar! Ook mijn partner is ervan overtuigd dat er meer is na de dood en dat het allemaal zo erg niet is, dit maakt wel dat ik er nu echt wel iets anders mee omga.

Ik hoop dat het je wat helpt!

Groet Kyra
Leuk inzicht.

@SjaanRoeispaan: niet helemaal zeker, maar is er bij sommige zoogdieren niet het gedrag dat oudere/verzwakte dieren zich afscheiden van de groep?

@Oudebaas: welke rol speelde het geloof in het hiernamaals in vroegere maatschappijen? Is het eenvoudiger voor mensen om zich te schikken naar de regels van een samenleving, om zich te onderwerpen als een volgend leven in het vooruitzicht ligt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven